Φόρμα αναζήτησης

Επαφές ΔΕΦΑ – ΑΗΚ με Hoegh: Τα είπαν, αλλά δεν τα βρήκαν

Επίσημη ενημέρωση δεν υπάρχει από καμία από τις δ;yο πλευρές, ωστόσο δεν φαίνεται να είναι πολλές οι πιθανότητες η κυβέρνηση να μπει σε ουσιαστικές συζητήσεις – διαπραγματεύσεις με τη Hoegh LNG για το ενδεχόμενο να γίνει δεκτή η πρότασή της για ενδιάμεση λύση επαναεριοποίησης LNG για τις ανάγκες της ηλεκτροπαραγωγής την περίοδο 2021-23.

Ο υπουργός Ενέργειας και τα διοικητικά συμβούλια της ΔΕΦΑ και της ΑΗΚ πραγματοποίησαν τις τελευταίες μέρες χωριστές τηλεδιασκέψεις με τον πρόεδρο της Hoegh LNG, αλλά και άλλους αξιωματούχους της εταιρείας. Παρακολούθησαν την παρουσίαση της πρότασης και είχαν την ευκαιρία να υποβάλουν ερωτήσεις για τεχνικές και οικονομικές πτυχές.

Πολύ επιφυλακτική

Η κυβερνητική πλευρά δεν ενθουσιάζεται από την πρόταση των Νορβηγών και -ιδιαίτερα η ηγεσία της ΔΕΦΑ- μοιάζει επιφυλακτική ως προς τη δυνατότητα της εταιρείας να είναι όντως σε θέση να επαναεριοποιεί αέριο εντός του πρώτου τριμήνου του 2021, ώστε να λειτουργήσει πραγματικά η πρόταση ως συμφέρουσα ενδιάμεση λύση, μέχρι τη λειτουργία των κρατικών υποδομών επαναεριοποίησης εντός του 2023.

Θεωρείται αμφίβολο κατά πόσον το Υπουργείο Ενέργειας, η ΔΕΦΑ και η ΑΗΚ θα δώσουν συνέχεια στις επαφές με τη Hoegh LNG, τουλάχιστον όχι σε αυτό το στάδιο. Αυτό που πρέπει να αναμένεται τώρα είναι η ενημέρωση του Υπουργείου Ενέργειας από τη ΔΕΦΑ και την ΑΗΚ για το περιεχόμενο των επαφών τους με τη νορβηγική εταιρεία, ώστε να αποφασιστεί πώς θα τύχει διαχείρισης η πίεση των ανθρώπων της Hoegh για διεξοδική συζήτηση της πρότασής τους.

Ήδη, πάντως, ο υπουργός Ενέργειας επισήμανε γραπτώς στον πρόεδρο της Hoegh ότι την απόφαση για την έγκριση ή την απόρριψη της αίτησής τους προς τη ΡΑΕΚ για άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας πλωτής μονάδας επαναεριοποίησης (FSRU) θα την πάρει η ΡΑΕΚ. Κάτι που όπως ήδη γράψαμε σε προηγούμενα ρεπορτάζ, πολιτικά και νομικά δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται.

Απορούν…

Από την άλλη, οι πληροφορίες του «Πολίτη» αναφέρουν ότι οι Νορβηγοί ανέμεναν πιο ζεστό ενδιαφέρον από την κυπριακή πλευρά, καθώς πιστεύουν έντονα ότι η πρότασή τους είναι τεχνικά εφικτή μέσα στα χρονικά πλαίσια που τέθηκαν (τη θεωρούν απλή και εύκολη στην εφαρμογή της, αλλά και δοκιμασμένη/επιτυχημένη σε άλλες χώρες από την ίδια εταιρεία) και οικονομικά συμφέρουσα για την ΑΗΚ και το κράτος, την κυπριακή οικονομία και τους καταναλωτές ρεύματος. Εμφανίζονται να απορούν για τη διστακτικότητα έως απροθυμία της επίσημης πλευράς να συζητήσει σε βάθος και να διαπραγματευτεί για μια πρόταση που, κατά τους ίδιους, η οικονομική της συνεισφορά στην κυπριακή οικονομία μπορεί εύκολα να αποδειχθεί τεχνοκρατικά.

Η αδειοδότηση

Η κυβερνητική πλευρά εκτιμά ότι είναι σχεδόν αδύνατο η Hoegh να εξασφαλίσει όλες τις αναγκαίες άδειες ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει το FSRU της μέχρι τον Μάρτιο του 2021, για να έχει νόημα η αποδοχή της πρότασής της ως συμφέρουσας ενδιάμεσης λύσης, αφού η ΔΕΦΑ επιμένει ότι το κρατικό FSRU θα είναι έτοιμο να λειτουργήσει περί τα τέλη του 2022.

Η Hoegh εκτιμά ότι αν υπάρξει ειλικρινής πολιτική βούληση από την κυβέρνηση, και αν και οι δύο πλευρές κινηθούν με ταχύτητα, χωρίς απώλεια άλλου πολύτιμου χρόνου, είναι σε θέση να εξασφαλίσει όλες τις άδειες εμπρόθεσμα. Επισημαίνει δε ότι βασικά τμήματα της υποδομής που προτείνει, όπως το FSRU «Hoegh Gallant» και η προβλήτα (της VTTV) στην οποία θα δένουν η πλωτή μονάδα και το πλοίο που θα μεταφέρει το LNG, είναι ήδη έτοιμα και διαθέσιμα.

Οι προσφορές

Όπως έγραψε ξανά ο «Πολίτης», ένα από τα κωλύματα για την αποδοχή της πρότασης της Hoegh είναι η εκ του νόμου υποχρέωση της ΔΕΦΑ να προκηρύξει προσφορές για την αγορά υπηρεσιών επαναεριοποίησης, στο πλαίσιο μιας ενδιάμεσης φάσης, όπως είχε προκηρύξει προσφορές για τη μόνιμη επαναεριοποίηση στις κρατικές υποδομές, και όπως είχε προκηρύξει προσφορές σε παλαιότερες ανεπιτυχείς προσπάθειες για ενδιάμεση λύση. Μια διαδικασία προσφορών, μάλλον θα κατανάλωνε αρκετό χρόνο και θα περιόριζε σημαντικά τον χρόνο εφαρμογής της ενδιάμεσης λύσης, καθιστώντας την ίσως άνευ ουσίας, αλλά και πιο ακριβή για τη ΔΕΦΑ και την ΑΗΚ.

Από την άλλη, η Hoegh φαίνεται να διαθέτει ένα ισχυρό όπλο: Έχει ήδη συμφωνήσει με τη VTTV για τη χρήση της ήδη εγκατεστημένης προβλήτας της στο Βασιλικό. Καμιά άλλη εταιρεία δεν θα μπορούσε να προσφοροδοτήσει με ανταγωνιστικές τιμές, για μια ενδιάμεση λύση 12-36 μηνών, έχοντας να κατασκευάσει μια προβλήτα κόστους πολλών εκατομμυρίων. Και επιπλέον, θα έμοιαζε παράλογο να βγει σε προσφορές το κράτος για κατασκευή και τρίτης προβλήτας στο Βασιλικό (μία της VTTV, μία αυτή που θα φτιάξει η ΔΕΦΑ και μία για την ενδιάμεση -ολιγόμηνη- λύση)!

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.