Φόρμα αναζήτησης

Δύσκολη αλλά όχι αδύνατη η ενδιάμεση λύση για φθηνό αέριο

Παρόλο ότι δεν μπορέσαμε χθες να έχουμε τη θέση του υπουργού Ενέργειας ως προς την αίτηση που υπέβαλε η νορβηγική Hoegh για άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας πλωτής μονάδας επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU) στο Βασιλικό, οι πληροφορίες μας αναφέρουν ότι πολύ δύσκολα θα αναθεωρήσει η κυβέρνηση τις αποφάσεις της για μονοπώλιο της ΔΕΦΑ στην προμήθεια φυσικού αερίου στην εσωτερική αγορά, ώστε να μπορεί η νορβηγική εταιρεία να προμηθεύει αέριο σε μεγάλους καταναλωτές στην Κύπρο.

Όμως, όπως γράψαμε και στη χθεσινή έκδοση, οι προθέσεις της Hoegh διακρίνονται, όπως πληροφορούμαστε, από ευελιξία ως προς τη συνεργασία της με το κράτος, τη ΔΕΦΑ, την ΑΗΚ και ιδιώτες παραγωγούς ηλεκτρισμού. Αυτό ενδεχομένως να επιτρέψει στην κυβέρνηση να συζητήσει σε κάποια φάση κάποια ή κάποιες από τις εναλλακτικές επιλογές που προτείνουν οι Νορβηγοί, νοουμένου ότι αυτές δεν θα ανατρέπουν τον βασικότερο των σχεδιασμών της κυβέρνησης, δηλαδή την κατασκευή ιδιόκτητων υποδομών επαναεριοποίησης στο Βασιλικό, για κάλυψη των αναγκών της χώρας για περίοδο περίπου 20 χρόνων.

Με τη ΔΕΦΑ
Συγκεκριμένα, εκτιμήσεις από τον ευρύτερο χώρο της ενέργειας αναφέρουν ότι είναι δυνατό η κυβέρνηση να εξετάσει με θετικό μάτι το ενδεχόμενο η μονάδα FSRU της Hoegh να αξιοποιηθεί από τη ΔΕΦΑ (υπό την ιδιότητα του αποκλειστικού προμηθευτή της εσωτερικής αγοράς φυσικού αερίου) για επαναεριοποίηση ποσοτήτων LNG τις οποίες η ίδια η ΔΕΦΑ θα εξασφαλίζει μέσω διαγωνισμού, ώστε να καλυφθεί με φθηνό καύσιμο ηλεκτροπαραγωγής μια νεκρή περίοδος περίπου δύο χρόνων μέχρι την αποπεράτωση και λειτουργία των κρατικών υποδομών στο Βασιλικό.
Όπως ξαναγράψαμε, ήδη η ΔΕΦΑ «τρέχει» διαδικασίες διαγωνισμού για προμήθεια φυσικού αερίου μέσω μακροπρόθεσμων συμβολαίων ή μέσω του spot market (άμεση παράδοση) και το ενδιαφέρον υπήρξε πολύ μεγάλο από τις σημαντικότερες εταιρείες του κλάδου. Αν λοιπόν αυτή η διαδικασία μπορεί να ολοκληρωθεί τέλη του χρόνου ή αρχές του 2021 θα μπορούσε να συμπέσει η εξασφάλιση αερίου από τη ΔΕΦΑ με την εγκατάσταση του FSRU της Hoegh και των άλλων υποδομών στο jetty της VTTV, ώστε -αν το θελήσει το κράτος- να αρχίσει αμέσως η επαναεριοποίηση από τη Hoegh και η προμήθεια της ΑΗΚ με σημαντικά φθηνότερο καύσιμο, όπως υπόσχονται οι Νορβηγοί.

Και η ΡΑΕΚ;
Για να υλοποιηθεί αυτό το σενάριο, θα πρέπει βέβαια να υπάρξει κάποια προσυνεννόηση μεταξύ του κράτους και της νορβηγικής εταιρείας (πιθανό να χρειαστεί και διαγωνισμός από τη ΔΕΦΑ), αλλά πρωτίστως να αδειοδοτηθεί η Hoegh από τη ΡΑΕΚ. Και όπως επισημάναμε στη χθεσινή έκδοση αυτό φαντάζει για την ώρα αρκετά δύσκολο, αφού βάσει της νομοθεσίας η ΡΑΕΚ δεν μπορεί να αγνοήσει την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για μελλοντική κήρυξη αναδυόμενης αγοράς, με αποκλειστικό προμηθευτή αερίου τη ΔΕΦΑ. Συνάγεται ότι για να μπορέσει η ΡΑΕΚ να εξετάσει την αίτηση των Νορβηγών θα πρέπει η κυβέρνηση να στείλει μήνυμα ότι είναι έτοιμη να συζητήσει τη λειτουργία ενδιάμεσης-μεταβατικής λύσης, για το διάστημα των περίπου δύο χρόνων που θα απαιτηθούν για την κατασκευή των κρατικών υποδομών FSRU.

Άλλες επιλογές
Πέραν της επιλογής για επαναεριοποίηση LNG που θα της προμηθεύει η ΔΕΦΑ, η Hoegh συζητά και το ενδεχόμενο να αναλάβει και την προμήθεια φυσικού αερίου στη ΔΕΦΑ (για να το μεταπωλήσει στους καταναλωτές στην εσωτερική αγορά), με την προκαταρκτική τιμή να κυμαίνεται γύρω στα 6-6.5 ευρώ ανά mmbtu (η χρέωση για την επαναεριοποίηση υπολογίζεται κοντά στα 1-1,2 ευρώ ανά mmbtu), η οποία ακούμε ότι μπορεί να «πέσει» αν η συμφωνία με τη ΔΕΦΑ δεν περιοριστεί σε ολιγόμηνη συνεργασία.

Ένα πιο φιλελεύθερο μοντέλο συνεργασίας που προτίθεται να προτείνει η νορβηγική εταιρεία προβλέπει τη λειτουργία του FSRU χωρίς καμία συνεργασία με τη ΔΕΦΑ. Σε τέτοια περίπτωση (και νοουμένου ότι θα ανασταλεί η απόφαση του Υπουργικού για κλειστή-αναδυόμενη αγορά) η Hoegh θα εγκαταστήσει την πλωτή μονάδα και θα πρέπει η ίδια να βρει πελάτες στην εσωτερική αγορά.

Όλα τα σενάρια συνεργασίας που προτείνει η εταιρεία δεν συνεπάγονται οικονομική επιβάρυνση του κράτους.

 

FSRU: Λεφτά στην ΑΗΚ

Μέσω τηλεδιάσκεψης των μελών της, η κοινοβουλευτικη Επιτροπή Οικονομικών αποφάσισε χθες να αποδεσμεύσει από τον προϋπολογισμό της ΑΗΚ για το 2020 ποσό 43 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία η Αρχή Ηλεκτρισμού θα διαθέσει για την απόκτηση του 30% των μετοχών της Εταιρείας Υποδομών Φυσικού Αερίου (ΕΤΥΦΑ), θυγατρικής εταιρείας της ΔΕΦΑ που θα είναι η ιδιοκτήτρια των υποδομών επαναεριοποίησης φυσικού αερίου στο Βασιλικό.

Η Βουλή είχε αποφασίσει να δεσμεύσει αυτό το ποσό όταν ενέκρινε τον προϋπολογισμό της ΑΗΚ για φέτος, ώστε η Αρχή να υποχρεωθεί να δώσει περισσότερες εξηγήσεις για τη διάθεση των 43 εκατ. ευρώ. Οι εξηγήσεις δόθηκαν και χθες, το ποσό αποδεσμεύθηκε και πλέον η ΑΗΚ μπορεί να προχωρήσει τις διαδικασίες για την απόκτηση του 30% των μετοχών της ΕΤΥΦΑ, ώστε να γίνει ένα ακόμα βήμα για την εξασφάλιση του συνολικού ποσού που απαιτείται για τις υποδομές. Το συνολικό κόστος είναι 300 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 101 εκατ. θα διατεθούν από την ΕΕ, τα 43 από την ΑΗΚ και άλλα 156 θα εξασφαλιστούν με χαμηλότοκο δάνειο, μάλλον από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Αυτό που απομένει στη ΔΕΦΑ είναι η συνομολόγηση τελικής συμφωνίας για τη δανειοδότησή της, κάτι που θα της επιτρέψει να ανάψει πράσινο φως στην κινεζοελληνική κοινοπραξία που κέρδισε την προσφορά να αρχίσει τα κατασκευαστικά έργα.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.