POWERED BY

Φόρμα αναζήτησης

Διαμαρτυρία για το σύστημα επιτήρησης πράσινης γραμμής – Απευθείας ανάθεση σε ισραηλινές εταιρείες και παραμερισμός κυπριακών



Την ανησυχία τους προς τον υπουργό Άμυνας Χ. Πετρίδη εκφράζουν ΚΕΒΕ και ΟΕΒ για την προώθηση αγοράς -με απευθείας ανάθεση- συστήματος ηλεκτρονικής επιτήρησης για την πράσινη γραμμή από το Ισραήλ. Όπως πληροφορείται ο «Π», ο γενικός διευθυντής της ΟΕΒ Μιχάλης Αντωνίου και ο διευθυντής Τμήματος Βιομηχανίας του ΚΕΒΕ Ανδρέας Ανδρέου απέστειλαν πριν από λίγες ημέρες επιστολές στον υπουργό Άμυνας ζητώντας να επανεξετάσει τη διαδικασία αγοράς ενός τέτοιου συστήματος από το Ισραήλ, παρά το ότι υπάρχουν κυπριακές εταιρείες που παράγουν το ίδιο, ίσως και ανώτερο, τεχνολογικά σύστημα.

Ακυρώστε τη διαδικασία

Η ΟΕΒ «απευθύνει έκκληση το Υπουργείο Άμυνας να εξετάσει σοβαρά το ενδεχόμενο ακύρωσης της διαδικασίας απευθείας ανάθεσης του συγκεκριμένου έργου και να προχωρήσει σε ανοιχτό διαγωνισμό, στον οποίο θα μπορούν να συμμετάσχουν ισότιμα κυπριακές επιχειρήσεις, οι οποίες θα πληρούν βέβαια τις σχετικές πιστοποιήσεις ασφαλείας και άλλες τεχνικές προδιαγραφές που απαιτούνται».

Από την πλευρά του, το ΚΕΒΕ επισημαίνει πως «ήδη αρκετές χώρες στην ΕΕ σε κρατικές προσφορές προσπαθούν με κάθε τρόπο να υποστηρίξουν τις ντόπιες επιχειρήσεις τους, πολλές φορές κατά παράβαση των ευρωπαϊκών οδηγιών, γι’ αυτό και εμείς θεωρούμε παράδοξο τον οποιονδήποτε αποκλεισμό κυπριακών επιχειρήσεων για εφαρμογές που θα γίνουν στην Κύπρο».

Υψηλό το κόστος

Το σύστημα επιτήρησης της πράσινης γραμμής είχε προκηρυχθεί με συγκεκριμένες προδιαγραφές το 2015 και με κόστος €5 εκατ. Σήμερα, όπως αναφέρουν έγκυρες πληροφορίες, θα δοθεί με απευθείας ανάθεση για ποσό €15 εκατ. συν €1,5-3 εκατ. επιπλέον για την υποδομή. Όπως υποστηρίζουν πηγές κυπριακών επιχειρήσεων, δεν υπήρξε καμία επικοινωνία μαζί τους εκ μέρους του Υπουργείου Άμυνας και του ΓΕΕΦ, παρά το ότι είχε γίνει σχετική ενημέρωση για τη δυνατότητα κυπριακών επιχειρήσεων να προσφέρουν ισάξιο σύστημα σε καλύτερη τιμή. Επίσης, υποστηρίζουν πως το Υπ. Άμυνας δεν έδωσε στις κυπριακές επιχειρήσεις οποιεσδήποτε προδιαγραφές. Σημειώνεται επίσης ως παραδοξότητα ότι ενώ για την υποδομή και καλωδίωση ζητούνται μόνο Κύπριοι τεχνικοί και ηλεκτρολόγοι με όλες τις απαραίτητες πιστοποιήσεις ασφαλείας, για τον βασικό κορμό του συστήματος που περιλαμβάνει τερματικά, λογισμικά κ.λπ. ακολουθείται διαδικασία απευθείας ανάθεσης σε εταιρείες του Ισραήλ.

Οι κυπριακές εταιρείες έχουν θέσει επίσης θέμα εθνικής ασφάλειας καθώς, όπως υποστηρίζουν, στα στοιχεία που θα συλλέγει το σύστημα ηλεκτρονικής επιτήρησης θα μπορεί να έχει πρόσβαση μια τρίτη χώρα (το Ισραήλ). Επίσης, το σύστημα θα χρειάζεται συνεχή συντήρηση και αυτό απαιτεί φυσική παρουσία ειδικών σε ιδιαιτέρως ευαίσθητους, για την ασφάλεια της Κυπριακής Δημοκρατίας, χώρους.

Χαρτογράφηση αναγκών

Όπως είχε αναφέρει στον «Π» έγκυρη στρατιωτική πηγή, αυτό που έγινε αρχικώς με το Ισραήλ ήταν η κατάρτιση της «αρχιτεκτονικής» της επιτήρησης ώστε να διαπιστωθούν οι ανάγκες σε μέσα και συστήματα. Ως παράδειγμα ανέφερε ότι «μπορεί να χρειαζόμαστε 2 ραντάρ, 10 ντρόουν και 200 κάμερες», και αυτό θα μπορούσε να καθοριστεί μέσα από ειδική μελέτη. Από την έρευνα καθορίστηκε συγκεκριμένη «αρχιτεκτονική» επιτήρησης, με το Υπουργείο Άμυνας και το ΓΕΕΦ να σταθμίζουν την πραγματική ανάγκη σε σχέση με το τι ακριβώς θέλουμε. Δηλαδή, αν θα θέλουμε να καταγράφεται συνεχής εικόνα, ή αν οι κάμερες θα ενεργοποιούνται με ανιχνευτές κίνησης, αν θα θέλουμε την καταγραφή ήχου, αν κάποιες περιοχές θα πρέπει να έχουν εικόνα από ψηλά κ.λπ. Βασικό στοιχείο ήταν και ο τρόπος αξιοποίησης του υλικού που θα συλλέγεται από το σύστημα επιτήρησης. Δηλαδή πώς θα μεταδίδονται τα δεδομένα και πώς θα λαμβάνονται οι αποφάσεις.

Άλλες ανάγκες του ΚΣΕΔ

Η στρατιωτική πηγή που μίλησε στον «Π» ανέφερε πως το σύστημα ηλεκτρονικής επιτήρησης που χρησιμοποιεί το Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΚΣΕΔ) καλύπτει άλλες ανάγκες και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την επιτήρηση της πράσινης γραμμής, γιατί δεν έχουμε να κάνουμε με ακτές και θάλασσα αλλά για μια στρατιωτική περιοχή πολλών χιλιομέτρων με πολλές ιδιαιτερότητες.

Αναγκαιότητα

Η εγκατάσταση συστήματος ηλεκτρονικής επιτήρησης θεωρείται αναγκαιότητα από το Υπ. Άμυνας, καθώς θα απελευθερώσει σημαντικό αριθμό προσωπικού που σήμερα στελεχώνει φυλάκια για να ελέγχει χώρους που θα μπορούσαν να ελεγχθούν και με μία κάμερα. Παράλληλα, θα ενισχυθεί η ασφάλεια καθώς θα μπορούν να λαμβάνονται αποφάσεις σε πραγματικό χρόνο, με πλήρη εικόνα του κάθε συμβάντος.

Τέτοια συστήματα χρησιμοποιούνται από τις ένοπλες δυνάμεις πολλών χωρών, καθώς μπορούν να ελέγξουν καλύτερα μεγάλες περιοχές με ιδιομορφίες όπως είναι η πράσινη γραμμή.

Ναυτική ενίσχυση

Παράλληλα, υλοποιείται (με αργούς ρυθμούς) και το έργο της αναβάθμισης της Ναυτικής Βάσης «Ευάγγελος Φλωράκης» στο Μαρί, η οποία θα μπορεί να φιλοξενεί μεγάλα πλοία και να εξυπηρετεί και τις ανάγκες του Γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού στο πλαίσιο διμερούς συνεργασίας. Αυτήν τη συνεργασία είχε εξαγγείλει ο ίδιος ο Γάλλος Πρόεδρος Ε. Μακρόν, δηλώνοντας πως «η Κύπρος αποτελεί έναν ενδιάμεσο σταθμό για το Γαλλικό Ναυτικό και ιδιαίτερα για το αεροναυτικό συγκρότημα που σχηματίστηκε γύρω από το αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle. Υπολογίζω», είχε σημειώσει, «πολύ σε αυτήν τη συνεργασία, η οποία απεικονίζει τη φιλοδοξία μιας κυρίαρχης Ευρώπης».

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.