Φόρμα αναζήτησης

Αυθημερόν η έκδοση πολεοδομικών αδειών

Όταν ο Κωνσταντίνος Πετρίδης αναλάμβανε, εις αντικατάσταση του Σωκράτη Χάσικου, το Υπουργείο Εσωτερικών τον Μάιο του 2017, κάποιοι μπορεί να αμφέβαλλαν ως προς εάν θα μπορούσε να αντεπεξέλθει σε ένα από τα πιο δύσκολα και σύνθετα υπουργεία. Εξάλλου εάν ανατρέξει κάνεις πίσω θα διαπιστώσει ότι το Εσωτερικών αναλάμβαναν έμπειρα στελέχη. Ο κ. Πετρίδης κατά γενική ομολογία, τα πηγαίνει καλά. Ο ίδιος αναγνωρίζει τις δυσκολίες και τα προβλήματα ενώ παραδέχεται και τη γραφειοκρατία που χαρακτηρίζει πολλές διαδικασίες, που αφορούν τμήματα του υπουργείου του. Εξ ου και εξαγγέλλει ότι σε κάποια θέματα, όπως αυτό της έκδοσης πολεοδομικών αδειών, οι διαδικασίες αλλάζουν άρδην προς όφελος του πολίτη. Ωστόσο το μεγάλο στοίχημα του κ. Πετρίδη είναι η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης…

 Είναι ή όχι τελικά το Υπουργείο Εσωτερικών από τα δύσκολα και μπελαλίδικα υπουργεία;

Σίγουρα είναι ένα δύσκολο υπουργείο διότι καλύπτει τεράστιο εύρος θεμάτων. Θέματα ανομοιογενή μεταξύ τους, από τη μετανάστευση μέχρι την τοπική αυτοδιοίκηση, την πολιτική άμυνα, τη θήρα, την Πολεοδομία, με δύσκολες αναπτύξεις πλέον και πολύ ευαίσθητα πολεοδομικά θέματα, το Κτηματολόγιο, τα προσφυγικά ζητήματα, αλλά και θέματα που αφορούν την καθημερινή διαχείριση προβλημάτων των πολιτών.

Μήπως λόγω του ότι σε αυτό το υπουργείο υπηρέτησαν πρωτοκλασάτα στελέχη προηγούμενων κυβερνήσεων εσκεμμένα συγκέντρωσαν εξουσίες;

Σίγουρα δεν μπορείς να αγνοήσεις τους ιστορικούς λόγους. Αλλά συν τω χρόνω δημιουργούνταν πολλές νέες αρμοδιότητες γενικότερα για το κράτος, τις οποίες για διάφορους λόγους αναλάμβανε το Υπουργείο Εσωτερικών, κάτι που θεωρώ ήταν λάθος γιατί βραχυκύκλωσε το υπουργείο στον κύριο ρόλο του.

Νέα υφυπουργεία

Σκέφτεστε τη δημιουργία υφυπουργείων ώστε να περιοριστεί κάπως αυτό το εύρος των θεμάτων;

Τα υφυπουργεία πρέπει να τα βλέπουμε με φειδώ… Κανονικά θα έπρεπε να γίνουν 3-4 νέα υπουργεία στην κυβέρνηση. Ας μην ξεχνάμε ότι η υφιστάμενη δομή του δημοσίου έγινε το 1960. Σίγουρα 60 χρόνια μετά είναι άλλες οι ανάγκες και μεγαλύτερη η πολυπλοκότητα της πολιτικής. Ωστόσο υπάρχει το συνταγματικό κώλυμα για δημιουργία νέων υπουργείων, γι’ αυτό και προτείναμε ως κυβέρνηση τη δημιουργία κάποιων υφυπουργείων. Αυτό το υπουργείο θα μπορούσε, ναι, να σπάσει. Έχω κάποιες σκέψεις όμως αυτή τη στιγμή έχω τόσα άλλα μέτωπα ανοικτά και άλλες προτεραιότητες. Γι’ αυτό προς το παρόν προχωρούμε με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων. Ήδη έγινε με τα στερεά απόβλητα, μία υπηρεσία που μεταφέρθηκε στο Υπουργείο Γεωργίας όπου έπρεπε να ήταν εξαρχής για μια πιο ορθολογική και περιβαλλοντική διαχείριση. Κάτι επίσης το οποίο συζητάμε με τον συνάδελφο Ιωνά Νικολάου είναι για μεταφορά στο Υπουργείο Δικαιοσύνης, εκεί όπου έπρεπε να είναι, των θεμάτων εμπορίας προσώπων, κάτι το οποίο καμία σχέση δεν έχει με το ΥΠΕΣ αλλά είναι απόλυτα συναφές με το έγκλημα.

Μέτρα κατά γραφειοκρατίας

Πολλοί προκάτοχοί σας κατά καιρούς εξήγγειλαν μέτρα για πάταξη της γραφειοκρατίας. Αυτή καλά κρατεί πάντως ακόμη στο ΥΠΕΣ…

Υπάρχει, αλλά γίνονται διορθωτικές κινήσεις.

Και τι κάνετε για αυτό;

Η γραφειοκρατία είναι συνυφασμένη με την αλλαγή διαδικασιών, την αλλαγή του συστήματος. Ας πάρουμε ως παράδειγμα τα θέματα της μετανάστευσης. Όταν έγινε το κράτος δεν υπήρχε ιδιαίτερη μετανάστευση και έτσι αποφασίστηκε να δοθεί η εξουσία στον υπουργό Εσωτερικών και να γίνει και μια οργανική θέση για έναν λειτουργό στον οποίο να ανατίθενται οι εξουσίες. Σήμερα το μεταναστευτικό αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά θέματα αλλά στην Κύπρο ο υπουργός Εσωτερικών συνεχίζει να υπογράφει φακέλους για πολλές ανανεώσεις αδειών παραμονής… Πρόσφατα για να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα αλλάξαμε τα κριτήρια, τα οποία προϋπήρχαν για δεκαετίες ώστε να αποσυμφορηθεί η διοίκηση από αυτή τη γραφειοκρατία και να γίνονται αυτόματα οι ανανεώσεις και γενικά να υπάρξει εκσυγχρονισμός του πλαισίου για την απασχόληση οικιακών βοηθών και γενικότερα ξένων εργατών. Ακόμα δεν έχουν δημοσιοποιηθεί τα νέα κριτήρια, θα γίνει σύντομα. Ίσως όμως το πιο μεγάλο κτύπημα κατά της γραφειοκρατίας να αποτελεί η μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης, διότι αναδιατυπώνει και επανακαθορίζει τη σχέση του κεντρικού γραφειοκρατικού κράτους με τον πολίτη δίνοντας περισσότερες αρμοδιότητες, όπως π.χ. να γίνουν οι δήμοι αναθέτουσες αρχές για έργα, ή έκδοση διαφόρων αδειών στους δήμους. Είναι μια μεταρρύθμιση απόλυτα συνυφασμένη με τη μείωση της γραφειοκρατίας. Φυσικά λαμβάνονται και πολλά άλλα μέτρα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Το Κτηματολόγιο π.χ. το έχουμε μηχανογραφήσει πλήρως και προχωρούμε με το Κτηματολόγιο ενώ εισάγεται σύντομα και το μηχανογραφημένο σύστημα διαχείρισης φακέλων σε όλο το υπουργείο.

Πολεοδομικές άδειες

Πριν από μία 20ετία περίπου είχαν γίνει οι Χάρτες του Πολίτη. Είχε δημοσιευτεί μεταξύ άλλων και ο χάρτης για το πολεοδομικό σύστημα που καθόριζε επίπεδα υπηρεσιών και χρονικές προθεσμίες για έκδοση πολεοδομικών αδειών. Στην πράξη βεβαίως ουδέποτε εφαρμόστηκαν…

Το θέμα όμως δεν είναι μόνο να βάζεις χρονοδιαγράμματα αλλά να προσπαθείς να αλλάξεις το σύστημα για να μπορεί να λειτουργεί πιο γρήγορα. Όσον αφορά την έκδοση των πολεοδομικών και οικοδομικών αδειών, παράλληλα με τη μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης, δουλεύουμε με το ΕΤΕΚ για να αλλάξουμε τις διαδικασίες της έκδοσής τους. Είμαστε μάλιστα πολύ κοντά στο τέλος αυτής της εργασίας που θα ενισχύσει τρομερά την προσπάθεια μείωσης της γραφειοκρατίας.

Τι αλλάζει μέσα από αυτή την προσπάθεια;

Βασικά η έκδοση των πολεοδομικών και οικοδομικών αδειών κατηγοριοποιούνται σε τρία επίπεδα: στου χαμηλού ρίσκου, στου μεσαίου ρίσκου και στου υψηλού ρίσκου. Στην περίπτωση έκδοσης χαμηλού ρίσκου αδειών αυτές θα βγαίνουν αυτόματα. Αυθημερόν. Θέλεις για παράδειγμα να κτίσεις ένα σπίτι ή μια άλλη μεγαλύτερη ανάπτυξη, ένα μπλοκ οικιών ας πούμε; Αν τηρούνται όλες οι προϋποθέσεις, εάν έχει για παράδειγμα δρόμο, νερό και ρεύμα, και γενικά πληρούνται όλοι οι απαραίτητοι όροι που θα ζητούνται, μπορείς να την εκδώσεις την ίδια μέρα χωρίς διαβουλεύσεις των δημοσίων τμημάτων. Οι μεσαίου ρίσκου είναι αυτές που θα χρειάζονται περισσότερη εποπτεία από το κράτος, αλλά και πάλι θα δοθούν αυξημένες αρμοδιότητες ελέγχου στους ιδιώτες μελετητές ώστε να μπορούν να προωθούνται πιο γρήγορα. Και η τρίτη κατηγορία αδειών, οι υψηλού ρίσκου, θα είναι μια διαδικασία που δεν θα είναι αυτοματοποιημένη, αλλά και πάλι θα δοθεί μεγαλύτερη εμπλοκή στον ιδιωτικό τομέα. Αυτός ο σχεδιασμός, για τον οποίο το ΕΤΕΚ μιλούσε για χρόνια, και ξένοι εμπειρογνώμονες μας είχαν επισημάνει, θα μειώσει τη γραφειοκρατία. Είναι μια αλλαγή που στην ουσία για τις χαμηλού ρίσκου αναπτύξεις καταργεί την πολεοδομική άδεια.

Πότε θα αρχίσει η υλοποίηση;

Έχουμε συμφωνήσει κατά 80-90% και απομένουν κάποιες εκκρεμότητες προς επίλυση. Εντός του έτους αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή αυτή η νέα πρακτική η οποία θα δίνει αυξημένη ευθύνη στους μελετητές και στον ιδιωτικό τομέα, ώστε να μπορούν μεν αυθημερόν να εκδίδουν άδειες, θα τους φέρει δε και προ των ευθυνών τους, καθώς θα υπάρχει μητρώο και αν κάποιος δεν κάνει καλά τη δουλειά του όσον αφορά τον έλεγχο θα λαμβάνονται μέτρα εναντίον του, έως και αφαίρεση της άδειας εργασίας του.

Αυτόματα

Σήμερα για την έκδοση μιας πολεοδομικής άδειας απαιτείται η διαβούλευση με άλλες υπηρεσίες, κάτι που γίνεται και στην έκδοση της οικοδομικής. Θα συνεχιστεί αυτή η διαδικασία;

Δεν θα χρειάζεται διαβούλευση στις χαμηλού και μεσαίου ρίσκου. Ή τουλάχιστον θα είναι πολύ μειωμένη για τις μεσαίου ρίσκου αναπτύξεις. Αυτά τα προβλήματα, που δημιουργούν και τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις, αντιμετωπίζονται σε πολύ μεγάλο βαθμό. Επίσης να μην ξεχνάμε ότι με τη μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης η πολεοδομική και οικοδομική αρχή θα είναι μία, η ενιαία αρχή ανάπτυξης, κάτι το οποίο σίγουρα θα περιορίσει επίσης τις καθυστερήσεις.

Δεν αποσύρεται ο επενδυτικός

Πιστεύετε πως αυτές οι αλλαγές θα επηρεάσουν θετικά και τις γρήγορες αδειοδοτήσεις των μεγάλων αναπτύξεων; Με την έννοια ότι δεν υπήρξε η αναγκαία συναίνεση για να προχωρήσει το υφυπουργείο ανάπτυξης το οποίο θα είχε υπό την εποπτεία του τον επενδυτικό νόμο.

Ναι, αλλά ο επενδυτικός νόμος δεν αποσύρθηκε. Αντίθετα κάνουμε κάποιες τροπολογίες, τον βελτιώνουμε και είναι κάτι που θα επανέλθει.

Πού θα αναφέρεται;

Στο Υπουργείο Εσωτερικών.

Μέγα λάθος ότι οι ζώνες ανάπτυξης εξαπλασιάστηκαν σε μια 15ετία

Οι πόλεις μας έχουν αναπτυχθεί άναρχα. Έχουν αλλοιώσει πιστεύετε το κυπριακό τοπίο και την ταυτότητά μας;

Συμφωνώ απόλυτα μαζί σας. Και ο λόγος είναι καθαρά πολεοδομικός. Έχουν στο παρελθόν εξαπλωθεί οι ζώνες ανάπτυξης σε τεράστιο βαθμό με αποτέλεσμα να υπάρχει διάσπαρτη ανάπτυξη.

Μήπως στην περίπτωση της Λευκωσίας αυτό μπορεί να οφείλεται στο ότι η πόλη δεν μπορεί να αναπτυχθεί προς τη βόρεια πλευρά λόγω της κατοχής;

Σίγουρα παίζει ρόλο, αλλά για μένα δεν πρέπει αυτό να αποτελεί δικαιολογία. Υπάρχουν στην Ευρώπη πόλεις πάνω στη θάλασσα ή που συνορεύουν με βουνά που αναπτύσσονται φυσιολογικά. Το μεγαλύτερο πολεοδομικό λάθος θεωρώ ήταν η τεράστια ανάπτυξη των ζωνών ανάπτυξης που μέσα σε 15-20 χρόνια εξαπλασιάστηκαν!

Πώς οδηγηθήκαμε σ’ αυτό;

Είναι λάθη πολεοδομικού σχεδιασμού που έγιναν ενδεχομένως και λόγω πολλών πιέσεων αλλά και μιας κουλτούρας χαμηλών συντελεστών. Αυτό δημιούργησε πολλά προβλήματα στην ποιότητα ζωής των ανθρώπων και πολλά περιβαλλοντικά προβλήματα. Το κυκλοφοριακό για παράδειγμα εκεί κυρίως οφείλεται και όχι στην έλλειψη δρόμων.

Η κατάσταση μπορεί να ανατραπεί;

Φυσικά και πρέπει να αλλάξει και προς αυτή την κατεύθυνση δουλεύουμε, αυτή τη φιλοσοφία υιοθετούμε στα τοπικά σχέδια. Αυτή η φιλοσοφία πρέπει να εφαρμοστεί ενιαία από το κράτος γιατί αφορά και άλλα υπουργεία. Για παράδειγμα στον σχεδιασμό του Υπουργείου Μεταφορών πρέπει να δοθεί περισσότερη έμφαση στα μέσα μαζικής μεταφοράς απ’ ό,τι στο παρελθόν.

 Επικέντρωση στους πυρήνες

Ποιες είναι οι ενέργειες στις οποίες επικεντρώνεστε;

Αυτή τη στιγμή επικεντρωνόμαστε μέσα στους πυρήνες των πόλεων οι οποίοι είναι πολύ αραιοκατοικημένοι σε σχέση και με τα διεθνή πρότυπα πυκνότητας πληθυσμού με στόχο να περιορίσουμε το «άπλωμα» των πόλεων. Τα προβλήματα λοιπόν λύνονται με την αύξηση της πυκνότητας στις πόλεις, κάτι που θα έχει αντίκτυπο θετικό στην ποιότητα της ζωής. Θα μπορείς να πάρεις τις συγκοινωνίες, να εξυπηρετηθείς καλύτερα από τις υπηρεσίες κοινής ωφελείας, θα μπορείς να περπατήσεις για να πας στη δουλειά σου… Μιλώντας για το κυκλοφοριακό κομφούζιο, η παγκόσμια ιστορία της αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού πέρασε από τρία επίπεδα: Όταν άρχισαν τα αυτοκίνητα να έρχονται η κατεύθυνση ήταν «κάντε πιο μεγάλους δρόμους». Και έγιναν πιο μεγάλοι δρόμοι. Μετά σε μια δεύτερη κατεύθυνση όταν άρχισαν αν αυξάνονται τα οχήματα, άρχισαν να αυξάνονται οι δημόσιες συγκοινωνίες. Στο τρίτο επίπεδο ήταν μέτρα περιορισμού της χρήσης Ι.Χ. και κίνητρα χρήσης μόνο μέσων μαζικής συγκοινωνίας ή ποδηλάτων. Ένας περιορισμός που συνοδεύεται και από πεζοδρομήσεις, μονοδρομήσεις, μέτρα δηλαδή που δυσχεραίνουν τη χρήση του αυτοκινήτου. Φυσικά στο εξωτερικό έχουν και αυτή την κρίσιμη μάζα πληθυσμού που διευκολύνει την ανάπτυξη μέσων μαζικής μεταφοράς. Γι’ αυτό πιστεύω ότι εάν δώσουμε σημασία στα κέντρα των πόλεων, παράλληλα με την αύξηση της ποιότητας των λεωφορείων, μπορούμε να διορθώσουμε τις πόλεις μας. Αυτό προϋποθέτει και αύξηση των συντελεστών μέσα στις ίδιες τις πόλεις ώστε να γίνουν και οι πόλεις μας πιο ανθρώπινες. Για μας αυτό είναι το ζητούμενο. Όχι να δημιουργούμε περισσότερα τέρατα κυκλοφορίας.

Άρα λοιπόν κατανοείτε το πρόβλημα του πολεοδομικού σχεδιασμού. Μπορούμε να κάνουμε κάτι; Ή τα υφιστάμενα τοπικά σχέδια είναι νόμος και τελείωσε;

Πρώτα απ’ όλα άλλαξε η προσέγγισή μας στα υφιστάμενα τοπικά σχέδια. Υπάρχουν κριτήρια πλέον που και με δικές μου οδηγίες δίνεται περισσότερη σημασία στα τοπικά σχέδια μέσα στους ίδιους τους πυρήνες ώστε να βελτιώνεται η ποιότητα της ζωής. Επίσης τα τελευταία δέκα χρόνια όλα τα τοπικά σχέδια περνούν από την αυστηρή βάσανο της περιβαλλοντικής γνωμοδότησης, που όντως έχει πάρα πολλές περιοριστικές πρόνοιες ώστε να μην γίνεται η άναρχη και διάσπαρτη ανάπτυξη και να διαφυλάσσεται και γη.

Πρόταση για αστικό αναδασμό

Με τον αστικό αναδασμό πού είμαστε; Προωθείται κάποια πολιτική;

Το θέμα του αστικού αναδασμού είναι απόλυτα συνυφασμένο με όλο τούτο το οποίο λέμε, επειδή όντως υπάρχουν μεγάλες περίκλειστες περιοχές οι οποίες όταν δεν ανοίγονται δημιουργούν και πιέσεις εύλογες για επέκταση οριζόντια. Όσον αφορά τον σχεδιασμό του αστικού αναδασμού ήδη δουλεύουμε με ιδιώτη σύμβουλο, ο οποίος πιστεύω εντός τριών μηνών θα έρθει με πρόταση για νομοθετική ρύθμιση του θέματος. Ο αστικός αναδασμός είναι ένα πολεοδομικό εργαλείο που δεν χρησιμοποιήθηκε στην Κύπρο, πρέπει να το υιοθετήσουμε. Αυτή είναι η πολιτική στην οποία επικεντρωνόμαστε και προχωρούμε.

Τα μέτρα που προωθείτε θα δημιουργήσουν πιστεύετε τις συνθήκες να μην δούμε ξανά μια ανάπτυξη του τύπου οικιστικές μονάδες πάνω από τις Θαλασσινές Σπηλιές;

Πάντα πρέπει να γίνεται αυστηρή τήρηση των περιβαλλοντικών νομοθεσιών. Για παράδειγμα τώρα δεν κάνουμε οριστικοποίηση των τοπικών σχεδίων χωρίς να έχει προηγηθεί περιβαλλοντική μελέτη και γνωμοδότηση, κάτι που γινόταν στο παρελθόν.

Συμφωνήσατε πως υπάρχει άναρχη ανάπτυξη. Πώς ονειρεύεστε ένα βελτιωμένο μοντέλο;

Εγώ εκείνο που ονειρεύομαι είναι ανθρώπινες πόλεις. Αυτό σημαίνει λιγότερα αυτοκίνητα, πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές, καλύτερες υπηρεσίες, χώροι πρασίνου που να μπορεί να τους απολαύσει κάποιος. Υπάρχει μια πρόσφατη πανεπιστημιακή μελέτη η οποία λέει, σε αντίθεση με τις επικρατούσες αντιλήψεις, ότι άνθρωποι που ζουν σε κέντρα καλών πόλεων είναι πιο ευτυχισμένοι. Γι’ αυτό πρέπει να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες. Φυσικά πρέπει να είμαστε όλοι συμμέτοχοι: το Υπουργείο Μεταφορών, η Πολεοδομία, οι τοπικές αρχές και οι πολίτες για να προχωρήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Ήδη μιλάμε για αυξημένους συντελεστές, ήδη τα τοπικά σχέδια έχουν μια πολύ διαφορετική προσέγγιση, ήδη έχουμε μιλήσει με τοπικές αρχές όπως η Λευκωσία για να μπορεί πιο γρήγορα να εφαρμοστεί το Σχέδιο Βιώσιμης Κινητικότητας, το οποίο είναι πολύ καλό αλλά δεν είχε προωθηθεί στην ολότητά του. Είμαστε επίσης σε συνεννόηση με το Υπουργείο Μεταφορών ώστε στο μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πλαίσιο αλλά και πιο μακροπρόθεσμα να δοθεί περισσότερη σημασία στην αύξηση του ρόλου των μέσων μαζικής μεταφοράς. Ακόμα και μέσα στη μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης δίνουμε αρμοδιότητα στις τοπικές αρχές για ενδοδημοτικές συγκοινωνίες. Συγκοινωνίες δηλαδή που θα μπορούν οι ίδιες οι τοπικές αρχές να προσφέρουν συμπληρωματικά για κοινωνικούς ή τουριστικούς σκοπούς ανεξάρτητα της προσφοράς των δρομολογίων που θα προσφέρουν οι εταιρείες.

Θέλουμε κι άλλους πεζόδρομους στη Λευκωσία

Είστε κάτοικος της εντός των τειχών Λευκωσίας. Νιώθετε κι εσείς τον παλμό του κόσμου για περισσότερες πεζοδρομήσεις αλλά και τον ταυτόχρονο δισταγμό του δήμου να προχωρήσει σε αυτό λόγω αντιδράσεων των καταστηματαρχών;

Αναφέρεστε στη Λευκωσία. Η Λευκωσία αλλάζει, και όταν γίνονται αλλαγές πάντα υπάρχουν αντιδράσεις. Και όταν έγιναν οι πρώτοι πεζόδρομοι στις Λήδρας και Ονασαγόρου υπήρχε τρομερή αντίδραση. Όμως εκ του αποτελέσματος μπορούμε να πούμε ότι πέτυχαν οι πεζόδρομοι. Αν δούμε και στην Ευρώπη τι γίνεται: τα κέντρα των πόλεων είναι πεζοδρομημένα σε μεγάλο βαθμό και τα καταστήματα δουλεύουν και τα καφέ δουλεύουν και ο κόσμος χαίρεται να κυκλοφορεί. Πολύ σωστά ο Δήμος Λευκωσίας ετοιμάζει μεγάλους περιφερειακούς χώρους για στάθμευση, πολύ σωστά έβαλε και τα μικρά λεωφορεία για να εξυπηρετείται ο πολίτης εντός της πόλης, αλλά και οι πεζοδρομήσεις είναι μέρος του σχεδίου και πρέπει να γίνουν. Το ότι κάποιοι πάντα θα φωνάζουν, ναι θα φωνάζουν, αλλά πρέπει να προχωρήσουμε και αυτό κάνει και ο δήμος.

Πού βλέπετε πρώτα πεζοδρομήσεις;

Θα πρέπει πιστεύω να προχωρήσουν όλα τα έργα και οι πεζόδρομοι που προτείνονται από το Σχέδιο Βιώσιμης Κινητικότητας. Με την ολοκλήρωση και των πάρκινγκ στην Ομήρου αλλά και αλλού θα μπορέσει πιο εύκολα να μελετηθεί και το θέμα της Παλαιολόγου. Η Κωστάκη Παντελίδη θα είναι κρίμα να ανοίξει διότι με την ολοκλήρωση της τάφρου θα είναι ένας πανέμορφος δρόμος πάνω στο τείχος για να περπατά ο κόσμος και ήδη το νιώθει ο δημότης.