Φόρμα αναζήτησης

Ανάπλαση Στασικράτους: Μετρούν ζημιές λόγω των έργων

Σε ένα ανοικτό εργοτάξιο έχουν μετατραπεί τον τελευταίο χρόνο ολόκληρα οικοδομικά τετράγωνα στο κέντρο της Λευκωσίας και συγκεκριμένα γύρω από τις οδούς Στασικράτους, Μνασιάδου και Ζήνας Κάνθερ, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η πρώτη φάση του φιλόδοξου έργου της πρωτεύουσας, το οποίο αφορά στην ολοκληρωμένη ανάπλαση του εμπορικού τριγώνου Μακαρίου – Στασικράτους και Ευαγόρου.

Εντός χρονοδιαγραμμάτων

Όπως πληροφορούμαστε από τον Δήμο Λευκωσίας η φάση αυτή, η οποία ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2018, θα ολοκληρωθεί και θα δοθεί στους πολίτες το πρώτο τρίμηνο του 2020, με μία μικρή καθυστέρηση. Το κόστος του έργου ανέρχεται στα 8 εκατ. ευρώ και η επιδίωξη είναι να καταστήσει το εμπορικό τρίγωνο του αστικού κέντρου της πρωτεύουσας έναν χώρο φιλικό στους πολίτες και ανταγωνιστικό για τις επενδύσεις και την εμπορική δραστηριότητα.
Κάποια τμήματα του έργου, στις οδούς Ζήνας Κάνθερ και στο πάνω μέρος της Στασικράτους, έχουν αρχίσει να διαμορφώνονται με την τοποθέτηση της πλακόστρωτης επίστρωσης. Ωστόσο, είναι γεγονός πως το μεγαλύτερο μέρος του έργου παραμένει εργοτάξιο. Παρ’ όλα αυτά ο δήμος διαμηνύει σε όσους γκρινιάζουν ότι οι κατασκευαστικές εργασίες είναι εντός των χρονοδιαγραμμάτων, όλα βαίνουν ομαλώς και το έργο θα αποζημιώσει τους χρήστες του για την ταλαιπωρία που βιώνουν.

Θα φυτευτούν 330 δέντρα

Η ανάπλαση, σημειώνει η τοπική αρχή, θα αναβαθμίσει τη λειτουργικότητα και την αισθητική του αστικού περιβάλλοντος με τη νέα πλακόστρωτη επίστρωση, την αστική επίπλωση και τον φωτισμό, ενώ θα δημιουργήσει ενιαία και μεγάλα πεζοδρόμια με εξάλειψη όλων των ανισόπεδων σημείων μεταξύ ιδιωτικών, δημόσιων πεζοδρομίων και δρόμου, για να διευκολύνει την προσβασιμότητα πεζών και ΑμεΑ, κάτι που αναμένεται να αυξήσει την επισκεψιμότητα. Θα δημιουργηθούν, επίσης, μικρές πλατείες με δυνατότητες υπαίθριων δραστηριοτήτων, θα φυτευτεί μεγάλος αριθμός δέντρων (πέραν των 330), ενώ στον χώρο θα εφαρμοστούν οι αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού και θα ενισχυθεί η σκίαση. Επίσης, θα ενσωματωθούν σιντριβάνια και γενικότερα οι συνθήκες άνεσης και ελκυστικότητας της περιοχής θα αναβαθμιστούν σημαντικά.

Από 30 έως 70% οι απώλειες

Κι ενώ ο δήμος είναι αισιόδοξος ότι το έργο με τη μορφή που θα έχει θα επιταχύνει την ανάπτυξη του εμπορικού τριγώνου, οι καταστηματάρχες που έχουν δει την εμπορική τους κίνηση να μειώνεται από 30 έως 70%, αναλόγως καταστήματος και πελατείας, λόγω του κλεισίματος των δρόμων και των οδικών έργων που εκτελούνται, είναι λογικό να διαμαρτύρονται. Συνομιλώντας με καταστηματάρχες της περιοχής, διαπιστώσαμε ότι κάποιοι επιλέγουν να κάνουν υπομονή γιατί δεν μπορούν να πράξουν αλλιώς, κάποιοι αγωνιούν γιατί έπεσε ο τζίρος τους και κινδυνεύει η βιωσιμότητα της επιχείρησής τους και κάποιοι προτιμούν να υποστούν τις απώλειες και να βρεθούν σε λίγους μήνες σε ένα νέο περιβάλλον.

Όπως επισημαίνει η ιδιοκτήτρια καταστήματος, τα μαγαζιά της περιοχής έχουν τη δική τους πελατεία. «Οι πελάτες μας συνεχίζουν να έρχονται, όχι όλοι, αλλά ταλαιπωρούνται. Σκέφτονται την πρόσβαση στο πάρκινγκ, δεν γνωρίζουν τη ροή της κυκλοφορίας η οποία άλλαξε πολλές φορές στην πορεία του έργου, και γενικότερα την πρόσβαση με τα πόδια λόγω των χωματουργικών εργασιών». Υπάρχουν, όπως επισημαίνει, καταστήματα τα οποία δυσκολεύονται πολύ με τη μείωση του τζίρου. «Παρ’ όλα αυτά θεωρώ ότι η περιοχή μας χρειαζόταν το έργο και καλά έκανε ο δήμος να το εντάξει. Είμαι αισιόδοξη ότι το έργο θα δώσει νέα πνοή».

Το παράπονό της είναι πως ενώ ο δήμος έχει προχωρήσει σε μειώσεις κάποιων φορολογιών, οι πλείστοι ιδιοκτήτες των ακινήτων δεν προέβησαν σε μειώσεις των ενοικίων, για να βοηθήσουν τους ενοικιαστές τους να αντεπεξέλθουν στη μειωμένη κίνηση.

Έτσι θα διαμορφωθεί η Στασικράτους και η Ζήνας Κάνθερ, μετά από την ολοκλήρωση των έργων ανάπλασης. Σύμφωνα με τον Δήμο Λευκωσίας, μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2020 θα ολοκληρωθούν όλα τα ανοικτά έργα αυτής της φάσης. Μετά, βεβαίως, θα ακολουθήσουν η ανάπλαση της Μακαρίου και της Ευαγόρου.

Σε απόγνωση

Κι ενώ τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης φαίνεται να καταφέρνουν με νύχια και με δόντια να αντιμετωπίσουν την κρίση που τους προέκυψε, δεν συμβαίνει το ίδιο με τα εστιατόρια, τα καφέ και τα μαγαζιά που φτιάχνουν σάντουιτς. Αναγκάστηκαν, όπως μας είπαν οι συνομιλητές μας, να βάλουν ντελίβερι για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στη δραματικά μειωμένη κίνηση. «Είναι πολύ δύσκολη η κατάσταση, δεν έχουμε δουλειά, δεν έχουμε πελάτες, διότι σκέφτονται ότι υπάρχουν τα χώματα και πού να περπατήσουν; Η δουλειά μας έπεσε τουλάχιστον στο 60% και τα ενοίκια είναι τα ίδια, δεν μας τα μειώνουν, ενώ ο δήμος το μόνο που έκανε ήταν να μας δώσει δωρεάν σκύβαλα για έναν χρόνο. Βασικά, εμείς πληρώνουμε τη ζημιά και πληρώνουμε και από πάνω για τους χώρους στάθμευσης, διότι δεν μπορούμε να παρκάρουμε στην πολυκατοικία. Είμαι σε απόγνωση. Αγοράζω πρώτες ύλες και τις πετώ. Δουλεύω με ζημιά εδώ και μήνες». Ακόμα και ένα μεγάλο γραφείο στοιχημάτων της περιοχής φαίνεται να επηρεάστηκε, αφού λειτουργεί σε μειωμένο ωράριο και περιορίστηκε σε μικρότερο χώρο.

Μείωση δημοτικών τελών

Πάντως, για πρώτη φορά το δημοτικό συμβούλιο Λευκωσίας επιχειρεί, έστω και σε περιορισμένη έκταση, να σταθεί αρωγός στους επιχειρηματίες της περιοχής, λαμβάνοντας υπόψη την ταλαιπωρία και τον επηρεασμό της επιχείρησής τους. Βασικά, τους χαρίζει για ένα με ενάμισι χρόνο έκπτωση 100% στα τέλη αποκομιδής σκυβάλων και στην επαγγελματική άδεια στα ισόγεια εμπορικά καταστήματα.

Δικαίωμα σε αποζημιώσεις;

Το θέμα της αποζημίωσης στους ιδιοκτήτες των παρόδιων καταστημάτων λόγω επηρεασμού του κύκλου εργασιών τους από τα έργα, θέτει ο βουλευτής των Οικολόγων Γιώργος Περδίκης. Όπως σημειώνει σε ερώτησή του προς τον ΥΠΕΣ, παλαιότερα είχε αναγνωριστεί η ανάγκη δημιουργίας ενός ταμείου αποζημιώσεων για τέτοιες περιπτώσεις. Υπάρχει πρόθεση για υλοποίηση αυτής της πρότασης;

Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντίνο Πετρίδη τέτοια πρόνοια δεν υπάρχει. Τυχόν απόφαση για καταβολή αυτού του είδους αποζημίωσης, σημειώνει, θα ανέβαζε κατακόρυφα τον προϋπολογισμό των έργων, καθώς ο αριθμός τέτοιων έργων, επομένως και επηρεαζομένων, είναι πολύ μεγάλος, τόσο στα αστικά κέντρα όσο και στην ύπαιθρο.
Το ΥΠΕΣ, καταλήγει ο κ. Περδίκης, κρίνει ότι η πρόταση δεν είναι οικονομικά συμφέρουσα. Παρ’ όλα αυτά αφήνει το ΥΠΟΙΚ να αποφασίσει επί του θέματος. Εισηγείται, πάντως, τη μελέτη της εισαγωγής ρήτρας στις συμβάσεις των έργων για καταβολή αποζημίωσης στους καταστηματάρχες από τον ανάδοχο, η οποία να ενεργοποιείται στις περιπτώσεις που αυτοί ευθύνονται για μεγάλες καθυστερήσεις, οι οποίες προκαλούν αποδεδειγμένα οικονομική ζημιά στους καταστηματάρχες.