Φόρμα αναζήτησης

Άμυνα: Σχεδιασμός για την πράσινη γραμμή

Προτεραιότητα αποτελεί για το Υπουργείο Άμυνας και το ΓΕΕΦ η εγκατάσταση αξιόπιστου συστήματος ηλεκτρονικής επιτήρησης της πράσινης γραμμής, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως η διαδικασία θα ολοκληρωθεί αμέσως, καθώς είναι γνωστές οι αγκυλώσεις της προμήθειας εξοπλισμού από το κράτος. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», η Λευκωσία βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο συνεργασίας με το Τελ Αβίβ, για τον καθορισμό της «αρχιτεκτονικής» του τρόπου επιτήρησης. Αυτή η συνεργασία φαίνεται πως δημιούργησε παρεξήγηση, και εκλήφθηκε ως διαπραγμάτευση για την αγορά συστήματος, κάτι που δεν ανταποκρίνεται στη πραγματικότητα. Στη σύγχυση συνέτεινε και δημοσίευμα εφημερίδας τον περασμένο Δεκέμβριο, στο οποίο διατυπωνόταν ο ισχυρισμός ότι το Υπουργείο Άμυνας «διαπραγματεύεται με τέσσερις εταιρείες του Ισραήλ» και μάλιστα ότι το σύστημα «θα εγκαθίστατο το δεύτερο εξάμηνο του 2020».

Τι χρειαζόμαστε;

Όπως ανέφερε στον «Π» έγκυρη στρατιωτική πηγή, αυτό που γίνεται με το Ισραήλ είναι η κατάρτιση της «αρχιτεκτονικής» της επιτήρησης, ώστε να διαπιστωθούν οι ανάγκες σε μέσα και συστήματα. Ως παράδειγμα ανέφερε ότι «μπορεί να χρειαζόμαστε 2 ραντάρ, 10 ντρόουνς και 200 κάμερες», αλλά αυτό θα το δείξει η μελέτη που γίνεται. Παράλληλα όταν οι Ισραηλινοί θα καταλήξουν σε συγκεκριμένη «αρχιτεκτονική» επιτήρησης, το Υπουργείο Άμυνας και το ΓΕΕΦ θα σταθμίσει την πραγματική ανάγκη σε σχέση με το τι ακριβώς θέλουμε. Δηλαδή, αν θα θέλουμε να καταγράφεται συνεχής εικόνα, ή αν οι κάμερες θα ενεργοποιούνται με ανιχνευτές κίνησης, αν θα θέλουμε την καταγραφή ήχου, αν κάποιες περιοχές θα πρέπει να έχουν εικόνα από ψηλά κ.λπ. Όλα αυτά θα συνυπολογιστούν για να υπάρξει κατάληξη σε σχέση με το σύστημα που θα πρέπει να αγοραστεί. Βασικό στοιχείο θα είναι και ο τρόπος αξιοποίησης του υλικού που θα συλλέγεται από το σύστημα επιτήρησης. Δηλαδή πώς θα μεταδίδονται τα δεδομένα και πώς θα λαμβάνονται οι αποφάσεις.

Άλλο το ΚΣΕΔ

Η στρατιωτική πηγή που μίλησε στον «Π» ανέφερε πως το σύστημα ηλεκτρονικής επιτήρησης που χρησιμοποιεί το Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΚΣΕΔ), καλύπτει άλλης μορφής ανάγκες και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την επιτήρηση της πράσινης γραμμής, γιατί δεν έχουμε να κάνουμε με ακτές και θάλασσα αλλά μια στρατιωτική περιοχή πολλών χιλιομέτρων με πολλές ιδιαιτερότητες. Έχει συσταθεί ειδική επιτροπή από το Υπουργείο Άμυνας και το ΓΕΕΦ που είναι επιφορτισμένη με τον σχεδιασμό της επιχείρησης και, όπως μας αναφέρθηκε, ίσως η «αρχιτεκτονική» που θα μας προταθεί από το Ισραήλ να μην είναι αυτό που ζητάμε, γιατί οι Ισραηλινοί έχουν πολύ διευρυμένες ανάγκες σε θέματα επιτήρησης και ίσως οι προτάσεις τους να είναι υπερβολικά ακριβές για την περίπτωση της Κύπρου.

Αναγκαιότητα

Η εγκατάσταση συστήματος ηλεκτρονικής επιτήρησης θεωρείται αναγκαιότητα από το Υπ. Άμυνας, καθώς θα απελευθερώσει σημαντικό αριθμό προσωπικού που σήμερα στελεχώνει φυλάκια, για να ελέγχει χώρους που θα μπορούσαν να ελεγχθούν και με μία κάμερα. Παράλληλα θα ενισχυθεί η ασφάλεια καθώς θα μπορούν να λαμβάνονται αποφάσεις σε πραγματικό χρόνο, με πλήρη εικόνα του κάθε συμβάντος.

Ανησυχία από φήμες

Μια λανθασμένη πληροφορία, που δημοσιεύθηκε σε εφημερίδα τον περασμένο Δεκέμβριο, προκάλεσε την αντίδραση κυπριακών εταιρειών που ασχολούνται με την παραγωγή τεχνολογίας συστημάτων ασφαλείας. Δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι το Υπουργείο Άμυνας παρέκαμψε τις διαδικασίες διαγωνισμού και πήγε σε απευθείας διαπραγμάτευση με εταιρείες του Ισραήλ για την προμήθεια του συστήματος ηλεκτρονικής επιτήρησης της πράσινης γραμμής. Πηγή του Υπ. Άμυνας διαψεύδει τη σχετική πληροφορία, λόγω της οποίας κυπριακές εταιρείες, αλλά και το ΚΕΒΕ, απέστειλαν επιστολές στον υπουργό Άμυνας και άλλους αξιωματούχους διατυπώνοντας διαμαρτυρία για την επιλογή των Ισραηλινών… η οποία δεν έγινε. Διαγωνισμός που είχε προκηρυχθεί το 2015 είχε κηρυχθεί άγονος και πρόκειται να επαναληφθεί.

Οι κυπριακές εταιρείες είχαν εκφράσει ανησυχία, θέτοντας θέμα ίσης μεταχείρισης, υγιούς ανταγωνισμού και πιθανής διασπάθισης δημοσίου χρήματος. Οι κυπριακές εταιρείες θέτουν επίσης θέμα εθνικής ασφάλειας, καθώς, όπως υποστηρίζουν, στα στοιχεία που θα συλλέγει το σύστημα ηλεκτρονικής επιτήρησης θα μπορεί να έχει πρόσβαση μια τρίτη χώρα (το Ισραήλ). Επίσης το σύστημα θα χρειάζεται συνεχή συντήρηση και αυτό απαιτεί φυσική παρουσία ειδικών σε ιδιαιτέρως ευαίσθητους, για την ασφάλεια της Κυπριακής Δημοκρατίας, χώρους.

Τέλος θέτουν και θέμα κόστους, υποστηρίζοντας πως το έργο θα μπορούσε να υλοποιηθεί από κυπριακές εταιρείες με κόστος περίπου 7 εκατ. ευρώ, αντί των 15-20 εκατ. ευρώ που «ακούμε ότι διαπραγματεύεστε με την εταιρεία από το Ισραήλ». Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το Υπ. Άμυνας τηρεί ενήμερη την Ελεγκτική Υπηρεσία για τις διαδικασίες που ακολουθεί. Όπως πληροφορούμαστε, η αρμόδια επιτροπή Υπ. Άμυνας – ΓΕΕΦ έχει πραγματοποιήσει δύο ενημερωτικές συναντήσεις με τον γενικό ελεγκτή Οδυσσέα Μιχαηλίδη.

Συνεκπαίδευση με γαλλική φρεγάτα

Στο πλαίσιο του προγραμματισμένου ελλιμενισμού στη Λάρνακα της γαλλικής φρεγάτας FS Aconit F-713, από σήμερα έως και την Τρίτη, η Διοίκηση Ναυτικού της Εθνικής Φρουράς σχεδίασε και πραγματοποίησε εκπαιδευτικές ασκήσεις με αντικείμενα κοινού ενδιαφέροντος σε συνεργασία με το Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό.

Όπως αναφέρει ανακοίνωση του ΓΕΕΦ, χθες το πλοίο ανοικτής θαλάσσης «Αρχιπλοίαρχος Ιωαννίδης» απέπλευσε από τη μαρίνα Αγίας Νάπας, μαζί με τα νεότευκτα ταχύπλοα σκάφη «Νηρέας-1» και «Ποσειδώνας-1», με σκοπό τη συνένωση με τη γαλλική φρεγάτα στην περιοχή ασκήσεων που καθορίστηκε σε θαλάσσιο χώρο νότια της Λάρνακας.

Για τη διεξαγωγή της διεθνούς άσκησης, Passing Exercise (PASSEX) με την κωδική ονομασία «CYP/FRA-01/2020», τέθηκε σε εφαρμογή το μνημόνιο διμερούς «Συμφωνίας για Συνεργασία σε Θέματα Άμυνας» μεταξύ των Υπουργείων Άμυνας Κύπρου και Γαλλίας.

Οι στόχοι που τέθηκαν, καθώς και ο αντικειμενικός σκοπός της άσκησης ήταν η ανάπτυξη της διαλειτουργικότητας και της συνέργειας, καθώς και η προαγωγή των σχέσεων μεταξύ του Πολεμικού Ναυτικού της Εθνικής Φρουράς και της γαλλικής φρεγάτας.

Η συνεργασία περιελάμβανε την πραγματοποίηση συναινετικής Άσκησης Νηοψίας (Compliant Cross-Boarding Exercise/VBSS) εν πλω, με παράλληλη εξάσκηση από τη φρεγάτα στον τρόπο αντιμετώπισης της ασύμμετρης απειλής. Ταυτόχρονα εκτελέστηκε αεροναυτική άσκηση.

Η άσκηση κρίνεται ιδιαίτερα επιτυχής, καθώς παρείχε ουσιαστική και πρακτική δυνατότητα στο Κυπριακό Πολεμικό Ναυτικό και στις μονάδες του Γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού, που επιχειρούν στην Ανατολική Μεσόγειο, για τη διεξαγωγή αποτελεσματικής συνεκπαίδευσης σε διάφορους τομείς ναυτικής συνεργασίας.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.