Φόρμα αναζήτησης

Αλλάζουν κουλτούρα δημόσια υπηρεσία, ιδιωτικές επιχειρήσεις και πολίτες

Αν ξεκινήσεις να μιλάς για τα θετικά αυτής της κρίσης εν μέσω της πανδημίας κι ενώ αποτελούν άγνωστο «Χ» οι πληγές που θα αφήσει στην κοινωνία, την οικονομία και τον κάθε ένα από εμάς όταν το κακό φτάσει στο τέλος του, μπορεί να κριθείς και «αιρετικός». Παρ’ όλα αυτά μέσα σε αυτή τη δύσκολη εποχή του κορωνοϊού συντελείται μια τεράστια αλλαγή κουλτούρας στους θεσμούς, στις επιχειρήσεις και στους πολίτες στη χώρα μας. Υποχρεωθήκαμε να κάνουμε μέσα σε μερικές εβδομάδες που μετρούνται στα δάκτυλα του ενός χεριού βήματα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό μας τα οποία δεν έγιναν για χρόνια ολόκληρα, ενώ κάποια ήταν απλώς μεσοπρόθεσμοι και μακροπρόθεσμοι σχεδιασμοί στα χαρτιά των υπουργείων…

Η ίδρυση Υφυπουργείου Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής ήρθε την κατάλληλη στιγμή και φαίνεται ότι, παρότι δεν πρόλαβε να αναδομηθεί για να γίνει πιο λειτουργικό, λειτούργησε καταλυτικά στη δημιουργία μιας νέας τάξης πραγμάτων όπου μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα συντελέστηκαν άλματα ώστε να προωθηθούν άμεσα ηλεκτρονικές υπηρεσίες στους πολίτες, αλλά και να γίνει πιο ψηφιακή –μιλάμε για απλά πράγματα– η δημόσια υπηρεσία. Όλα αυτά θα τα δούμε παρακάτω. Πριν από αυτό ας ρίξουμε μια ματιά στο σε ποια θέση βρισκόμασταν μέχρι σήμερα…

Από τους ουραγούς

Σε δύο μήνες θα κυκλοφορήσει η νέα έκθεση της Κομισιόν για την ψηφιακή κοινωνία και οικονομία (DESI) για τις περσινές μας επιδόσεις και δεν αναμένεται να διαφέρει ιδιαίτερα από αυτές των προηγούμενων χρόνων που μας παρουσίαζαν ουραγούς. Στο DESI 2019 η Κύπρος παρουσίαζε τρία χρόνια καθυστέρηση από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο και πολύ μεγαλύτερο χάσμα από προηγμένες χώρες στις επιδόσεις της στην ψηφιακή οικονομία και κοινωνία.

Η χώρα μας κατατασσόταν έβδομη από το τέλος, με εξαιρετικές μεν επιδόσεις

στην κάλυψη ευρυζωνικών δικτύων, όχι βεβαίως στις υπερυψηλές ταχύτητες, ενώ στον δείκτη τιμών ευρυζωνικών συνδέσεων παρέμενε από τις ακριβότερες. Από τις χειρότερές μας επιδόσεις ήταν οι βασικές ψηφιακές δεξιότητες, τις οποίες στερείτο το ήμισυ του πληθυσμού, αλλά ακόμα και αυτοί που είχαν τις ψηφιακές δεξιότητες ασχολούνταν κυρίως με τα social media παρά ουσιαστικά.

Όσον αφορά την ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας στις επιχειρήσεις η χώρα μας ήταν στην 20ή μεταξύ των 28 της ΕΕ, διατηρώντας την ίδια θέση που είχε και το 2017! Μόλις το 37% των επιχειρήσεων χρησιμοποιούσαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σχεδόν μία στις δέκα ΜμΕ χρησιμοποιούσε ηλεκτρονική τιμολόγηση και το 9% των ΜμΕ πραγματοποιούσαν μέσω διαδικτύου διασυνοριακές πωλήσεις υπηρεσιών ή προϊόντων. Στον τομέα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης η Κύπρος ήταν σταθερή στην… 19η θέση από το 2017 με μόλις το 50% των Κυπρίων πολιτών να αλληλεπιδρούν ψηφιακά με το κράτος και μόνο για τα βασικά.

Τι άλλαξε εν μια… νυκτί

Η ανάγκη για υποχρεωτικό αποκλεισμό μας στο σπίτι για να σπάσει η αλυσίδα του Covid-19, οδήγησε και πάλι υποχρεωτικά στην εντατικοποίηση των ενεργειών του κράτους για ψηφιοποίηση των υπηρεσιών που παρέχει και για δημιουργία και εφαρμογή ηλεκτρονικών εργαλείων για διευκόλυνση του πολίτη στις νέες δύσκολες συνθήκες, με έμφαση στη διεκπεραίωση επικοινωνίας, εργασίας και εκπαίδευσης.

Έπρεπε να βρεθούν τρόποι να μπορούν οι μαθητές και οι φοιτητές να συνεχίσουν τα μαθήματά τους για να μην χαθεί η ακαδημαϊκή χρονιά, οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα να συνεχίσουν να εργάζονται για να μην παραλύσει πλήρως η οικονομία, έπρεπε να βρεθούν τρόποι για να μπορεί η κυβέρνηση εξ αποστάσεως να λειτουργεί και να λαμβάνει αποφάσεις και φυσικά να εξυπηρετεί τον πολίτη.

Οι ψηφιακές λύσεις που βρέθηκαν μπορεί να μην είναι τέλειες, μπορεί να χρειάζονται βελτίωση, αποδεικνύονται ωστόσο σωτήριες μέσα στην πανδημία και είναι αυτές που μας απέδειξαν ότι μπορούμε να γίνουμε ψηφιακοί χωρίς να κάνουμε βήματα χελώνας ή να κωλυσιεργούμε. Και επίσης μπορούμε μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα να μάθουμε να λειτουργούμε ψηφιακά.

Με βάση τα όσα μας έχουν ενημερώσει από το γραφείο του Υφυπουργού Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, αναλύουμε πιο κάτω τις τεχνολογικές λύσεις οι οποίες έχουν υλοποιηθεί τις τελευταίες εβδομάδες.

Το Δημόσιο τηλεργάζεται

Για την τηλεργασία των δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίοι μέχρι σήμερα ούτε πρόσβαση στο mail τους είχαν από το σπίτι, έγιναν υποστηρικτικές δομές. Αναβαθμίστηκε ο εξοπλισμός, έγινε σύνδεση με τον κυβερνητικό κόμβο ώστε να δοθεί πρόσβαση σε webmail, και στο πρόγραμμα eOasis από το σπίτι, όπως επίσης και πρόσβαση σε εξειδικευμένα πληροφοριακά συστήματα μέσω VPΝ.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που μας δόθηκαν, πλέον οι δημόσιοι υπάλληλοι μπορούν να τηλεργάζονται και μάλιστα οι πλείστοι αυτή τη στιγμή εργάζονται από το σπίτι τους. Με αυτό τον τρόπο το Δημόσιο μείωσε το ρίσκο για τη μετάδοση του ιού.

Την ίδια ώρα έχουν παραχωρηθεί λύσεις για τηλεδιασκέψεις της εκτελεστικής εξουσίας και της κρατικής μηχανής: Έγινε αξιοποίηση του WebEx και του Telepresence από το Προεδρικό, τους υπουργούς, τους γενικούς διευθυντές, τους διευθυντές τμημάτων και τις ομάδες διαχείρισης κρίσης για τηλεδιασύνδεση. Να σημειώσουμε ότι το WebEx προσφέρει τη δυνατότητα για διευθέτηση τηλεδιασκέψεων και βιντεοδιασκέψεων με ασφαλή και κρυπτογραφημένο τρόπο ώστε να μπορούν να διεκπεραιώνονται οι συσκέψεις με ασφάλεια εξ αποστάσεως για μέχρι και 40 εσωτερικούς και εξωτερικούς συμμετέχοντες. Για να γίνει εφικτή η χρήση του συστήματος, το οποίο είχε στηθεί από το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών, έγινε εσπευσμένα τροποποίηση νομοθεσίας. Σκεφτείτε υπό συνθήκες κανονικότητας πόσα χρόνια θα ήθελε αυτό για να αλλάξει!

Εξ αποστάσεως μάθηση

Στον τομέα της τηλεκπαίδευσης, ο οποίος σημειώνει τις χειρότερες επιδόσεις, έγινε η λειτουργία υπηρεσίας σε πιλοτική εφαρμογή στην Γ’ Λυκείου, και γίνονται σχεδιασμοί για επέκταση σε όλες τις βαθμίδες. Ήδη κάποιες τάξεις κάνουν μερικά μαθήματα, σε περιορισμένο χρόνο και έκταση, μέσω προγραμμάτων που έχουν εξασφαλιστεί. Σύμφωνα με το Υφ. Έρευνας έχει εξασφαλιστεί μηχανογραφικός και τηλεπικοινωνιακός εξοπλισμός για να γίνει εφικτή η επέκταση του προγράμματος της τηλεκπαίδευσης.

Να σημειώσουμε ότι τα ιδιωτικά σχολεία αλλά και τα φροντιστήρια κατάφεραν από πολύ πιο νωρίς, από τις πρώτες μέρες που έκλεισαν τα σχολεία, να συνδέσουν τα παιδιά με το σχολείο εξ αποστάσεως. Κάτι που δυστυχώς το δημόσιο σχολείο δεν έχει καταφέρει, ενώ ακόμα και να επεκταθεί πλήρως η τηλεκπαίδευση όλων των τάξεων, όπως είναι η πρόθεση του υφυπουργείου, δεν υπάρχει ετοιμότητα σε ό,τι αφορά τα σχολικά εγχειρίδια, ούτε φυσικά και εκπαίδευση των εκπαιδευτικών.

Για να καταλάβει κάποιος πόσο πίσω είναι το Υπουργείο Παιδείας στον τομέα της ψηφιακής σύγκλισης, σύμφωνα με το DESI 2019 ένα πιλοτικό πρόγραμμα θα ξεκινούσε πέρσι τον Φεβρουάριο για επίσπευση της ψηφιακής μετάβασης στα σχολεία. Πιλοτικό, σημειώστε. Που θα είχε απώτερο στόχο να αντικατασταθούν τα σχολικά εγχειρίδια και τα τετράδια ασκήσεων των μαθητών από υπολογιστές ταμπλέτες, που θα χρησιμοποιούνται στην αίθουσα διδασκαλίας. Οι μαθητές θα μπορούν επίσης να χρησιμοποιούν υπολογιστές ταμπλέτες για να κάνουν τις εργασίες τους για το σπίτι! Κι όλα αυτά ενώ το Υπουργείο Παιδείας θα μπορούσε απλώς να στήσει εδώ και χρόνια ένα πρόγραμμα εξ αποστάσεως μάθησης αξιοποιώντας την πλατφόρμα του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, η οποία δουλεύει εδώ και πολλά χρόνια με εξαιρετικά αποτελέσματα.

Egovernment

Στήθηκε παρά τις δυσκολίες σε ένα υπουργείο που απαιτούσε να του πηγαίνεις ιδιόχειρα την αίτηση με την οποία θα πληρώνεις ηλεκτρονικά τις κοινωνικές σου ασφαλίσεις ένα ολόκληρο σύστημα για υποβολή αιτήσεων για τα επιδόματα που ανακοινώθηκαν σχετικά με τη διαχείριση της κρίσης. Όπως αντιλαμβάνεστε μιλάμε για το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Και τώρα μέσα σε λίγες μόνο μέρες έγινε κατορθωτό να γίνει ο σχεδιασμός του συστήματος για την πληροφόρηση αλλά και ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων για όλα τα μέτρα στήριξης για αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κορωνοϊού!

Πλατφόρμα Covid-19

Ένα άλλο εξαιρετικό εργαλείο αναπτύσσεται επίσης. Είναι η ψηφιακή πλατφόρμα από την επιστημονική ομάδα των Κέντρων Αριστείας ΚΟΙΟΣ και RISE σε συνεργασία με το υφυπουργείο, για την καταγραφή και ιχνηλάτηση ύποπτων κρουσμάτων κορωνοϊού για ενίσχυση της διαχείρισης των πληροφοριών που λαμβάνονται από το τηλεφωνικό κέντρο 1420 και τους προσωπικούς ιατρούς. Ηλεκτρονικά εργαλεία για υποστήριξη της διαδικασίας αξιολόγησης και ενημέρωσης του πολίτη δημιουργούνται επίσης με Dashboard, αναλύσεις, στατιστικά, γραφικά, γεωγραφική απεικόνιση κ.ά.

Μετακινήσεις και άλλα

Σημαντικό έργο ήταν και ο σχεδιασμός και η διαχείριση μηχανισμού εξασφάλισης έγκρισης μετακίνησης (μήνυμα SMS στο 8998). Όπως επίσης και η λειτουργία υπηρεσίας ψυχολογικής τηλεφροντίδας προς εξυπηρέτηση των πασχόντων από Covid-19 αλλά και του κοινού. Δημιουργήθηκαν εξάλλου η πλατφόρμα του Υπουργείου Μεταφορών σχετικά με την αναστολή των εργασιών των εργοταξίων και η πλατφόρμα του Υπουργείου Εξωτερικών για επαναπατρισμό Κυπρίων πολιτών.

Μετακίνηση και μέσω Mobile App

Όπως μας αποκάλυψε ο κ. Κόκκινος, υπό σχεδιασμό για αντιμετώπιση της κατάστασης βρίσκονται και άλλες λύσεις, οι οποίες είναι οι ακόλουθες.

  • Σύστημα έξυπνης διαχείρισης μετακινήσεων πολιτών με χρήση Mobile Apps.
  • Λύσεις για άμεση και έγκυρη ενημέρωση και εξυπηρέτηση του πολίτη (Κέντρο Τηλεξυπηρέτησης του Πολίτη, Διαχείριση Λειτουργιών ΚΕΠ – eΚΕΠ, πλατφόρμα ενημέρωσης για δωρεάν ή μειωμένου κόστους ψηφιακές υπηρεσίες/προϊόντα κ.ά.
  • Εφαρμογές για ιχνηλάτηση και καταγραφή μετακινήσεων

Στην διάθεση του κοινού η πρώτη εφαρμογή στα κινητά για ιχνηλάτηση περιστατικών κορωνοϊού

 Κ. Κόκκινος: Το στοίχημά μας για το μέλλον

Μιλώντας στον «Π» ο υφυπουργός Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής Κυριάκος Κόκκινος και απαντώντας στο ερώτημα αν όλες αυτές οι ενέργειες που περιγράψαμε και πιο πάνω θα αποτελέσουν το πρώτο βήμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Κύπρου, ανέφερε:

«Λόγω της επιτακτικής ανάγκης για άμεση και αποτελεσματική ανταπόκριση στις νέες συνθήκες που επέφερε η έξαρση της πανδημίας του κορωνοϊού στη χώρα μας, υλοποιήσαμε σειρά παρεμβάσεων και παρείχαμε ψηφιακές λύσεις που εξυπηρετούν σκοπούς επικοινωνίας, εργασίας και εκπαίδευσης. Συνεχώς επεξεργαζόμαστε νέες, καινοτόμες λύσεις για υποστηρικτική συνδρομή στη διαχείριση και αντιμετώπιση των κοινωνικοοικονομικών συνεπειών της κρίσης. Το στοίχημα ωστόσο για όλους μας, και για το υφυπουργείο ειδικότερα, είναι η θεσμοθέτηση των λύσεων αυτών σε μακροπρόθεσμη βάση, και η συνεχής αναβάθμιση των υπηρεσιών που κληθήκαμε να προσφέρουμε σε περίοδο κρίσης, πάντα με γνώμονα τη βέλτιστη εξυπηρέτηση του Κύπριου πολίτη. Η πλήρης και επιτυχής μετάβαση στην ψηφιακή εποχή είναι ο απώτερός μας στόχος και είμαι βέβαιος πως με αποφασιστικότητα, συλλογικότητα και μεθοδικότητα θα τον πετύχουμε. Η κρίση μάς απέδειξε, ξεκάθαρα και επιτακτικά, τη σημαντικότητα του ψηφιακού μετασχηματισμού, και μετά από την κρίση θα πρέπει να κρατήσουμε αυτές τις εμπειρίες και να εντατικοποιήσουμε τις προσπάθειές μας για μια προηγμένη κοινωνία της γνώσης σε μια ανταγωνιστική ψηφιακή οικονομία».

 

 

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.