Φόρμα αναζήτησης

Όρια για Γενικό Εισαγγελέα και Γενικό Ελεγκτή

Μέτρο εκσυγχρονισμού και ενίσχυσης των θεσμών των ανεξάρτητων αξιωματούχων, μεγιστοποίησης της αποτελεσματικότητας των θεσμών αυτών και ενίσχυσης της διαφάνειας στη δημόσια ζωή θεωρεί το ΑΚΕΛ τις δύο προτάσεις νόμου που κατέθεσε την περασμένη Παρασκευή με σκοπό να πείσει για την αναγκαιότητα τροποποίησης των άρθρων 112 και 115 του Συντάγματος που αφορούν τον γενικό εισαγγελέα, τον γενικό ελεγκτή και τους βοηθούς τους. Διαψεύδει δε ότι οι προτάσεις- τις οποίες επεξεργάζεται εδώ και καιρό, σύμφωνα με δηλώσεις του εκπροσώπου Τύπου του Σ. Στεφάνου στον «Π»- κατατέθηκαν εξ αφορμής της παραίτησης του υπουργού Δικαιοσύνης Ιωνά Νικολάου, o οποίος φημολογείται ότι προωθείται για τη θέση του γενικού εισαγγελέα με τη συνταξιοδότηση οσονούπω του κ. Κληρίδη.

Σημειώνεται πάντως ότι οι τροποποιήσεις που επιχειρούνται στα άρθρα 112 και 115 δεν επηρεάζουν την πρώτη παράγραφό τους, τη μόνη που εμπίπτει στα θεμελιώδη άρθρα, πλην όμως για να εγκριθούν απαιτούν ειδική πλειοψηφία 2/3 επί του συνόλου των βουλευτών. Την ίδια ώρα, ακόμη και αν το ΑΚΕΛ πετύχει να εξασφαλίσει ειδική πλειοψηφία, θεωρείται αμφίβολο κατά πόσον οι προτάσεις που τιτλοφορούνται ως ο περί 20ης και περί 21ης τροποποίησης του Συντάγματος θα εξεταστούν και θα οδηγηθούν στην ολομέλεια εντός του έτους, δεδομένου ότι εκκρεμούν πολλές άλλες τροποποιήσεις του Συντάγματος (πλαφόν στις θητείες Προέδρου Δημοκρατίας και βουλευτών κ.λπ), κάποιες ως νομοσχέδια που δεν εξετάστηκαν καν, ή εκκρεμούν για χρόνια στην Επιτροπή Νομικών!

Με τις δύο προτάσεις νόμου, τις οποίες επεξεργάστηκε ο βουλευτής Άριστος Δαμιανού, τόσο ο γενικός εισαγγελέας και ο γενικός ελεγκτής, όσο και οι βοηθοί τους, μπορούν να διοριστούν για χρονική περίοδο έξι ετών, με δυνατότητα ανανέωσης μόνο για άλλα έξι έτη (σύνολο 12), ενώ σε περίπτωση που συμπληρώσουν την ηλικία υποχρεωτικής αφυπηρέτησης (68 ετών και 65 ετών αντίστοιχα), πριν τη λήξη της περιόδου διορισμού τους, μέχρι την ημερομηνία αυτή.

Περαιτέρω, η αντιμισθία και οι λοιποί όροι υπηρεσίας τους θα πρέπει να αναφέρονται στο έγγραφο διορισμού τους, ενώ δεν θα μπορούν να μεταβληθούν δυσμενώς για αυτούς μετά τον διορισμό τους.

Στις προτάσεις γίνεται αναφορά και στους όρους αποχώρησης ή απόλυσης των πιο πάνω αξιωματούχων, με τα αξιώματα να απαγορεύεται να πληρωθούν από πρόσωπο το οποίο:

  • υπηρέτησε στο αξίωμα του υπουργού κατά τη διάρκεια της θητείας του Προέδρου και του αντιπροέδρου της Δημοκρατίας οι οποίοι θα προβούν στον διορισμό τους
  • κατέχει, κατά το χρόνο του εν λόγω διορισμού, την ιδιότητα του βουλευτή, ή
  • κατέχει, κατά το χρόνο του εν λόγω διορισμού, θέση στην ανώτατη οργανωτική δομή πολιτικού κόμματος ο κάτοχος της οποίας, με βάση το καταστατικό του πολιτικού κόμματος αυτού, επηρεάζει άμεσα τη διαμόρφωση πολιτικών ή εμπλέκεται άμεσα στην άσκηση πολιτικής εξουσίας.

Τα 10 επειδή για τροποποίηση των άρθρων 112 και 115

Για να διασφαλίσει τη συνταγματική ορθότητά τους, το ΑΚΕΛ περιέλαβε στις προτάσεις νόμου προοίμιο με δέκα λόγους (δέκα «επειδή») για τους οποίους είναι αναγκαία η τροποποίηση των άρθρων 112 και 115 του Συντάγματος:

  • Ο εκσυγχρονισμός των θεσμών αποτελεί συνεχή διαδικασία η οποία πρέπει να προσαρμόζεται στις μεταβαλλόμενες και αυξημένες ανάγκες της πολιτείας και της κοινωνίας την οποία υπηρετούν.
  • Η εμπιστοσύνη των πολιτών στους θεσμούς φθίνει και η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης αυτής μέσω της ενίσχυσής τους αποτελεί τη μοναδική εγγύηση μιας ευνομούμενης και δημοκρατικής πολιτείας.
  • Η απαξίωση των θεσμών αντιμετωπίζεται, μεταξύ άλλων, με θεσμικές αλλαγές οι οποίες ενισχύουν περαιτέρω τη διαφάνεια στη δημόσια ζωή και με τις οποίες μεγιστοποιείται η αποτελεσματικότητά τους.
  •  Η διασφάλιση της εναλλαγής των προσώπων που εκπροσωπούν θεσμούς αποτελεί μέτρο ενδυνάμωσης και ενίσχυσής τους, καθώς και μέτρο ανανέωσης και εκσυγχρονισμού στη δημόσια ζωή.
  • Η ανανέωση στη δημόσια ζωή συντείνει στην αποτροπή της δημιουργίας κατεστημένων ή κόπωσης που πλήττει την αποτελεσματικότητα των θεσμών.
  •  Το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι και οι σύγχρονες τάσεις δεν συνάδουν με την στο διηνεκές διατήρηση αξιωματούχων στην ίδια θέση.
  • Τα πρόσωπα που εκπροσωπούν τους δύο θεσμούς πρέπει να είναι και να φαίνονται ότι είναι ανεξάρτητα από τους πολιτικούς θεσμούς.
  • Οι θεσμοί αυτοί είναι νευραλγικής σημασίας και η θέσπιση περιορισμών στη θητεία τους και προϋποθέσεων για την ανάληψή τους θα ενισχύσει την αξιοπιστία των θεσμών αυτών.
  • Η τροποποίηση των άρθρων 112 και 115 του Συντάγματος κρίνεται στην παρούσα φάση απολύτως αναγκαία για σκοπούς διασφάλισης της αξιοπιστίας και αποτελεσματικότητας των δύο θεσμών.
  • Το δίκαιο της ανάγκης δικαιολογεί την εξουσία της Βουλής να τροποποιεί μη θεμελιώδη άρθρα του Συντάγματος, όταν και εφόσον κρίνεται ότι προκύπτει τέτοια ανάγκη.

Απαγορεύεται η αντιγραφή/αναπαραγωγή του εν λόγω άρθρου/κειμένου από οποιονδήποτε χωρίς την έγκριση του «ΠΟΛΙΤΗΣ NEWS». Με βάση τους συμφωνημένους κανόνες δεοντολογίας της ΚΟΕΔ (ΚΥΠΡΙΑΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΕΚΔΟΤΩΝ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ) επιτρέπεται η αναπαραγωγή ΜΟΝΟ με αναφορά στον online σύνδεσμο (link) που να παραπέμπει στο πρωτότυπο κείμενο/άρθρο.