Οι ναυτιλιακές εταιρείες που αποφάσισαν να περιπλεύσουν το νότιο άκρο της Αφρικής για να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και τις επιθέσεις των Χούθι αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα ως προς το κόστος των δρομολογίων και τον ανεφοδιασμό σε καύσιμα και προμήθειες.
Εκατοντάδες εμπορικά πλοία πλέον έχουν επανασχεδιάσει τη ρότα τους και κατευθύνονται προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας αντί για τον κόλπο του Άντεν για να κατευθυνθούν προς την Ευρώπη, επιλέγοντας μια διαδρομή μεγαλύτερη κατά 10-14 ημέρες από τον κίνδυνο να βρεθούν στο στόχαστρο των πυραύλων και των ρουκετών των σιιτών ανταρτών της Υεμένης.
This is a huge deal: "4 of the world’s 5 largest container-shipping companies, cma cgm, Hapag-Lloyd, Maersk and msc, have paused or suspended their services in the Red Sea... Together these four companies account for 53% of the global container trade"https://t.co/KmJlBTibQR
— Arnaud Bertrand (@RnaudBertrand) December 17, 2023
Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν διαταράξει το διεθνές εμπόριο μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, που αντιπροσωπεύει περίπου το ένα έκτο των παγκόσμιων μεταφορών αγαθών.
Το απρόσμενο επιπλέον κόστος για τους κολοσσούς των μεταφορών είναι σημαντικό και εξαρτάται όχι μόνο από την τρέχουσα τιμή των καυσίμων, αλλά και από τους ναύλους, οι οποίοι εξαρτώνται ανά πάσα στιγμή από την προσφορά και τη ζήτηση.
Επίσης, τα λιμάνια που βρίσκονται σε αυτή τη διαδρομή, πέρα από τις ανεπάρκειες από τις οποίες ούτως ή άλλως υποφέρουν, παρουσιάζονται πολύ λίγο προετοιμασμένα για αυτήν την αιφνιδιαστική και ραγδαία αύξηση της κίνησης των εμπορικών πλοίων. Ακόμη και το λιμάνι του Ντέρμπαν στη Νότια Αφρική, που θεωρείται το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο λιμάνι της Αφρικής, διαθέτει πολύ περιορισμένες επιλογές για έκτακτο ελλιμενισμό και ανεφοδιασμό επιπλέον σκαφών από αυτά που ήδη είχαν προγραμματιστεί. Άλλοι λιμένες βαθέων υδάτων κατά μήκος της διαδρομής του Ακρωτηρίου στις αφρικανικές ακτές, όπως η Μομπάσα της Κένυας και το Νταρ ες Σαλάμ της Τανζανίας, πολλοί οικονομικοί αναλυτές και ειδικοί στη ναυσιπλοΐα φοβούνται ότι είναι εντελώς ανεπαρκή να χειριστούν την κίνηση που αναμένεται τις επόμενες εβδομάδες.
Κάποιες πολυεθνικές εταιρείες μεταφορών, όπως η Maersk, ανακοίνωσαν ότι θα καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε τα πλοία τους να ανεφοδιάζονται κατά την έναρξη του ταξιδιού ή στην άφιξη στον προορισμό. Όμως αυτό δεν είναι πάντα προβλέψιμο. Πολλές φορές στην ανοιχτή θάλασσα επικρατούν άσχημες καιρικές συνθήκες, ειδικότερα κατά μήκος της διαδρομής του περίπλου της Αφρικής. Το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας έχει τη φήμη του «ακρωτηρίου των καταιγίδων» μεταξύ των ναυτικών, ενώ το κανάλι της Μοζαμβίκης είναι επιρρεπές στην εμφάνιση κυκλώνων. Οι αντίξοες καιρικές συνθήκες απαιτούν και πολύ μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμων, που σημαίνει ότι η εξασφάλιση λιμένα ανεφοδιασμού κατά τη διάρκεια της διαδρομής είναι πολύ σημαντική.
Το επόμενο διάστημα θα είναι κρίσιμο για τη διατήρηση της ισορροπίας της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας και ιδιαίτερα από την άποψη πώς θα αποτυπωθεί αυτή η προσαρμογή σε οικονομικούς όρους για τους πολίτες σε όλον τον κόσμο.
Πηγή: Reuters, ΕΡΤ
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.