Η προσφυγική κρίση που ξέσπασε το 2015 αναστάτωσε σε μεγάλο βαθμό την Ευρώπη, προκαλώντας αισθήματα αγανάκτησης, θλίψης και πόνου για το δράμα των προσφύγων από τη μια και ξυπνώντας τον ρατσισμό και τη μισαλλοδοξία από την άλλη, με χώρες να κλείνουν τα σύνορά τους και να υψώνουν φράκτες. Την ίδια ώρα που σε άλλες χώρες, αυτές της πρώτης γραμμής, όπως η Ιταλία και η Ελλάδα, γινόταν το αδιαχώρητο, με εικόνες από τον πρόχειρο καταυλισμό της Ειδομένης να κάνουν τον γύρο του κόσμου.
Η προσφυγική κρίση ανέδειξε και τις αδυναμίες του σημερινού συστήματος ασύλου στην Ευρώπη και κυρίως την ανικανότητά του να χειριστεί μια ξαφνική αύξηση του αριθμού των ατόμων που χρειάζονται προστασία, με αποτέλεσμα να φέρει το σύστημα κοντά σε κατάρρευση. Είναι για αυτό που η Επιτροπή Πολιτικών Ελευθεριών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αποφάσισε ότι είναι ώρα να αναθεωρηθεί ο Κανονισμός του Δουβλίνου, ο οποίος καθορίζει ποια χώρα της ΕΕ είναι υπεύθυνη για τη διεκπεραίωση μιας αίτησης διεθνούς προστασίας. Σημειώνεται πως το δικαίωμα υποβολής αίτησης για άσυλο περιλαμβάνεται στη Συνθήκη της Γενεύης, την οποία έχουν υπογράψει όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, της Κύπρου συμπεριλαμβανομένης, και η οποία έχει ενσωματωθεί στις ευρωπαϊκές συνθήκες. Η απόφαση της εν λόγω επιτροπής εγκρίθηκε με ευρεία πλειοψηφία (390 ψήφους υπέρ, 175 κατά και 44 αποχές) από τους Ευρωβουλευτές στην ολομέλεια της 16ης Νοεμβρίου 2017, με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να εμφανίζεται πλέον έτοιμο να ξεκινήσει τις συνομιλίες με το Συμβούλιο για την τροποποίηση του Κανονισμού του Δουβλίνου ώστε να εξασφαλιστεί η δίκαιη κατανομή των αιτούντων άσυλο μεταξύ των χωρών της ΕΕ. Οι διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο θα ξεκινήσουν μόλις τα κράτη μέλη συμφωνήσουν επί της δικής τους διαπραγματευτικής εντολής.
Οι προτεινόμενες αλλαγές στον Κανονισμό του Δουβλίνου από το Ευρωκοινοβούλιο αποσκοπούν στην αντιμετώπιση των αδυναμιών του σημερινού συστήματος ασύλου και στο να εξασφαλιστεί η δίκαιη κατανομή των ευθυνών μεταξύ των χωρών της ΕΕ. Βάσει της προτεινόμενης μεταρρύθμισης, οι χώρες πρώτης γραμμής (χώρες άφιξης) δεν θα είναι πλέον αυτόματα υπεύθυνες για τους αιτούντες άσυλο. Αντίθετα, οι αιτούντες άσυλο θα μοιράζονται σε όλες τις χώρες της ΕΕ και για τον σκοπό αυτό θα μπορούν να μεταφέρονται αυτόματα σε κάποια άλλη χώρα της ΕΕ. Τα κράτη μέλη που δεν ακολουθούν τους κανόνες θα έρχονται αντιμέτωπα με τον κίνδυνο περιορισμού της πρόσβασής τους στα ευρωπαϊκά κονδύλια. Αξίζει να σημειωθεί πως η απόφαση της Επιτροπής Πολιτικών Ελευθεριών να ξεκινήσει συνομιλίες με το Συμβούλιο ανακοινώθηκε κατά την έναρξη της τελευταίας συνόδου της ολομέλειας του Στρασβούργου. Το κείμενο της διαπραγματευτικής εντολής έπρεπε να προστεθεί στην ημερήσια διάταξη της ολομέλειας για ψηφοφορία, καθότι περισσότεροι από 76 ευρωβουλευτές εξέφρασαν αντιρρήσεις. Η εισηγήτρια του ΕΚ για την αναθεώρηση του Κανονισμού του Δουβλίνου Cecilia Wikstrom (Φιλελεύθεροι, Σουηδία) δήλωσε τα εξής: «Με το Κοινοβούλιο έτοιμο να ξεκινήσει τις διαπραγματεύσεις, καλώ το Συμβούλιο των υπουργών να υιοθετήσει μια κοινή θέση το συντομότερο δυνατόν ώστε να ξεκινήσουν οι τριμερείς διαπραγματεύσεις και να τεθεί άμεσα σε εφαρμογή ένα λειτουργικό ευρωπαϊκό σύστημα ασύλου».
Σύμφωνα με στοιχεία που περιλαμβάνονται στην έκθεση της Επιτροπής Πολιτικών Ελευθεριών του ΕΚ αλλά και στην ιστοσελίδα της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR):
Στις 25 Ιουλίου του 1951, η γενική συνέλευση του ΟΗΕ ενέκρινε τη σχετική με το Καθεστώς των Προσφύγων Σύμβαση της Γενεύης καθορίζοντας ποιος είναι πρόσφυγας, το είδος της νομικής προστασίας ή άλλης παροχής αλλά και τις υποχρεώσεις του στις χώρες υποδοχής. Το Πρωτόκολλο του 1967 διεύρυνε την εντολή της Ύπατης Αρμοστείας των ΗΕ για τους πρόσφυγες καθώς το πρόβλημα των εκτοπισμένων πληθυσμών εξαπλωνόταν σε όλο τον κόσμο. Το άρθρο 1 της σύμβασης καθορίζει ότι πρόσφυγας είναι ένα άτομο που βρίσκεται εκτός της χώρας καταγωγής του ή του τόπου κατοικίας του, έχει δικαιολογημένο φόβο δίωξης για λόγους φυλής, θρησκείας, εθνικότητας, συμμετοχής σε ορισμένη κοινωνική ομάδα ή λόγω πολιτικών πεποιθήσεων και εξαιτίας αυτού του φόβου δίωξης αδυνατεί ή δεν επιθυμεί να απολαμβάνει την προστασία αυτής της χώρας ή την επιστροφή σ' αυτήν. Σύμφωνα με τη σύμβαση, υπεύθυνες για την προστασία των προσφύγων είναι οι χώρες υποδοχής. Οι 139 χώρες που έχουν υπογράψει τη Σύμβαση της Γενεύης είναι υποχρεωμένες να τηρήσουν τους όρους της. Σημειώνεται πως εκατομμύρια «οικονομικών» ή άλλων μεταναστών τα τελευταία χρόνια επωφελήθηκαν από τη βελτίωση στην επικοινωνία για να αναζητήσουν μια καλύτερη ζωή σε άλλες χώρες, κατά κύριο λόγο δυτικές. «Δεν θα πρέπει ωστόσο να συγχέονται με τους πρόσφυγες, οι οποίοι τρέπονται σε φυγή φοβούμενοι για τη ζωή τους και όχι απλώς για οικονομικούς λόγους. Οι κυβερνήσεις πρέπει να αντιμετωπίζουν αυτά τα προβλήματα με δύο διαφορετικούς τρόπους - τα θέματα των προσφύγων να αντιμετωπίζονται μέσω των διαδικασιών ασύλου και να διαχωρίζονται από τα προβλήματα της μετανάστευσης», υποδεικνύει η UNHCR.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.