Φόρμα αναζήτησης

Πρώτη νίκη για τα μεταχειρισμένα

Νευρικότητα, εντάσεις, καταγγελίες για εξυπηρέτηση συμφερόντων και σωρεία αναπάντητων ερωτημάτων ήταν τα στοιχεία που κυριάρχησαν χθες κατά την πρώτη συζήτηση ενώπιον της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών της κυβερνητικής πρότασης μέσω της οποίας προωθούνται μεταρρυθμίσεις στον τομέα της εισαγωγής οχημάτων, στη βάση περιβαλλοντικών παραμέτρων.
Οι βουλευτές όλων των κομμάτων ξεκαθάρισαν ότι το νομοσχέδιο δεν πρόκειται να περάσει ως έχει. Δεν διαφώνησαν με τη γενικότερη φιλοσοφία του για μείωση των ρύπων, αλλά απαίτησαν αυτό να γίνει με «τρόπο σωστό και δίκαιο». Ακόμη και το σχέδιο κινήτρων το οποίο προωθείται για αντικατάσταση του παλαιού στόλου οχημάτων χαρακτηρίστηκε από βουλευτές «γελοίο».

Υπάρχει χρυσή τομή

Η εξέλιξη αυτή του θέματος ήταν προδιαγεγραμμένη, όπως είχε γράψει και ο «Π» σε πρωτοσέλιδό του την περασμένη Κυριακή. Σε γενικές γραμμές η Βουλή φάνηκε να πείθεται από τα επιχειρήματα των εισαγωγέων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, οι οποίοι έχουν ένα μερίδιο αγοράς που αγγίζει το 67%, ότι η εφαρμογή των προνοιών του νομοσχεδίου ούτε θα βοηθήσει στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα που αναπνέουμε ούτε θα εξυπηρετήσει τις επιχειρήσεις του τομέα, δεν θα είναι προς το συμφέρον των καταναλωτών και θα μειώσει τα έσοδα του κράτους χωρίς λόγο. Η επιτροπή κάλεσε δε όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες σε έναν νέο κύκλο διαβουλεύσεων με τους εισαγωγείς καινούργιων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, ώστε να επιστρέψουν με ένα νέο κείμενο το οποίο να είναι αποτέλεσμα συγκλίσεων.

Αναπνέουμε ρύπους

Παρουσιάζοντας το νομοσχέδιο, ο διευθυντής του Τμ. Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) Σωτήρης Κολέττας παρέθεσε σειρά στοιχείων τα οποία συνδέουν τα περιστατικά καρκίνων και καρδιοπαθειών με τις εκπομπές των οχημάτων. Όπως είπε, άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ειδικά η Αγγλία, εφαρμόζουν πολιτικές περιορισμού των ρυπογόνων οχημάτων απαγορεύοντάς τα σταδιακά. Τα ξεφορτώνουν, είπε, και τα εισάγουμε εμείς στην Κύπρο με αποτέλεσμα «τον αέρα που δεν θέλει να αναπνέει η Αγγλία να τον αναπνέουμε εμείς εδώ».
Όπως εξήγησε, το νομοσχέδιο:

-Καταργεί τον φόρο κατανάλωσης με στόχο την εξάλειψη στρεβλώσεων στην αγορά Ι.Χ. Ο φόρος δημιουργεί πρόσθετη επιβάρυνση στα καινούργια, ενώ τα μεταχειρισμένα έχουν εκπτώσεις αναλόγως της ηλικίας τους.

-Επανακαθορίζει τις νέες κλίμακες για τέλη κυκλοφορίας στη βάση μιας νέας ευρωπαϊκής οδηγίας για τα οχήματα τα οποία θα εγγράφονται απ’ εδώ και πέρα. Η χρέωση για τα σαλούν θα είναι αυξημένη για οχήματα με υψηλές και πολύ υψηλές εκπομπές CO2. Τα τέλη κυκλοφορίας για διπλοκάμπινα και βαν παραμένουν στη βάση του κυβισμού. Και στις δύο κατηγορίες εισάγεται πρόσθετη παράμετρος που προσθέτει τέλη κυκλοφορίας ανάλογα με την ηλικία των οχημάτων κατά την ημερομηνία εγγραφής τους. Αυτό, όπως είπε ο διευθυντής του ΤΟΜ, είναι περιβαλλοντική υποχρέωση της Κύπρου για μείωση των αιωρούμενων σωματιδίων και των οξειδίων του αζώτου που εκπέμπονται ειδικά από τα πετρελαιοκίνητα. Η νέα αυτή επιπρόσθετη παράμετρος επιλέχθηκε ώστε να λαμβάνεται υπόψη η αντιρρυπαντική τεχνολογία που χρησιμοποιείτο κατά την περίοδο κατασκευής του οχήματος, άρα θα εφαρμόζεται, ως επιπρόσθετο τέλος, σε μεταχειρισμένα οχήματα που εγγράφονται για πρώτη φορά. Μεγαλύτερη επιβάρυνση έχουν τα πετρελαιοκίνητα.

-Δίνει κίνητρο και για απόσυρση σαλούν, μικρών βαν και διπλοκάμπινων άνω των 15 ετών με ταυτόχρονη εγγραφή νέου αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Χαρίζεται το τέλος εγγραφής (150 ευρώ) και το τέλος κυκλοφορίας θα είναι μηδενικό για πέντε χρόνια.

«Μαλακά» τα μέτρα

Εκπρόσωπος του Τμ. Περιβάλλοντος ανέφερε πως οι πρόνοιες του νομοσχεδίου αποτελούν μονόδρομο. Το νέο πακέτο για το κλίμα και την ενέργεια, εξήγησε, μας επιβάλλει να μειώσουμε τη δεκαετία 2020-2030 τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως 24%. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στο +8%. Ο τομέας δε των οδικών μεταφορών, πρόσθεσε, εκπέμπει το 50% των θερμοκηπιακών αερίων στην Κύπρο. Στη βάση αυτών των απαιτήσεων αλλά και των δεδομένων χαρακτήρισε πολύ «μαλακά» τα προτεινόμενα μέτρα, τονίζοντας πως χρειάζονται ριζικές αλλαγές και σε φορολογικό επίπεδο και σε υποδομές για να επιτύχουμε τους στόχους μας και κυρίως για να αναπνέουμε καλύτερο αέρα για την υγεία μας.
Το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας τάχθηκε επίσης υπέρ της μεταρρύθμισης που θα οδηγήσει στην ανανέωση του αυτοκινητικού στόλου της Κύπρου. Σύμφωνο και το Υπ. Οικονομικών αλλά και το Υπ. Εμπορίου, το οποίο θεωρεί πως είναι δύσκολο να ληφθούν μέτρα στο παρόν στάδιο για την προώθηση των ηλεκτρικών Ι.Χ.
Την ΟΕΒ, ανέφερε εκπρόσωπός της ενώπιον της Βουλής, δεν την ικανοποιεί πλήρως το νομοσχέδιο, αλλά το υποστηρίζει γιατί ακολουθεί τις ευρωπαϊκές αρχές στον τομέα των μεταφορών. Όπως σημείωσε, δύο αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν σταματήσει ήδη να παράγουν ντίζελ οχήματα. Ο εκπρόσωπος του ΚΕΒΕ ανέφερε πως το επιμελητήριο υποστηρίζει το νομοσχέδιο και υπενθύμισε ότι ο μέσος όρος ηλικίας των μεταχειρισμένων οχημάτων που εισάγονται στην Κύπρο είναι σχεδόν τα έξι έτη. Εξέφρασε την πεποίθηση ότι θα μπορούσαν να δοθούν κίνητρα από το κράτος για προώθηση του ηλεκτρικού και υβριδικού οχήματος. Τέλος, επεσήμανε πως πρέπει να ληφθούν γρήγορα αποφάσεις γιατί πάγωσε η αγορά.
Ο πρόεδρος του συνδέσμου αντιπροσωπειών καινούργιων οχημάτων (ΣΕΜΟ) Πέτρος Κρασάς σημείωσε πως με τη νέα νομοθεσία ο πολίτης θα μπορεί να αγοράσει το όχημα που θέλει και όχι αυτό που αποφάσισαν κάποιοι άλλοι δίνοντας μείωση στο μεταχειρισμένο μεγάλης ηλικίας, που εκτός από το ότι είναι ρυπογόνο έχει και υψηλή κατανάλωση καυσίμου.

 

Να πληρώνει ο ρυππαίνων αλλά ορθά και δίκαια 

Ο πρόεδρος του ΠΑΣΕΑ, που εκπροσωπεί τους εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων, Μάριος Χαραλάμπους, ανέφερε πως το μόνο με το οποίο συμφωνεί επί του νομοσχεδίου είναι με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει». Και άφησε ακολούθως τον δικηγόρο του συνδέσμου Νίκο Κληρίδη να αναλύσει τις θέσεις τους. Σύμφωνα με τον κ. Κληρίδη, το νομοσχέδιο δεν πετυχαίνει μείωση των ρύπων αλλά επιβάλλει έμμεση φορολόγηση των μεταχειρισμένων Ι.Χ. πλήττοντας τους εισαγωγείς τους. Διερωτήθηκε εάν έγινε μελέτη η οποία να αποδεικνύει σε ποια οχήματα οφείλεται η επιβάρυνση της ατμόσφαιρας και ζήτησε τεκμηρίωση. Αν, όπως είπε, ο στόχος είναι η μείωση των ρύπων, γιατί δεν λήφθηκαν μέτρα για την απόσυρση των οχημάτων πάνω των 15 ετών; Ανέφερε επίσης ότι το κριτήριο κατά την εισαγωγή των οχημάτων δεν θα έπρεπε να είναι η ηλικία, αλλά οι ρύποι που εκπέμπουν. Επεσήμανε επίσης ότι η οδηγία που μας αναγκάζει να αναπροσαρμόσουμε τον τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας δεν τέθηκε ακόμη σε εφαρμογή -το 2020 θα εφαρμοστεί- και πως ακόμη και οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να προσαρμοστούν στη νέα ρύθμιση. Καταλήγοντας, είπε πως ναι, ο ρυπαίνων να πληρώνει, αλλά δίκαια και ορθά και να ελέγχεται ποιος ρυπαίνει. Μέλη του ΠΑΣΕΑ ανέφεραν πως το νομοσχέδιο κρύβει παγίδες, εξυπηρετεί συμφέροντα και πρέπει να αποσυρθεί. Κατήγγειλαν πως το νομοσχέδιο κατατέθηκε με καθοδήγηση των εισαγωγέων καινούργιων οχημάτων. Ο πρόεδρος του ΠΑΣΕΑ αναφέρθηκε σε συνάντηση που είχε με τον διευθυντή του ΤΟΜ, ο οποίος φέρεται να του είπε πως πρέπει να βρεθεί τρόπος να μειωθεί το ποσοστό των μεταχειρισμένων εισαγόμενων Ι.Χ. ώστε να μοιραστεί το μερίδιο της αγοράς. Διερωτήθηκε ποιου τα συμφέροντα εξυπηρετεί. Ο «Π» έδωσε τον λόγο στον κ. Κολέττα για να απαντήσει, αλλά ο ίδιος επέλεξε να το πράξει προσεχώς στη Βουλή.

Γιατί η ηλικία;

Οι βουλευτές φάνηκε πως δεν επιθυμούν ούτε τη μείωση του φόρου κατανάλωσης. Ζήτησαν να μάθουν πόσα έσοδα θα χάνει το κράτος από τον φόρο κατανάλωσης (σ.σ. 14 εκατ. τον χρόνο), στοιχεία τα οποία θα κατατεθούν στην επόμενη συνεδρία. Ο Χαρ. Θεοπέμπτου διερωτήθηκε γιατί επιλέχθηκε ο υπολογισμός του τέλους κυκλοφορίας με βάση την ηλικία και όχι με βάση τους ρύπους που εκπέμπουν.

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν.