Φόρμα αναζήτησης

Ανεξάρτητος ελεγκτής για τις υπερπληρωμές €25 εκατ. στα λεωφορεία

Σήμερα ενώπιον της Κεντρικής Επιτροπής Αλλαγών και Απαιτήσεων μεταφέρεται το θέμα των πληρωμών των έξι εταιρειών λεωφορείων. Ένα θέμα το οποίο την περασμένη εβδομάδα απασχόλησε τη δημοσιότητα με την απεργία του Οργανισμού Δημοσίων Μεταφορών Πάφου (ΟΣΥΠΑ).

Όπως πληροφορείται ο «Π», με πρότασή του το Υπ. Μεταφορών έχει υποβάλει συγκεκριμένη εισήγηση στην επιτροπή, με την οποία καθορίζονται τα ποσά τα οποία θα πληρώνονται οι εταιρείες τους επόμενους λίγους μήνες -στο πλαίσιο της κρατικής χορηγίας και για κάλυψη των λειτουργικών τους εξόδων- μέχρι να ολοκληρώσει την έρευνά του ο ανεξάρτητος, κοινά αποδεκτός, εμπειρογνώμονας, ο οποίος θα διοριστεί για να διαπιστώσει εάν το ύψος των υπερπληρωμών που έγιναν από το κράτος προς τις εταιρείες την περίοδο 2010-2015 είναι το σωστό.

Για την ιστορία, να αναφέρουμε πως πριν από μερικές βδομάδες η ομάδα διαχείρισης συμβάσεων υπέβαλε στις εταιρείες το αποτέλεσμα του ελέγχου της, ο οποίος κατέληγε σε υπερπληρωμές προς τις έξι εταιρείες ύψους 25 εκατ. περίπου, θέση με την οποία διαφώνησαν οι εταιρείες.

Υψηλή… σύσκεψη

Εξ όσων είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, η απόφαση για την πρόταση στην Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και για διορισμό ανεξάρτητου εμπειρογνώμονα λήφθηκε σε σύσκεψη πριν από έναν μήνα παρουσία του αρμόδιου υπουργού Μεταφορών, του γενικού εισαγγελέα, του γενικού ελεγκτή και άλλων παραγόντων. Θέμα η εξεύρεση τρόπου επιβίωσης των υπερχρεωμένων εταιρειών λεωφορείων μέχρι το 2020, οπότε λήγουν οι συμβάσεις και σύμφωνα με την εξαγγελθείσα κυβερνητική πολιτική δεν πρόκειται να ανανεωθούν τα συμβόλαια με τις υφιστάμενες εταιρείες.

Έντονο ενδιαφέρον για το θέμα, όπως έχουμε μάθει, επιδεικνύει και ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο οποίος δεν θα ήθελε να δει να επέρχεται χάος στις δημόσιες μεταφορές από το κλείσιμο των εταιρειών, οι οποίες χωρίς την κρατική χορηγία ή με σημαντικά μειωμένη χορηγία για κάλυψη των υπερπληρωμών (ήδη μειώθηκε 5%) δεν είναι βιώσιμες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Υπ. Μεταφορών έχει αναζητήσει εναλλακτικές λύσεις σε περίπτωση που αναστείλουν τη λειτουργία τους κάποιες εταιρείες, ωστόσο λύσεις δεν βρέθηκαν.

25 εκατ. ευρώ οι υπερπληρωμές στις εταιρείες

Όπως είχαμε αποκαλύψει μέσα από δημοσίευμά μας τον περασμένο Σεπτέμβριο, το ύψος των υπερπληρωμών στο οποίο έχει καταλήξει ο έλεγχος της ομάδας διαχείρισης συμβάσεων, που διορίστηκε το 2015 από τον Μάριο Δημητριάδη, είναι 24-26 εκατ. ευρώ. Με αυτά τα ποσά διαφωνούν οι εταιρείες για αυτό κι έχει διοριστεί ανεξάρτητος ελεγκτής.

Ανά εταιρεία:
– Το μεγαλύτερο πρόβλημα υπερπληρωμών παρουσιάζεται στην εταιρεία Αστικών Λεωφορείων Πάφου (ΟΣΕΠΑ), η οποία έλαβε ποσό 8 εκατ. ευρώ πέραν εκείνων που δικαιούται.
– Η εταιρεία αστικών λεωφορείων Λάρνακας, με την επωνυμία «Ζήνωνας», είχε αρχικά υπερπληρωμές 3,5 εκατ. ευρώ. Μετά από μια μεγάλη αποκοπή της κρατικής χορηγίας της τάξης των 900 χιλ. το 2015, η εταιρεία εξακολουθεί να οφείλει στο κράτος γύρω στα 2,5 εκατ. ευρώ.
–  Ο ΟΣΕΛ Λευκωσίας, έχει υπερπληρωμές 6-7 εκατ. ευρώ.
– Η ΕΜΕΛ Λεμεσού φαίνεται να παρουσιάζει υπερπληρωμές ύψους 6-7 εκατ. ευρώ.
– Στον ΟΣΕΑ οι ενδείξεις είναι πως το ποσό το οποίο οφείλει η εταιρεία δεν είναι μεγάλο, ωστόσο ο ΟΣΕΑ διεκδικεί για κάποιον λόγο ο ίδιος από το κράτος άλλα 20 εκατ. ευρώ πέραν εκείνων που έχει λάβει.
– Η εταιρεία υπεραστικών λεωφορείων Intercity buses παρουσιάζει σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Μεταφορών υπερπληρωμές ύψους 1,5 εκατ. ευρώ.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως μέχρι σήμερα οι μέτοχοι των εταιρειών δεν έχουν πάρει το εύλογο κέρδος τους (επανεξετάζεται η πρόνοια στις συμβάσεις η οποία θεωρήθηκε σκανδαλώδης), το οποίο θα αφαιρεθεί από τα χρωστούμενα.