Κάτοικοι και κοινοτάρχες σε διάφορες επαρχίες διαμαρτύρονται κατά διαστήματα για παράνομους αγώνες ταχύτητας στους δρόμους. Προς διερεύνηση αυτών των καταγγελιών – αναφορών, επιστρατεύονται υπό κάλυψη αστυνομικοί με συμβατικά οχήματα για να παρακολουθούν τις συγκεκριμένες περιοχές.
Όπως επισημαίνει σε απαντητική του επιστολή προς τη Βουλή ο υπουργός Δικαιοσύνης Μάριος Χαρτσιώτης, αν και στο παρελθόν εντοπίζονταν αρκετά περιστατικά με παράνομους αγώνες ταχύτητας, σήμερα, είτε λόγω τοποθέτησης κυρτωμάτων οδοστρώματος σε καίρια σημεία, είτε λόγω των καμερών φωτοεπισήμανσης, είτε λόγω της λειτουργίας πίστας ταχύτητας στην περιοχή της Άχνας, αυτά έχουν ελαχιστοποιηθεί. Προσθέτοντας, παράλληλα, ότι το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται, κυρίως, στο δευτερεύον οδικό δίκτυο με τις αυξημένες ταχύτητες που αναπτύσσονται από μοτοσυκλέτες και αυτοκίνητα σε λεωφόρους όπου και η κατασκευή των δρόμων είναι τέτοια που εύκολα μπορεί ένας οδηγός να ξεφύγει από το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο.
Οι καταγγελίες – επικρίσεις
Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Νίκος Γεωργίου, με επιστολή του προς τον κ. Χαρτσιώτη, κατήγγειλε ότι γίνεται δέκτης παραπόνων από πολίτες και κοινοτάρχες «για τη διεξαγωγή παράνομων αγώνων ταχύτητας (κόντρες) σε αυτοκινητοδρόμους κατά τις βραδινές ώρες σε διάφορες περιοχές. Λωρίδες εισόδου, δρόμοι και αυτοκινητόδρομοι κλείνουν και μετατρέπονται σε αυτοσχέδιες πίστες ταχύτητας από τους συμμετέχοντες, βάζοντας σε κίνδυνο ανυποψίαστους πολίτες, αλλά και τους εαυτούς τους. Τα πιο πάνω λαμβάνουν χώρα χωρίς την έγκαιρη παρέμβαση της Αστυνομίας». Και κάλεσε τον υπουργό να ενημερώσει τη Βουλή τόσο για τις καταγγελίες όσο και για τα μέτρα που λαμβάνονται.
Τα στοιχεία
Ο κ. Χαρτσιώτης απάντησε στη Βουλή με μια επιστολή του αρχηγού Αστυνομίας Στέλιου Παπαθεοδώρου, στην οποία επισημαίνονται τα εξής ενδιαφέροντα:
1 Kατά καιρούς, η Αστυνομία γίνεται δέκτης παραπόνων/καταγγελιών από πολίτες για τη διεξαγωγή παράνομων αγώνων ταχύτητας σε διάφορες περιοχές, κυρίως από νεαρούς, με αποτέλεσμα να προκαλείται οχληρία.
Από έλεγχο που πραγματοποιήθηκε στο Ηλεκτρονικό Ημερολόγιο Παραπόνων, διαπιστώθηκε ότι, για τα έτη 2021 έως 2024, υπάρχουν 10 καταχωρίσεις που αφορούν τις περιοχές Επισκοπή-Ερήμη, Πέρα Χωριό και Κοκκινοτριμιθιά. Σε όλες τις περιπτώσεις, μετέβη άμεσα περιπολικό της Τροχαίας Αρχηγείου, στο σημείο που υποβλήθηκε το παράπονο χωρίς, ωστόσο, να εντοπιστεί οτιδήποτε το επιλήψιμο.
Όσον αφορά τις παγκύπριες καταχωρίσεις, τα τελευταία πέντε χρόνια, υπάρχουν καταχωρημένες 176 περιπτώσεις, οι οποίες αφορούν κατά κύριο λόγο το δευτερεύον οδικό δίκτυο, όπου σε μεμονωμένες περιπτώσεις, εντοπίστηκαν οχήματα και μοτοσυκλέτες και έγιναν καταγγελίες.
2 Έγινε έλεγχος και στην αλληλογραφία που τηρείται στο ηλεκτρονικό πρόγραμμα αρχειοθέτησης εγγράφων σε παγκύπρια κλίμακα, όπου εντοπίστηκαν από το 2020 και μετά, οκτώ επιστολές που αφορούσαν τέτοιου είδους καταγγελίες, όπως αυτές αναλύονται πιο κάτω με χρονολογική σειρά:
Λεωφόρος Ερατούς στην Πάφο - Μάιος 2020. Από τον Μάιο του 2020, η λεωφόρος Ερατούς έχει ελεγχθεί πάρα πολλές φορές είτε με ένστολα περίπολα, είτε με υπό κάλυψη αστυνομικούς με συμβατικά οχήματα χωρίς διακριτικά, χωρίς να προκύψει οτιδήποτε παράνομο που να σχετίζεται με κόντρες οχημάτων και αγώνες ταχύτητας. Έγιναν, όμως, πολλές καταγγελίες που αφορούσαν οδήγηση με υπερβολική ταχύτητα. Οι ίδιες ενέργειες με τα ίδια αποτελέσματα έγιναν και στον παρακαμπτήριο δρόμο Έμπας-Τάλας.
Λεωφόρος Ηλία Καννάουρου στον Ύψωνα - Νοέμβριος 2020. Στο πλαίσιο αποτελεσματικότερης και διαρκούς αστυνόμευσης της υπό αναφορά περιοχής και κατ’ επέκταση ολόκληρου του οδικού δικτύου του Δήμου Ύψωνα, διεξήχθησαν στοχευμένες εκστρατείες και τροχονομικοί έλεγχοι, όπου και καταγγέλθηκαν οδηγοί για τροχαίες παραβάσεις, χωρίς ωστόσο να επαληθευτεί η καταγγελία για κόντρες με μοτοσυκλέτες.
Λεωφόρος Λάρνακας στην Αγλαντζιά - Νοέμβριος 2021. Σήμερα η συγκεκριμένη περιοχή αστυνομεύεται επί καθημερινής βάσης τόσο από μέλη της τροχαίας όσο και από κινητές κάμερες και ως εκ τούτου, δεν τέθηκε ξανά θέμα για κόντρες με αυτοκίνητα ή/και μοτοσυκλέτες.
Λεωφόρος Σπύρου Κυπριανού και Αγίας Φυλάξεως στη Λεμεσό - Απρίλης 2022. Στην περιοχή διενεργούνται καθημερινοί έλεγχοι και περιπολίες καθώς και συντονισμένες εκστρατείες. Στο πλαίσιο των εκστρατειών, κατασχέθηκε μεγάλος αριθμός μοτοσυκλετών και οχημάτων που δημιουργούσαν οχληρία. Παράλληλα, έγιναν πολλές καταγγελίες για άλλες τροχαίες παραβάσεις.
Λεωφόρος Σπύρου Κυπριανού και Στρατηγού Τιμάγια στη Λάρνακα - Σεπτέμβρης 2023 και Οκτώβρης 2023. Πέραν των στατικών ελέγχων που γίνονται καθημερινά μεταξύ των ωρών 23:00-03:00 από μέλη της Αστυνομικής Διεύθυνσης Λάρνακας, πραγματοποιήθηκαν και τέσσερις στοχευμένες εκστρατείες. Για την περίοδο από 1/11/2023 έως 15/11/2023 έγιναν 52 καταγγελίες στις πιο πάνω λεωφόρους και κατακρατήθηκαν πέντε αυτοκίνητα και τέσσερις μοτοσυκλέτες.
Λεωφόρος Γιάννου Κρανιδιώτη στη Λακατάμια - Φλεβάρης 2024. Η συγκεκριμένη λεωφόρος αστυνομεύεται διαχρονικά, πλην όμως, επειδή ο δρόμος στη συγκεκριμένη περιοχή είναι τετραπλής μεν κατεύθυνσης με ανώτατο, όμως, όριο τα 50 Km/h, παρατηρούνται συνεχώς αυξημένες ταχύτητες, κάτι που δεν μπορεί να επιλυθεί με εκστρατείες και περιπολίες. Ως εκ τούτου, θα τοποθετηθούν κατά μήκος της λεωφόρου σε τρία διαφορετικά σημεία, κινητές κάμερες φωτοεπισήμανσης ώστε να αναγκαστούν οι οδηγοί να ελαττώνουν ταχύτητα, τηρώντας το προκαθορισμένο όριο.
Λεωφόρος Ελευθερίας στην Αραδίππου - Μάρτης 2024. Δόθηκαν οδηγίες για να πραγματοποιηθούν εκστρατείες και κοινές δράσεις του Κλάδου Τροχαίας με την αστυνομική διεύθυνση, για πρόληψη και καταστολή του φαινομένου.
3 Από τις πιο πάνω καταγεγραμμένες καταγγελίες, δεν φαίνεται να υπάρχει αυξημένο πρόβλημα με παράνομους αγώνες ταχύτητας στο δευτερεύον οδικό δίκτυο, ενώ στους αυτοκινητοδρόμους είναι σχεδόν μηδενικό. Αυτό, όμως, που εντοπίζεται είναι οι αυξημένες ταχύτητες -πέραν του προκαθορισμένου ορίου- με μεμονωμένες επιταχύνσεις, που γίνονται είτε από μοτοσυκλέτες είτε από αυτοκίνητα, στο δευτερεύον οδικό δίκτυο, κυρίως σε λεωφόρους όπου και η κατασκευή των δρόμων είναι τέτοια που εύκολα μπορεί ένας οδηγός να ξεφύγει από το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο, ή να επιταχύνει σ’ ένα ευθύγραμμο τμήμα του δρόμου.
Τα κυρτώματα και η πίστα
Σύμφωνα με τον αρχηγό Αστυνομίας, αν και στο παρελθόν εντοπίζονταν κατά καιρούς αρκετά περιστατικά με παράνομους αγώνες, σήμερα, είτε λόγω αποφάσεων του Κεντρικού Φορέα για τοποθέτηση κυρτωμάτων οδοστρώματος σε καίρια σημεία, είτε λόγω των καμερών φωτοεπισήμανσης, αυτά έχουν ελαχιστοποιηθεί. Σημειώνεται ότι η πίστα στην περιοχή της Άχνας χρησιμοποιείται προς εκτόνωση από αρκετά άτομα, μειώνοντας έτσι τις παράνομες ενέργειες εντός του οδικού δικτύου.
Ν. Γεωργίου: Πρέπει να βρούμε επιτέλους τη λύση

Σύμφωνα με τον βουλευτή του ΔΗΣΥ, Νίκο Γεωργίου, αυτό είναι ένα φαινόμενο δεκαετιών. "Θα πρέπει να βρούμε επιτέλους την λύση βλέποντας το πρόβλημα στη ρίζα του. Και εξηγούμαι. Οι δημόσιοι δρόμοι είναι για να διασφαλίζουν την ομαλή , ανεμπόδιστη και ασφαλή διακίνηση όσων οδηγών χρησιμοποιούν το οδικό δίκτυο. Δεν νοείται να μετατρέπονται σε πίστες αυτοσχέδιων αγώνων από οδηγούς, με αυτοκίνητα ή μοτοσικλέτες, επιδεικνύοντας εγκληματική οδική συμπεριφορά. Φαίνεται οι συγκεκριμένοι να μην αντιλαμβάνονται και να κατανοούν τους κινδύνους που προκαλούν από τέτοιες απαράδεκτες συμπεριφορές, τόσο για τους ίδιους όσο και για ανυποψίαστους πολίτες.
Πρόκειται για ένα διαχρονικό πρόβλημα, ένα κοινωνικό φαινόμενο το οποίο η Πολιτεία οφείλει να το αντιμετωπίσει επιτέλους στη ρίζα του με θετική βέβαια ατζέντα. Οι κόντρες στους δρόμους δεν θα σταματήσουν με κάποιες περιστασιακές εκστρατείες της Αστυνομίας. Πέραν της ανάγκης για καλλιέργεια οδικής συνείδησης, της καταστολής των παράνομων αγώνων από την Αστυνομία, οφείλει η Πολιτεία να προωθεί τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, τη χρήση των υφιστάμενων χώρων άθλησης αυτοκινήτου και μοτοσικλέτας, αλλά και να δημιουργήσει επιτέλους και νέες πίστες με προδιαγραφές ασφαλείας, κατάλληλες για αγώνες ταχύτητας αλλά και χρήση από τους νέους που σήμερα κακώς χρησιμοποιούν τους δρόμους για να τρέχουν".
Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ επισημαίνει επιπλέον ότι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι το δεύτερο δημοφιλέστερο άθλημα παγκοσμίως αλλά και στην Κύπρο, μετά το ποδόσφαιρο. "Εάν λάβουμε υπόψη τους κινδύνους που ελλοχεύουν από τη ανεξέλεγκτη διοργάνωση αγώνων ταχύτητας σε δημόσιους δρόμους στη παρουσία μάλιστα θεατών, η Πολιτεία οφείλει επιτέλους να δράσει προληπτικά, παιδευτικά και να γίνει μέρος της λύσης του προβλήματος" κατέληξε.