Η αξιολόγηση δεν είναι αυτοσκοπός αλλά μέσο ανάπτυξης του μαθητή, η οποία επιτυγχάνεται με τη διάγνωση των αδυναμιών και τις κατάλληλες παρεμβάσεις για βελτίωση. Πρόκειται για μία από τις βασικές αρχές του σχεδίου αξιολόγησης του μαθητή που παραδόθηκε χθες στον υπουργό Παιδείας, αλλά και σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, οι οποίοι θα πρέπει να τοποθετηθούν επί του σχεδίου εντός ενός μηνός. Το νέο σύστημα αξιολόγησης δεν αποτυπώνει απλώς πού βρίσκεται και τι έχει επιτύχει ο μαθητής/μαθήτρια (συγκριτική αξιολόγηση), αλλά επισημαίνει συγκεκριμένες αδυναμίες και πώς μπορεί ο μαθητής/μαθήτρια να βελτιωθεί (διαμορφωτική αξιολόγηση)
Το σχέδιο προτείνει ως εργαλείο συγκέντρωσης πληροφοριών για τις ανάγκες μάθησης του κάθε μαθητή το ατομικό δελτίο προόδου, στο οποίο αναφέρεται η γνωστική πρόοδος κατά μάθημα, όπως η ανάπτυξη οριζόντιων δεξιοτήτων (γνωστικών, συναισθηματικών και κοινωνικών) οι οποίες καλλιεργούνται μέσα από κάθε μάθημα και μέσα από τις δραστηριότητες εντός και εκτός του σχολείου. Εισηγείται ταυτόχρονα να δίνεται δελτίο επίδοσης στους μαθητές και στο απολυτήριο να μην υπολογίζεται και να μην αναγράφεται ο μέσος όρος βαθμολογίας. Σε ό,τι αφορά την αρχική διαγνωστική αξιολόγηση, το σχέδιο προτείνει τη διεξαγωγή διαγνωστικής εξέτασης στην Α’ γυμνασίου, κατά τη μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο στα μαθηματικά και στα ελληνικά, τη διεξαγωγή διαγνωστικής εξέτασης στην Α’ λυκείου και τεχνικές σχολές, κατά τη μετάβαση από το γυμνάσιο στο λύκειο. Με την ολοκλήρωση των γυμνασιακών σπουδών, συστήνεται ο/η μαθητής/μαθήτρια να εξετάζεται με διαγνωστικό τεστ στα κύρια μαθήματα της ομάδας προσανατολισμού που έχει επιλέξει για το λύκειο και του κλάδου σπουδών στην τεχνική εκπαίδευση.
Η αξιολόγηση δεν αφορά μόνο μαθητές δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου. Το προτεινόμενο σχέδιο εισαγάγει τη σχολική έκθεση προόδου από το νηπιαγωγείο, με πρόταση μάλιστα να δίνεται ανά τετράμηνο. Προτείνεται επίσης η εισαγωγή της έκθεσης και στο δημοτικό σχολείο και η κοινοποίησή της στους μαθητές/μαθήτριες και στους γονείς δύο φορές τον χρόνο (τέλος Ιανουαρίου και τέλος σχολικής χρονιάς).
Με αστεράκια κι αριθμούς
Σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση και κοινοποίηση των αποτελεσμάτων στην Α’-Δ’ τάξη του δημοτικού σχολείου το σχέδιο προτείνει όπως γίνεται με σύμβολα . Στην Ε’ και Στ’ τάξη τα σύμβολα αντικαθίστανται με την αλφαβητική βαθμολογία, η οποία αντικαθιστά την αξιολόγηση με σύμβολα.Συγκεκριμένα,
-τα τέσσερα αστεράκια αντικαθιστώνται με το γράμμα Α,
-τα τρία με το γράμμα Β
-τα δύο με το γράμμα Γ
-και το ένα με το γράμμα Δ.
Ο/η εκπαιδευτικός γνωρίζει την αντιστοίχιση σε αριθμητική βαθμολογία, η οποία είναι: Α=86 – 100, Β=61-85 Γ=41-60, Δ=20-40 ή Α= 8,6-10, Β= 6,1-8,5, Γ= 4,1- 6, Δ= 2.1- 4.0
Έμφαση όμως δίνεται και στην προφορική εξέταση των μαθητών στην οποία περιλαμβάνονται κατ’ οίκον εργασίες, γραπτές βαθμολογητέες ασκήσεις στην τάξη, πρότζεκτ σε ατομική ή συνεργατική εργασία, συμμετοχή του/της μαθητή/τριας στις καθημερινές εργασίες του μαθήματος, δραστηριότητες εκτός της αίθουσας διδασκαλίας, παιγνίδι ερωτήσεων και απαντήσεων (quiz) κ.ά.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.