Η συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου άρχισε την Τετάρτη στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών και θα συνεχιστεί κατ΄άρθρο τον Μάρτιο του 2018.
Τέλος στην παρενοχλητική παρακολούθηση τίθεται με νόμο που προώθησε η Κυβέρνηση στη Βουλή. Η συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου άρχισε την Τετάρτη στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών και θα συνεχιστεί κατ΄άρθρο τον Μάρτιο του 2018.
Το νομοσχέδιο παρουσιάστηκε στην Επιτροπή από τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Δικαιοσύνης Ανδρέα Μυλωνά, ο οποίος μεταξύ άλλων είπε ότι με τον προτεινόμενο νόμο συμπληρώνεται ένα κενό στο νομοθετικό πλαίσιο, για την προστασία κυρίως των γυναικών που είναι κατά το πλείστο τα θύματα παρενοχλητικής παρακολούθησης χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και άνδρες δεν παρενοχλούνται.
Η Πρόεδρος του Συμβουλίου της Ευρώπης Στέλλα Κυριακίδου που παρέστη στη συνεδρία της Επιτροπής Νομικών χαιρέτισε το γεγονός της κατάθεσης και συζήτησης του νομοσχεδίου, προσθέτοντας ότι συνιστά ένα σημαντικό, πρώτο βήμα, για εφαρμογή της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης, που κύρωσε η Κύπρος.
Με βάση το σημείωμα που συνοδεύει το νομοσχέδιο και τα όσα ανέφερε ο κ. Μυλωνάς στην Επιτροπή Νομικών με βάση τον Οργανισμό Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ (FRA) τα καταγεγραμμένα στοιχεία στην Κύπρο δείχνουν ότι το 11% των γυναικών, που ανέρχονται στις 55.000 γυναίκες, έχουν βιώσει από την ηλικία των 12 ετών και μετά παρενοχλητική παρακολούθηση.
Το αντίστοιχο ποσοστό στο σύνολο του γυναικείου πληθυσμού στο σύνολο των κρατών στην ΕΕ είναι 18%, ανέφερε ο κ. Μυλωνάς.
Το νομοσχέδιο προβλέπει αυστηρές ποινές, προστασία του θύματος με ενδιάμεσα διατάγματα και το δικαίωμα αστικής αγωγής για αποζημίωση του θύματος. Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο πρόσωπο που διαπράττει το προβλεπόμενο ποινικό αδίκημα υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει το ένα χρόνο ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις 2.000 ευρώ ή σε αμφότερες τις ποινές.
Επίσης όταν η προκληθείσα παρενόχληση συνίσταται στην πρόκληση φόβου ότι θα ασκηθεί βία εναντίον του θύματος ή εναντίον μέλους της οικογένειας του, ή εναντίον της περιουσίας του, ο ένοχος υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα 5 έτη ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις 10.000 ευρώ ή αμφότερες τις ποινές.
Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Δικαιοσύνης ανέφερε ακόμα ότι το νομοθετικό κενό εντόπισε σε δύο εκθέσεις της, το 2014 και 2015 η Επίτροπος Διοικήσεως.
Κατά τη συνεδρία η Επίτροπος Ισότητας των Φύλων Ιωσηφίνα
Αντωνίου εξέφρασε ικανοποίηση για την κατάθεση του νομοσχεδίου και σημείωσε πως ελλείψει τις νομοθεσίας η Αστυνομία αδρανεί να ενεργήσει σε περιπτώσεις παρενοχλητικής συμπεριφοράς και απειλών για να προστατεύσει το θύμα. Υπενθύμισε την υπόθεση του 2013 στην Ορόκλινη κατά την οποία η γυναίκα για ενάμιση χρόνο κατάγγελλε την παρενόχληση ωστόσο η Αστυνομία δεν έλαβε το όποιο μέτρο με αποτέλεσμα η υπόθεση να εξελιχθεί στην απόπειρα ανθρωποκτονίας.
Ικανοποίηση για την προώθηση της νομοθεσίας εξέφρασε και η εκπρόσωπος της Επιτρόπου Διοικήσεως αναφέροντας πως αυτή καλύπτει νομοθετικό κενό που εντόπισε η Επίτροπος.
Ο Εκπρόσωπος του Παγκυπρίου Δικηγορικού Συλλόγου, είπε πως ο Σύλλογος προβληματίζεται, χωρίς να είναι τελική του θέση, για την έκδοση ενδιάμεσων διαταγμάτων μόνο μετά την έναρξη ποινικής δίωξης και διατύπωσε τη θέση πως θα ήταν σοφότερο αν το θύμα μπορεί ιδιωτικά να καταθέσει αίτηση για παρενοχλητική συμπεριφορά.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Νομικών Γιώργος Γεωργίου σε δήλωση μετά τη συνεδρία είπε πως το νομοσχέδιο για την παρενοχλητική παρακολούθηση συμπληρώνει ένα κενό που εντοπίστηκε στην ποινική δικονομία σε ότι αφορά συμπεριφορές που ενοχλούν το θύμα ή και το οικογενειακό του περιβάλλον.
Ανέφερε πως ο προσανατολισμός της Επιτροπής είναι να τροποποιήσει το κείμενο του προτεινόμενου νόμου ώστε να καταστεί δυνατό να καταχωρούνται ιδιωτικές ποινικές αγωγές.
Πρόσθεσε πως θα υπάρχει διαβάθμιση ποινών ανάλογα με τα γεγονότα και την ένταση της παρενόχλησης και αυτή δεν θα περιορίζεται μόνο στη δια ζώσης παρενόχλησης αλλά και μέσω των ηλεκτρονικών ή άλλων μέσων επικοινωνίας.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού εξέφρασε την άποψη ότι θα πρέπει να εξεταστεί η χαλάρωση κάποιων κριτηρίων ώστε το Δικαστήριο να εκδίδει πιο εύκολα τα ενδιάμεσα διατάγματα.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.