Πρώτη ναυτική ερευνητική αποστολή εξερεύνησης της ατμόσφαιρας -  Από την Μαδρίτη στο Άμπου Ντάμπι μέσω Ινστιτούτου Κύπρου

ΠΟΛΙΤΗΣ NEWS Δημοσιεύθηκε 16.12.2022

O Οργανισμός Περιβάλλοντος του Άμπου Ντάμπι (EAD) υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) με το Ινστιτούτο Κύπρου (ΙΚυ) και το Ινστιτούτο Χημείας Max Planck της Γερμανίας, αναφορικά με ένα μεγάλο υπό εξέλιξη ατμοσφαιρικό ερευνητικό πρόγραμμα με την επονομασία «Ατμοσφαιρική Ερευνητική Αποστολή στο Άμπου Ντάμπι» (“Atmospheric Research Expedition in Abu Dhabi – AREAD).

Σχετική ανακοίνωση αναφέρει: Στα πλαίσια του προγράμματος, ερευνητές του Κέντρου Αριστείας για την Κλιματική και Ατμοσφαιρική Έρευνα (CARE-C) του Ινστιτούτου Κύπρου και του Ινστιτούτου Χημείας Max Planck, θα ταξιδέψουν με ερευνητικό σκάφος του EAD, πλήρως εξοπλισμένο με όργανα μέτρησης προηγμένης τεχνολογίας, συλλέγοντας ατμοσφαιρικά δεδομένα. Στόχος αυτής της συνεργασίας, είναι η πραγματοποίηση μιας ωκεανογραφικής αποστολής παρακολούθησης περιβαλλοντικών παραμέτρων που σχετίζονται με την ποιότητα του αέρα και την κλιματική αλλαγή, ξεκινώντας από την Ισπανία και καταλήγοντας στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ). Αυτή, η πρώτης στο είδος της αποστολή, υπό τον συντονισμό του EAD, θα διασχίσει τρεις ηπείρους και οκτώ θάλασσες - από τον Ατλαντικό Ωκεανό έως τον Αραβικό Κόλπο, καλύπτοντας απόσταση άνω των 10.000 χιλιομέτρων, και αποπλέοντας από τις ακτές 25 χωρών.

Το μεγάλο αυτό επιστημονικό εγχείρημα αναμένεται να προσθέσει νέες μετρήσεις για περισσότερες από 22 διαφορετικές περιβαλλοντικές παραμέτρους, μερικές από τις οποίες αφορούν αέριους ρύπους με θεσμοθετημένα επιτρεπόμενα όρια καθώς και αέρια του θερμοκηπίου, συμβάλλοντας σημαντικά στην καλύτερη κατανόηση της ποιότητας του παράκτιου και θαλάσσιου αέρα, και της κλιματικής αλλαγής στις περιοχές όπου θα γίνουν μετρήσεις.

Μέχρι σήμερα, η ποιότητα του αέρα αφορούσε επίγειες μετρήσεις σε τοπικό επίπεδο. Το εξοπλισμένο σκάφος προσφέρει την δυνατότητα παρακολούθησης των φυσικών και χημικών διεργασιών που λαμβάνουν χώρα στην ατμόσφαιρα, καθώς μετρήσεις σε μεγαλύτερη κλίμακα είναι εφικτές.

Η Γενική Γραμματέας της EAD, Δρ. Shaikha Al Dhaheri, δήλωσε: «Είναι τιμή μας που συνεργαζόμαστε με δυο από τα πιο διεθνώς αναγνωρισμένα ερευνητικά ιδρύματα στον τομέα της κλιματικής και ατμοσφαιρικής έρευνας. Μέσω αυτής της επιστημονικής αποστολής κάνουμε ένα σημαντικό βήμα προς την κατανόηση του πως η ποιότητα του ωκεάνιου αέρα επηρεάζει το Άμπου Ντάμπι, αλλά και πως, σε μεγαλύτερη κλίμακα, είναι απαραίτητη για τον σχεδιασμό αποτελεσματικών μέτρων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, και την βελτίωση της ποιότητας του αέρα. Η αποστολή αποτελεί παγκόσμια πρωτιά, και αναμένουμε πως θα εδραιώσει την καίρια θέση της EAD στον τομέα της ατμοσφαιρικής έρευνας».

Από την πλευρά του, ο Καθηγητής Jos Lelieveld, Διευθυντής του Ινστιτούτου Χημείας Max Planck, δήλωσε: «Η αποστολή σηματοδοτεί την απαρχή μιας διεθνούς συνεργασίας για την συλλογή και ανάλυση δεδομένων από μια περιοχή του κόσμου όπου οι βάσεις δεδομένων είναι ελλιπής. Αυτό αναμένουμε να παρέχει το υπόβαθρο για νέες επιστημονικές ανακαλύψεις, και για την χάραξη πολιτικών για την ποιότητα του αέρα.

Τέλος, ο Καθηγητής Jean Sciare, Διευθυντής του CARE-C του Ινστιτούτου Κύπρου πρόσθεσε: «Είναι με μεγάλη μας χαρά που συμμετέχουμε σε αυτή τη διεθνή συνεργασία, καθώς η ανάγκη για τέτοιου είδους και εμβέλειας ατμοσφαιρικές μετρήσεις είναι επιτακτική. Τα δεδομένα που συλλέγονται είναι ζωτικής σημασίας για την καλύτερη προσομοίωση και πρόβλεψη της ποιότητας του αέρα στην περιοχή του Κόλπου, και την σωστή ενημέρωση και κατάρτιση αποτελεσματικών μέτρων για μετριασμό της κλιματικής αλλαγής και την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της».

Η αποστολή ξεκίνησε στις 25 Νοεμβρίου από το Βόρειο Ατλαντικό και θα διασχίσει τη Μεσόγειο Θάλασσα, τον Κόλπο του Σουέζ, την Ερυθρά Θάλασσα, τον Κόλπο του Άντεν, την Αραβική Θάλασσα, τον Κόλπο του Ομάν, καταλήγοντας στον Αραβικό Κόλπο και στα ύδατα του Άμπου Ντάμπι τον Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους.

Ο Δρουσιώτης απαντά στην αγωγή των 2 εκατομμυρίων του Αναστασιάδη: «Δεν θα υποκύψω στον ψυχολογικό εκβιασμό του»