Ένας νέος ορισμός που έχει σχέση με τις μετακινήσεις και τις συγκοινωνίες έχει ενταχθεί τα τελευταία λίγα χρόνια στο λεξιλόγιο αρκετών χωρών της Κεντρικής Ευρώπης. Πρόκειται για τη λέξη «μικροκινητικότητα» η οποία αφορά κυρίως την κυκλοφορία των e-scooters –ηλεκτρικά πατίνια– και των ηλεκτρικών ποδηλάτων τα οποία παίρνουν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο στις διακινήσεις των πολιτών και άρχισαν να καθιερώνονται. Ειδικά στη Γερμανία όπου τα e-scooters θεωρούνται από το αρμόδιο υπουργείο «η πραγματική εναλλακτική επιλογή για το αυτοκίνητο». Η χώρα πριν από μία εβδομάδα άνοιξε νομοθετικά τον δρόμο για οδήγησή τους από άτομα άνω των 14 ετών σε ποδηλατόδρομους και δρόμους. Τα e-scooters είναι μικρά, πτυσσόμενα, ηλεκτροκίνητα, φτάνουν τα 20 χλμ/ώρα και αρκετά κυκλοφορούν και στην Κύπρο.
Όπως προκύπτει από την απάντηση της Βασιλικής Αναστασιάδου στη Βουλή, σε ερώτημα του βουλευτή Κυριάκου Χατζηγιάννη κατά πόσο προτίθεται η κυβέρνηση να προχωρήσει σε ρύθμιση για καλύτερη κυκλοφορία των e-scooters και των ποδηλάτων που κινούνται με κινητήρα μπαταρίας σε ποδηλατολωρίδες, το ζήτημα της νομοθετικής ρύθμισης της νέας αυτής μορφής ηλεκτρικού μέσου απασχολεί το Υπουργείο Μεταφορών και όχι μόνο. Συγκεκριμένα η κ. Αναστασιάδου σημειώνει πως μετά από γραπτά παράπονα που τέθηκαν ενώπιον του υπουργείου από τους δήμους των τουριστικών περιοχών Αγίας Νάπας, Παραλιμνίου, Λάρνακας και Λεμεσού σχετικά με τη χρήση των e-scooters στην περιοχή τους καθώς, επίσης, μετά και από αίτημα της Βουλής, ανέλαβε πρωτοβουλία να εξετάσει τη δυνατότητα νομοθετικής ρύθμισης της κυκλοφορίας τους. Ύστερα από διάλογο με τους τεχνοκράτες του υπουργείου της, του Υπουργείου Δικαιοσύνης, της Αστυνομίας και των ενδιαφερόμενων δήμων, προέκυψε διαφωνία στο ποιος θα επόπτευε τη νέα νομοθεσία. Ούτε η Αστυνομία ούτε οι δήμοι ήθελαν να αναλάβουν αυτή την ευθύνη! Παρ’ όλα αυτά, σημειώνεται, το Υπ. Μεταφορών προχώρησε στη σύνταξη προσχεδίου νομοσχεδίου, το οποίο τέθηκε ενώπιον της Νομικής Υπηρεσίας και το οποίο αποσκοπούσε στη ρύθμιση της διακίνησης των e-scooters στο δημόσιο οδικό δίκτυο. Η Νομική Υπηρεσία, συνεχίζει η υπουργός, μετά τη μελέτη του νομοσχεδίου, έθεσε σειρά ερωτημάτων τα οποία ουσιαστικά αφορούσαν τη ρύθμιση της αγοράς και όχι τη ρύθμιση διακίνησης των e-scooters. «Φάνηκε, δηλαδή, ότι πριν τη ρύθμιση της διακίνησης των σκούτερ θα πρέπει να προηγηθεί η ρύθμιση της αγοράς». Ως εκ τούτου, καταλήγει η υπουργός, και λαμβανομένου υπόψη ότι τα ίδια προβλήματα κατάταξης, διαχείρισης, αστυνόμευσης και ρύθμισης των λεγόμενων «personal mobility vehicles» αντιμετωπίζουν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες και μάλιστα γίνεται μια προεργασία στο πλαίσιο προσπάθειας έκδοσης σύστασης ή εναρμονιστικών μέτρων, η προσπάθεια νομοθετικής ρύθμισης φαίνεται να μην μπορεί να προωθηθεί περαιτέρω, στο παρόν τουλάχιστον στάδιο.
Αναγκαίοι οι κανόνες για την ασφαλή χρήση τουςΤο θέμα των υπηρεσιών μικροκινητικότητας (micro-mobility), οι οποίες αποτελούν την πλέον σύγχρονη τάση στις αστικές μετακινήσεις μικρών αποστάσεων, απασχολεί πανευρωπαϊκά τους συγκοινωνιολόγους. Λίαν προσφάτως τοποθετήθηκε ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), σημειώνοντας πως τα e-scooters, τα ηλεκτρικά ποδήλατα και άλλα εναλλακτικά μέσα, λειτουργούν συμπληρωματικά προς τα λοιπά μέσα και είναι εν γένει περιβαλλοντικά φιλικά, αξιοποιούν δε σύγχρονες τεχνολογίες και μέσα χαμηλού κόστους. Παρ’ όλα αυτά, έχουν παρατηρηθεί προβλήματα στη λειτουργία των πόλεων, τα οποία σχετίζονται με την εφαρμογή και χρήση των εν λόγω υπηρεσιών και διατυπώνονται προβληματισμοί σχετικά με τις επιπτώσεις της κυκλοφορίας και της χρήσης μέσων μικροκινητικότητας στην οδική ασφάλεια, συχνά δε με αφορμή μεμονωμένα ατυχήματα. Όπως σημειώνει ο ΣΕΣ, από τη διεθνή εμπειρία οι επιπτώσεις της μικροκινητικότητας τόσο στην οδική ασφάλεια όσο και στη λειτουργία του μεταφορικού συστήματος μιας πόλης είναι ακόμα περιορισμένη, γι’ αυτό χρειάζεται έρευνα, ενώ γενικότερα το ζήτημα θα πρέπει να μπει σε δημόσιο διάλογο. Θέση των Ελλήνων συγκοινωνιολόγων είναι πως είναι κρίσιμη η διαμόρφωση σαφών, ενιαίων κανόνων για την εφαρμογή και λειτουργία υπηρεσιών μικροκινητικότητας και για τη διασφάλιση της ασφαλούς χρήσης τους.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.