Απολίθωμα... πατάτας ηλικίας 280 εκατ. ετών

ΠΟΛΙΤΗΣ NEWS Δημοσιεύθηκε 13.3.2018
Απολίθωμα... πατάτας ηλικίας 280 εκατ. ετών
Ανακαλύφθηκε σε κοίτασμα άνθρακα στην βόρεια επαρχία Σαανσί της Κίνας - Συνήθως, το άμυλο δύσκολα διατηρείται στο έδαφος για πάνω από 600 χρόνια.

Ερευνητική ομάδα αποτελούμενη από Κινέζους και Γερμανούς ανακάλυψε απολίθωμα αμύλου ηλικίας τουλάχιστον 280 εκατ. χρόνων, το παλαιότερο μέχρι σήμερα καταγεγραμμένο απολίθωμα. Ειδικότερα οι επιστήμονες ανακάλυψαν μύκητες λυκοποδιόφυτων τα οποία έφεραν καλύμματα κοκκώδους υλικού, σε ένα κοίτασμα άνθρακα στην Κομητεία Μπαοντέ της βόρειας επαρχίας Σαανσί.

Η διαδικασία ανάλυσης με ακτίνες Χ και η μικροαπεικόνιση αποκάλυψε ότι αυτοί οι μύκητες αποτελούνται από άνθρακα και οξυγόνο και παρουσιάζουν αξιοσημείωτη ομοιότητα με τους κόκκους αμύλου των σωζόμενων φυτών σε μέγεθος, σχήμα και οπτικές ιδιότητες, γεγονός που καταδεικνύει ότι πρόκειται για κόκκους άμυλου ηλικίας μεταξύ 280 και 290 εκατ. χρόνων.

Συνήθως, το άμυλο δύσκολα διατηρείται στο έδαφος για πάνω από 600 χρόνια χωρίς την προστασία του αργίλου. Σύμφωνα όμως με τους επιστήμονες, το κοίτασμα του άνθρακα είχε ενδεχομένως δημιουργήσει ένα περιβάλλον το οποίο παρεμπόδισε τη διάσπαση του. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι το άμυλο είναι παρόμοιο με ένα βρώσιμο μέρος των ελαιοσωμάτων στους σπόρους των σύγχρονων φυτών, τους οποίους σπόρους σκορπίζουν στο περιβάλλον τα ζώα. Η ομοιότητα αυτή έδειξε ότι πολύ πριν από την εμφάνιση των πτηνών και των μυρμηγκιών, μερικά λυκοποδιόφυτα της Πέρμιας περιόδου μπορούσαν να κάνουν φωτοσύνθεση και να αποθηκεύουν γλυκόζη με τη μορφή αμύλου.

«Τα φυτά είχαν δημιουργήσει μια συνύπαρξη φυτών-ζώων και προσήλκυαν σαλιγκάρια, κατσαρίδες και άλλα γήινα όντα με άμυλο σε μία προσπάθεια να σκορπίσουν τους σπόρους τους στο περιβάλλον», αναφέρει ο επικεφαλής των ερευνών Λίου Φενγκ. Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο τελευταίο τεύχος του περιοδικού Geology