Δηλητήριο θανατηφόρας αράχνης περιορίζει τη ζημιά από εγκεφαλικό

ΠΟΛΙΤΗΣ NEWS Δημοσιεύθηκε 21.3.2017
Δηλητήριο θανατηφόρας αράχνης περιορίζει τη ζημιά από εγκεφαλικό
Η εν λόγω ουσία -η πρωτεΐνη Hi1a- προστατεύει τα εγκεφαλικά κύτταρα ακόμη κι αν εισαχθεί αρκετές ώρες μετά το εγκεφαλικό, όπως έδειξαν πειράματα.

Μια ουσία που περιέχεται στο δηλητηριώδη ιστό μιας αράχνης, η οποία είναι από τις πιο θανατηφόρες στον κόσμο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να προστατεύσει τον ανθρώπινο εγκέφαλο από τις βλάβες ενός εγκεφαλικού επεισοδίου, σύμφωνα με Αυστραλούς επιστήμονες.

Οι ερευνητές των πανεπιστημίων Κουίνσλαντ και Μόνας (μεταξύ των οποίων ο ελληνικής καταγωγής 'Αγγελος Κεραμιδάς), με επικεφαλής τον καθηγητή Γκλεν Κινγκ του Ινστιτούτου Μοριακής Βιοεπιστήμης, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), σύμφωνα με τις βρετανικές «Γκάρντιαν» και «Τέλεγκραφ», ανακάλυψαν τυχαία την ουσία, καθώς ανέλυαν το DNA του δηλητηρίου.

Η εν λόγω ουσία -η πρωτεΐνη Hi1a- προστατεύει τα εγκεφαλικά κύτταρα ακόμη κι αν εισαχθεί αρκετές ώρες μετά το εγκεφαλικό, όπως έδειξαν τα πειράματα σε αρουραίους. Η χορήγηση της ουσίας δύο ώρες μετά το εγκεφαλικό περιόρισε τη ζημιά του εγκεφάλου κατά 80%. Όταν η χορήγηση έγινε μετά από οκτώ ώρες, η μείωση της εγκεφαλικής βλάβης ήταν της τάξης του 65%.

«Πιστεύουμε ότι για πρώτη φορά βρήκαμε ένα τρόπο να ελαχιστοποιήσουμε τις συνέπειες της εγκεφαλικής βλάβης μετά από ένα εγκεφαλικό» δήλωσε ο Κινγκ.

Το δηλητήριο της εν λόγω αυστραλιανής αράχνης (Hadronyche ifensa ή Darling Downs) μπορεί να σκοτώσει έναν άνθρωπο μέσα σε 15 λεπτά, όμως η ουσία Hi1a είναι αβλαβής και θα μπορούσε μελλοντικά να φέρει επανάσταση στη θεραπεία των εγκεφαλικών. Προηγουμένως, θα πρέπει να γίνουν κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους, οι οποίες αναμένεται να αρχίσουν μέσα στην επόμενη διετία.

Ένα βασικό ερώτημα προς απάντηση αν η ουσία του δηλητηρίου «δουλεύει» και είναι ασφαλής τόσο στα ισχαιμικά όσο και στα αιμορραγικά εγκεφαλικά. Επίσης, κατά πόσο, εκτός από ενέσιμη μορφή, μπορεί να χορηγηθεί και με ρινικό σπρέι.

Περίπου έξι εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο στον κόσμο λόγω εγκεφαλικού, κυρίως ισχαιμικού τύπου. Πρόκειται για τη δεύτερη αιτία θανάτου μετά τα εμφράγματα. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν φάρμακα που να προστατεύουν τον εγκέφαλο μετά από εγκεφαλικό.

Στην εντατική διασωληνωμένος 17χρονος εθνοφρουρός - Δεύτερο περιστατικό θερμοπληξίας στον στρατό