Κώστας Καζάκος: " Έφυγε" μία εμβληματική φυσιογνωμία της υποκριτικής τέχνης - ένας αγωνιστής της Δημοκρατίας

ΠΟΛΙΤΗΣ NEWS Δημοσιεύθηκε 13.9.2022
Κώστας Καζάκος: " Έφυγε" μία εμβληματική φυσιογνωμία της υποκριτικής τέχνης - ένας αγωνιστής της Δημοκρατίας
Όνειρό του ήταν να γίνει φιλόλογος, αλλά δεν μπόρεσε να εγγραφεί στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, επειδή δεν μπόρεσε να προσκομίσει πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων. Έτσι, το 1953 γράφτηκε και σπούδασε στη θρυλική κινηματογραφική σχολή του Λυκούργου Σταυράκου, με δασκάλους μεταξύ άλλων τον Γρηγόρη Γρηγορίου και τον Κάρολο Κουν.

Σε ηλικία 87 ετών έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος Έλληνας ηθοποιός Κώστας Καζάκος, με μακρά και σημαντική καριέρα στο θέατρο, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Τον τελευταίο διάστημα αντιμετώπιζε προβλήματα υγείας, ενώ τον περασμένο Απρίλιο αποχώρησε από την παράσταση όπου πρωταγωνιστούσε και αντικαταστάθηκε από άλλον ηθοποιό.

Ο Κώστας Καζάκος αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους 'Eλληνες ηθοποιούς, μια εμβληματική φυσιογνωμία της υποκριτικής τέχνης στην Ελλάδα, με μακρόχρονη θητεία σε θέατρο κινηματογράφο και τηλεόραση. Παράλληλα υπήρξε ενεργός πολίτης με δημόσιο λόγο και πολιτική παρουσία. Με το τέλος της Χούντας εντάχθηκε επίσημα στις τάξεις του ΚΚΕ και διετέλεσε βουλευτής Επικρατείας του κόμματος από το 2007 έως το 2012.

4323306321465688 image

Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και βουλευτής, γεννήθηκε στον Πύργο Ηλείας στις 29 Μαΐου 1935 από πατέρα μανιάτικης καταγωγής. Ο Αναστάσιος Καζάκος ήταν δημόσιος υπάλληλος, αλλά εκδιώχθηκε από την υπηρεσία του και εξορίστηκε κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου. Από το 1948 ο Κώστας Καζάκος ζούσε με τη μητέρα και τα τρία αδέλφια του στην Αθήνα, όπου το 1952 τελείωσε το νυχτερινό Γυμνάσιο στο Παγκράτι εργαζόμενος. Όνειρό του ήταν να γίνει φιλόλογος, αλλά δεν μπόρεσε να εγγραφεί στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, επειδή δεν μπόρεσε να προσκομίσει πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων. Έτσι, το 1953 γράφτηκε και σπούδασε στη θρυλική κινηματογραφική σχολή του Λυκούργου Σταυράκου, με δασκάλους μεταξύ άλλων τον Γρηγόρη Γρηγορίου και τον Κάρολο Κουν.

Ο Κάρολος Κουν εκτίμησε το ταλέντο και τον πήρε μαζί του στο Θέατρο Τέχνης. Πρωτοεμφανίστηκε στο θέατρο το 1957 στο έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ «Ο κύκλος με την κιμωλία». Έπαιξε σημαντικούς ρόλους σε σπουδαία έργα συγγραφέων, όπως ο Ιάκωβος Καμπανέλλης («Η αυλή των θαυμάτων»), ο Άρθουρ Μίλερ («Ψηλά απ’ τη γέφυρα»), ο Κάρλο Γκολντόνι («Λοκαντιέρα»), ο Ζαν-Πολ Σαρτρ («Νεκροί χωρίς τάφο»), ο Τενεσί Ουίλιαμς («Γυάλινος Κόσμος»), αλλά και σε έργα του Σοφοκλή («Αντιγόνη») και του Αριστοφάνη («Όρνιθες») στο Θέατρο Τέχνης και στους θιάσους της Κυρίας Κατερίνας, του Αλέκου Αλεξανδράκη, της Άννας Συνοδινού και της Έλλης Λαμπέτη.

Η πρώτη του εμφάνιση στο σινεμά ήταν το 1956 στη σατιρική ταινία του Γρηγόρη Γρηγορίου «Η αρπαγή της Περσεφόνης», σε σενάριο του Ιάκωβου Καμπανέλλη. Ακολούθησαν ταινίες, όπως «Το μπλόκο» του Άδωνι Κύρου (1965), «Το παρελθόν μιας γυναίκας» (1968) του Γιάννη Δαλιανίδη, «Η λεωφόρος του μίσους» (1968) και «Πεθαίνω κάθε ξημέρωμα» (1969) του Νίκου Φώσκολου, «Μια γυναίκα στην Αντίσταση» (1970) του Ντίνου Δημόπουλου, «Λυσιστράτη» (1972) του Γιώργου Ζερβουλάκου, «Ιφιγένεια» (1977) του Μιχάλη Κακογιάννη, «Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο» (1980) του Νίκου Τζήμα, «Ο δραπέτης» (1991) του Λευτέρη Ξανθόπουλου και άλλες.

4323304011813258 image

Η ταινία που τον έκανε ευρέως γνωστό, καθώς υπήρξε τεράστια επιτυχία της εποχής, ήταν το πολεμικό δράμα του Ντίνου Δημόπουλου σε σενάριο Νίκου Φώσκολου «Κοντσέρτο για πολυβόλα» (1967), όπου στα γυρίσματα γνώρισε, ερωτεύτηκε και τελικά παντρεύτηκε την συμπρωταγωνίστρια του Τζένη Καρέζη, με την οποία απέκτησε ένα γιο, τον γνωστό ηθοποιό Κωνσταντίνο Καζάκο. Μέχρι το θάνατο της σπουδαίας ηθοποιού το 1992 θα είναι ένα από τα δύο καλλιτεχνικά ζευγάρια που θα δεσπόζουν στο εγχώριο σταρ-σίστεμ (το άλλο ήταν το ζευγάρι Βουγιουκλάκη - Παπαμιχαήλ).

Η πρώτη κοινή εμφάνισή τους ως θιασάρχες ήταν το 1968, με το ιστορικό έργο του Γεωργίου Ρούσσου «Θεοδώρα η μεγάλη», που απετέλεσε μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες τους, μαζί με τη θρυλική παράσταση «Το μεγάλο μας τσίρκο» (1973). Από τις υπόλοιπες κοινές εμφανίσεις τους ξεχώρισαν οι παραστάσεις των έργων «Κυρία δεν με μέλλει» του Βικτοριέν Σαρντού (1970), «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;» (1982) του Έντουαρντ Άλμπι σε σκηνοθεσία του Ζιλ Ντασέν και «Διαμάντια και μπλουζ» (1990) της Λούλας Αναγνωστάκη, που ήταν και η τελευταία κοινή τους εμφάνιση.

Στην τηλεόραση πρωτόπαιξε με την Τζένη Καρέζη το 1973 στη σειρά «Μαρίνα Αυγέρη», σε σενάριο της Καρέζη, το οποίο υπέ­γραφε με το ψευδώνυμο Παυλίνα Μπόταση, κι έπειτα στις σειρές «Η μεγάλη περιπέτεια» (1976) και «Μαύρη χρυσαλλίδα» (1990) -και οι δύο με την Τζένη Καρέζη- και «Ο μεγάλος ξεσηκωμός» (1977) στο ρόλο του Οδυσσέα Ανδρούτσου.

Την άνοιξη του 1972, το ζεύγος Καρέζη- Καζάκου σκέφτηκε να ανεβάσει ένα έργο, που θα έβριθε από ποιότητα καλλιτεχνική και πατριωτισμό.

Όπως έλεγε η Τζένη Καρέζη :

«Έπρεπε να είναι κάτι σαν λαϊκό πανηγύρι, να κλείνει μέσα του πολλή ρωμιοσύνη… και μέσα από τη σάτιρα, τον αυτοσαρκασμό, το γέλιο και το δάκρυ, να μιλήσουμε για τους καημούς και τα όνειρα της φυλής μας, για προδομένους αγώνες, για προδομένες ελπίδες… και πάνω απ’ όλα για ομορφιά. Για την ομορφιά αυτού του λαού, που δεν παύει ποτέ να αγωνίζεται, να προδίδεται, να πιστεύει και να συνεχίζει τον αγώνα του, διατηρώντας τις ρίζες του αναλλοίωτες αιώνες τώρα.Όλα αυτά όμως θά ’πρεπε να ειπωθούν ρωμέικα, ζεστά. Καθόλου φιλολογικά. Καθόλου εγκεφαλικά. Θά’ πρεπε, δηλαδή, να γραφτεί ένα έργο που να έχει μέσα του τους σπόρους της λαϊκής μας τέχνης. Εγχείρημα δύσκολο, άπιαστο σχεδόν». Και ανέβασαν "Το μεγάλο μας τσίρκο" , το θεατρικό του Ιάκωβου Καμπανέλλη και μουσική του Σταύρου Ξαρχάκου.

4323296125697975 image
Έξω από την Αμερικανική Πρεσβεία το 1999, στην πορεία διαμαρτυρίας για τους ΝΑΤΟϊκούς βομβαρδισμούς στη Γιουγκοσλαβία το 1999, ως πρόεδρος παρέδωσε την ετυμηγορία του λαϊκού δικαστηρίου που οργάνωσαν καλλιτέχνες στο Σύνταγμα - ΑΜΠΕ / ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ Σ

Το 1973, τιμήθηκε με το Α’ Χρυσό Βραβείο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για την αρτιότερη παραγωγή, της μεταφοράς της Λυσιστράτης. Υπήρξε αντιπρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου.

4323322396205628 image

Υπήρξε αντιπρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Ελεύθερου Θεάτρου και Πρόεδρος της Πανελλήνιας Πολιτιστικής Κίνησης. Ιδρυτικό μέλος του Ελληνοαραβικού Συνδέσμου και μέλος της Επιτροπής Αδείας Άσκησης του Επαγγέλματος του Ηθοποιού. Τιμήθηκε με τον «Χρυσό Απόλλωνα», βραβείο ηθοποιού Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου Αθηνών το 1967, και Α΄ Χρυσό Βραβείο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1973 για την αρτιότερη θεατρική παραγωγή («Λυσιστράτη»).Τιμήθηκε ακόμα με το Βραβείο της Ένωσης Θεατρικών Συγγραφέων και Κριτικών για το σύνολο της προσφοράς του.

Στις εκλογές του Σεπτεμβρίου 2007 και του Οκτωβρίου 2009 εκλέχθηκε βουλευτής με το ΚΚΕ, ως επικεφαλής του ψηφοδελτίου Επικρατείας.

Από το 1968 μέχρι το 1992 υπήρξε παντρεμένος με την ηθοποιό Τζένη Καρέζη, με την οποία απέκτησε τον γιο τους, τον επίσης ηθοποιό Κωνσταντίνο Καζάκο. Από το 1997 έως σήμερα είναι παντρεμένος με την ηθοποιό Τζένη Κόλλια, με την οποία έχουν αποκτήσει τέσσερα παιδιά.

4323307227851673 image

4323306795238550 image

Μετά το θάνατο της Τζένης Καρέζη, ο Κώστας Καζάκος πρωταγωνίστησε κυρίως σε θεατρικές παραστάσεις, όπως «Ο θάνατος του εμποράκου» (1993) του Άρθουρ Μίλερ και «Η όπερα της πεντάρας» (1993) του Μπέρτολτ Μπρεχτ σε σκηνοθεσία Ζιλ Ντασέν, «Αντιγόνη» (1995) του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Μίνωα Βολανάκη, «Βασιλιάς Λιρ» (1996) του Σέξπιρ, «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Σάμιουελ Μπέκετ (1997), κ.ά. Το 2004 συμμετείχε στο σίριαλ του Mega «Βέρα στο δεξί», από τις μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες της εποχής εκείνης. Το 1997 ο Κώστας Καζάκος παντεύτηκε την ηθοποιό Τζένη Κόλλια, με την απέκτησε τρία παιδιά.

4323322675383315 image
Με τη δεύτερη σύζυγό του

Ο Κώστας Καζάκος πολιτικά ήταν ενταγμένος στο ΚΚΕ. Διετέλεσε πρόεδρος της Πανελλήνιας Πολιτιστικής Κίνησης (ΠΑΠΟΚ), ενός καλλιτεχνικού οργανισμού που ιδρύθηκε με πρωτοβουλία του ΚΚΕ και προσέφερε αξιόλογο πολιτιστικό έργο από τα μέσα της δεκαετίας του ‘70 έως και τις αρχές της δεκαετίας του’90. Στις 8 Νοεμβρίου 1999, σ’ ένα πρωτότυπο χάπενινγκ του ΚΚΕ στην πλατεία Συντάγματος, ήταν ο πρόεδρος του «Δικαστηρίου των Λαών» που δίκασε για εγκλήματα πολέμου τον τότε πρόεδρο των ΗΠΑ, Μπιλ Κλίντον, ο οποίος επρόκειτο να πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στην Αθήνα. Από το 2007 έως το 2012 διετέλεσε βουλευτής επικρατείας του ΚΚΕ.

Με πληροφορίες από efsyn.gr, avgi.gr, tvxs.gr

Οι πρώτες αντιδράσεις στο άκουσμα της είδησης για το φευγιό του Κώστα Καζάκου:

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Ενώπιον της ολομέλειας της Βουλής η πρόταση ΑΚΕΛ για φορολόγηση τραπεζών - Ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα
ΚΥΠΡΟΣ

Ενώπιον της ολομέλειας της Βουλής η πρόταση ΑΚΕΛ για φορολόγηση τραπεζών - Ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα

Ενώπιον της ολομέλειας της Βουλής η πρόταση ΑΚΕΛ για φορολόγηση τραπεζών - Ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα

Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα: Προχωρά με νέα μείωση 0,25% των τριών βασικών επιτοκίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα: Προχωρά με νέα μείωση 0,25% των τριών βασικών επιτοκίων

Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα: Προχωρά με νέα μείωση 0,25% των τριών βασικών επιτοκίων

Γκολ για τα ποδοσφαιρικά σωματεία: Εγκρίθηκε η αύξηση φόρου στοιχήματος
ΚΥΠΡΟΣ

Γκολ για τα ποδοσφαιρικά σωματεία: Εγκρίθηκε η αύξηση φόρου στοιχήματος

Γκολ για τα ποδοσφαιρικά σωματεία: Εγκρίθηκε η αύξηση φόρου στοιχήματος

Μετά το 37-38 η Βουλή αποδέχθηκε την αναπομπή του ΠτΔ στο νόμο που τροποποιεί το Σύνταγμα

Μετά το 37-38 η Βουλή αποδέχθηκε την αναπομπή του ΠτΔ στο νόμο που τροποποιεί το Σύνταγμα

Μετά το 37-38 η Βουλή αποδέχθηκε την αναπομπή του ΠτΔ στο νόμο που τροποποιεί το Σύνταγμα

Πρόεδρος Χριστοδουλίδης: «Επικίνδυνη προσέγγιση η συζήτηση για φορολόγηση τραπεζών»
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Πρόεδρος Χριστοδουλίδης: «Επικίνδυνη προσέγγιση η συζήτηση για φορολόγηση τραπεζών»

Πρόεδρος Χριστοδουλίδης: «Επικίνδυνη προσέγγιση η συζήτηση για φορολόγηση τραπεζών»