Φόρμα αναζήτησης

Πώς πρέπει να ξοδεύουν τον χρόνο τους οι έφηβοι στις καλοκαιρινές διακοπές

Οι απαιτήσεις των εφήβων, ειδικότερα κατά την περίοδο των καλοκαιρινών διακοπών, προκαλούν συχνά πονοκέφαλο στους γονείς, οι οποίοι προσπαθούν να διαμορφώσουν μια ωφέλιμη συμφωνία με τα παιδιά τους. Κάποιοι γονείς έχουν αυξημένη αγωνία για το πώς θα σηκώσουν τα παιδιά τους από τον καναπέ και τις οθόνες ώστε να αξιοποιήσουν δημιουργικά τον χρόνο τους. Η πρόκληση μεγαλώνει για τους γονείς όταν έρχονται αντιμέτωποι με την απροθυμία και την άρνηση των παιδιών τους, κάτι που πολλές φορές οδηγεί σε σύγκρουση…

Σωστή οριοθέτηση

Η παιδοψυχίατρος δρ Μάχη Κλεάνθους, φιλοξενούμενη στην εκπομπή του Πολίτη 107.6 «Ζήσε με Υγεία», τόνισε ότι η εμπιστοσύνη και η επικοινωνία ανάμεσα σε γονείς και παιδιά ξεκινά από πολύ νωρίς. «Δεν περιμένουμε την εφηβεία για να βάλουμε τα όρια. Το παιδί στο οποίο είχαν τεθεί σωστά όρια σε μικρότερη ηλικία θα συνεχίσει να έχει όρια και στην εφηβεία», σημείωσε. Ο έφηβος, ανέφερε η δρ Κλεάνθους, από τα 16 και μετά μπορεί να αναλάβει μια εργασία εντός ή εκτός σπιτιού ώστε να έχει ένα καθημερινό πρόγραμμα. «Σαφώς και θα κάνει τις διακοπές του. Δεν μπορεί όμως να είναι καλωδιωμένος 24 ώρες το 24ωρο. Από το πρωί μέχρι το βράδυ να είναι μπροστά από μια οθόνη και να παρακολουθεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με όλους τους κινδύνους που προκύπτουν από αυτή την κατάσταση».

Δραστηριότητες

Οι γονείς θα πρέπει να φροντίσουν να έχει το παιδί τους μια δραστηριότητα και μπορούν να το βοηθήσουν να βρει τι του ταιριάζει. «Δεν μπορούμε να πούμε σε έναν έφηβο ’απαιτώ να κάνεις αυτό το πράγμα’. Θα πρέπει να του δώσουμε επιλογές. ’Θέλεις να εργαστείς, θέλεις να βοηθήσεις στο σπίτι;’ Υπάρχει και η επιλογή των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων: να πάνε στο εξωτερικό για την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας ή να παρακολουθήσουν το επάγγελμα που τους ενδιαφέρει κ.τ.λ.», επισημαίνει η δρ Κλεάνθους.

«Η διαχείριση της εφηβείας ξεκινά πολύ πριν από αυτήν. Δεν περιμένουμε την εφηβεία για να κτίσουμε μια σχέση με το παιδί μας. Συνεπώς, ένας γονέας δεν μπορεί να έχει απαιτήσεις από ένα παιδί που δεν έχει μάθει τι σημαίνει υποχρεώσεις, απλώς και μόνο επειδή είναι καλοκαίρι»

Επίπεδο επικοινωνίας

Η επικοινωνία ανάμεσα σε γονείς και παιδιά, υπογραμμίζει η παιδοψυχίατρος, κτίζεται από πολύ νωρίς. «Η διαχείριση της εφηβείας ξεκινά πολύ πριν από την εφηβεία. Δεν περιμένουμε την εφηβεία για να κτίσουμε μια σχέση με το παιδί μας. Συνεπώς, ένας γονέας δεν μπορεί να απαιτήσει από ένα παιδί όσα αναφέραμε πιο πάνω, εάν δεν έχει μάθει να τα κάνει, απλώς και μόνο επειδή είναι καλοκαίρι», δήλωσε. Συχνά, αναφέρει η δρ Κλεάνθους, ακούμε γονείς να χαρακτηρίζουν το έφηβο παιδί τους αχάριστο και κακομαθημένο. «Όταν όμως κάνουμε τη διερεύνησή μας, διαπιστώνουμε ότι έχουν μεγαλώσει το παιδί τους μαθαίνοντάς το να τα έχει όλα έτοιμα. Δεν πρόσφερε τίποτα το παιδί γιατί δεν απαιτήθηκε ποτέ να κάνει κάτι», επεσήμανε. «Όταν έπρεπε να μάθουν στο παιδί τους να στρώνει το κρεβάτι του, έλεγαν ’είναι μωρό’. Ένα παιδί εφτά χρονών είναι σε θέση να στρώσει το κρεβάτι του. Αν όλα αυτά τα μικρά αλλά βασικά δεν τα μάθει από νωρίς, γιατί να τα κάνει όταν γίνει έφηβος; Δεν είναι διακόπτης»!