Εγκρίθηκε, από την Βουλή των Αντιπροσώπων, το νέο νομοθετικό πλαίσιο, που θα διέπει τις ανακλήσεις οχημάτων με ελαττωματικά εξαρτήματα, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το χάος που προκλήθηκε με τους φονικούς αερόσακους takata, που φέρουν χιλιάδες αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους κυπριακούς δρόμους, καινούργια και μεταχειρισμένα, ευρωπαϊκά και από τρίτες χώρες.
Η πρόταση εγκρίθηκε με 51 ψήφους υπέρ και μια εναντίον, αυτήν του ανεξάρτητου βουλευτή Ανδρέα Θεμιστοκλέους ο οποίος αιτιολόγησε τη ψήφο του λέγοντας ότι υπάρχει ευρωπαϊκός κανονισμός από το 2018 για ρύθμιση του ζητήματος και άρα δεν χρειάζεται νομοθεσία.
Tι προβλέπει η πρόταση νόμου
Το προτεινόμενο νομοθετικό πλαίσιο που τιτλοφορείται ως ο περί Έγκρισης Τύπου Οχημάτων (Τροποποιητικός) Νόμος του 2024 ετοιμάστηκε από τους βουλευτές της Επιτροπής Εμπορίου –ήταν πρωτοβουλία των βουλευτών Σταύρου Παπαδούρη, Νίκου Σύκα και Κυριάκου Χατζηγιάννη- σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών (ΤΟΜ). Σε εφαρμογή από την 1 Φεβρουαρίου 2025 και προβλέπει τα εξής:
1 Πρόσωπο το οποίο προβαίνει σε εγγραφή ή/και μεταβίβαση οχήματος, καινούργιου ή μεταχειρισμένου, θα πρέπει να προσκομίζει ενώπιον του ΤΟΜ βεβαίωση, την οποία θα λαμβάνει από τον διανομέα (έμπορο οχημάτων) ή τον αντιπρόσωπο του κατασκευαστή στην Κύπρο, ότι το όχημα δεν υπόκειται σε ανάκληση και ότι ο διανομέας ή ο αντιπρόσωπος του κατασκευαστή έχει περιλάβει το εν λόγω όχημα στη βάση δεδομένων του ώστε να ενημερώνει τον ιδιοκτήτη του οχήματος για μελλοντικές ανακλήσεις.
2 Η προβλεπόμενη βεβαίωση, σε περίπτωση που δεν θα εντοπιστεί ανάκληση, θα παρέχεται από τον διανομέα ή τον αντιπρόσωπο του κατασκευαστή στην Κύπρο εντός πέντε εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία που θα ζητηθεί από το ενδιαφερόμενο πρόσωπο και θα ισχύει για περίοδο 30 ημερών. Στο διάστημα αυτό, το όχημα θα πρέπει να περάσει από ΜΟΤ. Σε περίπτωση που ο διανομέας ή ο αντιπρόσωπος του κατασκευαστή δεν εκδώσει τη σχετική βεβαίωση εντός πέντε εργάσιμων ημερών, τότε, θα είναι ένοχος αδικήματος και, σε περίπτωση καταδίκης του, θα υπόκειται σε ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα δύο έτη ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις €10.000 ή και στις δύο αυτές ποινές. Νοείται ότι, σε περίπτωση που το όχημα υπόκειται σε ανάκληση, ο διανομέας ή ο αντιπρόσωπος του κατασκευαστή δεν εκδίδει τη βεβαίωση και ενημερώνει γραπτώς τόσο το ενδιαφερόμενο πρόσωπο όσο και το ΤΟΜ.
3 Την ευθύνη λήψης διορθωτικών μέτρων σε περίπτωση ανάκλησης, πριν από την ημερομηνία της πρώτης εγγραφής του οχήματος, θα φέρει ο εισαγωγέας του. Πρόσθετα, ο διανομέας ή ο αντιπρόσωπος του κατασκευαστή οφείλει να ενημερώνει το ΤΟΜ ανά πάσα στιγμή, όταν του ζητηθεί, για τις εκκρεμούσες ανακλήσεις οχημάτων.
Κομφούζιο στην αγορά θα προκαλέσει η πρόταση νόμου, λένε οι αντιπροσωπείες
Νωρίτερα, ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων & Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΕΜΗΟ), που εκπροσωπεί τους εισαγωγείς/αντιπροσώπους οχημάτων, εξέφρασε τη διαφωνία του για το νέο νομοθετικό πλαίσιο.
Ο ΣΕΜΗΟ αναφέρθηκε σε κίνδυνο δημιουργίας μιας άνευ προηγουμένου ταλαιπωρίας και καθυστερήσεων από την πρόνοια που περιλαμβάνεται στην πρόταση νόμου για την ανάγκη εξασφάλισης βεβαίωσης ανακλήσεων εντός πέντε ημερών για κάθε εγγραφή, κάθε μεταβίβαση ιδιοκτησίας και κάθε ΜΟΤ οποιουδήποτε οχήματος, επιβατικού, ενοικιάσεως, εμπορικού, φορτηγού και λεωφορείου.