Άλλες έξι προτάσεις νόμου που στόχο έχουν να επιφέρουν δραστικές αλλαγές στην κείμενη νομοθεσία που διέπει τις τροχαίες παραβάσεις, τα εξώδικα πρόστιμα καθώς και τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος φωτοεπισήμανσης (κάμερες) βρίσκονται υπό συζήτηση ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής. Οι προτάσεις νόμου αναμένεται με την ολοκλήρωση της συζήτησής τους να προωθηθούν στην ολομέλεια της Βουλής για ψήφιση.
Ήδη, στην προχθεσινή της συνεδρία, η ολομέλεια της Βουλής ψήφισε σε νόμο την πρόταση νόμου του ΔΗΚΟ που αυξάνει από 12 σε 16 τους βαθμούς ποινής που απαιτούνται για την προσωρινή αφαίρεση της άδειας οδήγησης. Η νέα τροποποίηση του νόμου θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Φεβρουαρίου 2025. Η αρχική εισήγηση του βουλευτή του ΔΗΚΟ Χρύσανθου Σαββίδη, που κατέθεσε την πρόταση νόμου, ήταν να αυξηθεί από 12 σε 20 ο αριθμός των βαθμών ποινής στη βάση των οποίων δικαστήριο έχει εξουσία να διατάξει, μεταξύ άλλων, τη στέρηση του δικαιώματος κατοχής ή απόκτησης άδειας οδήγησης. Εξαιτίας, όμως, των διαφωνιών βουλευτών που έκριναν υπερβολικούς τους 20 βαθμούς ποινής και μπροστά στο ενδεχόμενο να μην ψηφιστεί η πρόταση νόμου, τελικά, το ΔΗΚΟ αποδέχθηκε τη συμβιβαστική πρόταση και οι βαθμοί ποινής αυξήθηκαν στους 16 αντί στους 20.
Οι προτάσεις νόμου
Ειδικότερα, οι έξι προτάσεις νόμου που εκκρεμούν ενώπιον της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών προβλέπουν τα εξής:
1 Αποπληρωμή εξώδικων προστίμων με δόσεις: Με την πρόταση νόμου του βουλευτή του ΑΚΕΛ Βαλεντίνου Φακοντή, επιδιώκεται η τροποποίηση του περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων Νόμου ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους πολίτες να αποπληρώνουν τα εξώδικα πρόστιμα που αφορούν σε τροχαίες παραβάσεις σε δύο έως και πέντε ισόποσες μηνιαίες άτοκες δόσεις.
Παρόμοια πρόταση νόμου κατέθεσε και το ΕΛΑΜ, με τη διαφορά ότι δεν καθορίζεται ο αριθμός των δόσεων και αφήνει την απόφαση αυτή στη διακριτική ευχέρια της αρμόδιας Αρχής που θα εκδίδει το πρόστιμο.
Όπως επισημαίνεται στις αιτιολογικές εκθέσεις των δυο προτάσεων νόμου, η τροποποίηση της κείμενης νομοθεσίας κρίνεται αναγκαία λόγω της αύξησης του ύψους των εξώδικων προστίμων και της ακρίβειας που εκτόξευσε στα ύψη το κόστος ζωής.
Το αρνητικό των δυο προτεινόμενων νομοθεσιών που βάζει σε σκέψεις βουλευτές αλλά και την κυβέρνηση είναι ότι με την ψήφισή τους θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός παρακολούθησης για την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου. Παράλληλα, επιβάλλεται να ψηφιστούν ποινές-πέναλτι για εκείνες τις περιπτώσεις οδηγών που δεν θα καταβάλλουν ούτε και τις δόσεις τους προς εξόφληση των εξώδικων προστίμων. Για παράδειγμα: ένας οδηγός να πληρώσει τις δυο πρώτες δόσεις αλλά να αδυνατεί να πληρώσει την τρίτη και τελευταία δόση του εξώδικου προστίμου. Τι θα γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις; Ποιος θα ελέγχει και ποιος θα αποφασίζει για τον περαιτέρω χειρισμό της κάθε υπόθεσης ξεχωριστά;
2 Επέκταση της περιόδου πληρωμής των εξώδικων προστίμων και μείωσής τους κατά 30%: Με την πρόταση νόμου των βουλευτών του ΔΗΣΥ Φωτεινής Τσιρίδου και Ονούφριου Κουλλά, επιδιώκεται η τροποποίηση του περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων Νόμου ώστε να επέλθουν, όπως δήλωσαν χθες στον «Π» οι δυο βουλευτές, οι ακόλουθες, μεταξύ άλλων, αλλαγές:
Με βάση τα ισχύοντα, τα εξώδικα πρόστιμα πληρώνονται σε διάστημα 15 ημερών, ενώ, σε περίπτωση παράλειψης, το ποσό του προστίμου αυξάνεται κατά το ήμισυ και δίνεται επιπρόσθετη διορία για άλλες 15 ημέρες. Αν και τότε το εξώδικο πρόστιμο δεν πληρωθεί, τότε συμπληρώνεται φάκελος και η υπόθεση οδηγείται ενώπιον δικαστηρίου.
Όπως καταγράφουν στην αιτιολογική τους έκθεση οι δυο βουλευτές του ΔΗΣΥ, με βάση τις σημερινές οικονομικές συνθήκες και την υφιστάμενη πραγματικότητα, η επέκταση των προθεσμιών προσαύξησης και πληρωμής των εξώδικων προστίμων κρίνεται αναγκαία. Όπως υπέδειξαν στον «Π» οι Φωτεινή Τσιρίδου και Ονούφριος Κουλλά, η υφιστάμενη ρύθμιση με την οποία αυξάνεται το εξώδικο πρόστιμο με την προσθήκη ποσού ίσου με το μισό του ποσού του προστίμου, εάν αυτό δεν καταβληθεί εντός 15 ημερών, κρίνεται ως ιδιαίτερα αυστηρή ποινή και δυσανάλογη με το αδίκημα, λαμβανομένου υπόψη του γεγονότος ότι μεγάλο μέρος του πληθυσμού λαμβάνει τον μισθό του ή τυχόν επιδόματα σε μηνιαία βάση.
Σημειώνουν, επίσης, οι δυο βουλευτές ότι τα ποσά των εξώδικων προστίμων για τροχαίες παραβάσεις έχουν πολλαπλασιαστεί από το 1997, χρονιά κατά την οποία τέθηκε και η προθεσμία των 15 ημερών, και για τον λόγο αυτόν κρίνεται αναγκαία η αντίστοιχη επέκταση του χρόνου αποπληρωμής τους χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση.
3 Χρονόμετρο αντίστροφης μέτρησης στις κάμερες: Με την πρόταση νόμου των βουλευτών του ΑΚΕΛ Νίκου Κέττηρου, Κώστα Κώστα, Βαλεντίνου Φακοντή, Γιαννάκη Γαβριήλ και Ανδρέα Πασιουρτίδη σκοπείται η τροποποίηση του περί Τροχαίων Αδικημάτων (Χρήση Συσκευών Φωτοεπισήμανσης και Άλλα Συναφή Θέματα) Νόμου ώστε να τοποθετηθούν χρονόμετρα αντίστροφης μέτρησης στις οδικές συμβολές που ελέγχονται από σύστημα φωτοεπισήμανσης για σκοπούς συμμόρφωσης με τους φωτεινούς σηματοδότες τροχαίας. Με τα χρονόμετρα θα ενημερώνονται οι οδηγοί για τον χρόνο που απομένει με αναμμένο τον πράσινο σηματοδότη είτε για ευθεία πορεία είτε για στροφή προς τα δεξιά, μέχρις ότου αυτός σβήσει και ανάψει ο πορτοκαλί και, ακολούθως, ο κόκκινος σηματοδότης. Περαιτέρω, προβλέπεται ότι τα εν λόγω χρονόμετρα πρέπει να εγκατασταθούν στις οδικές συμβολές που επιτηρούνται απο κάμερες εντός τριών μηνών από την ημερομηνία δημοσίευσης του προτεινόμενου νόμου. Σε αντίθετη περίπτωση, προβλέπεται η αναστολή της εφαρμογής της πρόνοιας του υφιστάμενου νόμου που αφορά το αδίκημα της παράλειψης συμμόρφωσης με τα φώτα τροχαίας. Δηλαδή, να ανασταλεί η έκδοση εξώδικων προστίμων για παραβίαση των φωτεινών σηματοδοτών τροχαίας μέχρι την εγκατάσταση χρονόμετρων.
Σύμφωνα με τους βουλευτές του ΑΚΕΛ, οι πιο πάνω ρυθμίσεις αποσκοπούν στην προστασία των πολιτών από την άδικη και ανεξέλεγκτη έκδοση εξώδικων προστίμων απο κάμερες σε σχέση με την καταγραφή αδικημάτων που αφορούν τη συμμόρφωση με τους φωτεινούς σηματοδότες τροχαίας λόγω της απουσίας χρονόμετρων αντίστροφης μέτρησης στις οδικές συμβολές.
Ξεχωριστή πρόταση νόμου με παρόμοιο περιεχόμενο κατέθεσε και το ΕΛΑΜ.
4 Κάμερες και μαθητευόμενοι οδηγοί: Με πρόταση νόμου που κατέθεσε, ο βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης εισηγείται την τροποποίηση του περί Τροχαίων Αδικημάτων (Χρήση Συσκευών Φωτοεπισήμανσης και Άλλα Συναφή Θέματα) Νόμου ώστε να μην θεωρείται ότι διέπραξε ποινικό αδίκημα και ούτε να επιδίδεται εξώδικο πρόστιμο στις περιπτώσεις καταγραφής των παραβάσεων της μη συμμόρφωσης με φώτα τροχαίας ή του ορίου ταχύτητας, κατά τις οποίες ο οδηγός του οχήματος είναι μαθητευόμενος οδηγός κατά τη διάρκεια εκπαίδευσής του. Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, οι μαθητευόμενοι οδηγοί να απολαμβάνουν ασυλίας κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους νοουμένου ότι η τροχαία παράβαση που διέπραξαν είναι επουσιώδης και δεν έχει σοβαρή επίπτωση στην ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.