Θέμα ημερών θεωρούν τα Δημόσια Έργα την παράδοση του περιμετρικού αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας ώστε να δοθεί άμεσα στην κυκλοφορία. Ο εργολάβος είχε ζητήσει στο τελευταίο αίτημα παράταση για παράδοση του έργου, μέχρι τις 5 Αυγούστου.
Από τους ελέγχους που έγιναν από το Τμήμα Δημοσίων Έργων, διαφάνηκε ότι υπολείπονται ακόμη μερικές εργασίες για την ολοκλήρωση του έργου. Η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι ο νέος περιμετρικός αυτοκινητόδρομος θα παραδοθεί την ερχόμενη Πέμπτη, 8 Αυγούστου.
Όπως ανέφερε σε χθεσινές του δηλώσεις ο διευθυντής των Δημοσίων Έργων Λευτέρης Ελευθερίου, η τελευταία ενημέρωση από τον εργολάβο ήταν για παράδοση του έργου στις 5 Αυγούστου με δέσμευση για ολοκλήρωση πριν από τις διακοπές του Δεκαπενταύγουστου.
«Οι εργασίες εκτελούνται σε πολύ γοργούς ρυθμούς και σε απίστευτη ένταση. Δεν έχουν ολοκληρωθεί εντελώς οι εργασίες. Έχουν απομείνει κάποιες επιμέρους εργασίες στον αυτοκινητόδρομο και στον κυκλικό κόμβο Τσερίου οι οποίες θα πρέπει να ολοκληρωθούν για να παραδοθεί το έργο με ασφάλεια. Πρόκειται κυρίως για εργασίες σε πεζοδρόμια και σήμανσης. Εάν οι εργασίες συνεχιστούν με τους ρυθμούς που διεξάγονται, τότε αναμένεται να ολοκληρωθούν το αργότερο μέχρι την Πέμπτη. Θα παραλάβουμε και θα παραδώσουμε με ασφάλεια τον αυτοκινητόδρομο», ανέφερε ο κ. Ελευθερίου.
Η πρώτη φάση του περιμετρικού αφορά την κατασκευή αυτοκινητόδρομου συνολικού μήκους 7,4 χλμ., από τη διασταύρωση Τσερίου με Πεύκου μέχρι τη βιομηχανική περιοχή Ιδαλίου και τη σύνδεση με τον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας-Λεμεσού.
Ο περιμετρικός αποτελεί μέρος του προβλεπόμενου εθνικού δικτύου αυτοκινητόδρομων της Κύπρου και αναπόσπαστο τμήμα του Κεντρικού Δικτύου (Core Network) του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) (Trans- European Transport Network). Το έργο αφορά αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, συνολικού μήκους 32 χλμ., που θα συνδέει τους αυτοκινητόδρομους που καταλήγουν στη Λευκωσία (Λευκωσίας-Λεμεσού, Λευκωσίας-Τροόδους και Λευκωσίας- Παλαιχωρίου) και θα δρα ως παρακαμπτήριος για το πολεοδομικό συγκρότημα Λευκωσίας.
Πρόστιμο €132.000
Στην τελευταία ενημέρωση του Υπουργείου Μεταφορών αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου μετά τις καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν, η παράταση που είχε εγκριθεί ήταν μέχρι τις 16 Ιουνίου 2024. Λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, υποβλήθηκε αίτημα από τον εργολάβο για επιπρόσθετη παράταση χρόνου, το οποίο και ενέκρινε η Τμηματική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΤΕΑΑ), μέχρι τις 25 Ιουνίου 2024. Ο εργολάβος υπέβαλε νέα αιτήματα παράτασης χρόνου μέχρι τις 5 Αυγούστου 2024. Τα αιτήματα παράτασης χρόνου εξετάστηκαν σύμφωνα με τις νενομισμένες διαδικασίες [από ΤΕΑΑ και Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΚΕΑΑ)] και εγκρίθηκε παράταση χρόνου μέχρι τις 15 Ιουλίου 2024. Από αυτήν την ημερομηνία και μετά, και μέχρι και την ολοκλήρωση/ παράδοση του έργου, επιβάλλονται χρηματικές ποινές για αδικαιολόγητη καθυστέρηση, ύψους €5.500/ημέρα. Το συνολικό πέναλτι που θα επιβληθεί, εάν τελικά παραδοθεί το έργο, θα ανέλθει στις €132.000.
Διαγωνισμός για φάση Β3
Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη του έργου του περιμετρικού αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας, έχει ήδη προκηρυθχεί από τις 15 Ιουλίου η προσφορά για τη φάση Β3. Αφορά σε νέα χάραξη αυτοκινητόδρομου μήκους 2.150 μέτρων, τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, από τους κυβερνητικούς οικισμούς της Ανθούπολης μέχρι τον δρόμο Λακατάμιας- Δευτεράς.
Θα κατασκευαστεί διαχωριστική υπερυψωμένη νησίδα πλάτους 2,60 μέτρων, μεταξύ των μετώπων των στηθαίων ασφάλειας τύπου STEP, κατασκευή ενός ισόπεδου κυκλικού κόμβου στη διασταύρωση με τον δρόμο Λακατάμιας-Δευτεράς (Ε902), μιας γέφυρας στον Πεδιαίο, δύο άνω διαβάσεων και συνδετήριων δρόμων στη διασταύρωση με τον δρόμο Λευκωσίας-Παλαιχωρίου (Ε903) στην είσοδο των οικισμών Ανθούπολης και αποκατάσταση των δρόμων του τοπικού δικτύου που επηρεάζονται. Στο βόρειο όριο ο αυτοκινητόδρομος τερματίζεται σε βαθύ όρυγμα στο ύψωμα «Μαντά» με προοπτική να συνεχιστεί με τη κατασκευή της φάσης Γ στο άμεσο μέλλον. Οι εργασίες της φάσης Β3 περιλαμβάνουν κατασκευή συστήματος αποχέτευσης ομβρίων, υπογειοποίηση όλων των εγκαταστάσεων υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και παρόχων τηλεπικοινωνιών, νέες εγκαταστάσεις για το δίκτυο μεταφοράς υψηλής τάσης της ΑΗΚ, νέες εγκαταστάσεις για κεντρικούς παροχετευτικούς αγωγούς ύδρευσης (ΤΑΥ & ΣΥΛ), εγκατάσταση μοντέρνου οδικού φωτισμού στους κόμβους, φύτευση–τοπιοτέχνηση, σύστημα άρδευσης, οδική σήμανση και άλλες συναφείς εργασίες. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών έχει οριστεί η 20ή Σεπτεμβρίου. Η συγκεκριμένη φάση αναμένεται να προσφοροδοτηθεί αρχές του 2025 και ο προγραμματισμός του Υπουργείου Μεταφορών και του Τμήματος Δημοσίων Έργων είναι να ολοκληρωθούν όλες οι φάσεις μέχρι το 2030-2032.
Κυκλοφοριακές ανάσες
Η ολοκλήρωση όλων των φάσεων του περιμετρικού αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας αναμένεται να δώσει σημαντικές κυκλοφοριακές ανάσες στην πρωτεύουσα. Με την κατασκευή του νέου οδικού δικτύου η κίνηση θα διοχετεύεται από τις ορεινές περιοχές και τα χωριά προς τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους χωρίς την ανάγκη εισόδου στην πόλη και χωρίς φανάρια τροχαίας. Οι οδηγοί θα μπορούν να κατευθύνονται απρόσκοπτα προς Λεμεσό, Λάρνακα και Πάφο χωρίς να χρειάζεται να εισέλθουν εντός της Λευκωσίας. Και το σημαντικότερο είναι ότι δεν θα πρέπει να βρουν κανένα φανάρι τροχαίας, κάτι που εκτιμάται ότι θα συμβάλει στην απάμβλυνση του κυκλοφοριακού.
Στο περίμενε
Τις τελικές αποφάσεις σε ό,τι αφορά το μέλλον του αυτοκινητόδρομου Πάφου-Πόλης αναμένουν τα Δημόσια Έργα. Σύμφωνα με τον διευθυντή του Τμήματος Λευτέρη Ελευθερίου, σχετικά με τη διαφωνία που προέκυψε, το θέμα βρίσκεται σε διαβούλευση με τον εργολάβο και σύντομα αναμένονται εξελίξεις. Ο κ. Ελευθερίου επανέλαβε την ανάγκη ο εργολάβος να ανταποκριθεί στις συμβατικές του υποχρεώσεις για να προχωρήσει το έργο.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.