«Βρισκόμαστε σε συζητήσεις και διαπραγματεύσεις με τη Hermes Airports και είμαι σίγουρος ότι, θα υπάρξει θετική κατάληξη», δήλωσε χθες ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης. Επιβεβαιώνοντας έτσι, το χθεσινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα του «Π» σύμφωνα με το οποίο, επιδιώκεται να βρεθεί η «μέγιστη κοινή συνισταμένη», όπως μας λέχθηκε χαρακτηριστικά, για να μην τεθεί υπό αμφισβήτηση η συμφωνία παραχώρησης των αεροδρομίων, στη βάση της οποίας το κράτος εισέπραξε τα τελευταία 18 χρόνια ποσό πέραν των €500 εκατ. Είναι ηλίου φαεινότερον ότι, κανένα από τα δυο μέρη δεν συμφέρει η διακοπή της σύμβασης, που εκπνέει στις 12/5/2031.
Η βασική διαφορά που προέκυψε μεταξύ κράτους και Hermes αφορά την ανάπτυξη της δεύτερης φάσης των υποδομών στο αεροδρόμιο Λάρνακας για αύξηση της δυναμικότητάς του. Τα εν λόγω έργα επιβάλλεται να γίνουν καθώς τα σχετικά ορόσημα κίνησης επιβατών που τίθενται στη συμφωνία παραχώρησης έχουν, ήδη, εκπληρωθεί. Η Hermes ισχυρίστηκε ότι έχει δικαίωμα να αναστείλει την έναρξη της δεύτερης φάσης των υποδομών με αποτέλεσμα το αρμόδιο Υπουργείο Μεταφορών να παραπέμψει το θέμα σε διαιτησία. Όπως έγραψε χθες ο «Π», το Τριμελές Σώμα Κριτών (Διαιτητών) της Ταχείας Επίλυσης Διαφορών εξέδωσε στις 17/6/2021 απόφαση, σύμφωνα με την οποία, η Hermes δεν έχει δικαίωμα για αναστολή των εργασιών της δεύτερης φάσης υποδομών.
Τις διαπραγματεύσεις με το κράτος επιβεβαίωσε χθες στον «Π» και η Hermes Airports: «Αυτή τη στιγμή, μετά και τον διορισμό τεχνικών συμβούλων, βρισκόμαστε σε διαπραγμάτευση με την κυπριακή κυβέρνηση, με βάση τις πρόνοιες που προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης, για την επίλυση ζητημάτων που χρονολογούνται. Η διαβούλευση γίνεται σε πολύ καλό κλίμα και ευελπιστούμε πως σύντομα θα έχουμε κατάληξη, η οποία, θα επιτρέψει την υλοποίηση των έργων της Φάσης Β στη βάση συμφωνηθέντων αλλαγών, με στόχο τα έργα να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο αποδοτικά για το ταξιδιωτικό κοινό».
Οι διαφορές
Για τους όρους της συμφωνίας παραχώρησης των αεροδρομίων αλλά και για την εν εξελίξει διαδικασία διαπραγμάτευσης με τις αρμόδιες Αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας για διαφορές που έχουν προκύψει στο πλαίσιο της συμφωνίας παραχώρησης περιλαμβανομένης και της υλοποίησης των έργων της Φάσης Β, μας λέχθηκαν τα εξής από τη Hermes Airports:
1 Η κοινοπραξία ανέλαβε το 2006, μετά από διεθνή διαγωνισμό, την ανέγερση και διαχείριση των νέων αερολιμένων Λάρνακας και Πάφου, βάσει μίας 25ετούς σύμβασης παραχώρησης με την Κυπριακή Δημοκρατία. Η κοινοπραξία κατασκεύασε και παρέδωσε στον προγραμματισμένο χρόνο δύο σύγχρονα αεροδρόμια και παρεμφερείς υποδομές, όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός, με δαπάνη ύψους €640 εκατ. που προήλθε αποκλειστικά από ιδιωτικά κεφάλαια. Έκτοτε, η εταιρεία υλοποιεί σειρά αναβαθμίσεων σε συνεχή βάση.
2 Σε αυτά τα 18 χρόνια ισχύος της σύμβασης παραχώρησης, η Hermes έχει αποδώσει στο κράτος πέραν των €500 εκατ. με βάση το τέλος παραχώρησης της τάξης του 33% το οποίο δίνεται ως ποσοστό επί των συνολικών εσόδων της εταιρείας και όχι επί του όποιου πιθανού κέρδους. Η πρόνοια για επιμερισμό κερδών είναι επιπρόσθετη της καταβολής του τέλους παραχώρησης.
3 Η Hermes Airports έχει επενδύσει πέραν των €120 εκατ. σε σχέδια κινήτρων προς τις αεροπορικές εταιρείες την τελευταία δεκαετία, τα οποία, έχουν συμβάλει αποφασιστικά στην αύξηση της τουριστικής κίνησης και στην αντιμετώπιση σημαντικών διεθνών κρίσεων στον κλάδο, όπως η πανδημία.
4 Σε μία συμφωνία διάρκειας 25 ετών, όπως η συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης, είναι εύλογο να προκύπτουν κατά καιρούς διαφορές ή διαφορετικές ερμηνείες σε σχέση με ζητήματα που άπτονται των όρων της σύμβασης. Αυτή τη στιγμή, μετά και τον διορισμό τεχνικών συμβούλων, βρισκόμαστε σε διαπραγμάτευση με την κυπριακή κυβέρνηση, με βάση τις πρόνοιες που προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης, για την επίλυση ζητημάτων που χρονολογούνται. Η διαβούλευση γίνεται σε πολύ καλό κλίμα και ευελπιστούμε πως σύντομα θα έχουμε κατάληξη, η οποία θα επιτρέψει την υλοποίηση των έργων της Φάσης Β στη βάση συμφωνηθέντων αλλαγών με στόχο τα έργα να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο αποδοτικά για το ταξιδιωτικό κοινό. Ως διαχειρίστρια εταιρεία έχουμε συμπεριλάβει στη διαβούλευση την ανάγκη για βελτιωτικά έργα και στο τερματικό του αεροδρομίου Πάφου παρόλο που δεν προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης, αναγνωρίζοντας τις ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί στον αερολιμένα από την ουσιαστική αύξηση της επιβατικής του κίνησης μετά τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου, τον Νοέμβριο του 2008, κάτι με το οποίο το κράτος έχει συμφωνήσει.