«Η έρευνα PISA 2022 του ΟΟΣΑ δείχνει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ένα εκπαιδευτικό σύστημα και το είδος της προσέγγισης στην επίλυση προβλημάτων που παρέχει το σύστημα στα παιδιά», δήλωσε στον Πολίτη 107.6 & 97.6 ο καθηγητής Εξελικτικής Ψυχολογίας και πρώην υπουργός Παιδείας Ανδρέας Δημητρίου. «Επομένως», πρόσθεσε, «τα αποτελέσματα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη».
Σχολιάζοντας τις χαμηλές επιδόσεις των Κύπριων μαθητών στην έρευνα PISA 2022 ο Δρ Δημητρίου -ο οποίος είναι ο Πρόεδρος της Ακαδημίας Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών- ανέφερε ότι οι βασικές αιτίες είναι δύο. «Πρώτον», είπε, «η εκπαίδευση των καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης στην Κύπρο και στην Ελλάδα είναι ακατάλληλη. Τα ελληνικά και τα κυπριακά πανεπιστήμια δεν εκπαιδεύουν εκπαιδευτικούς Μέσης Εκπαίδευσης. Οι όποιες επιμορφώσεις γίνονται εντός της Υπηρεσίας μετά τον διορισμό δεν επαρκούν. Επομένως, θα πρέπει στην Κύπρο και στην Ελλάδα να ξεκινήσουμε από το είδος της εκπαίδευσης που παρέχεται στους καθηγητές μέσα στα πανεπιστήμια». Πρόσθεσε δε ότι το μεγάλο πρόβλημα στην πολιτική που ακολουθούν τα πανεπιστήμια είναι το γεγονός ότι εκπαιδεύουν ειδικούς στο αντικείμενο, μαθηματικούς, χημικούς, φυσικούς κ.λπ. Μάλιστα θεωρούν ότι αυτό είναι αρκετό. Θέλουμε καθηγητές οι οποίοι να εκπαιδεύουν τους μαθητές για να σκέφτονται και να επιλύουν προβλήματα για τον 21ο αιώνα. Αυτό δεν συμβαίνει».
Ακολούθως αναφέρθηκε στην ανάγκη το Υπουργείο Παιδείας να θεσμοθετήσει τις προδιαγραφές που έπρεπε να ικανοποιεί ο καθηγητής μαθηματικών, φυσικής, χημείας, ιστορίας κ.λπ. Διευκρίνισε δε ότι οι καθηγητές θα πρέπει να γνωρίζουν τι σημαίνει η σκέψη του μαθητή της εφηβείας, πως να μεταδώσουν τη δυνατότητα διαχείρισης άγνωστων πληροφοριών και παραγωγής συγκροτημένης ερμηνείας από άγνωστες πληροφορίες.
Ως δεύτερη αιτία ανέφερε τα αναλυτικά μας προγράμματα «που είναι εκτός εποχής». Πρόσθεσε δε ότι «θα έπρεπε οι στοχεύσεις της εκπαίδευσης να παράγει μαθητή στα δεκαπέντε του ο οποίος μπορεί να σχεδιάσει ένα πείραμα για να ελέγξει αν ένας συγκεκριμένος παράγοντας προκαλεί ένα φαινόμενο». Αυτό, πρόσθεσε, μόνο 2% μπορεί να το κάνει.
Ο Δρ Δημητρίου επεσήμανε το γεγονός ότι η πτώση στις επιδόσεις της έρευνας PISA2022 δεν ήταν μόνο στην Κύπρο αλλά ήταν καθολική. «Αυτό», όπως είπε, «οφείλεται σε δύο λόγους. Ο ένας λόγος είναι η πανδημία και το γεγονός ότι οι μαθητές δεν πήγαιναν σχολείο για δύο χρόνια είχε σοβαρή επίπτωση στις επιδόσεις τους. Ο δεύτερος λόγος είναι όλα τα παιδιά έχουν ένα κινητό ή μια ταμπλέτα και μπαίνουν στο Tik Tok, στο Facebook κ.λπ., που σημαίνει ότι πετούν κυριολεκτικά από πληροφορία σε πληροφορία χωρίς βάθος και συγκρότηση».
Καταλήγοντας, ο Δρ Δημητρίου είπε ότι θα πρέπει να κάνουμε μια εθνική επιτροπή για τη μεταρρύθμιση της Παιδείας.
Ακούστε την παρέμβαση του Δρα Ανδρέα Δημητρίου στην «Πρωινή Επιθεώρηση» που μεταδίδεται από τον Πολίτη 107.6 & 97.6:
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.