Τον τελευταίο καιρό, ο Δήμος Λευκωσίας προβάλλει εντονότερα τους σχεδιασμούς του για την ανάπλαση και την αναζωογόνηση της εντός των τειχών Λευκωσίας. Συγκεκριμένα, οι σχεδιασμοί προεκτείνονται σε τέσσερις κατευθύνσεις, οι οποίες αφορούν την ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, την απόκτηση ιδιόκτητης κατοικίας, τη διαμόρφωση φοιτητικών εστιών/φοιτητικών δωματίων με ιδιωτική πρωτοβουλία -στόχος είναι η δημιουργία συνολικά 450 φοιτητικών δωματίων- και την παραχώρηση πολεοδομικών κινήτρων και ρυθμίσεων. Η αναζωογόνηση του ιστορικού κέντρου της πρωτεύουσας είναι επιβεβλημένη, καθώς η Λευκωσία διεκδικεί και τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2030, αλλά και για τον λόγο ότι σε πολλά σημεία της μοιάζει -και είναι- παραμελημένη και αφημένη στο έλεος του χρόνου, τα σημάδια του οποίου είναι εμφανέστατα πάνω σε πολλά κτήρια.
Μια παράμετρος, η οποία φαίνεται πως δεν έχει αξιολογηθεί στον βαθμό που θα έπρεπε, είναι το τι θα γίνει με το κυκλοφοριακό πρόβλημα, το οποίο είναι εδώ και μερικά χρόνια περισσότερο από υπαρκτό και αισθητό, ακόμα και στο περιτειχισμένο τμήμα της πόλης. Σαφώς, με τα σημερινά δεδομένα, ακόμα κι αν το σενάριο της υλοποίησης του σχεδιασμού του Δήμου Λευκωσίας για προσέλκυση φοιτητών και της επιχειρηματικότητας γίνει πραγματικότητα, θα προκαλέσει πολύ σοβαρότερο κυκλοφοριακό πρόβλημα, με την είσοδο εκατοντάδων επιπλέον αυτοκινήτων σε έναν πολύ περιορισμένο χώρο. Σοβαρό πρόβλημα παρατηρείται ήδη, κυρίως τα βράδια της Παρασκευής και του Σαββάτου, που ο κόσμος επιλέγει για την έξοδό του τους χώρους αναψυχής της περιοχής. Επίσης, όταν τελείται κάποιο θρησκευτικό μυστήριο σε κάποιον από τους ιερούς ναούς και οι πολίτες προσέρχονται με τα αυτοκίνητά τους, κατακλύζοντας τους στενούς δρόμους… Στην εξίσωση μπορούμε να τοποθετήσουμε και τους πολίτες οι οποίοι εργάζονται καθημερινά σε επιχειρήσεις στην εντός των τειχών πόλη, στην οποία φτάνουν χρησιμοποιώντας τα ιδιωτικά τους οχήματα.
Υποβάθμιση ποιότητας ζωής
Κληθείς να καταθέσει την άποψή του σε σχέση με το θέμα, ο σύμβουλος Οδικής Ασφάλειας και ερευνητικός συνεργάτης στο πρόγραμμα CERIDES του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, Ιάσονας Σενέκκης, ανέφερε στον «Π» πως η διακίνηση αυτοκινήτων στο ιστορικό κέντρο της Λευκωσίας υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής των πολιτών και των επισκεπτών. Αιτίες είναι η ηχορύπανση και το καυσαέριο, αλλά κυρίως η αύξηση του αισθήματος ανασφάλειας. Η αυξημένη διακίνηση αυτοκινήτων πολλαπλασιάζει τους κινδύνους, παρά το γεγονός ότι τα οχήματα κινούνται με χαμηλές ταχύτητες στη συγκεκριμένη περιοχή.
Το πρόβλημα είναι ότι ο κίνδυνος συντηρείται από τους ίδιους τους αρμόδιους, με τη συνεχή δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης, παράγοντας που προσελκύει περισσότερους οδηγούς να εισέρχονται στην περιτειχισμένη πόλη. Ως εκ τούτου, φαίνεται πως οι πράξεις των ιθυνόντων έρχονται σε αντίθεση με τις εξαγγελίες τους για μια πόλη πιο φιλική προς τον άνθρωπο και το περιβάλλον, σημείωσε ο κ. Σενέκκης. Ερωτηθείς σχετικά με το αν η οποιαδήποτε προσπάθεια για περιορισμό στη διακίνηση οχημάτων από το ιστορικό κέντρο θα προκαλέσει προβλήματα και αντιδράσεις σε άτομα με αναπηρίες και άλλα, ο σύμβουλος Οδικής Ασφάλειας εξήγησε ότι υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να παραχωρηθεί το δικαίωμα ελεγχόμενης πρόσβασης σε συμπολίτες μας που ενδεχομένως να την έχουν ανάγκη, όπως γίνεται σε πολλές χώρες στο εξωτερικό.
Όχι άμεσες λύσεις
Μιλώντας στον «Π» ο υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξης Βαφεάδης, εξήγησε πως το πρώτο βήμα για να αναβαθμιστεί ο άνθρωπος έναντι του αυτοκινήτου στο ιστορικό κέντρο της Λευκωσίας, θα είναι η μείωση του ορίου ταχύτητας των αυτοκινήτων στους δρόμους της περιοχής, ώστε να αποκτήσουν, πλέον, μεγαλύτερη ασφάλεια οι πεζοί, οι ποδηλάτες και όσοι επιλέγουν εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης. Αν αποκλειστούν εντελώς τα αυτοκίνητα από την εντός των τειχών πόλη, θα προκληθούν διάφορες αντιδράσεις, καθώς ένας μεγάλος αριθμός πολιτών επιλέγει να επισκεφθεί την εν λόγω περιοχή για αγορές, μαζί με τα παιδιά τους, ενώ υπάρχουν και συμπολίτες μας οι οποίοι αντιμετωπίζουν κινητικά προβλήματα και ενδεχομένως να προτιμούν να έχουν πρόσβαση με το αυτοκίνητό τους.
Το Υπουργείο Μεταφορών καταβάλλει πολλές προσπάθειες να εξυπηρετεί τους φοιτητές, τόσο με δρομολόγια λεωφορείων, όσο και με την κατασκευή ποδηλατοδρόμων. Επίσης, η Κύπρος εισέρχεται σε μια επταετία κατά την οποία πρέπει να πετύχει τους ευρωπαϊκούς στόχους για μείωση των ρύπων, θα γίνονται συνεχώς κινήσεις για περιορισμό της χρήσης του αυτοκινήτου, προσφέροντας εναλλακτικές επιλογές και οφέλη για όσους χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Αυτό αναμένεται να έχει επίδραση και στο κέντρο της Λευκωσίας, σημείωσε ο κ. Βαφεάδης. Ωστόσο, παρά τις αλλαγές οι οποίες σε βάθος χρόνου ενδέχεται να αποφέρουν κάποιες διαφοροποιήσεις και βελτιώσεις αναφορικά με το κυκλοφοριακό, όσον αφορά την περιοχή της εντός των τειχών Λευκωσίας, ο υπουργός είπε πως δεν φαίνεται να γίνονται άμεσα οι οποιεσδήποτε δράσεις για άμβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος.
Πεζοδρομοποιήσεις και άλλα έργα
Ένας παράγοντας που συμβάλλει στη διαιώνιση μιας κατάστασης που δεν τιμά καθόλου την εικόνα της πόλης, είναι, σύμφωνα με τον Δήμο Λευκωσίας, η κατοχή της μισής πόλης. «Ο αρχικός σχεδιασμός της Λευκωσίας έδινε επιλογές, όμως ο βάναυσος διαχωρισμός της, μας περιορίζει. Η αφαίρεση αυτοκινήτων από την εντός των τειχών πόλη, «είναι ένα εγχείρημα πολύ πιο δύσκολο από ό,τι ίσως ακούγεται. Παρ’ όλα αυτά, ως δήμος έχουμε προχωρήσει σε πεζοδρομοποιήσεις. Να θυμίσουμε την Κωστάκη Παντελίδη που μέχρι πρόσφατα τη διέσχιζαν εκατοντάδες αυτοκίνητα καθημερινά, αλλά και την ίδια την πλατεία Ελευθερίας η οποία ήταν γεμάτη με λωρίδες αυτοκινήτων», αναφέρουν στον «Π» πηγές από τον Δήμο Λευκωσίας.
Τα μικρά λεωφορεία μπορούν να συμβάλουν στην αφαίρεση αυτοκινήτων από την εντός των τειχών πόλη και αυτός ήταν ο στόχος όταν ο Δήμος Λευκωσίας ανέλαβε τη σχετική πρωτοβουλία, ανέφεραν οι ίδιες πηγές. Μπορεί επίσης να συμβάλει το δίκτυο ποδηλατολωρίδων που, σε συνδυασμό με τα έργα ενοποίησης της τάφρου, σήμερα συνδέει τις περιοχές Λακατάμιας, Έγκωμης και Στροβόλου με το κέντρο και όταν ολοκληρωθεί η τελευταία φάση του έργου θα συνδέει και τις περιοχές της Παλλουριώτισσας, Καϊμακλίου και Αγλαντζιάς με το κέντρο της πόλης.
Ταυτόχρονα, τίθεται και το θέμα της σταδιακής αλλαγής νοοτροπίας από τους πολίτες, κάτι που «δεν μπορεί να γίνει από τη μία μέρα στην άλλη και σίγουρα δεν πρόκειται για ένα εύκολο εγχείρημα. Πρέπει να αλλάξουμε νοοτροπίες δεκαετιών. Είναι δεδομένο όμως ότι θα γίνει αφού κάτι τέτοιο έχει συμβεί σε όλες τις χώρες του κόσμου, αλλά και επειδή δεν υπάρχει άλλη επιλογή. Αποκλείεται η Κύπρος να αποτελεί μια τόσο μεγάλη εξαίρεση».
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.