Aντιμέτωπος και με δεύτερο πρόστιμο είναι ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης για παρασπονδίες του στις προεδρικές εκλογές. Μετά το πρόστιμο των €36.000 που του επέβαλε το γραφείο της επιτρόπου Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για συνολικά 37 παράπονα που αφορούσαν ενοχλητικές κλήσεις και γραπτά μηνύματα sms προς ψηφοφόρους, ο Νίκος Χριστοδουλίδης είναι αντιμέτωπος με πρόστιμο χιλιάδων ευρώ για παραβίαση, αυτή τη φορά, της οροφής των εκλογικών δαπανών. Παράλληλα, με πρόστιμο αρκετών χιλιάδων ευρώ κινδυνεύει και ο Ανδρέας Μαυρογιάννης.
Όπως πληροφορείται ο «Π», ολοκληρώθηκε η έρευνα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για τις δαπάνες των υποψηφίων στις πρόσφατες προεδρικές εκλογές και διαπίστωσε παραβίαση της οροφής των εκλογικών δαπανών από τους υποψήφιους Νίκο Χριστοδουλίδη και Ανδρέα Μαυρογιάννη. Τα ευρήματα της έρευνας εστάλησαν στους υποψηφίους και στα εκλογικά τους επιτελεία για σχόλια. Μόλις συγκεντρωθούν οι απαντήσεις τους, η έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας μαζί με τα σχόλια των υποψηφίων θα διαβιβαστούν στην Υπηρεσία Εκλογών του Υπουργείου Εσωτερικών για τις δικές της ενέργειες. Ακολούθως, η έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας θα δημοσιοποιηθεί.
Με βάση τον εκλογικό νόμο, οι υποψήφιοι για τις προεδρικές εκλογές δύνανται να δαπανήσουν ποσό μέχρι €1 εκατ. για την προεκλογική τους εκστρατεία συν €5.000 προσωπικά έξοδα. Στον περί Εκλογής (Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος της Δημοκρατίας) Νόμο καθίσταται σαφές πως «προεκλογική περίοδος» σημαίνει τη χρονική περίοδο που αρχίζει έξι μήνες πριν από την ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών και λήγει κατά την εν λόγω ημερομηνία. Συνεπώς, επίσημα η προεκλογική περίοδος των προεδρικών εκλογών ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2022, οπόταν άρχισαν να μετρούν και οι εκλογικές δαπάνες των υποψηφίων, και ολοκληρώθηκε με τη διενέργεια των προεδρικών εκλογών στις 5 και 12 Φεβρουαρίου 2023.
Πόσα δήλωσαν
Στις 27/3/2023 ο Ανδρέας Μαυρογιάννης κατέθεσε στον Γενικό Έφορο Εκλογών (Υπουργείο Εσωτερικών) έκθεση εκλογικών δαπανών ύψους €1.208.152. Στις 11/4/2023 κατέθεσε τις εκλογικές του δαπάνες και ο Νίκος Χριστοδουλίδης, οι οποίες, ανήλθαν στο €1.019.356. Σύμφωνα με την έκθεση εκλογικών δαπανών που κατέθεσε στις 12/4/2023 ο υποψήφιος του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου, τα συνολικά έξοδα της προεκλογικής του εκστρατείας είναι €975.522.
Έλεγχος και των διαφημίσεων
Οι λειτουργοί της Ελεγκτικής Υπηρεσίας έλεγξαν το βάσιμο των δηλώσεων των υποψηφίων για να διαπιστωθεί κατά πόσο έχουν αποκρυβεί στοιχεία. Προς αυτή την κατεύθυνση, σύγκριναν τα ποσά που οι υποψήφιοι δήλωσαν ότι δαπάνησαν σε διαφημίσεις, με τα ποσά που οι ίδιοι οι διαφημιστικοί φορείς κατέθεσαν ενώπιον της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για να διαπιστώσουν τυχόν διαφορές στα ποσά χρέωσης και πληρωμής.
Η κείμενη νομοθεσία υποχρεώνει όλους τους διαφημιστικούς φορείς συμπεριλαμβανομένων των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης να ενημερώνουν την Ελεγκτική Υπηρεσία για τις διαφημίσεις που καταχώρισαν οι υποψήφιοι και τα επιτελεία τους. Συγκεκριμένα, προβλέπονται τα εξής: «Οι φορείς που προσφέρουν διαφημιστικές υπηρεσίες αποστέλλουν στον Γενικό Ελεγκτή της Δημοκρατίας συγκεντρωτικές καταστάσεις για τις υπηρεσίες που προσέφεραν σε κάθε υποψήφιο ή για λογαριασμό του, εντός ενός μηνός από την ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών: Νοείται ότι φορέας, ο οποίος, παραλείπει να ενεργήσει σύμφωνα με τα πιο πάνω, είναι ένοχος παράνομου ενέργειας».
Πρόστιμο ίσο με την υπέρβαση
Σύμφωνα με τον περί Εκλογής (Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος της Δημοκρατίας) Νόμο, «ο Γενικός Ελεγκτής της Δημοκρατίας όταν διαπιστώσει υπέρβαση των επιτρεπόμενων εκλογικών δαπανών από οποιονδήποτε υποψήφιο, διαβιβάζει έκθεση στον έφορο, ο οποίος επιβάλλει στον υποψήφιο χρηματικό πρόστιμο ίσο με την υπέρβαση».
Όπως αναφέρουμε και πιο πάνω, η Ελεγκτική Υπηρεσία διαπίστωσε υπερβάσεις ύψους αρκετών χιλιάδων ευρώ στις εκλογικές δαπάνες των υποψηφίων Χριστοδουλίδη και Μαυρογιάννη αλλά τον τελευταίο λόγο έχει το Υπουργείο Εσωτερικών.
Η κοροϊδία με το €1 εκατ.
Ο εκλογικός νόμος που διέπει τον έλεγχο των εκλογικών δαπανών στις προεδρικές εκλογές είναι διάτρητος και μπάζει από παντού. Γεγονός, που επιτρέπει στους υποψηφίους για την προεδρία της Δημοκρατίας να δαπανούν εκατομμύρια ευρώ χωρίς να παραβιάζουν την οροφή του €1 εκατ. που καθορίζεται στον εκλογικό νόμο ως ανώτατο όριο εκλογικών δαπανών. Πώς; Ο τρύπιος εκλογικός νόμος καθορίζει την προεκλογική περίοδο στους έξι μήνες πριν τις εκλογές. Δηλαδή, στις πρόσφατες προεδρικές εκλογές η προεκλογική περίοδος άρχισε επίσημα στις 5/8/2022 και ολοκληρώθηκε στις 12/2/2023 συμπεριλαμβανομένου του δεύτερου γύρου των εκλογών. Συνεπώς, για τη χρονική περίοδο μέχρι και τις 4/8/2022 δεν υπήρχε κανένας περιορισμός στις εκλογικές δαπάνες των υποψηφίων, οι οποίες, δεν λαμβάνονται υπόψη και θεωρούνται ως μη γενόμενες. Έτσι, υποψήφιοι και τα εκλογικά τους επιτελεία είχαν όλη την άνεση του χρόνου να προχωρήσουν σε προπληρωμές υπηρεσιών όπως δεξιώσεις, αίθουσες ξενοδοχείων, δώρα, κ.ά. που θα λάμβαναν κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου χωρίς να έχουν καμία υποχρέωση να δηλώσουν αυτά τα έξοδα εφόσον πληρώθηκαν πριν την έναρξη της προεκλογικής περιόδου.
Πρόσθετα, οι διαφημίσεις των υποψηφίων στο διαδίκτυο δεν ελέγχονται από την Ελεγκτική Υπηρεσία και δεν περιλαμβάνονται στις εκλογικές δαπάνες, διότι, δεν προβλέπει κάτι τέτοιο το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο.
Εισφορές χωρίς όριο
Ο εκλογικός νόμος καθορίζει μέγιστα ποσά που μπορούν να δεχθούν τα κόμματα ως ιδιωτικές εισφορές όχι, όμως, για τους υποψήφιους Προέδρους της Δημοκρατίας. Με βάση τον περί Πολιτικών Κομμάτων Νόμο, τα κόμματα δύνανται να αποδέχονται ιδιωτικές εισφορές από φυσικά ή νομικά πρόσωπα μέχρι €50.000 ανά έτος. Παράλληλα, είναι υποχρεωμένα τα κόμματα, το αργότερο μέχρι την 30ή Ιουνίου κάθε έτους, να αναρτούν στην ιστοσελίδα τους ονομαστικό κατάλογο των προσώπων που προέβησαν σε ιδιωτικές εισφορές άνω των €500 κατά το αμέσως προηγούμενο έτος. Ωστόσο, στην περίπτωση των υποψηφίων για την προεδρία της Δημοκρατίας δεν καθορίζεται ανώτατο όριο ως προς το ύψος των ιδιωτικών εισφορών που μπορούν να δεχθούν με ό,τι αυτό σημαίνει και συνεπάγεται.
Επιβάλλεται τροποποίηση
Ο υφιστάμενος εκλογικός νόμος θα πρέπει να αλλάξει εκ βάθρων και μάλιστα, το ταχύτερο προτού μας προλάβουν οι επόμενες εκλογές. Αυτό που συμβαίνει σήμερα συνιστά μεγάλη κοροϊδία και δημιουργεί ψευδείς και παραπλανητικές εντυπώσεις στην κοινή γνώμη. Ούτε ο Γενικός Έφορος Εκλογών, ούτε η Ελεγκτική Υπηρεσία μπορούν να ελέγξουν αποτελεσματικά τις εκλογικές δαπάνες, ούτε βεβαίως τις ιδιωτικές εισφορές που λαμβάνουν οι υποψήφιοι λόγω ακριβώς της τρύπιας νομοθεσίας που σκόπιμα, όπως φαίνεται, συντηρεί εδώ και τόσα χρόνια το πολιτικό κατεστημένο του τόπου, διότι, τους βολεύει.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.