Μετά το προχθεσινό δημοσίευμα του «Π», σε σχέση με τη νέα αλλαγή στα χρονοδιαγράμματα για έναρξη των εργασιών ανάπλασης της λεωφόρου Τσερίου στον Στρόβολο, φαίνεται πως άνοιξε ο ασκός του Αιόλου. Εργοληπτικές εταιρείες οι οποίες επιθυμούσαν να υποβάλουν προσφορά για το έργο είχαν μείνει εκτός λόγω των στενών χρονοδιαγραμμάτων τα οποία είχαν τεθεί κατά την προκήρυξη των προσφορών από τον Δήμο Στροβόλου, ο οποίος είναι με πολιτική απόφαση η αναθέτουσα αρχή, έχουν αντιδράσει έντονα και επεξεργάζονται ακόμη και τη λήψη νομικών μέτρων. Οι προσφορές για τα κατασκευαστικά έργα προκηρύχθηκαν τον Ιούνιο του 2023 και με βάση τους όρους που είχαν τεθεί από τον Δήμο Στροβόλου, μέχρι τις 21 Οκτωβρίου του 2023, ο δήμος, ως αναθέτουσα αρχή, όφειλε να γνωστοποιήσει το αποτέλεσμα του διαγωνισμού. Έναν περίπου μήνα αργότερα θα έπρεπε να προχωρήσει στην υπογραφή των συμβάσεων και να αρχίσουν τα έργα. Αυτή τη στιγμή δεν έχουν γίνει ούτε οι αξιολογήσεις των δύο προσφορών που έχουν υποβληθεί για το έργο. Τα στενά χρονοδιαγράμματα που είχαν τεθεί από τον Δήμο Στροβόλου απέκλεισαν ενδιαφερόμενες εταιρείες από το να υποβάλουν προσφορές. Η νέα αλλαγή στα χρονοδιαγράμματα, προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις των εταιρειών αυτών οι οποίες, σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», επεξεργάζονται με τους νομικούς τους συμβούλους ακόμη και τη λήψη νομικών μέτρων εναντίον της οποιασδήποτε απόφασης. Με βάση τα χρονοδιαγράμματα που είχαν δοθεί για το κάθε στάδιο της προσφοράς και τα δεδομένα που υπάρχουν σήμερα, η ίδια η αναθέτουσα αρχή δεν έχει τηρήσει τους όρους των προσφορών. Επιπρόσθετα, οι συνεχόμενες παρατάσεις και καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην έναρξη των εργασιών φέρνουν και αύξηση στο κόστος κατασκευής. Αυτές οι αυξήσεις θορύβησαν την Ελεγκτική Υπηρεσία, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», με επιστολή που απέστειλε περί τα τέλη Αυγούστου στον Δήμο Στροβόλου, ζητά εξηγήσεις για το πώς δικαιολογούνται οι εν λόγω αυξήσεις.
Ζητά ενημέρωση και η ΕΥ
Σε παλαιότερα ρεπορτάζ για τη λεωφόρο Τσερίου είχαμε γράψει πως η εκτιμώμενη αξία του έργου ήταν αρχικά περίπου 7,7 εκατ. ευρώ και στη συνέχεια σκαρφάλωσε περίπου στα 8,5 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», η αλλαγή αυτή στην εκτιμημένη αξία κατασκευής του έργου προβλημάτισε την Ελεγκτική Υπηρεσία, η οποία τον περασμένο Αύγουστο, με επιστολή της προς τον Δήμο Στροβόλου, ζήτησε επεξηγήσεις για τη διαφορά που προέκυψε στην εκτιμώμενη αξία. Ο Δήμος Στροβόλου, όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, μέχρι και σήμερα δεν έχει απαντήσει στην επιστολή της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, η οποία πριν από περίπου τρεις εβδομάδες είχε στείλει στον Δήμο Στροβόλου και επιστολή υπενθύμισης. Αξίζει να σημειωθεί ότι για το έργο έχουν υποβάλει προσφορές μόνο δύο προσφοροδότες. Η εταιρεία Cyfield και η εταιρεία Cybarco. Η προσφορά της εταιρείας Cyfield είναι στα 9,6 εκατ. ευρώ και της εταιρείας Cybarco στα 10,4 εκατ. ευρώ. Στα ποσά αυτά θα πρέπει να υπολογιστεί και το κόστος των απαλλοτριώσεων, που υπολογίζεται ότι θα ανεβάσουν το συνολικό κόστος του έργου στα 15 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, η σημαντική αύξηση στο κόστος κατασκευής του έργου θέτει εν αμφιβόλω ακόμα και την υλοποίησή του σε περίπτωση που το Υπουργείο Οικονομικών κρίνει ότι το έργο δεν είναι βιώσιμο στη βάση των σημερινών οικονομικών δεδομένων. Σε ένα τέτοιο σενάριο, αρνητικής δηλαδή τοποθέτησης από το Υπουργείο Οικονομικών, θα πρέπει να αρχίσουν εκ νέου οι διαδικασίες, ακόμα και για επανασχεδιασμό του έργου.
Αναμονή για το ΥΠΟΙΚ
Όπως γράψαμε και προχθές, ο Δήμος Στροβόλου προχώρησε στην προκήρυξη των προσφορών πριν λάβει την τελική έγκριση στη μελέτη βιωσιμότητας του έργου από το Υπουργείου Οικονομικών. Από την πλευρά του Δήμου Στροβόλου εκκρεμεί η υποβολή στο Υπουργείο Εσωτερικών του project concept note (PCN) το οποίο περιγράφει τη βιωσιμότητα και την ωφελιμότητα του έργου, αλλά και την τελική έγκρισή του από το Υπουργείο Οικονομικών. Διαδικασία η οποία, σύμφωνα με αρμόδια πηγή, θα έπρεπε να γίνει προτού ο δήμος προχωρήσει στην προκήρυξη των προσφορών. Υπενθυμίζουμε πως το project concept note (PCN) είναι με απλά λόγια μια μικρή μελέτη βιωσιμότητας ενός έργου και εμπίπτει στον περί της Δημοσιονομικής Ευθύνης και του Δημοσιονομικού Πλαισίου Νόμο που ψήφισε η Βουλή το 2014 για σκοπούς διαχείρισης των δαπανών του κράτους. Πρόκειται για διαδικασία που εφαρμόζεται σε φορείς (δήμοι και κοινότητες) οι οποίοι θέλουν να προχωρήσουν σε αναπτυξιακά έργα με λεφτά του Δημοσίου τα οποία ξεπερνούν σε κόστος τα 2 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν, ο Δήμος Στροβόλου θα πρέπει πρώτα να λάβει αρχικά έγκριση από τη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης, στη συνέχεια να λάβει τελική έγκριση από το Υπουργείο Οικονομικών και τότε να κατακυρωθούν οι δύο εκκρεμούσες προσφορές. Ως γνωστόν, για την ανακατασκευή της λεωφόρου Τσερίου, στη βάση των σχεδιασμών που έγιναν από τον δήμο, έχει δοθεί έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο. Γνωστό είναι επίσης και το γεγονός πως τα αρμόδια τμήματα του κράτους, Τμήμα Πολεοδομίας και Τμήμα Δημοσίων Έργων, αντιδρούσαν έντονα στον προτεινόμενο σχεδιασμό που έγινα από τον δήμο. Μάλιστα, τα δύο αυτά τμήματα, μέχρι και σήμερα, εκφράζουν αμφιβολίες για το σχέδιο το οποίο ενέκρινε το Υπουργικό Συμβούλιο. Συνεπώς, σε περίπτωση που το Υπουργείο Οικονομικών κρίνει πως το έργο, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς που έγιναν, δεν είναι βιώσιμο, ίσως να χρειαστεί να ανοίξει νέος κύκλος συζητήσεων για την ανακατασκευή της Τσερίουμ κάτι το οποίο σημαίνει και περαιτέρω καθυστερήσεις.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.