Μέχρι τα τέλη του μήνα θα είναι στη διάθεση του Προέδρου Χριστοδουλίδη πλήρως εκσυγχρονισμένο και καθ' όλα ασφαλές το προεδρικό αεροσκάφος, το οποίο βρίσκεται από τις 10 Ιουλίου στην Πορτογαλία και δη στις εγκαταστάσεις της αεροναυπηγικής εταιρείας ΟGΜΑ, για να ελεγχθεί εξονυχιστικά η άτρακτος και να αναβαθμιστούν τα συστήματα προσγείωσης – απογείωσης και επικοινωνίας.
Η ολική συντήρηση και αναβάθμιση του προεδρικού αεροσκάφους κρίθηκε επιβεβλημένη, προκειμένου να επιβεβαιωθεί το απαιτούμενο επίπεδο ασφάλειας των πτήσεων, που έβαλε σε σκέψεις τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη και υπουργούς του, μετά τα τεχνικά προβλήματα που παρουσίασε. Εξού και ζητήθηκε να περάσει από εξονυχιστικό έλεγχο η άτρακτος και τα ηλεκτρονικά συστήματα του αεροσκάφους.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», το κόστος συντήρησης και αναβάθμισης του προεδρικού αεροπλάνου θα στοιχίσει γύρω στα €2 εκατ. και αυτά θα καταβληθούν από κονδύλια του Προεδρικού.
Το προεδρικό αεροσκάφος συνοδεύει στις εγκαταστάσεις της αεροναυπηγικής εταιρείας ΟGΜΑ μόνιμος αξιωματικός της Αεροπορίας, ο οποίος επιβλέπει τις εργασίες και καταγράφει το κόστος των εργασιών, που αυξάνεται μέρα με τη μέρα. Τα έργα συντήρησης και αναβάθμισης στο προεδρικό αεροπλάνο θα διαρκέσουν τρεις μήνες, σύμφωνα με τη σχετική σύμβαση που υπογράφηκε.
Συντήρηση και αναβάθμιση
Το προεδρικό αεροσκάφος είναι τύπου Embraer Legacy, με δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 15 επιβατών και πληρώματος τεσσάρων ατόμων, ήτοι κυβερνήτη, συγκυβερνήτη, μηχανικό και φροντιστή. Διαθέτει δυο κινητήρες turbofan Rolls Royce και είναι μήκους 26,33 μέτρων.
Οι εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη στις εγκαταστάσεις της αεροναυπηγικής εταιρείας ΟGΜΑ, θα γίνουν σε δυο φάσεις, ως ακολούθως:
Με την ολοκλήρωση των εργασιών, ιπτάμενοι της ΕΦ θα μεταβούν στην Πορτογαλία προκειμένου να οδηγήσουν το προεδρικό αεροσκάφος στην Κύπρο.
Υπερατλαντικές πτήσεις
Με την επιστροφή του από την Πορτογαλία, το προεδρικό αεροσκάφος θα είναι σε θέση να πραγματοποιεί με ασφάλεια πτήσεις σε όλη τη Γηραιά Ήπειρο.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», το Υπουργείο Άμυνας -στο οποίο υπάγεται το προεδρικό αεροσκάφος- προτίθεται να προχωρήσει και σε μια δεύτερη αναβάθμιση του αεροσκάφους σε κατοπινό στάδιο, για να είναι σε θέση να πραγματοποιεί με ασφάλεια και υπερατλαντικές πτήσεις, με προορισμούς όπως είναι η ΗΠΑ, η Αυστραλία κ.ο.κ. Όπως μας λέχθηκε αρμοδίως, το αεροσκάφος διαθέτει τη δυνατότητα για κάτι τέτοιο, αρκεί να γίνουν οι απαιτούμενες αναβαθμίσεις.
€650.000 για έξοδα χρήσης
Στον κρατικό προϋπολογισμό του 2024 που κατατέθηκε στη Βουλή για ψήφιση, προβλέπεται κονδύλι ύψους €650.000 που προορίζεται να καλύψει τις δαπάνες που αφορούν τα έξοδα χρήσης του προεδρικού αεροσκάφους. Στα έξοδα χρήσης περιλαμβάνονται το κόστος της επίγειας εξυπηρέτησης για τις υπηρεσίες της εταιρείας «handling agent», για τις υπηρεσίες «catering», για τα καύσιμα, το κόστος συντήρησης και λοιπά. Αν προσθέσει κανείς και τις αμοιβές και τα επιδόματα του πληρώματος του αεροπλάνου, τότε τα έξοδα χρήσης του προεδρικού αεροπλάνου υπερβαίνουν το €1 εκατ. ετησίως.
Δέον να σημειωθεί ότι, για το έτος 2023 το σχετικό κονδύλι που περιλήφθηκε για τα έξοδα χρήσης ήταν €380.000.
Αγορά ωρών πτήσεων
Μέχρι να επιστρέψει στην ενεργό δράση το προεδρικό αεροπλάνο, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης και οι υπουργοί του περιορίζονται στη χρήση επιβατικών αεροπλάνων. Εκεί και όπου οι πτήσεις με επιβατικά αεροπλάνα δεν βολεύουν το προεδρικό πρόγραμμα, αγοράζονται ώρες πτήσης για χρήση ιδιωτικού αεροπλάνου, με τον κ. Χριστοδουλίδη να ακολουθεί το παράδειγμα των προκατόχων του.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», το Προεδρικό ζήτησε διάφορες προσφορές από τουριστικά γραφεία και επέλεξε τα φθηνότερα για τη χρήση ιδιωτικού αεροπλάνου, που προϋποθέτει κόστος μερικών χιλιάδων ευρώ τη φορά.
Επειδή δεν το αγοράσαμε, μας το χάρισαν
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, μετά την παραλαβή του Falcon 7X, που χρησιμοποιεί ο Έλληνας Πρωθυπουργός για τα υπηρεσιακά του ταξίδια, διέθετε τέσσερα κυβερνητικά αεροπλάνα και, ως εκ τούτου, αποφασίστηκε η πώληση τουλάχιστον ενός από αυτά.
Όπως αποκαλύπτεται μέσα από έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το Υπουργείο Άμυνας, η οποία δημοσιοποιήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, η διοίκηση του Υπουργείου Άμυνας, αφού ενημερώθηκε εγγράφως για τα τεχνικά χαρακτηριστικά και λειτουργικά έξοδα του αεροσκάφους Embraer Legacy, με σκοπό την εξέταση του ενδεχομένου αγοράς του, διατύπωσε την άποψη ότι μια τέτοια απόφαση κρίνεται ασύμφορη. Ακολούθως, ο τέως υπουργός Άμυνας κ. Χαράλαμπος Πετρίδης, με χειρόγραφη σημείωσή του, έδωσε οδηγίες για μη εκδήλωση ενδιαφέροντος αγοράς του κυβερνητικού αεροπλάνου της Ελλάδας.
Η αδυναμία πώλησης του Embraer Legacy από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, σε συνδυασμό με την ανάγκη της Κυπριακής Δημοκρατίας να αποκτήσει ένα κυβερνητικό αεροσκάφος, κατέληξε σε μια αμοιβαία επωφελή συναλλαγή με τη δωρεάν παραχώρησή του στην Κυπριακή Δημοκρατία: Από τη μία, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία απαλλάχθηκε από το κόστος συντήρησης του αεροπλάνου και από την άλλη, η Κυπριακή Δημοκρατία ανέλαβε το κόστος συντήρησής του καλύπτοντας, παράλληλα, μια μεγάλη ανάγκη.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.