Τι πληρώνω όταν λαμβάνω τα φάρμακά μου; Σε ποιους ειδικούς γιατρούς δικαιούμαστε απευθείας πρόσβαση; Ποια η χρονική διάρκεια των παραπεμπτικών και πόσες επισκέψεις περιλαμβάνει σε ειδικούς γιατρούς; Πότε λαμβάνουμε υπηρεσίες ενδονοσοκομειακής φροντίδας υγείας; Ποιες υπηρεσίες αποκατάστασης προσφέρονται στο ΓεΣΥ; Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα απασχολούν κατά καιρούς τους δικαιούχους του Γενικού Συστήματος Υγείας (ΓεΣΥ). Αρκετοί από εμάς, παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει ήδη τέσσερα χρόνια από την εφαρμογή του συστήματος, δεν γνωρίζουμε τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις μας. Δεν είναι λίγες εξάλλου οι φορές που ακούμε επαγγελματίες υγείας και άλλα οργανωμένα σύνολα, όπως η Ομοσπονδία Συνδέσμων Ασθενών Κύπρου (ΟΣΑΚ), να μιλούν για εκπαίδευση των δικαιούχων, ούτως ώστε να χρησιμοποιούν σωστά τις υπηρεσίες που τους παρέχει το ΓεΣΥ. O ΟΑΥ σε συνεργασία με την ΟΣΑΚ δημιούργησε τον «Οδηγό του Ασθενή». Πρόκειται για μια ιστοσελίδα, η οποία θα περιλαμβάνει ερωτήσεις και απαντήσεις για όλα τα θέματα που απασχολούν τους δικαιούχους του ΓεΣΥ.
Δύο άξονες
Όπως ανέφερε σε δηλώσεις της στον «Π» η υπεύθυνη του Τμήματος Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων του ΟΑΥ Αλεξία Μακρίδου ο «Οδηγός του Ασθενή» αποτελεί ακόμα μια καίριας σημασίας δράση του οργανισμού για να προσφέρει με εύκολο και κατανοητό τρόπο πληροφόρηση και καθοδήγηση για τις υπηρεσίες του ΓεΣΥ, με απώτερο σκοπό την καλλιέργεια κουλτούρας ορθολογιστικής χρήσης των υπηρεσιών υγείας». Ο «Οδηγός του Ασθενή», όπως εξηγεί η κ. Μακρίδου, δομείται σε δύο άξονες. Ο ένας περιλαμβάνει όλες τις υπηρεσίες που παρέχει το ΓεΣΥ, τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθήσει ο δικαιούχος για να τις εξασφαλίσει, αλλά και για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του στο ΓεΣΥ. Ο δεύτερος άξονας αφορά τους χρόνιους ασθενείς και συγκεκριμένες χρόνιες παθήσεις. Η ιστοσελίδα θα εμπλουτίζεται σε συνεχή βάση, προσφέροντας ολοκληρωμένη ενημέρωση για τις υπηρεσίες του ΓεΣΥ αλλά και εξειδικευμένες πληροφορίες για τους χρόνιους ασθενείς, με αφετηρία τους χρόνιους ασθενείς με θαλασσαιμία, νεφροπάθεια και μεταμοσχευμένους. Η ιστοσελίδα αναμένεται να είναι διαθέσιμη για το κοινό στα μέσα Νοεμβρίου.
Προσωπικοί γιατροί
Όπως ανέφερε η κ. Μακρίδου, «στόχος είναι να παρέχονται πληροφορίες στους δικαιούχους του ΓεΣΥ με απλό και κατανοητό τρόπο». Γι’ αυτό και οι υπηρεσίες υγείας που προσφέρει το ΓεΣΥ χωρίζονται σε κατηγορίες. Για παράδειγμα, στην κατηγορία «προσωπικοί γιατροί» μπορεί να βρει κανείς απαντήσεις σε ερωτήματα όπως:
• Ποιες υπηρεσίες παρέχει ο προσωπικός γιατρός (ΠΙ);
• Ποιες είναι οι ώρες λειτουργίας των ιατρείων των ΠΙ;
• Τι γίνεται όταν απουσιάζει ο ΠΙ μου;
• Τι πληρώνω όταν επισκέπτομαι τον ΠΙ μου;
• Πότε μπορώ να αλλάξω τον ΠΙ μου;
• Πώς μπορώ να εξασφαλίσω παραπεμπτικό από τον ΠΙ μου;
• Για ποιες υπηρεσίες δεν απαιτείται η εξασφάλιση παραπεμπτικού από τον ΠΙ;
• Για πόσες επισκέψεις ισχύει το παραπεμπτικό σε ΕΙ;
• Πώς γίνεται η συνταγογράφηση φαρμάκων από τον ΠΙ;
• Τι είναι οι υπηρεσίες εφημερίας ΠΙ;
Ειδικοί γιατροί
Μέσω της ιστοσελίδας, θα παρέχονται πληροφορίες και για τις υπηρεσίες που παρέχουν οι ειδικοί γιατροί, απαντώντας σε ερωτήματα όπως:
• Ποιες είναι οι ιατρικές ειδικότητες που συμμετέχουν στο ΓεΣΥ;
• Υπάρχουν κατηγορίες χρόνιων ασθενών οι οποίοι έχουν απευθείας πρόσβαση σε ΕΙ;
• Ποια η χρονική διάρκεια των παραπεμπτικών και πόσες επισκέψεις περιλαμβάνει σε ειδικό γιατρό;
• Ποιο το ωράριο εργασίας των ειδικών γιατρών;
• Καλύπτονται από το ΓεΣΥ οι κατ’ οίκον επισκέψεις από ειδικό γιατρό;
• Πού βρίσκουμε τα στοιχεία επικοινωνίας των ειδικών ιατρών;
Άλλοι επαγγελματίες υγείας
Εκτός από τους προσωπικούς και τους ειδικούς γιατρούς στο ΓεΣΥ παρέχουν υπηρεσίες και άλλοι επαγγελματίες υγείας. «Ποιοι είναι οι άλλοι επαγγελματίες υγείας;», «Ποιες υπηρεσίες παρέχονται και τι πληρώνουμε για να λάβουμε υπηρεσίες από ΑΕΥ;» είναι μερικά από τα ερωτήματα για τα οποία ο δικαιούχος θα μπορεί να ανατρέχει στη σελίδα για να βρει απαντήσεις. Ξεχωριστή ενότητα θα υπάρχει για τους οδοντίατρους, μέσα από την οποία θα επεξηγείται στους πολίτες ποιες οδοντιατρικές υπηρεσίες καλύπτονται από το ΓεΣΥ, πώς αποκτάμε πρόσβαση σε οδοντίατρο και τι πληρώνουμε για τις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
Νοσηλευτήρια
Στην κατηγορία «Ενδονοσοκομειακή φροντίδα υγείας», οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν απαντήσεις σε ερωτήματα όπως:
• Ποιες υπηρεσίες ενδονοσοκομειακής φροντίδας καλύπτει το ΓεΣΥ;
• Πώς αποκτάμε πρόσβαση σε υπηρεσίες ενδονοσοκομειακής;
• Τι πληρώνουμε για να λάβουμε υπηρεσίες ενδονοσοκομειακής φροντίδας υγείας;
• Ποια διαδικασία ακολουθείται σε περίπτωση που απαιτείται μεταφορά του ασθενή στο εξωτερικό;
• Ποια διαδικασία ακολουθείται μετά το εξιτήριο από το νοσηλευτήριο;
• Ποια είναι τα νοσηλευτήρια που συμμετέχουν στο ΓεΣΥ;
ΤΑΕΠ και φάρμακα
Μια άλλη ενότητα θα υπάρχει για τις υπηρεσίες Ατυχημάτων και Επειγόντων Περιστατικών (ΤΑΕΠ) που αποζημιώνει ο ΟΑΥ με τους δικαιούχους να ενημερώνονται ως προς το πότε λαμβάνουμε υπηρεσίες από ΤΑΕΠ, τι είδους υπηρεσίες είναι αυτές που μας παρέχονται, πώς αποκτούμε σε άλλους παροχείς υγείας μέσω ΤΑΕΠ και τι πληρώνουμε για τις υπηρεσίες από τα ΤΑΕΠ. Πέρα από τις πρώτες βοήθειες θα υπάρχουν φυσικά πληροφορίες στους δικαιούχους και για τα φάρμακα, όπου και εκεί φαίνεται πως οι ασθενείς έχουν πολλές απορίες κυρίως για το ποια φάρμακα καλύπτει το σύστημα, τι πληρώνουμε, πώς καταβάλλουμε τη Συνεισφορά ΙΙ, ενώ θα υπάρχουν πληροφορίες για τα γενόσημα φάρμακα, τις επαναλαμβανόμενες συνταγές και φυσικά οδηγίες για τη σωστή τους χρήση. Στην ιστοσελίδα θα υπάρχουν ακόμη ερωτήσεις-απαντήσεις και για άλλες πέντε υπηρεσίες που παρέχονται στο πλαίσιο του Γενικού Συστήματος Υγείας, οι οποίες αφορούν εργαστηριακές εξετάσεις, υπηρεσίες ασθενοφόρων, ανακουφιστική φροντίδα, υπηρεσίες αποκατάστασης και πρόληψης στο ΓεΣΥ.
«Το ΓεΣΥ στην οθόνη σου»
Τέλος, μέσω της ενότητας με τίτλο «Το ΓεΣΥ στην οθόνη σου», απαντώνται ερωτήματα όπως «Τι κάνω εάν σε email που παίρνω από τον οργανισμό υπάρχουν εσφαλμένες πληροφορίες», «Πώς μπορώ να δω τα στοιχεία επικοινωνίας των νοσηλευτηρίων και άλλων παρόχων που συμμετέχουν στο ΓεΣΥ», «Πώς μπορώ να δω τις συνταγές που μου έχουν εκδοθεί για φάρμακα», κ.ά. «Σχεδιάστηκε με γνώμονα τις ανάγκες των δικαιούχων, για τον κάθε δικαιούχο ξεχωριστά. Εστιάζει στους χρόνιους ασθενείς και αυτό είναι που τον διαφοροποιεί, καθώς ο οδηγός προσφέρει εξειδικευμένη πληροφόρηση προς αυτή την ομάδα δικαιούχων έτσι ώστε να εξυπηρετούνται όσο πιο αποτελεσματικά γίνεται εντός του ΓεΣΥ» εξήγησε η κ. Μακρίδου.
«Η δύναμη του ασθενή»
Μέσω της ιστοσελίδας στόχος είναι η δημιουργία κουλτούρας υγείας εξηγεί στον «Π» ο εκ των εμπνευστών της πρωτοβουλίας και επίτιμος πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Ασθενών Κύπρου (ΟΣΑΚ), Μάριος Κουλούμας. Ο ίδιος σημείωσε ότι πρόκειται για ένα εργαλείο στα χέρια των πολιτών, οι οποίοι οφείλουν να μάθουν πώς να είναι σωστοί δικαιούχοι και πώς να προστατεύουν το σύστημα. Κατά τον ίδιο, είναι ένα εύκολο και κατανοητό εργαλείο, το οποίο αποτελεί ένα λιθαράκι στην προσπάθεια που γίνεται για δημιουργία κουλτούρας υγείας. «Δεν θα αλλάξουμε νοοτροπία από τη μια ημέρα στην άλλη αλλά μέσα από τν διάδοση της γνώσης δίνεται η ευκαιρία στους δικαιούχους να μάθουν τι είναι το ΓεΣΥ» εξήγησε, συμπληρώνοντας ότι η πληροφορία-γνώση είναι η δύναμη του ασθενή. Ανέφερε ως παράδειγμα τα γενόσημα φάρμακα. «Κάποιοι παραπληροφορούν για διάφορους λόγους τους ασθενείς, λέγοντάς τους ότι είναι ψευτοφάρμακα. Διαβάζοντας κανείς τον 'Οδηγό του Ασθενή' θα ενημερωθεί ότι είναι αντίγραφα των φαρμάκων αναφοράς, έχουν την ίδια δραστική ουσία και την ίδια αποτελεσματικότητα. Το ίδιο ισχύει και σε άλλα ζητήματα τα οποία έχουν να κάνουν με επιπλέον χρήματα που μπορεί να ζητήσει κάποιος γιατρός από τον ασθενή» είπε ο κ. Κουλούμας. Ο ίδιος μίλησε και για τις υποχρεώσεις των δικαιούχων του ΓεΣΥ διατυπώνοντας την άποψη ότι ο Κύπριος είναι κακομαθημένος και λειτουργεί στη βάση του «πληρώνω άρα το δικαιούμαι». «Όλοι πληρώνουμε ΓεΣΥ αλλά λαμβάνουμε υπηρεσίες υγείας όταν και αν τις έχουμε ανάγκη. Αν καταχραζόμαστε συνεχώς τους πόρους του συστήματος, τότε εκεί που θα το έχουμε ανάγκη το ΓεΣΥ δεν θα είναι σε θέση να μας στηρίξει» υπογράμμισε.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.