Με συνοπτικές διαδικασίες θα εξεταστεί στην αυριανή συνεδρία της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών που εξαιρεί τα υπηρεσιακά οχήματα της Κυπριακής Υπηρεσίας Πληροφοριών (ΚΥΠ) από τα όρια ταχύτητας που καθορίζονται εντός και εκτός πόλεων και κατ' επέκταση, από τον έλεγχο των σταθερών και κινητών καμερών της τροχαίας. Στόχος, να ψηφιστεί το νομοσχέδιο στην πρώτη συνεδρία της ολομέλειας της Βουλής.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τα οχήματα της ΚΥΠ θα μπορούν να ξεπερνούν το καθορισμένο όριο ταχύτητας, όποτε αυτό επιβάλλεται, όπως αυτό ισχύει, ήδη, με βάση την κείμενη νομοθεσία, για υπηρεσιακά οχήματα παρόμοιων υπηρεσιών όπως είναι, μεταξύ άλλων, τα ασθενοφόρα και τα οχήματα της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής.
Δέον να σημειωθεί, ότι με την ψήφιση του περί της Κυπριακής Υπηρεσίας Πληροφοριών Νόμου, το 2016, η ΚΥΠ θεσμοθετήθηκε ως ανεξάρτητη Αρχή και δεν αποτελεί μονάδα της Αστυνομίας. Συνεπώς, η συγκεκριμένη τροποποίηση στην κείμενη νομοθεσία θα έπρεπε να γίνει από το 2016 για να μπορούν, νομότυπα, τα οχήματα της ΚΥΠ να παραβιάζουν τα όρια ταχύτητας. Δεν πρόκειται, βεβαίως, για ανάγκη που προέκυψε σήμερα. Αυτό που φαίνεται να έγινε, είναι η διαπίστωση του κενού της νομοθεσίας με επτά χρόνια καθυστέρηση.
Οχήματα με πολλές πινακίδες
Σύμφωνα με τον νόμο που διέπει τη λειτουργία της ΚΥΠ και είναι αναρτημένος στην ιστοσελίδα νομικής πληροφόρησης (Cylaw) του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου, τα υπηρεσιακά οχήματα της ΚΥΠ μπορούν να έχουν ταυτόχρονα περισσότερες της μίας εγγραφές (αριθμούς εγγραφής) για την αποτελεσματικότερη διεκπεραίωση και προστασία της αποστολής και των αρμοδιοτήτων της ΚΥΠ καθώς και της προστασίας του απορρήτου του υπηρεσιακού καθεστώτος των μελών του προσωπικού της ΚΥΠ ή και άλλων προσώπων που χρησιμοποιούν σχετικό όχημα για τους σκοπούς των αρμοδιοτήτων και της αποστολής της ΚΥΠ.
Η κείμενη νομοθεσία δίνει το δικαίωμα στον διοικητή της ΚΥΠ, με διαβαθμισμένη επιστολή του στον γενικό διευθυντή του Υπουργείου Μεταφορών, να ζητά δεύτερη ή πολλαπλή εγγραφή ενός υπηρεσιακού οχήματος της ΚΥΠ καθώς και την έκδοση σχετικής άδειας κυκλοφορίας του εν λόγω οχήματος χωρίς αυτό να επηρεάζει την πρώτη εγγραφή και τη νομιμότητα της κυκλοφορίας του.
Παράλληλη ταυτότητα και άδεια οδήγησης
Πρόσθετα, ο διοικητής της ΚΥΠ έχει την εξουσία να αποφασίζει τη χορήγηση παράλληλης ταυτότητας ή και άδειας οδήγησης σε μέλη του προσωπικού της ΚΥΠ ή και άλλων προσώπων για την αποτελεσματική κατοχύρωσης του απορρήτου της αποστολής και των αρμοδιοτήτων των προσώπων αυτών και της ΚΥΠ.
Σε περίπτωση που ο διοικητής της ΚΥΠ αποφασίσει την έκδοση παράλληλης ταυτότητας ή και άδειας οδήγησης, ζητά από τον γενικό διευθυντή του Υπουργείου Εσωτερικών ή τον έφορο Μηχανοκινήτων Οχημάτων (διευθυντή του ΤΟΜ), ανάλογα με την περίπτωση, με διαβαθμισμένη επιστολή του, την έκδοση τέτοιας ταυτότητας ή και άδειας οδήγησης.
Η χρήση της παράλληλης ταυτότητας ή και της άδειας οδήγησης συνοδεύεται από σχετική εξουσιοδότηση. Ο διοικητής της ΚΥΠ συνάπτει άκρως απόρρητο μνημόνιο συνεργασίας με τον γενικό διευθυντή του Υπουργείου Εσωτερικών στο οποίο καταγράφεται η διαδικασία που ακολουθείται από τη στιγμή που αποστέλλεται στον γενικό διευθυντή η διαβαθμισμένη επιστολή του διοικητή με το σχετικό αίτημα μέχρι την ανάκλησή της και τον τερματισμό του αιτήματος.