Εκατομμύρια ευρώ για αναβαθμίσεις στο προεδρικό αεροσκάφος

ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΑΤΖΗΣΤΥΛΙΑΝΟΥ

Header Image

Το προεδρικό αεροσκάφος βρίσκεται στις εγκαταστάσεις της αεροναυπηγικής εταιρείας ΟGΜΑ από τις 10 Ιουλίου για να ελεγχθεί εξονυχιστικά η άτρακτος και να αναβαθμιστούν τα συστήματα προσγείωσης – απογείωσης και τα συστήματα επικοινωνίας.

 

Στην Πορτογαλία, και συγκεκριμένα στις εγκαταστάσεις της αεροναυπηγικής εταιρείας ΟGΜΑ, βρίσκεται εδώ και έναν μήνα το προεδρικό αεροσκάφος για ολική συντήρηση και αναβάθμιση. Στόχος, να επιβεβαιωθεί το απαιτούμενο επίπεδο ασφάλειας των πτήσεων του προεδρικού αεροσκάφους που έβαλε σε σκέψεις τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη και υπουργούς του, μετά τα πρόσφατα τεχνικά προβλήματα που παρουσίασε. Εξού και ζητήθηκε να περάσει από εξονυχιστικό έλεγχο η άτρακτος και τα ηλεκτρονικά συστήματα του αεροσκάφους.

Όπως επιβεβαίωσε στον «Π» πηγή του Υπουργείου Άμυνας, στο οποίο υπάγεται το προεδρικό αεροσκάφος, στην Πορτογαλία βρίσκεται από τις 10/7/2023 και αξιωματικός της Αεροπορίας, ο οποίος επιβλέπει τις εργασίες και καταγράφει το κόστος των εργασιών που αυξάνεται μέρα με την ημέρα. Τα έργα συντήρησης και αναβάθμισης στο προεδρικό αεροπλάνο θα διαρκέσουν τρεις μήνες. Δεν είναι γνωστό ακόμη το τελικό κόστος, το οποίο θα υπολογιστεί με την περάτωση των εργασιών. Εκτιμάται, όμως, ότι θα ξεπεράσει το €1 εκατ.

Συντήρηση και αναβάθμιση

Το προεδρικό αεροσκάφος είναι τύπου Embraer Legacy με δυνατότητα μεταφοράς μέχρι 15 επιβατών και πληρώματος τεσσάρων ατόμων, ήτοι, κυβερνήτη, συγκυβερνήτη, μηχανικό και φροντιστή. Διαθέτει δυο κινητήρες turbofan Rolls Royce και είναι μήκους 26,33 μέτρων.

Οι εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης του προεδρικού αεροσκάφους που βρίσκονται σε εξέλιξη στις εγκαταστάσεις της αεροναυπηγικής εταιρείας ΟGΜΑ θα γίνουν σε δυο φάσεις ως ακολούθως:

  • Η πρώτη φάση αφορά τις εργασίες συντήρησης. Πρόκειται για ένα μεγάλο σέρβις που θα πρέπει να γίνει στο προεδρικό αεροσκάφος μετά τη συμπλήρωση 252 μηνών (21 χρόνων) από τη χρήση του. Το προεδρικό αεροσκάφος ήταν το νεότερο από τα δύο που διέθετε η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία το οποίο αγόρασε το 2002 και το παραχώρησε δωρεάν στην Κυπριακή Δημοκρατία τον Σεπτέμβριο του 2022.
  • Η δεύτερη φάση αφορά τις εργασίες αναβάθμισης. Μεταξύ άλλων, ζητήθηκε από το Υπουργείο Άμυνας όπως ελεγχθούν εξονυχιστικά η άτρακτος (ο κορμός) του προεδρικού αεροπλάνου καθώς και το σύστημα προσγείωσης και απογείωσης. Ζητήθηκε, επίσης, η πλήρης αναβάθμιση των οργάνων πλοήγησης και των επικοινωνιών με την ενσωμάτωση του συστήματος ADS-B.

 

Και υπερατλαντικές πτήσεις 

Με την επιστροφή του από την Πορτογαλία, το προεδρικό αεροσκάφος θα είναι σε θέση να πραγματοποιεί με ασφάλεια πτήσεις σε όλη τη Γηραιά Ήπειρο.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», το Υπουργείο Άμυνας προτίθεται να προχωρήσει και σε μια δεύτερη αναβάθμιση του προεδρικού αεροσκάφους προκειμένου να είναι σε θέση να πραγματοποιεί με ασφάλεια και υπερατλαντικές πτήσεις με προορισμούς όπως είναι η ΗΠΑ, η Αυστραλία κ.ο.κ. Όπως μας λέχθηκε αρμοδίως, το αεροσκάφος έχει τη δυνατότητα για κάτι τέτοιο, αρκεί να γίνουν οι απαιτούμενες αναβαθμίσεις.

 

Το κόστος 

Συνεπώς, για να καταστεί ασφαλές, αξιόπιστο και σύγχρονο το προεδρικό αεροσκάφος ώστε να είναι σε θέση να εκτελεί υπερατλαντικές πτήσεις, θα πρέπει να δαπανηθούν μερικά εκατομμύρια ευρώ από τον κρατικό κορβανά.

Σύμφωνα με την Ελεγκτική Υπηρεσία, η συντήρηση του προεδρικού αεροσκάφους είναι ιδιαίτερα δαπανηρή, όπως και το κόστος στελέχωσής του. Απαιτούνται περίπου €410.000 τον χρόνο για τη συντήρησή του, ενώ το κόστος ανά ώρα πτήσης ανέρχεται στις €4.500, χωρίς να περιλαμβάνεται το κόστος μισθοδοσίας του προσωπικού του αεροσκάφους.

 

Επιστρατεύεται ιδιωτικό τζετ

Μέχρι να επιστρέψει στην ενεργό δράση το προεδρικό αεροπλάνο, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης και οι υπουργοί του περιορίζονται στη χρήση επιβατικών αεροπλάνων. Εκεί και όπου οι πτήσεις με επιβατικά αεροπλάνα δεν βολεύουν το προεδρικό πρόγραμμα, αγοράζονται ώρες πτήσεις για χρήση ιδιωτικού αεροπλάνου, με τον κ. Χριστοδουλίδη να ακολουθεί το παράδειγμα των προκατόχων του. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», το Προεδρικό ζήτησε διάφορες προσφορές από τουριστικά ταξίδια και επέλεξε τα φθηνότερα για τη χρήση ιδιωτικού αεροπλάνου, που προϋποθέτει κόστος μερικών χιλιάδων ευρώ τη φορά.

 

Ήθελαν να μας το πωλήσουν

Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, μετά την παραλαβή του Falcon 7X, που χρησιμοποιεί ο Έλληνας Πρωθυπουργός για τα υπηρεσιακά του ταξίδια, διέθετε τέσσερα κυβερνητικά αεροπλάνα και ως εκ τούτου αποφασίστηκε η πώληση τουλάχιστον ενός από αυτά. Όπως αποκαλύπτεται μέσα από έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το Υπουργείο Άμυνας, που δημοσιοποιήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, η διοίκηση του Υπουργείου Άμυνας, αφού ενημερώθηκε εγγράφως για τα τεχνικά χαρακτηριστικά και λειτουργικά έξοδα του αεροσκάφους Embraer Legacy με σκοπό την εξέταση του ενδεχομένου αγοράς του, διατύπωσε την άποψη ότι μια τέτοια απόφαση κρίνεται ασύμφορη. Ακολούθως, ο τέως υπουργός Άμυνας κ. Χαράλαμπος Πετρίδης, με χειρόγραφη σημείωσή του, έδωσε οδηγίες για μη εκδήλωση ενδιαφέροντος αγοράς του κυβερνητικού αεροπλάνου της Ελλάδας. 

Η αδυναμία πώλησης του Embraer Legacy από την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, σε συνδυασμό με την ανάγκη της Κυπριακής Δημοκρατίας να αποκτήσει ένα κυβερνητικό αεροσκάφος, κατέληξε σε μια αμοιβαία επωφελή συναλλαγή με τη δωρεάν παραχώρησή του στην Κυπριακή Δημοκρατία: Από τη μια, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία απαλλάχθηκε από το κόστος συντήρησης του αεροπλάνου, το οποίο ανέρχεται στις €410.000 ετησίως, και από την άλλη, η Κυπριακή Δημοκρατία ανέλαβε το κόστος συντήρησης του αεροσκάφους, το οποίο δεν υπερβαίνει το κόστος μετακίνησης του Προέδρου Χριστοδουλίδη και των υπουργών του στο εξωτερικό.  

 

 

ΤΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Λογότυπο Altamira

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.

Διαβάστε περισσότερα

Κάντε εγγραφή στο newsletter του «Π»

Εγγραφείτε στο Newsletter της εφημερίδας για να λαμβάνετε καθημερινά τις σημαντικότερες ειδήσεις στο email σας.

ΕΓΓΡΑΦΗ

Ακολουθήστε μας στα social media

App StoreGoogle Play