Έχετε σκεφτεί πώς θα ήταν η Κύπρος αν δεν υπήρχε η στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Θα καταφέρναμε να φτιάξουμε άραγε τα μεγαλεπήβολα έργα που ανακοινώνονται περήφανα από τις κυβερνήσεις; Οι απαντήσεις στα πιο πάνω ερωτήματα είναι αυτονόητες, αφού χωρίς τη βοήθεια της ΕΕ δεν θα υπήρχε ούτε ο κάθετος δρόμος που συνδέει τη Λεμεσό με το λιμάνι, ούτε η αναβάθμιση του δρόμου Λευκωσίας-Λεμεσού, ούτε η περήφανη βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κύπρου, ενώ σαφέστατα δεν θα οραματιζόμασταν την αναπαλαίωση του παλιού ΓΣΠ, ενώ ούτε ο περιμετρικός της Λευκωσίας θα ήταν καν εφικτός, αν δεν υπήρχε η συγχρηματοδότηση από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η σημαντικότητα
Και θα εκπλαγείτε όταν θα δείτε τα διάφορα έργα που γίνονται στην Κύπρο, τα οποία καταφέρνουν να υλοποιούνται εν τέλει χάρη στη στήριξη που υπάρχει από πλευράς της ΕΕ. Γι’ αυτό και δεν είναι απλώς… ένα show οι ευρωεκλογές και έχει μεγάλη σημασία ποιους ψηφίζουμε και στο τέλος της ημέρας ποιους στέλνουμε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αφού οι αποφάσεις που λαμβάνονται επηρεάζουν συνολικά τη ζωή μας. Από τη δεκαετία του 1960, τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν συγκεντρώσει πόρους για τη χρηματοδότηση έργων που αλλάζουν τη ζωή των Ευρωπαίων πολιτών. Σήμερα, μεταξύ άλλων, η ΕΕ εργάζεται για τη δημιουργία ανάπτυξης και θέσεων εργασίας, την προστασία του περιβάλλοντος, τη μείωση των οικονομικών διαφορών μεταξύ των περιφερειών της ΕΕ και την καταπολέμηση της τρομοκρατίας και του οργανωμένου εγκλήματος. Ο προϋπολογισμός της ΕΕ επιτρέπει επίσης σημαντικές επενδύσεις στην έρευνα και την καινοτομία, έτσι ώστε η Ευρώπη να μπορεί να ανταγωνίζεται άλλους παγκόσμιους παράγοντες· περισσότερο απ’ ό,τι το κάθε κράτος μέλος μόνο του. Για την Κύπρο, ο προϋπολογισμός της ΕΕ, μέσω των ταμείων διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη υποδομών, στον εκσυγχρονισμό του δημόσιου τομέα και στην ανάπτυξη πλαισίου έρευνας και καινοτομίας. Για τα έτη 2021-2027, έχει καταρτιστεί το πρόγραμμα πολιτικής συνοχής «ΘΑλΕΙΑ 2021-2027» που αποτελεί ένα πολυετές, πολυταμειακό, αναπτυξιακό πρόγραμμα το οποίο καταρτίστηκε σύμφωνα με τις πρόνοιες του Άρθρου 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/1060 και αναλύει την αναπτυξιακή στρατηγική για αξιοποίηση των πόρων που κατανεμήθηκαν στην Κύπρο μέσω των Ταμείων της Πολιτικής Συνοχής, για την περίοδο 2021-2027. Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος ανέρχεται σε €1,81 δισ., εκ των οποίων τα €969 εκατ. θα προέλθουν από τα Ταμεία της Πολιτικής Συνοχής της ΕΕ.
ΚΕΝΤΡΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ «ΣΤΕΛΙΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ» ΚΕΠ
Κόστος €29 εκατ. Συνεισφορά ΕΕ: 85%
Το έργο του Κέντρου Πληροφόρησης - Βιβλιοθήκη «Στέλιος Ιωάννου» συγχρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και στοχεύει στη δημιουργία ενός πυρήνα πληροφόρησης για την ενίσχυση των υποδομών έρευνας και καινοτομίας, προσβάσιμου τόσο στους φοιτητές και ερευνητές της πανεπιστημιακής κοινότητας όσο και στην ευρύτερη επιστημονική κοινότητα της Κύπρου. Ο σχεδιασμός του Κέντρου Πληροφόρησης - Βιβλιοθήκη «Στέλιος Ιωάννου» ανατέθηκε στον διεθνούς φήμης αρχιτέκτονα Jean Nouvel, ο οποίος εμπνεύστηκε από τη φυσική τοπογραφία και τα χρώματα του τοπίου της Πανεπιστημιούπολης.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
Κόστος €20 εκατ. Συνεισφορά: 85%
Το θέατρο ανακαινίστηκε το 2005, ωστόσο τρία χρόνια αργότερα η στέγη του κατέρρευσε, συγκεκριμένα στις 10 το βράδυ της 11ης Ιουνίου 2008, ευτυχώς χωρίς θύματα. Από το 2008 το κτήριο παρέμεινε σε αχρησία, μέχρι την επανέναρξη των εργασιών αναδημιουργίας του το 2017. Το Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας μετά την ολοκληρωμένη συνολική ανακαίνιση και τον πλήρη εκσυγχρονισμό του, εγκαινιάστηκε από τον τέως Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκο Αναστασιάδη την Τρίτη 18 Ιουνίου 2019. Το θέατρο ουσιαστικά δημιουργήθηκε από την αρχή, πέρα από τις ιστορικές όψεις του (και κυρίως τη νεοκλασικού χαρακτήρα πρόσοψη), οι οποίες συντηρήθηκαν διατηρώντας τον παλιό χαρακτήρα του κτηρίου. Παραμένουν επίσης οι δύο επεκτάσεις στα δεξιά και στα αριστερά της σκηνής, οι οποίες είχαν δημιουργηθεί κατά την ανακαίνιση του 2005.
ΣΥΝΔΕΣΗ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΛΕΜΕΣΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΛΕΜΕΣΟΥ-ΠΑΦΟΥ
Κόστος €85 εκατ. Συνεισφορά 85%
Η βασική οδός που συνδέει το νέο λιμάνι της Λεμεσού με τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού-Πάφου είναι ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα που υλοποιήθηκαν από το Τμήμα Δημόσιων Έργων κατά την τελευταία δεκαετία. Ο δρόμος είναι πλήρως λειτουργικός από το 2019 και παρέχει μεγάλη ανακούφιση στο υπάρχον αστικό οδικό δίκτυο της πόλης, ιδίως από βαρέα οχήματα μεταφοράς αγαθών. Η νέα οδός παρέχει βελτιωμένη πρόσβαση στην κύρια πύλη εμπορευμάτων της χώρας, καθώς και σε ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια διακίνησης επιβατών. Η συνολική επένδυση για το έργο «Βασική οδός σύνδεσης του Νέου Λιμανιού της Λεμεσού με τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού-Πάφου (Κάθετος Δρόμος)» είναι €100.000.000, με το Ταμείο Συνοχής της ΕΕ να συνεισφέρει περίπου €85.000.000 μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα και αειφόρος ανάπτυξη Κύπρου» για την προγραμματική περίοδο 2014-2020.
ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΗΣΗ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΛΕΜΕΣΟΥ
Κόστος €18 εκατ. Συνεισφορά 85%
Ούτε αυτό το έργο έγινε αποκλειστικά από την κυπριακή κυβέρνηση. Οι κατασκευαστικές εργασίες του έργου ξεκίνησαν το 2010 και περιλάμβαναν την τοποθέτηση πλακών πεζοδρομίου με νέα σχέδια σε δημόσιους χώρους, την εγκατάσταση νέου ελκυστικού οδικού εξοπλισμού καθώς και τη φύτευση εκατοντάδων δέντρων. Το έργο συμπεριέλαβε την υπόγεια κατασκευή νέων ηλεκτρικών, τηλεπικοινωνιακών και υδρευτικών συνδέσεων για τις ιδιοκτησίες που βρίσκονται στην περιοχή των 335.580 τετραγωνικών μέτρων που καλύπτει το έργο. Το έργο «Ανάπλαση κέντρου πόλης Λεμεσού» διέθετε συνολικό επιλέξιμο προϋπολογισμό ίσο με €€18.400.000, με τη συμβολή του Ταμείου Συνοχής της ΕΕ να ανέρχεται στα €15.640.000.
ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΓεΣΥ
Κόστος €13 εκατ. Συνεισφορά ΕΕ 85%
Και ούτε το ΓεΣΥ είναι αποκλειστικά κυπριακή κατάκτηση. Η πρώτη φάση τέθηκε σε εφαρμογή την 1η Ιουνίου 2019, για υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης από γιατρούς και εξωνοσοκομειακούς ειδικούς, φαρμακοποιούς και εργαστήρια μόνο για ασθενείς που δεν νοσηλεύονται σε νοσοκομείο. Η συνολική επένδυση για το έργο «Ανάπτυξη Συστήματος Πληροφορικής για την Εισαγωγή και Υποστήριξη του Γενικού Συστήματος Υγείας (ΓεΣΥ)» είναι €13.400 000 ευρώ, με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης της ΕΕ να συνεισφέρει €11.390.00 μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα και αειφόρος ανάπτυξη Κύπρου» για την προγραμματική περίοδο 2014-2020.
ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ ΛΑΡΝΑΚΑΣ
Κόστος €0,85 εκατ. Συνεισφορά 85%
Με αναβαθμισμένους χώρους και υπηρεσίες ο νέος Δημοτικός Κήπος Λάρνακας, μεταμορφώνει την περιοχή σε έναν ζωντανό σύγχρονο χώρο πρασίνου, αναψυχής και ψυχαγωγίας. Το έργο δύναται να συγχρηματοδοτηθεί από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, στα πλαίσια του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020».
ΤΑ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΘΑ ΓΙΝΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟ 2021-2027
«ΠΛΗΡΩΝΩ ΟΣΟ ΠΕΤΩ (ΠΟΠ)»
Συνεισφορά ΕΕ: 85%
Σύμφωνα με τους περί Αποβλήτων (Διαχείριση Δημοτικών Αποβλήτων από τις Αρχές Τοπικής Διοίκησης) Κανονισμούς του 2022, οι Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΑΤΑ) θα πρέπει μέχρι τις 31/12/2023 να εφαρμόσουν εξαετές Τοπικό Σχέδιο Δράσης για την πρόληψη, δημιουργίας και διαχείρισης των δημοτικών αποβλήτων εντός των διοικητικών τους ορίων. Το εν λόγω σχέδιο περιλαμβάνει το σύστημα «Πληρώνω Όσο Πετώ (ΠΟΠ)». Μέχρι τον Ιούνιο του 2023, το Τμήμα Περιβάλλοντος παρέλαβε 46 εκδηλώσεις ενδιαφέροντος από ΑΤΑ για συμμετοχή στο έργο και εφαρμογή του συστήματος και η εξέτασή τους ολοκληρώθηκε. Συγκεκριμένα, έχουν προβεί σε αίτηση 16 δήμοι και 30 συμπλέγματα κοινοτήτων.
ΣΧΕΔΙΟΥ ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΑΚΑΜΑ
Κόστος: €16,5 εκατ. Συνεισφορά ΕΕ: 60%
Το έργο, που θα χρηματοδοτήσει τις κυριότερες δράσεις του Σχεδίου Αειφόρου Ανάπτυξης (ΣΑΑ) του Εθνικού Δασικού Πάρκου (ΕΔΠ) Ακάμα, στοχεύει στην προστασία, διατήρηση και ανάπτυξη του ΕΔΠ μέσω δράσεων αποκατάστασης υποβαθμισμένων περιοχών, διατήρησης ειδών πανίδας και χλωρίδας και δημιουργίας υποδομών. Συγκεκριμένα θα χρηματοδοτηθούν δύο δράσεις συνολικής αξίας €16,5 εκατ., που αποτελούν τη βάση για την επίτευξη των στόχων του ΣΑΑ του ΕΔΠ ως εξής: «Βελτίωση μέρους του Κύριου Οδικού Δικτύου του Εθνικού Δασικού Πάρκου Ακάμα» (κατοχυρώθηκε στη Cyfield) και «Κατασκευή Κόμβων Υποδομών Διαχείρισης του ΕΔΠ» (ετοιμάζονται τα έγγραφα του διαγωνισμού, ο οποίος αναμένεται να προκηρυχθεί εντός του 2023. Η σύμβαση θα έχει διάρκεια υλοποίησης 18 μήνες).
ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΟΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
Κόστος: €26 εκατ. Συνεισφορά ΕΕ: 85%
Ο περιμετρικός αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας αποτελεί μέρος του προβλεπόμενου εθνικού δικτύου αυτοκινητοδρόμων της Κύπρου και αναπόσπαστο τμήμα του Κεντρικού Δικτύου (Core Network) του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) (Trans- European Transport Network), καταδεικνύοντας την ευρωπαϊκή διάσταση του έργου. Το γενικό έργο αφορά αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων κυκλοφορίας, συνολικού μήκους 32 χλμ., που θα συνδέει τους αυτοκινητόδρομους που καταλήγουν στη Λευκωσία (αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας-Λεμεσού, αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας-Τροόδους και αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας-Παλαιχωρίου). Στο παρόν στάδιο βρίσκεται υπό κατασκευή η Φάση Α1 που διαλαμβάνει το τμήμα από τον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας- Λεμεσού μέχρι τη λεωφ. Τσερίου, συνολικού μήκους 7,4 χλμ. Επί του παρόντος, ετοιμάζεται η μελέτη της Φάσης Γ’, η οποία βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.