Γραφει: Νεκταρία Χατζηχριστοδούλου
Μπορεί η κυβέρνηση λαμβάνει κατά καιρούς διάφορα μέτρα με στόχο να ενθαρρύνει τους πολίτες στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως το νομοσχέδιο που προωθεί για φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πρατήρια πετρελαιοειδών ή κάποια σχέδια σχέδια επιχορήγησης για τέτοια αυτοκίνητα, με τελευταίο τον Δεκέμβριο του 2022, ωστόσο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, παρότι οικολογικά καθώς εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους, δεν φαίνεται να αποτελούν τελικά οικονομική και πρακτική επιλογή. Ο Αλέξης Άννινος, πρόεδρος της Ένωσης Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων Οχημάτων, μίλησε στον «Π» και έδωσε σημαντικές πληροφορίες.
Όπως μας είπε ο κ. Άννινος, από το 2019 μέχρι τον Μάιο του 2023 έχουν καταγραφεί μόνο λίγο περισσότερες από 1.000 αγορές καινούργιων και μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και συγκεκριμένα οι 733 αφορούσαν καινούργια και οι 290 μεταχειρισμένα. Όσον αφορά τα εμπορικά αυτοκίνητα- τύπου βαν - αυτά είναι γύρω στα 100.
Ένας βασικός λόγος που οι αγοραστές δεν στρέφονται ακόμα στο ηλεκτρονικό αυτοκίνητο είναι το πολύ υψηλό κόστος του σε σχέση με τα συμβατικά, για οποιοδήποτε μοντέλο και κυβισμό μηχανής. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Άννινος, το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου 16 αλόγων ανέρχεται στις 37 χιλιάδες ευρώ, ενώ η τιμή ενός συμβατικού αυτοκινήτου ίδιων κυβικών είναι στις 27 χιλιάδες ευρώ.
Ένας άλλος παράγοντας είναι το κόστος φόρτισης που διαφέρει ανάλογα με το αυτοκίνητο, την περίπτωση και το είδος της φόρτισης, αλλά και πρακτικά ζητήματα που έχουν σχέση με τη φόρτιση.
Εάν κάποιος επιθυμεί να φορτίζει σπίτι του τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, υπάρχει η δυνατότητα με Charging Box, και το κόστος είναι βάσει των τιμών που καθορίζει η ΑΗΚ για το κόστος της κιλοβατώρας. Η τιμή εγκατάστασης ενός τέτοιου είδους φορτιστή στο σπίτι δεν είναι απαγορευτική (μέχρι 1.000 ευρώ)», σύμφωνα με τον κ. Άννινο, «αλλά χρειάζεται να έχεις καλή παροχή ρεύματος». Άλλος τρόπος είναι η φόρτιση από σταθμούς της ΑΗΚ, οι οποίοι βρίσκονται σε διάφορα σημεία σε όλη την Κύπρο, αλλά χρειάζεται ειδική κάρτα άδειας φόρτισης.
Χρονοβόρο
Ο χρόνος για να φορτιστεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο σπίτι είναι γύρω στις 6-7 ώρες και η συχνότητα φόρτισης είναι ανάλογα με τη χρήση του. Στα πρατήρια, ο χρόνος καθορίζεται από τον τύπο του φορτιστή που θα έχει το κάθε πρατήριο. «Με γρήγορους φορτιστές χρειάζονται 45 λεπτά με 1 ώρα, αλλά οι περισσότεροι δεν φορτίζουν εντελώς το ηλεκτρικό αυτοκίνητό τους, αλλά το φορτίζουν μόνο για να πάνε στον προορισμό τους», ανέφερε ο κ. Άννινος. και για να μην λειτουργεί αποτρεπτικά ο χρόνος αναμονής στο πρατήριο προτείνει «να γίνουν στα πρατήρια επιπλέον χώροι ανάπαυσης και καφετέριες».
Η διαδικασία που ακολουθείται για απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι η ίδια με αυτή ενός συμβατικού. Δηλαδή, η επιλογή τους γίνεται σε επίσκεψη του ενδιαφερόμενου στην εκάστοτε αντιπροσωπεία -οποιαδήποτε- και για τα μεταχειρισμένα το ίδιο. Επίσης, ο χρόνος που χρειάζεται για να έρθουν όταν τα παραγγείλεις είναι επίσης ο ίδιος με αυτόν του συμβατικού. «Ο χρόνος αλλάζει από εταιρεία σε εταιρεία, αλλά είναι ο ίδιος με αυτόν ενός συμβατικού αυτοκινήτου», ανέφερε ο κ. Άννινος.