ΘΟΚ και φεστιβάλ Επιδαύρου: Παραγκώνιση και υποβιβασμό της κυπριακής δημιουργίας καταγγέλλει ο καλλιτεχνικός κόσμος

ΠΟΛΙΤΗΣ NEWS Δημοσιεύθηκε 14.12.2022
ΘΟΚ και φεστιβάλ Επιδαύρου: Παραγκώνιση και υποβιβασμό της κυπριακής δημιουργίας καταγγέλλει ο καλλιτεχνικός κόσμος
Ναι στην Επίδαυρο αλλά όχι με Κύπριο σκηνοθέτη, διεμήνυσε η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ, Κατερίνα Ευαγγελάτου

Μείζον ζήτημα προκαλεί η απόφαση του φεστιβάλ Επιδαύρου και της καλλιτεχνικής διευθύντριας του, Κατερίνας Ευαγγελάτου να αποκλείσουν, στην ουσία, Κύπριο σκηνοθέτη από τη διοργάνωσή του. Συγκεκριμένα, η κα Ευαγγελάτου «δεν είναι αρνητική ως προς το να πάει ο ΘΟΚ στην Επίδαυρο φέτος , διαφωνεί όμως με την επιλογή του σκηνοθέτη αφού δεν γνωρίζει την δουλειά του», σύμφωνα με τα όσα αποκαλύπτει ο διακεκριμένος και πολλάκις βραβευμένος σκηνοθέτης, Κώστας Συλβέστρος.

Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε την αντίδραση σκηνοθετών, ηθοποιών, συντεχνιών και φορέων του πολιτισμού, οι οποίοι υποστηρίζουν πως έγινε, από μέρους του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου, λανθασμένος χειρισμός, ο οποίος μπορεί να ερμηνευθεί και ως «υποβιβασμός και παραγκώνιση Κύπριων δημιουργών, επιτρέποντας παρεμβάσεις στην αρχική πρόταση του».

Άλλο σκηνοθέτη και άλλο έργο για την Κύπρο εισηγείται η Αθήνα

Όπως διαβάζουμε σε ανάρτηση του Κώστα Συλβέστρου, ο οποίος εξηγεί πως το θέμα δεν είναι προσωπικό και δεν αφορά μόνο τον ίδιο, "πριν περίπου έναν χρόνο ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΘΟΚ μου εξέφρασε την επιθυμία του να είμαι ο σκηνοθέτης της πρότασης του ΘΟΚ προς το Φεστιβάλ Επιδαύρου για το ερχόμενο καλοκαίρι. Από εκείνη τη στιγμή άρχισε μια διαδικασία μελέτης , αγωνίας, συζητήσεων και ενθουσιασμού ώστε να καταλήξουμε στην τελική μας πρόταση προς το φεστιβάλ. Καταλήξαμε τελικά σε μια δυνατή, θεωρώ, πρόταση . Η πρόθεσή μου από την πρώτη στιγμή ήταν να παρουσιαστεί στην Επίδαυρο μια πρόταση με σύγχρονη κυπριακή καλλιτεχνική ταυτότητα. Λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωση του σκελετού της πρότασης, ενημερώθηκα από τον καλλιτεχνικό διευθυντή ότι η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ Επιδαύρου δεν είναι αρνητική ως προς το να πάει ο ΘΟΚ στην Επίδαυρο φέτος , διαφωνεί όμως με την επιλογή του σκηνοθέτη αφού δεν γνωρίζει την δουλειά μου. Τότε είπα στον καλλιτεχνικό διευθυντή ότι ναι , μπορεί να μην γνωρίζει τη δουλειά μου αλλά είμαι η επιλογή ενός κρατικού οργανισμού, ο οποίος μάλιστα την τελευταία πενταετία με έχει βραβεύσει δυο φορές, και ότι τον οργανισμό είναι πρώτα που πρέπει να εμπιστευτεί. Τότε ο καλλιτεχνικός διευθυντής μου πρότεινε να της στείλουμε ένα πολύ μικρό υλικό από παραστάσεις μου. Στείλαμε. Δύο εβδομάδες αργότερα ενημερώθηκα ότι, στάθηκε αδύνατον να πειστεί η καλλιτεχνική διευθύντρια τόσο για μένα όσο και για το έργο, αφού έχει άλλη πρόταση με το ίδιο έργο η οποία την ενδιαφέρει περισσότερο. Έτσι ο καλλιτεχνικός διευθυντής πήρε στο διοικητικό συμβούλιο πρόταση με νέο σκηνοθέτη εξ Ελλάδος και νέο έργο. Σύντομα ενημερώθηκα (όχι από τον ΘΟΚ) ότι το διοικητικό συμβούλιο προχώρησε σε ψηφοφορία (8 υπέρ - 1 κατά(!) για να πάει το ερχόμενο καλοκαίρι στην Επίδαυρο με τον νέο σκηνοθέτη εξ Ελλάδος και άλλο έργο".

Τα θέματα που πρέπει να προβληματίσουν όλους/ες μας είναι, κατά τον Κ. Συλβέστρο:

  • Σε ποιο βαθμό το διοικητικό συμβούλιο του οργανισμού μας υπερασπίζεται και προωθεί τους Κύπριους δημιουργούς του; (Είναι η τρίτη συνεχόμενη φορά που στην Επίδαυρο θα πάει Ελλαδίτης σκηνοθέτης, σε δύο εκ των οποίων απορρίφθηκαν πρώτα Κύπριοι).
  • Ποια η ταυτότητα της παράστασης που εκπροσωπεί τη χώρα μας όταν της ομάδας ηγείται ένας άνθρωπος που μπορεί να είναι εξαιρετικός σκηνοθέτης , αλλά ούτε το κυπριακό καλλιτεχνικό δυναμικό γνωρίζει, ούτε την κυπριακή πραγματικότητα;
  • Κατά πόσον είναι πιο σημαντική η συμμετοχή μας στο Φεστιβάλ Επιδαύρου από το να στηρίξουμε τις προτάσεις που γεννιούνται μέσα από τον ίδιο μας τον οργανισμό και τους ανθρώπους του ;
  • Με ποιον τρόπο ο ΘΟΚ ανεβάζει το κύρος και την αξιοπιστία του ως κρατικό θέατρο ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού κράτους , όταν αποδέχεται να αντιμετωπίζεται ως κατώτερο των ελληνικών κρατικών θεάτρων;

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι τα πιο πάνω δεν τα δημοσιεύω με πικρία ή παράπονο. Η τοποθέτηση μου θέλω να διαβαστεί ως μια δήλωση ότι το καλλιτεχνικό κυπριακό δυναμικό δεν είναι υποδεέστερο από κανένα άλλο. Και επειδή έχω ζήσει, έχω δουλέψει και συνεργάζομαι με την Ελλάδα η οποία με εκπαίδευσε, με έμαθε πολλά και την αγαπώ, επιτρέψτε μου να πιστεύω ότι η νοοτροπία του «Κύπριου ιθαγενή», που αγγίζει τα όρια του ρατσισμού, είναι ξεπερασμένη, παλιομοδίτικη και αναχρονιστική. Υπάρχει στην Κύπρο ένα νέο και ισχυρό καλλιτεχνικό δυναμικό που μπορεί να σταθεί οπουδήποτε, τονίζει ο Κ. Συλβέστρος.

Προκόπης Αγαθοκλέους: Εμπιστοσύνη στους Κύπριους δημιουργούς

"Ο ΘΟΚ να δράσει με τρόπο που οι Κύπριοι, τόσο καλλιτέχνες όσο και οι πολίτες στο σύνολό τους, να αισθάνονται ότι εμπιστεύεται τους Κύπριους δημιουργούς και τις παραγωγικές δυνάμεις του λαού μας. Γιατί αυτή η εμπιστοσύνη θα επιστραφεί στο Θεατρικό Οργανισμό στο πολλαπλάσιο...", ανέφερε, μεταξύ άλλων, σε παρέμβαση του στην εκπομπή "Δεύτερη ματιά στα γεγονότα" από τον Πολίτη 107.6 και 97.6, ο ηθοποιός, Προκόπης Αγαθοκλέους.

4402619954835194 image
ΟΙ "Καλλιτέχνες Θεάτρου ΠΕΟ", καλούν τον ΘΟΚ να κάνει δεύτερες σκέψεις για το πώς θα προχωρήσει σε σχέση με την καλοκαιρινή του πρόταση. Να αναλογιστεί και να λάβει υπόψη τη συζήτηση που έχει ήδη ανοίξει, να καλέσει σε ανοικτό διάλογο τους εμπλεκόμενους, ώστε να ανατείλουν καλύτερες μέρες για το κυπριακό θέατρο.

"Οι θεατρικές εξελίξεις της πρόσφατης περιόδου όσον αφορά στις πρακτικές/ στην πολιτική του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου εγείρουν ερωτήματα και έντονους προβληματισμούς. Συγκεκριμένα, ο χειρισμός του οργανισμού για πιθανή συμμετοχή της Κύπρου στο Φεστιβάλ της Επιδαύρου μπορεί να ερμηνευθεί ως υποβιβασμός και παραγκωνιση Κύπριων δημιουργών, επιτρέποντας παρεμβάσεις στην αρχική πρόταση του. Συμφωνα με πληροφορίες, η απόφαση επικυρώθηκε από το Δ.Σ. του οργανισμού, με σχεδόν απόλυτη πλειοψηφία", αναφέρουν, μεταξύ άλλων, σε επιστολή τους προς το Δ.Σ. του ΘΟΚ, οι ηθοποιοί και σκηνοθέτες, Έλενα Αγαθοκλέους, Ελλάδα Ευαγγέλου,Διομήδης Κουφτερός, Γιολάντα Χριστοδούλου κ.α.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
«The Land of Dreams»: Ελέγχονται για διαφθορά πρώην υπουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι από 16 υπηρεσίες
ΚΥΠΡΟΣ

«The Land of Dreams»: Ελέγχονται για διαφθορά πρώην υπουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι από 16 υπηρεσίες

«The Land of Dreams»: Ελέγχονται για διαφθορά πρώην υπουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι από 16 υπηρεσίες

Σοβαρά επεισόδια από νεαρούς σε 3 επαρχίες – 23 συλλήψεις, ανάμεσα τους και 12χρονοι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σοβαρά επεισόδια από νεαρούς σε 3 επαρχίες – 23 συλλήψεις, ανάμεσα τους και 12χρονοι

Σοβαρά επεισόδια από νεαρούς σε 3 επαρχίες – 23 συλλήψεις, ανάμεσα τους και 12χρονοι

Σάλπαρε από τη Σαγκάη ο «Προμηθέας» (βίντεο)
ΚΥΠΡΟΣ

Σάλπαρε από τη Σαγκάη ο «Προμηθέας» (βίντεο)

Σάλπαρε από τη Σαγκάη ο «Προμηθέας» (βίντεο)

Νέα αναβάθμιση από Standard & Poor’s: «Αναμένουμε από τις τράπεζες να ανταποκριθούν στις θυσίες του λαού», δηλώνει ο Πρόεδρος
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα αναβάθμιση από Standard & Poor’s: «Αναμένουμε από τις τράπεζες να ανταποκριθούν στις θυσίες του λαού», δηλώνει ο Πρόεδρος

Νέα αναβάθμιση από Standard & Poor’s: «Αναμένουμε από τις τράπεζες να ανταποκριθούν στις θυσίες του λαού», δηλώνει ο Πρόεδρος

Πολιτικές προεκτάσεις πίσω από τη μεγάλη σύγκρουση με αφορμή την οικονομία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Πολιτικές προεκτάσεις πίσω από τη μεγάλη σύγκρουση με αφορμή την οικονομία

Πολιτικές προεκτάσεις πίσω από τη μεγάλη σύγκρουση με αφορμή την οικονομία