Περισσότερες ευκαιρίες για άντληση ευρωπαϊκών κονδυλίων για κατασκευή, συντήρηση, εκσυγχρονισμό και ανάπτυξη των υποδομών, μεταξύ άλλων μέσω συγχρηματοδότησης έργων, όπως ο αυτοκινητόδρομος Παλαιχωρίου - Αγρού, φέρνουν οι αλλαγές, που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο του Συμβουλίου Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα στις Βρυξέλλες, εξήγησε σε δήλωσή του την Τρίτη το πρωί ο Υπουργός Μεταφορών Γιάννης Καρούσος.
Ο κ. Καρούσος εξέφρασε την ικανοποίησή του για την υιοθέτηση της γενικής προσέγγισης του Συμβουλίου για αναθεώρηση του Κανονισμού για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΤΕΝ-Τ), και για το γεγονός πως η Κύπρος συμπεριλαμβάνεται πλέον σε δύο διαδρόμους μεταφορών, και όχι μόνο σε έναν.
Πρόσθεσε πως η Κύπρος «επιτυγχάνει τη βελτίωση της συνδεσιμότητάς της μέσω δύο ευρωπαϊκών διαδρόμων, συνολικού μήκους οδικού δικτύου 17.700 χιλιομέτρων, με 33 λιμάνια και 29 αεροδρόμια» μέσω των οποίων αυξάνεται η συνδεσιμότητα με τα κράτη μέλη της ΕΕ, τους εταίρους στα Δυτικά Βαλκάνια καθώς και με την Ουκρανία και τη Μολδαβία.
Ειδικότερα, ο κ. Καρούσος τόνισε πως έχουν επιτευχθεί βελτιώσεις για την Κύπρο σε σχέση με προηγούμενες διευθετήσεις, μέσω της προσθήκης της Κύπρου και σε δεύτερο διάδρομο, την αύξηση των χιλιομέτρων δικτύου από 5.850 χιλιόμετρα σε 17700 χιλιόμετρα, καθώς και αύξηση των λιμανιών από 16 σε 33 και των αεροδρομίων από 15 σε 29.
Όπως εξήγησε ο κ. Καρούσος, στο δίκτυο TEN-T εντάσσεται πλέον και ο αυτοκινητόδρομος Παλαιχωρίου- Αγρού, ο οποίος θα είναι επιλέξιμος για συγχρηματοδότηση από ευρωπαϊκά κονδύλια.
Γενικότερα, σημείωσε ο κ. Καρούσος, «η συμπερίληψη σε δύο διευρωπαϊκά δίκτυα προσφέρει, επίσης, στην Κύπρο καλύτερες πιθανότητες για άντληση Ευρωπαϊκών κονδυλίων για κατασκευή, συντήρηση, εκσυγχρονισμό και ανάπτυξη των υποδομών της».
Σύμφωνα με ξεχωριστή ανακοίνωση για την παρουσία του κ. Καρούσου στην συνάντηση, η προσθήκη της Κύπρου σε ακόμα ένα διάδρομο του TEN-T επιτεύχθηκε σε στενή συνεργασία με τη Τσεχική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, την Κομισιόν και τους Υπουργούς Μεταφορών της Ελλάδας και Μάλτας.
Πιο συγκεκριμένα, η αρχική πρόταση του κανονισμού προέβλεπε τη συμμετοχή της Κύπρου σε έναν Ευρωπαϊκό Διάδρομο, με το όνομα «Δυτικών Βαλκανίων-Αν. Μεσογείου», στον οποίο πέραν της Κύπρου, συμμετέχουν Αυστρία, Βουλγαρία, Ελλάδα, Ιταλία, Κροατία, Σλοβενία καθώς και οι χώρες των Δυτικών Βαλκανίων, διάδρομος που έχει μήκος 5.850 χιλιομέτρων οδικού δικτύου, και περιλαμβάνει 15 αεροδρόμια και 16 λιμάνια.
Όπως προστίθεται, η Κύπρος ζήτησε και πέτυχε τη συμμετοχή της και σε δεύτερο Ευρωπαϊκό Διάδρομο, αυτόν της «Βαλτικής-Μαύρης Θάλασσας-Αιγαίου», ο οποίος περιλαμβάνει Βουλγαρία, Ελλάδα, Εσθονία, Λιθουανία, Λετονία, Ουγγαρία, Ουκρανία, Μολδαβία, Πολωνία, Ρουμανία, Σλοβακία και Φινλανδία, διασφαλίζοντας διασύνδεσή με επιπρόσθετα 11.850 χιλιόμετρα οδικού δικτύου, 14 αεροδρόμια και 17 λιμάνια.
Στην πράξη, η συμπερίληψη της Κύπρου σε δύο διευρωπαϊκά δίκτυα προσφέρει καλύτερες δυνατότητες άντλησης Ευρωπαϊκών κονδυλίων για κατασκευή, συντήρηση, εκσυγχρονισμό και ανάπτυξη υποδομών, όπως για παράδειγμα μέσω της συμπερίληψης σε αυτά και του οδικού δικτύου στο εσωτερικό της Κύπρου καθώς και του νέου αυτοκινητόδρομου, Παλαιχωρίου - Αγρού.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, κατά τη διάρκεια της συνάντησης η Κομισιόν παρουσίασε επίσης τις προτεραιότητες της για θέματα οδικής ασφάλειας για το 2023, με αναφορά στο γεγονός ότι το 2021 σε σχέση με το 2020 υπήρξε αύξηση των θανατηφόρων από οδικές συγκρούσεις κατά 6%.
Σε παρέμβασή του, ο κ. Καρούσος αναφέρθηκε στα θετικά αποτελέσματα των δράσεων που υλοποιήθηκαν στην Κύπρο τα τελευταία χρόνια, οι οποίες οδήγησαν σε μείωση των θανατηφόρων κατά 13.5% το 2021 σε σχέση με το 2019, ενώ σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία για την περίοδο Νοέμβριο 2021 – Νοέμβριο 2022, καταγράφεται μια μείωση κατά 16.5%.
Ο Υπουργός Μεταφορών επεσήμανε ακόμα πως σύμφωνα με στατιστικές του European Transport Safety Council καταγράφεται σημαντική αύξηση στους αριθμούς των διανομέων φαγητού, κάτι που αυξάνει τις πιθανότητες εμπλοκής τους σε οδικές συγκρούσεις.
Για αυτό το λόγο, πρόσθεσε, ο τομέας αυτός θα πρέπει να μπει στις προτεραιότητες της Επιτροπής για το 2023, τόσο για βελτίωση των συνθηκών εργασίας όσο και για βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Καρούσος αναφέρθηκε στην πρόταση της κυπριακής κυβέρνησης που έχει προωθηθεί στη Βουλή των Αντιπροσώπων για την υποχρέωση των οδηγών που χρησιμοποιούν μοτοσυκλέτες για επαγγελματικούς σκοπούς, όπως οι διανομείς φαγητού, εκτός από κράνος να φέρουν και αερόσακο μοτοσικλετιστή.
Τέλος, κατά τη διάρκεια συζήτησης που διεξήχθη μετά από την ενημέρωση του Συμβουλίου από τον Γάλλο Υπουργό Μεταφορών για την Ενίσχυση της Βιωσιμότητας και του Δίκαιου Χαρακτήρα στον τομέα των αερομεταφορών, ο κ. Καρούσος τόνισε ότι η διατήρηση ικανοποιητικών επιπέδων αεροπορικής συνδεσιμότητας για τα νησιωτικά κράτη μέλη και τα κράτη μέλη που βρίσκονται στην περιφέρεια της ΕΕ ήταν, και παραμένει, προτεραιότητα της Κύπρου.
Παράλληλα, τόνισε, η Κύπρος στηρίζει τη βιωσιμότητα των μεταφορών και την απαλλαγή του τομέα των αερομεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές μέσω της στήριξης των προτάσεων στο νομοθετικό πακέτο FitFor55, τονίζοντας ωστόσο πως πρέπει να αναγνωριστεί πως οι αερομεταφορές είναι, και θα παραμείνουν, απαραίτητες για τη σύνδεση νησιωτικών και περιφερειακών κρατών μελών, όπως η Κύπρος.
Όπως είπε, καθώς στην περίπτωση της Κύπρου δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική λύση από τις αερομεταφορές για σύνδεση με τον υπόλοιπο κόσμο, ανέδειξε την ανάγκη όπως η ΕΕ προσεγγίζει τα θέματα που άπτονται των αερομεταφορών με γνώμονα τη διατήρηση της αεροπορικής συνδεσιμότητας, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και τη διαφύλαξη της οικονομικής συνοχής όλων ανεξαιρέτως των κρατών μελών της Ένωσης.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.