Πώς γίνονται οι (νόμιμες) παρακολουθήσεις στην Κύπρο

ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΑΤΖΗΣΤΥΛΙΑΝΟΥ Δημοσιεύθηκε 2.11.2022
Πώς γίνονται οι (νόμιμες) παρακολουθήσεις στην Κύπρο
Εκτενούς ενημέρωσης έτυχε σήμερα στη Βουλή η αντιπροσωπεία της εξεταστικής επιτροπής PEGA του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τις τρεις βασικές νομοθεσίες που επιτρέπουν τις παρακολουθήσεις τηλεφωνικών συνδιαλέξεων. Ο γενικός εισαγγελέας εξήγησε στους ευρωβουλευτές τη διαδικασία που ακολουθείται καθώς και για ποια αδικήματα εξασφαλίζονται διατάγματα παρακολούθησης

Εμπεριστατωμένης ενημέρωσης για την κείμενη νομοθεσία που διέπει τις παρακολουθήσεις ιδιωτικής επικοινωνίας στην Κύπρο έτυχε σήμερα στη Βουλή η αντιπροσωπεία της εξεταστικής επιτροπής PEGA του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η οποία, θυμίζουμε συγκροτήθηκε στις 10 Μαρτίου 2022 με εντολή τη διερεύνηση παραβιάσεων και/ή κακοδιοίκησης στη χρήση του λογισμικού Pegasus ή άλλου αντίστοιχου λογισμικού παρακολούθησης. Η υπό αναφορά επιτροπή καλείται να συλλέξει πληροφορίες αναφορικά με τη χρήση τέτοιων λογισμικών παρακολούθησης τόσο από κράτη μέλη όσο και από τρίτες χώρες. Την επίσκεψη κλιμακίου της Επιτροπής σε Κύπρο και Ελλάδα εισηγήθηκε ο Κύπριος ευρωβουλευτής του ΑΚΕΛ και αντιπρόεδρος της εν λόγω επιτροπής, κ. Γιώργος Γεωργίου.

Οι νομοθεσίες για τις παρακολουθήσεις

Σύμφωνα, λοιπόν, με την ενημέρωση που έτυχε η αντιπροσωπεία της εξεταστικής επιτροπής PEGA από Βουλή και γενικό εισαγγελέα, οι νόμιμες παρακολουθήσεις τηλεφωνικών συνδιαλέξεων και όχι μόνο, επιτρέπονται στην Κύπρο με βάση τις ακόλουθες νομοθεσίες:

1. Συνταγματική κατοχύρωση του απόρρητου της αλληλογραφίας και της επικοινωνίας: Στο Άρθρο 17 του Συντάγματος κατοχυρώνεται το απαραβίαστο του απορρήτου της αλληλογραφίας και κάθε άλλης μορφής επικοινωνίας προσώπου εφόσον αυτή διεξάγεται με μη απαγορευμένα από το νόμο μέσα. Σημειώνεται ότι , το άρθρο αυτό, πριν την τροποποίησή του το 2010, προνοούσε ότι ο νομοθέτης μπορούσε να περιορίσει την άσκηση του εν λόγω δικαιώματος μόνο στις περιπτώσεις προσώπων που εκτίουν ποινή φυλάκισης ή τελούν σε προφυλάκιση ή σε σχέση με την επαγγελματική αλληλογραφία ή επικοινωνία πτωχευσάντων προσώπων. Με την έκτη τροποποίηση του Συντάγματος το 2010, δίνεται η δυνατότητα επέμβασης στο δικαίωμα του απορρήτου στις ακόλουθες περιπτώσεις:

  • Προσώπων που τελούν σε φυλάκιση ή προφυλάκιση.
  • Κατόπιν δικαστικού εντάλματος σύμφωνα με τις διατάξεις νόμου και μετά από αίτηση του γενικού εισαγγελέα εφόσον η επέμβαση αποτελεί αναγκαίο μέτρο προς το συμφέρον της ασφάλειας της Δημοκρατίας ή την αποτροπή, διερεύνηση ή δίωξη των ποινικών αδικημάτων που ρητώς καταγράφονται στην παράγραφο (2) του Άρθρου 17 του Συντάγματος. Ενδεικτικά αναφέρονται ο φόνος εκ προμελέτης, η ανθρωποκτονία, αδικήματα διαφθοράς, η εμπορία ενηλίκων ή ανηλίκων προσώπων και αδικήματα σχετικά με την παιδική πορνογραφία.
  • Κατόπιν δικαστικού διατάγματος σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου, για τη διερεύνηση ή δίωξη σοβαρού ποινικού αδικήματος για το οποίο προβλέπεται ποινή φυλάκισης πέντε ετών και άνω και η επέμβαση αφορά πρόσβαση στα σχετικά με ηλεκτρονική επικοινωνία δεδομένα κίνησης και θέσης και στα συναφή δεδομένα που είναι αναγκαία για την αναγνώριση του συνδρομητή ή και του χρήστη.

4366388834703811 image

2. Ο περί Προστασίας του Απορρήτου της Ιδιωτικής Επικοινωνίας (Παρακολούθηση Συνδιαλέξεων) Νόμος (Ν.92(Ι)/1996): Η εν λόγω νομοθεσία ψηφίστηκε το 1996 και το 2020 τροποποιήθηκε προκειμένου να ρυθμιστεί κατά τρόπο περιοριστικό το νομικό πλαίσιο για τις επιτρεπόμενες περιπτώσεις παρακολούθησης συνδιαλέξεων. Οι κυριότερες διατάξεις του εν λόγω νόμου προβλέπουν τα ακόλουθα:

  • Δικαστικό ένταλμα παρακολούθησης: Ο γενικός εισαγγελέας υποβάλει μονομερή αίτηση στο Δικαστήριο για την έκδοση του εν λόγω διατάγματος (ή την παράταση αυτού) κατόπιν υποβολής γραπτού αιτήματος του Αρχηγού της Αστυνομίας ή του Διοικητή της ΚΥΠ ή οποιουδήποτε ανακριτή. Ο Δικαστής εκδίδει το δικαστικό ένταλμα εφόσον πληρούνται τα ακόλουθα: (α) Υπάρχει εύλογη υποψία ότι πρόσωπο διαπράττει/διέπραξε/αναμένεται να διαπράξει αδίκημα ή ότι κινδυνεύει η ασφάλεια της Δημοκρατίας. (β) Υπάρχει εύλογη υποψία ότι η συγκεκριμένη ιδιωτική επικοινωνία συνδέεται ή είναι συναφής με το πιο πάνω αδίκημα ή με τον κίνδυνο για την ασφάλεια της Δημοκρατίας. (γ) Είναι προς το συμφέρον της δικαιοσύνης η έκδοση του εν λόγω εντάλματος.

Ο Δικαστής μπορεί να δώσει οδηγίες να ενημερώνεται ο γενικός εισαγγελέας της Δημοκρατίας από τον Αρχηγό της Αστυνομίας ή τον διοικητή της ΚΥΠ, ανάλογα με την περίπτωση, με τακτικές εβδομαδιαίες εκθέσεις ή κατά τακτά χρονικά διαστήματα σχετικά με την πρόοδο που έχει επιτευχθεί αναφορικά με την παρακολούθηση και την ανάγκη συνέχισής της.

  • Αίτηση για πρόσβαση σε καταγεγραμμένο περιεχόμενο ιδιωτικής επικοινωνίας: Ο γενικός εισαγγελέας με μονομερή αίτηση μπορεί να ζητήσει την έκδοση διατάγματος για πρόσβαση ή επιθεώρηση και λήψη καταγεγραμμένου περιεχομένου ιδιωτικής επικοινωνίας από ή εκ μέρους του ίδιου ή του Αρχηγού της Αστυνομίας ή οποιουδήποτε ανακριτή. Για να υποβληθεί η αίτηση πρέπει να είναι προς το συμφέρον της ασφάλειας της Δημοκρατίας ή για αποτροπή, διερεύνηση ή δίωξη των αδικημάτων της υποπαραγράφου Β της παραγράφου 2 του Άρθρου 17 του Συντάγματος. Ενδεικτικά αναφέρονται ο φόνος εκ προμελέτης, η ανθρωποκτονία, αδικήματα διαφθοράς, η εμπορία ενηλίκων ή ανηλίκων προσώπων και αδικήματα σχετικά με την παιδική πορνογραφία.

Για να εκδοθεί το διάταγμα πρέπει να υπάρχει εύλογη υποψία ή πιθανότητα ότι πρόσωπο διέπραξε/αναμένεται να διαπράξει/διαπράττει αδίκημα ή υπάρχει εύλογη υποψία ή πιθανότητα να κινδυνεύει η ασφάλεια της Δημοκρατίας, ότι συγκεκριμένη ιδιωτική επικοινωνία συνδέεται ή είναι συναφής με το αδίκημα ή με τον κίνδυνο για την ασφάλεια της Δημοκρατίας, καθώς και ότι είναι προς το συμφέρον της δικαιοσύνης η έκδοση του εν λόγω εντάλματος.

Τονίζεται, ότι η εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος Νόμου αξιολογείται από Τριμελή Επιτροπή, η οποία διορίζεται δυνάμει των διατάξεων του Νόμου για την ΚΥΠ και ελέγχει, μεταξύ άλλων, την τήρηση των όρων και της διαδικασίας άρσης του απορρήτου προς εκτέλεση δικαστικού εντάλματος παρακολούθησης.

3. Ο περί Διατήρησης Τηλεπικοινωνιακών Δεδομένων με σκοπό τη διερεύνηση Σοβαρών Ποινικών Αδικημάτων Νόμος (Ν. 183(Ι)/2007): Με τον υπό αναφορά νόμο η Δημοκρατία εναρμονίστηκε με την Οδηγία 2006/24/ΕΚ για τη διατήρηση δεδομένων που παράγονται ή υποβάλλονται σε επεξεργασία σε συνάρτηση με την παροχή διαθεσίμων στο κοινό υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών ή δημοσίων δικτύων επικοινωνιών. Στον νόμο προβλέπεται η διαδικασία για εξασφάλιση διατάγματος του δικαστηρίου με σκοπό την εξασφάλιση δεδομένων που έχουν σχέση με τη διερεύνηση σοβαρού ποινικού αδικήματος (π.χ. δεδομένα κίνησης και θέσης και τα συναφή δεδομένα που είναι αναγκαία για την αναγνώριση του συνδρομητή ή και του χρήστη).

Ειδικότερα, ο γενικός εισαγγελέας της Δημοκρατίας δύναται να εγκρίνει την αίτηση έκδοσης του εν λόγω διατάγματος κατόπιν αίτησης αστυνομικού ανακριτή εφόσον ικανοποιηθεί ότι η έκδοση αυτού δύναται να παράσχει μαρτυρία για τη διάπραξη σοβαρού ποινικού αδικήματος. Ο δικαστής δύναται να εκδώσει το εν λόγω διάταγμα εφόσον ικανοποιηθεί ότι με βάση τα γεγονότα τα οποία υποβλήθηκαν υπάρχει εύλογη υποψία ή πιθανότητα ότι πρόσωπο διέπραξε/αναμένεται να διαπράξει/διαπράττει σοβαρό ποινικό αδίκημα ή υπάρχει εύλογη υποψία ή πιθανότητα ότι συγκεκριμένα δεδομένα συνδέονται ή είναι συναφή με σοβαρό ποινικό αδίκημα.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Αύριο η κατάθεση αιτήματος στο Δικαστικό Συμβούλιο από Γεν. Εισαγγελέα για «ανάρμοστη συμπεριφορά» του Γεν. Ελεγκτή
ΚΥΠΡΟΣ

Αύριο η κατάθεση αιτήματος στο Δικαστικό Συμβούλιο από Γεν. Εισαγγελέα για «ανάρμοστη συμπεριφορά» του Γεν. Ελεγκτή

Αύριο η κατάθεση αιτήματος στο Δικαστικό Συμβούλιο από Γεν. Εισαγγελέα για «ανάρμοστη συμπεριφορά» του Γεν. Ελεγκτή

Απαγόρευση κινητών στα σχολεία - Επέκταση περιόδου λειτουργίας ολοήμερων/θερινών σχολείων ψήφισε η Βουλή
ΚΥΠΡΟΣ

Απαγόρευση κινητών στα σχολεία - Επέκταση περιόδου λειτουργίας ολοήμερων/θερινών σχολείων ψήφισε η Βουλή

Απαγόρευση κινητών στα σχολεία - Επέκταση περιόδου λειτουργίας ολοήμερων/θερινών σχολείων ψήφισε η Βουλή

Πρ. Χριστοδουλίδης: «Υπάρχει διάθεση από Γερμανία για πρωταγωνιστικό ρόλο» στο Κυπριακό
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Πρ. Χριστοδουλίδης: «Υπάρχει διάθεση από Γερμανία για πρωταγωνιστικό ρόλο» στο Κυπριακό

Πρ. Χριστοδουλίδης: «Υπάρχει διάθεση από Γερμανία για πρωταγωνιστικό ρόλο» στο Κυπριακό

Ο Δρουσιώτης απαντά στην αγωγή των 2 εκατομμυρίων του Αναστασιάδη: «Δεν θα υποκύψω στον ψυχολογικό εκβιασμό του»
ΚΥΠΡΟΣ

Ο Δρουσιώτης απαντά στην αγωγή των 2 εκατομμυρίων του Αναστασιάδη: «Δεν θα υποκύψω στον ψυχολογικό εκβιασμό του»

Ο Δρουσιώτης απαντά στην αγωγή των 2 εκατομμυρίων του Αναστασιάδη: «Δεν θα υποκύψω στον ψυχολογικό εκβιασμό του»

Ανακαλούνται επ
ΚΥΠΡΟΣ

Ανακαλούνται επ' αόριστον όλες οι άδειες χρήσης πυροτεχνημάτων μετά την πυρκαγιά στο Χα Ποτάμι

Ανακαλούνται επ' αόριστον όλες οι άδειες χρήσης πυροτεχνημάτων μετά την πυρκαγιά στο Χα Ποτάμι