Την πιθανή διάπραξη ποινικών και πειθαρχικών αδικημάτων από δημοσίους λειτουργούς που έλαβαν μέρος στις διαδικασίες αξιολόγησης και παραλαβής των ρωσικών πυροσβεστικών ελικοπτέρων Kamov-32 καταγγέλλει μέλος της επιτροπής παραλαβής, που αρνήθηκε να βάλει την υπογραφή του ώστε αυτά να αξιοποιηθούν από το Τμήμα Δασών. Ο «Π» έλαβε γνώση του περιεχομένου της έκθεσης, το οποίο αποκαλύπτει στη σημερινή και την αυριανή έκδοση, αναμένοντας τις ενέργειες του γενικού εισαγγελέα, του γενικού ελεγκτή και του υπ. Γεωργίας.
Δεν υπέγραψε
Το μέλος της επιτροπής παραλαβής που δεν υπέγραψε για την επίσημη παραλαβή των ελικοπτέρων, όπως πληροφορούμαστε κατέληξε στα συμπεράσματά του από τα έγγραφα που ζήτησε και του παρουσιάστηκαν ή... δεν του παρουσιάστηκαν γιατί δεν υπήρχαν! Πιθανή διάπραξη ποινικών αδικημάτων υποστηρίζει ότι διαπίστωσε και για άτομα που είχαν υποβάλει τα σχετικά έγγραφα στον περιπετειώδη διαγωνισμό που προκήρυξε το Τμήμα Δασών και από έγκυρες πηγές είχε χαρακτηριστεί ως κομμένος και ραμμένος στα μέτρα αυτών που διέθεταν τα ρωσικά ελικόπτερα.
Ανησυχία στο Τμ. Δασών
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του «Π», το μέλος της επ. παραλαβής στην έκθεση - καταγγελία σημειώνει, μεταξύ άλλων, πως είχε διαπιστώσει ότι κατά τη διάρκεια του ελέγχου διέκρινε ανησυχία εκ μέρους του συντονιστή της επιτροπής (τον οποίο κατονομάζει), υποστηρίζοντας ότι επιχειρούσε να πείσει τα υπόλοιπα μέλη (τα οποία είναι υφιστάμενοί του) ότι όλα τα έγγραφα ήταν εντάξει. Ιδιαίτερη ανησυχία φαίνεται να υπήρξε για τις απαιτούμενες άδειες των πληρωμάτων των δύο ελικοπτέρων τις οποίες έχει εκδώσει η πολιτική αεροπορία της Ουκρανίας.
Τους έλειπαν έγγραφα
Κατά τον έλεγχο πριν την παραλαβή των ελικοπτέρων είχαν ζητηθεί τα βιβλία που αφορούν τις ώρες πτήσεως, αλλά και τα έγγραφα που σχετίζονταν με τη λειτουργία της εταιρείας που είναι ιδιοκτήτρια των πτητικών μέσων. Παρουσιαστήκαν μόνο κάποια έγγραφα τα οποία δεν καταδείκνυαν τις συνολικές ώρες πτήσης των ελικοπτέρων, αλλά μόνο την πτήση που έκαναν από την Ουκρανία στην Κύπρο. Και πάλι φέρεται να υπήρξε παρέμβαση του συντονιστή της επιτροπής, ο οποίος ζήτησε από το μέλος που ζητούσε τα σχετικά έγγραφα να περιμένει γιατί δεν θα γινόταν η παραλαβή, επειδή η άδεια αερομεταφορέα της εταιρείας Rosavia LTD (ιδιοκτήτρια) δεν καλύπτει επιχειρήσεις στην επικράτεια της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Να υπογράψεις γιατί μας πιέζουν
Όπως καταγγέλλεται, υπήρξε προς τα τέλη Αυγούστου επικοινωνία από λειτουργό του Τμήματος Δασών με το μέλος της επιτροπής παραλαβής, στο οποίο αναφέρθηκε πως ο συντονιστής επιμένει ότι πρέπει να υπογράψει την έκθεση παραλαβής γιατί η Ελεγκτική Υπηρεσία πιέζει και ήθελε να έχει το σχετικό έγγραφο υπογεγραμμένο από όλα τα μέλη. Ακολούθησε επικοινωνία με τον συντονιστή, στον οποίο εξηγήθηκε γιατί ο συγκεκριμένος άνθρωπος που κάνει τις καταγγελίες αρνείται να υπογράψει την παραλαβή των ελικοπτέρων.
Η απάντηση που υπήρξε από τον συντονιστή της επιτροπής παραλαβής ήταν ότι λίγο - πολύ δεν ξέρει να κάνει καλά τη δουλειά του και δεν ξέρει πώς λειτουργεί η επιτροπή. Φάνηκε μάλιστα να μην τον ενδιαφέρει το πρόβλημα που είχε προκύψει με τα ελλιπή έγγραφα.
Ακολούθησε και συνάντηση μεταξύ του συντονιστή και του μέλους που είχε αρνηθεί να υπογράψει στις αρχές Σεπτεμβρίου. Ζητήθηκαν τότε να δοθούν τα έγγραφα του διαγωνισμού 48/2022 καθώς και άλλα έγγραφα που θα έπρεπε να ελεγχθούν. Δόθηκαν τελικά μόνο τα έγγραφα του διαγωνισμού 48/2022. Εκείνη την ημέρα, ο συντονιστής της επιτροπής παραλαβής ενημερώθηκε επισήμως από το συγκεκριμένο μέλος ότι αρνείται να υπογράψει το πρωτόκολλο παραλαβής των δύο ελικοπτέρων, αναφέροντας και τους συγκεκριμένους λόγους. Στην αυριανή έκδοση ο «Π» θα αποκαλύψει κάποια από τα ευρήματα της έρευνας του μέλους της επιτροπής παραλαβής, τα οποία σίγουρα ενδιαφέρουν τη Νομική Υπηρεσία και την Ελεγκτική Υπηρεσία. Πληροφορίες μας από κοινοβουλευτικές πηγές αναφέρουν πως γνώση για την υπόθεση έχει και ο πρόεδρος της Επιτροπής Ελέγχου της Βουλής.
Υπάρχει απαγόρευση
Μέσα στα πολλά παράδοξα αυτής της διαδικασίας, για μίσθωση των δύο ρωσικών ελικοπτέρων από ελληνική εταιρεία, η οποία τα έχει ενοικιάσει από ουκρανική, υπάρχει από τις 18 Μαρτίου οδηγία της EASA (European Union Aviation Safety Agency) Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφάλειας Πτήσεων για απαγόρευση πτήσης διαφόρων τύπων ρωσικών ελικοπτέρων. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και τα Kamov-32 που έχει μισθώσει το Τμήμα Δασών.
Πέραν όλων των άλλων, ο «Π» τον περασμένο Ιούλιο είχε αναδείξει ακόμα ένα σημαντικό θέμα. Τα Kamov είναι ρωσικής κατασκευής, και εκ των πραγμάτων είναι το λιγότερο προβληματική η συντήρησή τους, καθώς προμήθεια εξαρτημάτων μπορεί να γίνει μόνο από τη Ρωσία, η οποία βρίσκεται υπό καθεστώς κυρώσεων. Αποθέματα που ενδεχομένως υπάρχουν στην Ουκρανία, επίσης είναι αμφίβολο αν μπορούν να χρησιμοποιηθούν, καθώς η χώρα αντιμετωπίζει τη ρωσική εισβολή και κάνει συνεχείς εκκλήσεις για παροχή εναέριων μέσων από δυτικές χώρες.
Όπως επίσης είχαν αναφέρει στον «Π» πηγές που γνωρίζουν τα θέματα διαχείρισης εναέριων μέσων, θα πρέπει να υπάρχει πρόσβαση στα εγχειρίδια συντήρησης της εταιρείας κατασκευής των αεροσκαφών/ελικοπτέρων, καθώς αυτά ανανεώνονται συνεχώς, μηνιαίως και εκτάκτως, και κάτι τέτοιο με τα ρωσικά μέσα δεν μπορεί να γίνει λόγω των αντικυρώσεων της Ρωσίας στην ΕΕ, αλλά και βεβαίως στην Ουκρανία.
Το ερώτημα, αναφέρουν οι ειδικοί, είναι πώς διατηρούν τα ελικόπτερα αυτά το πιστοποιητικό αξιοπλοΐας τους, αφού είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να ισχύει και να υπάρχει επίσημη εγγραφή του αερομεταφορέα με το εργοστάσιο κατασκευής για να παραλαμβάνει τις νέες οδηγίες συντήρησης που εκδίδονται. Όπως απαραίτητη προϋπόθεση της ισχύος της αξιοπλοΐας είναι επίσης και να χρησιμοποιούνται γνήσια ανταλλακτικά και να μην έχουν λήξει.
Μόνο €17,5 εκατομμύρια!
Έγγραφο του Συμβουλίου Προσφορών, το οποίο έχει στην κατοχή του ο «Π», αναφέρει ότι, «μετά από εκτενή συζήτηση, και αφού έλαβε υπόψη του όλα τα στοιχεία που τέθηκαν ενώπιόν του, αποφάσισε ομόφωνα όπως κάνει αποδεκτή την εισήγηση της Αναθέτουσας Αρχής» (Τμήμα Δασών) για κατακύρωση του διαγωνισμού 48/2022 στην EFA VENTURES S.A. «για το ποσό των €7.980.000 πλέον ΦΠΑ για τα έτη 2022 (4 μήνες) και 2023 (6 μήνες). Στην περίπτωση που ασκηθεί το δικαίωμα προαίρεσης για τα έτη 2024 (6) μήνες και 2025 (6 μήνες), το συνολικό ποσό για την περίοδο 2022-2025 (22 μήνες) θα ανέλθει σε €17.556.000 πλέον ΦΠΑ».
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το 2021 τα ίδια ελικόπτερα, Kamov-32 ρωσικής κατασκευής, είχαν ενοικιαστεί €800.000 το κάθε ένα για 6 μήνες που προέβλεπε το συμβόλαιο.
Στην Ελλάδα, 12 ίδιου βάρους, ρωσικά ελικόπτερα, με τις ίδιες δυνατότητες, από την ίδια εταιρεία, ενοικιάστηκαν έναντι €12.000.000 για το 2022.
Επιμονή
Όταν είχε αποφασιστεί η επιβολή αυστηρών κυρώσεων στη Ρωσία για την εισβολή στην Ουκρανία, το Υπ. Γεωργίας είχε σπεύσει να προτείνει να ζητηθεί εξαίρεση για την Κύπρο ώστε να μισθώσει ρωσικά ελικόπτερα, παρά το ότι υπήρχαν διαθέσιμα ελικόπτερα από άλλες δυτικές χώρες, πολύ πιο σύγχρονα και χωρίς προβλήματα στη συντήρησή τους. Παρά το ότι δεν υπήρξε εξαίρεση, φαίνεται πως βρέθηκε τελικώς ο τρόπος να μισθώσουμε και πάλι ρώσικα ελικόπτερα, με μια διαδικασία που αφήνει εκτεθειμένους αυτούς που τα επέλεξαν. Αύριο στον «Π» της Κυριακής περισσότερες αποκαλύψεις.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.