Στην Υπηρεσία Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών έχει αναπτυχθεί με την πάροδο του χρόνου μία κουλτούρα αδιαφάνειας και απόκρυψης σύγκρουσης συμφερόντων. Γεγονός που αποδίδεται, αφενός στην απουσία εσωτερικού ελέγχου και κατ' επέκταση στην ατιμωρησία, και αφετέρου στο ότι η Υπηρεσία Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών διοικείται εδώ και χρόνια με αναπληρωτές διευθυντές που έρχονται και παρέρχονται, με ό,τι αυτό σημαίνει και συνεπάγεται.
Όπως επιβεβαιώθηκε, άλλωστε, μέσα από τις συνεδρίες της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Προσφύγων όπου διατυπώθηκαν και οι σχετικές παραδοχές, λειτουργοί στη συγκεκριμένη υπηρεσία, όπως και στενά συγγενικά τους πρόσωπα, έχουν στην κατοχή τους τουρκοκυπριακές περιουσίες. Οι εν λόγω δημόσιοι υπάλληλοι φέρονται να προωθούσαν ή και να είχαν εμπλοκή στις αιτήσεις συγγενών τους για παραχώρηση τουρκοκυπριακών περιουσιών, παραλείποντας να δηλώσουν ως είναι υποχρεωμένοι τη σύγκρουση συμφέροντος. Οι καταγγελίες που τέθηκαν ενώπιον βουλευτών μιλούν για απόκρυψη συμφερόντων και από μέλη των επιτροπών που συμβουλεύουν τον Κηδεμόνα των Τουρκοκυπριακών Περιουσιών, δηλαδή τον εκάστοτε υπουργό Εσωτερικών για οτιδήποτε θέμα αφορά διαχείριση τουρκοκυπριακών περιουσιών. Αποτελεί αναμφισβήτητα θετική εξέλιξη το γεγονός ότι η Ελεγκτική Υπηρεσία θα διερευνήσει όλα τα πιο πάνω, θέτοντας κάτω από το μικροσκόπιό της υπαλλήλους της Υπηρεσίας Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών καθώς και μέλη των συμβουλευτικών επιτροπών, προκειμένου να διαπιστώσει τυχόν διαπλεκόμενα συμφέροντα και σύγκρουση συμφέροντος.
Πίστωση χρόνου για τον κατάλογο
Ο αναπληρωτής διευθυντής της Υπηρεσίας Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών κ. Γιώργος Ματθαιόπουλος θα κατέθετε χθες στη Βουλή τον κατάλογο με τα ονόματα των υπαλλήλων της Υπηρεσίας του, των μελών των συμβουλευτικών επιτροπών και των συγγενών τους που έχουν στην κατοχή τους τουρκοκυπριακές περιουσίες. Όπως πληροφορείται ο «Π», ο κ. Ματθαιόπουλος σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε με τον πρόεδρο της Επιτροπής Προσφύγων της Βουλής κ. Νίκο Κέττηρο ζήτησε πίστωση χρόνου μερικών 24ώρων, προκειμένου να περιλάβει στον κατάλογο και τους υπαλλήλους όπως και τα μέλη των συμβουλευτικών επιτροπών που αρχικά αρνήθηκαν να συνεργαστούν και να αποκαλύψουν κατά πόσο κατέχουν οι ίδιοι και συγγενικά τους πρόσωπα τουρκοκυπριακές περιουσίες επικαλούμενοι προσωπικά δεδομένα. Τα συγκεκριμένα πρόσωπα έκαναν δεύτερες σκέψεις μετά τη δήλωση του κ. Κέττηρου ότι ζητήθηκαν να σταλούν στη Βουλή και τα ονόματα όσων κρύβονται πίσω από προσωπικά δεδομένα.
Ο Οδυσσέας και η συγκάλυψη
Το κουκούλωμα υπόθεσης που αφορούσε σύγκρουση συμφέροντος στην Υπηρεσία Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών κατήγγειλε ο γενικός ελεγκτής κ. Οδυσσέας Μιχαηλίδης, με επιστολή του τον Μάιο του 2017 προς τον τέως γενικό εισαγγελέα κ. Κώστα Κληρίδη. Στην εν λόγω επιστολή ο γενικός ελεγκτής ενημέρωσε τον κ. Κληρίδη για το πώς κουκουλώθηκε η υπόθεση, καλώντας τον, παράλληλα, να προβεί στις δικές του ενέργειες. Η Ελεγκτική Υπηρεσία δεν έλαβε καμία απάντηση από τον κ. Κληρίδη μέχρι και τον Ιούνιο του 2020 που παραιτήθηκε.
Ειδικότερα, η υπόθεση αφορούσε ανταλλαγή τεμαχίου ιδιοκτησίας ελληνοκυπριακής εταιρείας με δύο τουρκοκυπριακά τεμάχια στο χωριό Ασώματος στη Λεμεσό. Η σύγκρουση συμφερόντων αφορούσε λειτουργούς της Υπηρεσίας Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών οι οποίες χειρίστηκαν την υπόθεση. Η Ελεγκτική Υπηρεσία εντόπισε ότι τις δύο αιτήσεις ανταλλαγών που περιγράφονται πιο πάνω χειρίστηκαν δύο λειτουργοί της Υπηρεσίας Διαχείρισης, των οποίων οι σύζυγοι εργάζονταν σε εταιρείες που ήταν συνδεδεμένες με την ενδιαφερόμενη εταιρεία που ζήτησε την ανταλλαγή με τουρκοκυπριακά τεμάχια.
Στη βάση των πιο πάνω και δεδομένου ότι οι δύο δημόσιοι υπάλληλοι απώλεσαν το εχέγγυο της αμερόληπτης κρίσης, η Ελεγκτική Υπηρεσία εισηγήθηκε την πειθαρχική τους δίωξη καθώς απέκρυψαν τη σύγκρουση συμφέροντος. Η εισήγηση του Οδυσσέα Μιχαηλίδη για πειθαρχική έρευνα απορρίφθηκε με το επιχείρημα ότι ο ρόλος των δύο υπό αναφορά λειτουργών περιοριζόταν σε διαδικαστικό και διεκπεραιωτικό. Μετά από επιμονή του Οδυσσέα Μιχαηλίδη διενεργήθηκε εν τέλει πειθαρχική έρευνα, η οποία απάλλαξε τις δύο υπαλλήλους. Εξέλιξη που ανάγκασε τον Οδυσσέα Μιχαηλίδη να αποστείλει επιστολή στον γενικό εισαγγελέα τον Μάιο του 2017, καταγγέλλοντας, ούτε λίγο ούτε πολύ, το κουκούλωμα της υπόθεσης. Επί τούτου, ο γενικός ελεγκτής διαβίβασε στοιχεία στον Κώστα Κληρίδη σύμφωνα με τα οποία οι δύο λειτουργοί υπέβαλλαν γραπτώς εισηγήσεις στους ανωτέρους τους για θετική αντίκρυση των προτεινόμενων ανταλλαγών.
Ξεκάθαρη η νομοθεσία, αλλά….
Η παράγραφος (β) του εδαφίου (2) του άρθρου 60 του περί Δημοσίας Υπηρεσίας Νόμου απαγορεύει σε δημόσιο υπάλληλο να αvαλαμβάvει είτε ατoμικώς, είτε ως μέλoς συλλoγικoύ oργάvoυ τηv επίλυση ζητήματoς και vα μη συμπράττει στηv έκδoση πράξεωv, αv o ίδιoς ή πρόσωπo με τo oπoίo έχει ιδιάζoυσα σχέση ή συγγεvής τoυ εξ αίματoς ή εξ αγχιστείας μέχρι και τoυ τέταρτoυ βαθμoύ έχει πρόδηλo συμφέρov. Στην προκειμένη περίπτωση ήταν ξεκάθαρο το «πρόδηλο συμφέρον».
Πρόσθετα, με βάση την ερμηνεία που δίνεται στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, σύγκρουση συμφερόντων δύναται να υπάρχει στις περιπτώσεις όπου ένα άτομο ή οργανισμός εμπλέκεται σε διάφορες καταστάσεις, προσωπικές ή επαγγελματικές, οι οποίες ενδέχεται να επηρεάσουν τόσο την κρίση, όσο και τις πράξεις του και πιθανόν να διαφθείρουν τα κίνητρά του, με αποτέλεσμα να ενεργήσει με τρόπο που να υπονομεύει την αμερόληπτη διεξαγωγή των καθηκόντων/εργασιών του. Στην προκειμένη περίπτωση ήταν ξεκάθαρο, σύμφωνα με τον γενικό ελεγκτή, ότι προέκυπτε σύγκρουση συμφέροντος.
Σε εξαιρετικές περιπτώσεις
Δέον να σημειωθεί ότι η νομοθεσία που διέπει τη χρήση των τουρκοκυπριακών περιουσιών επιτρέπει τις ανταλλαγές τουρκοκυπριακών τεμαχίων με ελληνοκυπριακά τεμάχια στις ελεύθερες περιοχές μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, κατά τις οποίες θα είναι επωφελές για τον ιδιοκτήτη ή αναγκαίο για το δημόσιο συμφέρον.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.