Νέα σχολική χρονιά με άλυτα προβλήματα

Φωτεινή Παπαδοπούλου Δημοσιεύθηκε 4.9.2022
Νέα σχολική χρονιά με άλυτα προβλήματα

Απομένουν μόνο λίγα εικοσιτετράωρα προκειμένου οι μαθητές της Μέσης Εκπαίδευσης να λάβουν ξανά τις θέσεις τους στα θρανία, ενώ ακριβώς μία βδομάδα μεσολαβεί μέχρι να ηχήσει το πρώτο κουδούνι στα δημοτικά σχολεία. Η νέα σχολική χρονιά ξεκινά απαλλαγμένη από μέτρα που αφορούν στην πανδημία του κορωνοϊού ύστερα από απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, γεγονός που ικανοποιεί τα αιτήματα των οργανωμένων γονέων Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης, «αφού η απαλλαγή από τη μάσκα βοηθά στις συνθήκες διδασκαλίας τόσο για τα παιδιά, όσο και για τους εκπαιδευτικούς. Ακόμη, η μη διενέργεια rapid test εντός των σχολικών δομών εξοικονομεί πολύτιμο διδακτικό χρόνο», δηλώνει στον «Π» ο πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης κ. Χαράλαμπος Διονυσίου. Ποιες άλλες προετοιμασίες, όμως, έχουν γίνει, μέχρι στιγμής, για το σχολικό έτος 2022-2023 και ποιες εκκρεμότητες παραμένουν;


Στελέχωση 

«Σε έναν μεγάλο βαθμό τα σχολεία είναι έτοιμα να υποδεχθούν παιδιά και εκπαιδευτικούς. Σε θέματα εκπαιδευτικού προσωπικού και στελέχωσης υπάρχουν μέχρι αυτή την ώρα κάποιες εκκρεμότητες τόσο σε διορισμούς, όσο και σε μεταθέσεις και τοποθετήσεις εκπαιδευτικών», σημειώνει η κ. Μύρια Βασιλείου, πρόεδρος της ΠΟΕΔ, και υπογραμμίζει πως, «είναι σημαντικό και αυτές οι εκκρεμότητες να διευθετηθούν άμεσα. Στόχος πρέπει να είναι η πλήρης και επαρκής στελέχωση όλων των σχολικών μονάδων στη βάση των εκπαιδευτικών αναγκών των παιδιών».

Σύμφωνα με την κ. Βασιλείου, ο βασικός λόγος καθυστέρησης της στελέχωσης των σχολικών μονάδων αποτελεί ο μεγάλος αριθμός έκτακτων εκπαιδευτικών. «Για τον λόγο αυτό, η ΠΟΕΔ εδώ και αρκετό καιρό ζητά την άμεση δημιουργία νέων οργανικών θέσεων Δημοτικής Εκπαίδευσης (Δημοτική-Προδημοτική και Ειδική Εκπαίδευση). Το μεγαλύτερο πρόβλημα φαίνεται να εντοπίζεται στον κλάδο της Ειδικής Εκπαίδευσης όπου το ποσοστό των έκτακτων εκπαιδευτικών ξεπερνά το 50% του συνόλου των εκπαιδευτικών Ειδικής Εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, από σύνολο 1.050 εκπαιδευτικών που εργάζονται στην Ειδική Εκπαίδευση οι 550 από αυτούς είναι έκτακτοι (αορίστου χρόνου και συμβασιούχοι)».

Το ίδιο ακριβώς πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι εκπαιδευτικοί της Μέσης Εκπαίδευσης, με τον πρόεδρο της ΟΕΛΜΕΚ, κ. Κωνσταντίνο Κωνσταντινόπουλο, να επισημαίνει ότι «στην Κύπρο, το 15% των αναγκών μας σε εκπαιδευτικό προσωπικό καλύπτεται από έκτακτους, έναντι ποσοστού 5% στην ΕΕ. Ο λόγος που ακόμα γίνονται ανακοινώσεις για μετακινήσεις και μεταθέσεις εκπαιδευτικών είναι αυτός: διότι οι διορισμοί των έκτακτων καθυστερούν σε σχέση με τις όποιες μεταθέσεις του μόνιμου προσωπικού». Ο κ. Κωνσταντινόπουλος επισημαίνει την ανάγκη για αύξηση του αριθμού των οργανικών-μόνιμων εκπαιδευτικών, «πράγμα απαραίτητο για την καλύτερη οργάνωση και σταθερότητα του προσωπικού που στελεχώνει τα σχολεία μας».


Η διδασκαλία της Ελληνικής

Όσον αφορά το αίτημα της ΠΟΕΔ για διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας στα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία, «βρίσκεται ακόμη σε εκκρεμότητα το θέμα της χαρτογράφησης των αναγκών των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία και κατ’ επέκταση της στελέχωσης των σχολείων με το αναγκαίο εκπαιδευτικό προσωπικό που θα βοηθήσει τα παιδιά αυτά στην εκμάθηση της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας. Η χαρτογράφηση πρέπει να γίνει το γρηγορότερο», επισημαίνει η κ. Βασιλείου και συμπληρώνει πως, «θέση της οργάνωσης είναι ότι η διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας πρέπει να γίνεται από μόνιμο προσωπικό και όχι υπό το καθεστώς της αγοράς υπηρεσιών».


Σχολικοί Συνοδοί

Αντικείμενο συζήτησης για τη φετινή σχολική χρονιά αποτελεί ο κλάδος των σχολικών συνοδών για παιδιά που χρήζουν βοήθειας κατά τη διάρκεια της παρουσίας τους στο σχολείο. Θέση τόσο της ΠΟΕΔ, όσο και της ΟΕΛΜΕΚ όσον αφορά τη στελέχωση των σχολικών μονάδων με σχολικούς συνοδούς, «είναι ότι η στελέχωση πρέπει να γίνεται έγκαιρα και στη βάση των αναγκών του κάθε παιδιού». «Επιπλέον, παρατηρούνται πρακτικές κατά τις οποίες, αν και μία συνοδός έχει την αποκλειστική ευθύνη ενός παιδιού, σε περίπτωση που κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς αλλάξουν κάποια δεδομένα, όπως είναι για παράδειγμα η έγκριση και άλλου παιδιού για να έχει συνοδό, πολλές φορές η λύση που δίνεται είναι μία συνοδός να αναλάβει και δεύτερο παιδί. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αναστατώνεται τόσο το πρόγραμμα του σχολείου αλλά, κυριότερα, τα ίδια τα παιδιά», τονίζει η κ. Βασιλείου. 

Σύμφωνα με τα όσα είπε ο κ. Φρίξος Ζεμπύλας, πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Γονέων Δημοτικής Εκπαίδευσης, στον «Π», το ζήτημα της Ειδικής Εκπαίδευσης είναι πολύ σημαντικό, γι’ αυτό και «έχει παρθεί απόφαση με έγκριση από το Υπουργικό όπως συσταθεί μία ειδική επιτροπή που θα ασχολείται με την εξέταση περιπτώσεων παιδιών που χρήζουν συνοδείας από σχολικό συνοδό». Με αυτόν τον τρόπο, όπως ενημερωνόμαστε από τον κ. Ζεμπύλα, θα μειώνεται ο χρόνος καθυστέρησης για έγκριση και διορισμό των συνοδών, καθώς, «μέχρι τώρα, τα θέματα αυτά απασχολούσαν την Επαρχιακή Επιτροπή και παρατηρείτο πολλές φορές καθυστέρηση από 6 μήνες έως 2 χρόνια ώσπου ένα αίτημα για θέση σχολικού συνοδού να προχωρήσει». Τέλος, ο κ. Ζεμπύλας ανέφερε στον «Π» ότι βρίσκεται σε συζήτηση στη Βουλή το εργασιακό καθεστώς των σχολικών συνοδών, με απώτερο σκοπό να επιτευχθεί η εργοδότησή τους με καθεστώς μονιμοποίησης.


Κτηριακές αναβαθμίσεις και κλιματιστικά

Όσον αφορά την κτηριακή ετοιμότητα των σχολικών μονάδων, είναι γνωστό πως υπάρχει ένας αριθμός σχολείων στα οποία ακόμη γίνονται κτηριακές εργασίες. «Αυτό είναι αναμενόμενο», αναφέρει η κ. Βασιλείου, «μιας και η αναβάθμιση και βελτίωση των σχολικών μας κτηρίων χρειάζεται και είναι κάτι που και εμείς ως ΠΟΕΔ ζητούμε. Παραμένει, όμως, ύψιστης σημασίας και το θέμα της ασφάλειας παιδιών και εκπαιδευτικών, επομένως αναμένουμε ότι στις περιπτώσεις όπου υπάρχουν εργοτάξια σε σχολικές μονάδες θα παρθούν τα αναγκαία μέτρα που θα διασφαλίζουν θέματα ασφάλειας παιδιών και εκπαιδευτικών». Συμφωνώντας με την κ. Βασιλείου στα πιο πάνω, ο κ. Φρίξος Ζεμπύλας υπογραμμίζει το αίτημα για 100% προστασία και ασφάλεια, «γνωρίζοντας ότι σε 22 δημοτικά σχολεία παγκυπρίως βρίσκονται σε εξέλιξη κτηριακές εργασίες».

«Και μιας και αναφέρομαι σε κτηριακή ετοιμότητα», προσθέτει η κ. Βασιλείου, «δυστυχώς το θέμα με τα κλιματιστικά στις αίθουσες διδασκαλίας παραμένει για ακόμη μία χρονιά σε εκκρεμότητα. Με θερμοκρασίες που κάθε χρόνο αυξάνονται, σε συνδυασμό με τη σκόνη και την υγρασία, επιβάλλεται οι σχεδιασμοί από πλευράς ΥΠΑΝ να προχωρήσουν τάχιστα».

Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ συμπληρώνει για το θέμα των κλιματιστικών ότι, «ενώ υπήρξαν προθέσεις και θετική ανταπόκριση του υπουργείου, η καθυστέρηση στην υλοποίηση έγκειται στην έλλειψη επίσημων πολιτικών αποφάσεων από το Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο είναι αρμόδιο να εγκρίνει τη χρηματοδότηση του σχεδίου. Δεν έχουμε καμιά ενημέρωση, ούτε κάποιο χρονοδιάγραμμα έναρξης εγκατάστασης κλιματιστικών υποδομών».


Εξετάσεις τετραμήνων και επέκταση στα γυμνάσια

Δυσφορία εκφράζεται από την εκπαιδευτική κοινότητα και για τον θεσμό των εξετάσεων τετραμήνων, ο οποίος από τη νέα σχολική χρονιά επεκτείνεται και στα γυμνάσια για πρώτη φορά. «Συνήθως, επεκτείνεις έναν θεσμό που έχει επιτυχία», τονίζει ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, εκφράζοντας έτσι τη διαφωνία της οργάνωσης με αυτή την εξέλιξη, λόγω των προβλημάτων που παρουσίασε η εφαρμογή της στον λυκειακό κύκλο. «Δεν υπήρξε καμία συζήτηση για το θέμα, δεν έχουμε καλεστεί ποτέ για διάλογο, κι ακόμα αναμένουμε τις επίσημες ενημερώσεις για την εφαρμογή του θεσμού στα γυμνάσια», καταλήγει ο κ. Κωνσταντινόπουλος.

Μεταξύ άλλων, η οργάνωση των εκπαιδευτικών τονίζει την ανάγκη διαφοροποίησης της εξεταστικής διαδικασίας, κυρίως στη Γ’ τάξη Λυκείου και Τεχνικών Σχολών, καθώς διαπιστώθηκε στην πράξη ότι οι τελειόφοιτοι υφίστανται αφόρητη πίεση και έχουν βαρυφορτωμένο πρόγραμμα. Ως εκ τούτου, «είχαμε ζητήσει να τερματιστεί το εξουθενωτικό σύστημα των τριών κεντρικών εξετάσεων για τη Γ’ Λυκείου με την κατάργηση της ενδιάμεσης γραπτής κεντρικής εξέτασης. Να καταργηθεί, επίσης, η ενδιάμεση κεντρική γραπτή εξέταση και στην Α’ και Β’ Λυκείου, αφού η διεξαγωγή της ευθύνεται κατά κύριο λόγο για την απώλεια ωφέλιμου διδακτικού χρόνου. Θεωρούμε ότι αντί των δύο κεντρικών εξετάσεων θα μπορούσε να παραμείνει η τελική γραπτή κεντρική εξέταση με σαφώς καθορισμένο ποσοστό εξεταστέας ύλης για τα εξεταζόμενα μαθήματα που προβλέπονται σήμερα», αναφέρει εκ μέρους των εκπαιδευτικών ο κ. Κωνσταντινόπουλος.

Εκ μέρους των γονέων, ο κ. Χαράλαμπος Διονυσίου αναφέρει στον «Π» ότι ο θεσμός των τετραμήνων, «δεν έχει εξυπηρετήσει στον βαθμό που όλοι ελπίζαμε, καθώς χάνεται πολύς ωφέλιμος διδακτικός χρόνος λόγω της διακοπής κάθε φορά για τη διεξαγωγή των εξετάσεων. Ως γονείς υποστηρίζουμε τον θεσμό, όμως ήταν απαραίτητες κάποιες τροποποιήσεις», επισημαίνει ο κ. Διονυσίου, «ιδίως για τη Γ’ Λυκείου. Προτείναμε πριν το καλοκαίρι όπως καταργηθούν οι ενδιάμεσες εξετάσεις για αυτά τα παιδιά που προετοιμάζονται για τις παγκύπριες και εναλλακτικά να αξιολογούνται στα τετράμηνα με εξεταστικά μορφής διαγωνισμάτων. Ο υπουργός Παιδείας είχε προβεί σε ορισμένες σχετικές τροποποιητικές προτάσεις τις οποίες, όμως, απέσυρε προτού συζητηθούν στη Βουλή».

Επιπλέον, ο κ. Διονυσίου εκφράζει τις επιφυλάξεις του για την εφαρμογή των εξετάσεων τετραμήνων στα γυμνάσια. «Έχουμε μεταφέρει τις θέσεις μας και πραγματικά απορώ πώς θα καταστεί εφικτό για παιδιά που μεταβαίνουν από το δημοτικό, για παιδιά αλλόγλωσσα, είτε για παιδιά που παρουσιάζουν παραβατική συμπεριφορά, να προετοιμαστούν για αυτές τις εξετάσεις και τελικά να παρακαθίσουν και να γράψουν», διερωτάται ο κ. Διονυσίου.



Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Νομική Υπηρεσία Vs Οδυσσέας Μιχαηλίδης - Μια σκληρή νομική μάχη που είναι κυρίως πολιτική
ΚΥΠΡΟΣ

Νομική Υπηρεσία Vs Οδυσσέας Μιχαηλίδης - Μια σκληρή νομική μάχη που είναι κυρίως πολιτική

Νομική Υπηρεσία Vs Οδυσσέας Μιχαηλίδης - Μια σκληρή νομική μάχη που είναι κυρίως πολιτική

Πρόεδρος Κομισιόν: «Υπάρχει ένας οδικός χάρτης στο Κυπριακό και η ΕΕ στηρίζει το νησί»
ΚΥΠΡΟΣ

Πρόεδρος Κομισιόν: «Υπάρχει ένας οδικός χάρτης στο Κυπριακό και η ΕΕ στηρίζει το νησί»

Πρόεδρος Κομισιόν: «Υπάρχει ένας οδικός χάρτης στο Κυπριακό και η ΕΕ στηρίζει το νησί»

Δεν υπάρχει επίσημη πρόταση για τριμερή ή πενταμερή λέει το λεγόμενο «υπεξ»
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δεν υπάρχει επίσημη πρόταση για τριμερή ή πενταμερή λέει το λεγόμενο «υπεξ»

Δεν υπάρχει επίσημη πρόταση για τριμερή ή πενταμερή λέει το λεγόμενο «υπεξ»

Επιστολή Στεφάνου σε Πρ. Χριστοδουλίδη: «Προσβολή για τη δημοκρατία η μη αναφορά στο πραξικόπημα σε εγκύκλιο του υπ. Παιδείας»
ΚΥΠΡΟΣ

Επιστολή Στεφάνου σε Πρ. Χριστοδουλίδη: «Προσβολή για τη δημοκρατία η μη αναφορά στο πραξικόπημα σε εγκύκλιο του υπ. Παιδείας»

Επιστολή Στεφάνου σε Πρ. Χριστοδουλίδη: «Προσβολή για τη δημοκρατία η μη αναφορά στο πραξικόπημα σε εγκύκλιο του υπ. Παιδείας»

Λεμεσός: Αύριο η απόφαση τού Δικαστηρίου για τους 10 που συνελήφθησαν στη διαδήλωση κατά αστυνομικών πρακτικών για έλεγχο αλλοδαπών
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Λεμεσός: Αύριο η απόφαση τού Δικαστηρίου για τους 10 που συνελήφθησαν στη διαδήλωση κατά αστυνομικών πρακτικών για έλεγχο αλλοδαπών

Λεμεσός: Αύριο η απόφαση τού Δικαστηρίου για τους 10 που συνελήφθησαν στη διαδήλωση κατά αστυνομικών πρακτικών για έλεγχο αλλοδαπών