Προς επικαιροποίηση το ολοκληρωμένο σχέδιο κινητικότητας της Λευκωσίας που θα λαμβάνει υπόψη και τη γραμμή τραμ.
Αν οι Λευκωσιάτες θέλουν να αποκτήσει τραμ η πόλη τους θα πρέπει πρώτα να μπουν σε λεωφορεία. Αυτό προκύπτει από τις συστάσεις της ΕΕ που εξέτασε εδώ και καιρό την μελέτη που έγινε για τη δημιουργία τραμ στη Λευκωσία. Συγκεκριμένα οι εμπειρογνώμονες του Jaspers -λειτουργοί της Κομισιόν, της ΕΤεΠ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης, - όπως έγραψε ξανά ο «Π» κρίνουν πως το έργο για τη δημιουργία γραμμής τραμ στη Λευκωσία δεν είναι ώριμο ακόμα και προκρίνουν πριν τα επόμενα βήματα να ενθαρρυνθεί η χρήση των υφιστάμενων μέσων μαζικής μεταφοράς.
Μεταξύ άλλων στις συστάσεις του Jaspers ζητούνται δράσεις για στήριξη των δημοσίων μεταφορών πριν επιχειρηθεί το εγχείρημα για τη δημιουργία τραμ στη Λευκωσία προτείνοντας τη δημιουργία αποκλειστικών γραμμών λεωφορείων προκειμένου να εμπεδωθεί στο μέλλον και η γραμμή του τραμ.
Συνοπτικά οι συστάσεις της ΕΕ προκρίνουν την δημιουργία λεωφορειολωρίδων πριν την εξέταση δημιουργίας γραμμής τραμ που θα περνά από τις γραμμές των λεωφορείων.
Το Jaspers, πάντως, δεν αποκλείει την ανάπτυξη τραμ στην πρωτεύουσα μέσα στα επόμενα χρόνια, όπως επίσης και η κυβέρνηση αφού ενέταξε το έργο στο Εθνικό Σχέδιο Ενέργειας και Κλίματος που υποβλήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην αρχή του χρόνου με στόχο τη μείωση της εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου.
Πρώτα λεωφορειολωρίδεςΟι συστάσεις της ΕΕ φαίνεται, πάντως, να ακολουθούνται για την ώρα από το Υπουργείο Μεταφορών το οποίο προσδοκά πως με τη δημιουργία λεωφορειολωρίδων θα γίνει το πρώτο βήμα για τη δημιουργία τραμ στη Λευκωσία.
Ο υπουργός Μεταφορών Γιάννης Καρούσος μιλώντας στον «Π» ανέφερε πως η ανάπτυξη του τραμ περιλαμβάνεται στους μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους του υπουργείου του Υπουργείου του σημειώνοντας πως οι σχεδιασμοί για τα επόμενα χρόνια θα εξαρτηθούν και από την επικαιροποίηση του ολοκληρωμένου σχεδίου κινητικότητας της Λευκωσίας. Ο ίδιος ανέφερε πως με την προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού, για την επικαιροποίηση του σχεδίου κινητικότητας της πρωτεύουσας, που θα δίνει έμφαση στην δημιουργία λεωφορειολωρίδων θα υπάρξει μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα και για το τραμ. Ο κ. Καρούσος ανέφερε πως οι λεωφορειολωρίδες θα αποτελέσουν στην ουσία τον «σκελετό» της γραμμής του τραμ στη Λευκωσία υπενθυμίζοντας πως υπάρχουν ήδη μελέτες για ανάπτυξη πέραν των 14 χιλιομέτρων γραμμής τραμ στην πόλη και για μετέπειτα επέκτασης της γραμμής με τρένο για διασύνδεση με άλλες επαρχίες.
Το πρώτο βήμα για το τραμ στη Λευκωσία, ανέφερε ο υπουργός, είναι η δημιουργία λεωφορειολωρίδων οι οποίες αναμένεται να αυξήσουν και τη χρήση των λεωφορείων. Το έργο, πρόσθεσε, εφόσον προχωρήσει μπορεί να αναλάβει το κράτος αλλά και ιδιώτης.
Σε σχέση με τη ανάπτυξης της χρήσης των λεωφορείων το Jaspers στις συστάσεις του για το θέμα προβαίνει σε σειρά εισηγήσεων προτείνοντας μεταξύ άλλων ξεχωριστούς διαδρόμους, που θα ορίζονται ως λεωφορειολωρίδες ( που θα εξεταστούν στο πλαίσιο επικαιροποίησης του σχεδίου κινητικότητας της Λευκωσίας), νέα οχήματα ( σ.σ. ου ήδη υπάρχουν σε Λευκωσία και Λάρνακα μετά την ανάληψη των δημόσιων μεταφορών από νέο ανάδοχο), την ενημέρωση των επιβατών σε πραγματικό χρόνο, πλήρη προσβασιμότητα σε λεωφορεία και στάσεις λεωφορείων και δημιουργία στάσεων/πλατφόρμων που θα προσομοιάσουν με στάσεις του τραμ, αναθεώρηση του οικονομικού μοντέλου για τις υπηρεσίες δημόσιων μεταφορών για να μεγιστοποιηθεί η προσέλκυση δυνητικών χρηστών μέσω χαμηλότερων ναύλων και εξέταση νέων πολιτικών για την περαιτέρω ενθάρρυνση της χρήσης λεωφορείων από μαθητές. Οι αναφορές στον «Π» του υπουργού Μεταφορών για το ενδεχόμενο ανάπτυξης της γραμμής τραμ στη Λευκωσία από ιδιώτη επενδυτή δεν αποκλείεται να σχετίζονται και με το κόστος της όλης υποδομής που θα χρειαστεί. Όπως γράψαμε ξανά βάσει μελέτης που έγινε το 2015 για το θέμα η κατασκευή μιας γραμμής τραμ στη Λευκωσία με τα τότε δεδομένα που δεν διαφοροποιήθηκαν και πολύ από τότε όσον αφορά το κυκλοφοριακά θα ήταν βιώσιμη υπό την προϋπόθεση ότι το κράτος θα συνεισφέρει σημαντικά τόσο στη δημιουργία της υποδομής όσο και στα λειτουργικά ετήσια έξοδα. Αφού σύμφωνα με τη μελέτη που έγινε για λογαριασμό του Τμήματος Δημοσίων Έργων το τελικό κόστος για το έργο με βάση το σενάριο που είχε αρχικά αποφασιστεί ανέρχεται στα 216,5 εκατ. ευρώ με χαμηλές όμως αποδόσεις όσον αφορά την ανάπτυξη του έργου.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.