Η πανδημία του νέου κορωνοϊού, η οποία έχει επηρεάσει αρνητικά την τουριστική βιομηχανία της Κύπρου και κατά συνέπεια και τις επιχειρήσεις θαλάσσιων αθλημάτων και ψυχαγωγίας, ωθεί το Υφυπουργείο Ναυτιλίας να αφήσει κατά μέρος την προσπάθεια εκσυγχρονισμού του διάτρητου και αναχρονιστικού νομικού πλαισίου για τα θαλάσσια σπορ (μέσω και θέσπισης αυστηρών κανονισμών) και να σπεύσει σε τροποποίηση του νόμου για τα ταχύπλοα σκάφη έτσι ώστε οι πιο πάνω επιχειρήσεις να μπορούν να τα ενοικιάζουν και σε ντόπιους τουρίστες.
«Λόγω και των περιορισμών στις αεροπορικές και ακτοπλοϊκές διακινήσεις, αναμένεται ότι θα υπάρχει δραματική μείωση στις αφίξεις τουριστών από το εξωτερικό, οι οποίοι αποτελούν και τον κύριο όγκο των πελατών των πιο πάνω επιχειρήσεων, οι οποίες θα πρέπει να βασιστούν στον εγχώριο τουρισμό για να επιβιώσουν», εξηγεί το υφυπουργείο, που απευθύνει επείγουσα πρόσκληση στον αρχηγό Αστυνομίας, στα Υπουργεία Δικαιοσύνης, Ενέργειας και Εσωτερικών ως επίσης και στο Υφυπουργείο Τουρισμού για δημόσια διαβούλευση ώστε να αρθεί η διάκριση που υπάρχει στο άρθρο 4(2) του νόμου μεταξύ προσωρινών επισκεπτών και μόνιμων κατοίκων της Δημοκρατίας. Μάλιστα το Υφυπουργείο Ναυτιλίας καλεί τα αρμόδια υπουργεία και την Αστυνομία να μεταβιβάσουν τυχόν απόψεις τους μέχρι μεθαύριο 24 Ιουνίου «δεδομένης της επείγουσας φύσης του θέματος».
Με ασφαλιστικές δικλίδες
Σήμερα βάσει της νομοθεσίας επιτρέπεται η ενοικίαση των σκαφών σε προσωρινούς επισκέπτες που δεν είναι κάτοχοι άδειας χειριστή ταχύπλοου σκάφους. Ο μόνιμος κάτοικος στη Δημοκρατία δύναται να ενοικιάσει το ίδιο σκάφος μόνο εάν είναι κάτοχος άδειας χειριστή ταχύπλοου σκάφους. Με το προτεινόμενο τροποποιητικό νομοσχέδιο τα ταχύπλοα σκάφη (Κατηγορίας Β’) δύναται να ενοικιαστούν για ιδιωτική χρήση και να τυγχάνουν χειρισμού από πρόσωπα που δεν είναι εφοδιασμένα με την άδεια ή το πιστοποιητικό που αναφέρονται στα εν λόγω εδάφια, νοουμένου ότι συντρέχουν τα πιο κάτω:
- Τα πιο πάνω πρόσωπα έχουν συμπληρώσει το 21ο έτος της ηλικίας τους (από 17 που προβλέπει σήμερα η νομοθεσία).
- Τα σκάφη δεν θα απομακρύνονται πέραν των 6 ναυτικών μιλίων από το σημείο ενοικίασης ή της καθορισμένης με εγκύκλιο της αρμόδιας αρχής θαλάσσιας περιοχής.
- Εάν το σκάφος είναι θαλάσσιο σκούτερ, αυτό δεν θα απομακρύνεται από το οπτικό πεδίο του ιδιοκτήτη ή του υπάλληλου του που ανέλαβε να εποπτεύει τα ενοικιασμένα σκούτερ. Επιπρόσθετα το άτομο που εποπτεύει τα ενοικιασμένα σκούτερ θα έχει στη διάθεσή του ασύρματη συσκευή ελέγχου των σκούτερ με την οποία θα μπορεί να δίνει οδηγίες με ηχητικά σήματα ή και να ακινητοποιεί το σκούτερ.
- Τα πιο πάνω πρόσωπα έχουν συνυπογράψει την καθορισμένη δεσμευτική δήλωση με τον ιδιοκτήτη του εν λόγω σκάφους, στην οποία να φαίνεται ότι ο ιδιοκτήτης έχει βεβαιωθεί για τις γνώσεις τους αναφορικά με τα θέματα που καθορίζονται από κανονισμούς που εκδίδονται δυνάμει του παρόντος νόμου.
Από το 2017 εκκρεμεί ακόμα... πλαίσιο για water sports
Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου που επείγεται να προωθήσει στη Βουλή, το Υφυπουργείο Ναυτιλίας επεξεργάζεται και προωθεί νέα νομοθεσία για αντικατάσταση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, από την οποία μεταξύ άλλων απαλείφεται η διάκριση μεταξύ ντόπιων και ξένων τουριστών για την ενοικίαση ταχύπλοων. Αναφέρεται περαιτέρω πως έχουν πρόσφατα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση προσχέδια νόμου και κανονισμών (νομοσχέδιο με τίτλο «ο περί Ναυσιπλοΐας Αναψυχής στη Δημοκρατία Νόμος του 2020» και σχετικοί κανονισμοί), ωστόσο, και ενώ επρόκειτο το θεσμικό πλαίσιο να είναι έτοιμο φέτος, πλέον η πρόθεση του υφυπουργείου είναι νομοσχέδιο και κανονισμοί να ψηφιστούν και να τεθούν σε εφαρμογή εντός του 2021. Συνεπώς η προτεινόμενη τροποποίηση με το υπό αναφορά νομοσχέδιο που εξασφάλισε ο «Π» θα έχει προσωρινό χαρακτήρα προκειμένου να αμβλυνθούν άμεσα οι αρνητικές οικονομικές συνέπειες από την πανδημία του κορωνοϊού επί των επιχειρήσεων θαλάσσιων αθλημάτων και ψυχαγωγίας.
Δέον ωστόσο να σημειωθεί πως είναι από την εποχή του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας το 2017, όταν και συνέβη το θανατηφόρο θαλάσσιο ατύχημα στον Ακάμα, που τρέχει η διεργασία για εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου χρήσης ταχύπλοων σκαφών. Σημειώνεται πως το πλαίσιο που ισχύει από το 2002 είναι διάτρητο με πολλές ασάφειες, την ώρα που τα ιδιωτικά ταχύπλοα σκάφη έχουν διπλασιαστεί στις κυπριακές θάλασσες.