Ο δικαστικός «πόλεμος» που έχει ξεκινήσει ήταν αναμενόμενος, αφού δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητο το κόστος συμβολαίων και οι υφιστάμενες εταιρείες δεν είναι διατεθειμένες να το χάσουν αμαχητί
Όχι μόνο δεν ήρθησαν τελικά τα απαγορευτικά διατάγματα που κατάφεραν να εξασφαλίσουν οι υφιστάμενοι παροχείς δημοσίων μεταφορών, σε μία προσπάθειά τους να ανατρέψουν την απόφαση για κατακύρωση της νέας σύμβασης σε τέσσερις επαρχίες στην νεοεμφανιζόμενη κοινοπραξία MLKP ισπανικών και κυπριακών συμφερόντων, αλλά το δικαστήριο αποφάσισε να τα οριστικοποιήσει αποδεχόμενο τις ενστάσεις που ήγειραν με τις προσφυγές τους οι εταιρείες λεωφορείων.
10 Ιανουαρίου Η απόφαση αυτή του Διοικητικού Δικαστηρίου, που ουσιαστικά δεν επιτρέπει την υπογραφή με τον επιτυχόντα προσφοροδότη μέχρι την έκδοση της δικαστικής απόφασης, αλλά ούτε και την επαναπροκύρηξη για τις δύο επαρχίες που δεν έγινε ανάθεση, δεν ανατρέπει - τουλάχιστον πριν την τελική απόφαση - τα χρονοδιαγράμματα του διαγωνισμού, αφού το δικαστήριο έκανε αποδεκτό το αίτημα για τη διεξαγωγή γρήγορης δίκης η οποία ξεκινά 10 Ιανουαρίου.
Να υπενθυμίσουμε ότι το Υπουργείο Μεταφορών έχει μπροστά του ένα ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα, σύμφωνα με το οποίο θα πρέπει να υπογράψει σύντομα με τη MLKP, όπως είναι οι όροι του διαγωνισμού, και θα πρέπει 5 Ιουλίου ο νέος συμβασιούχος να πιάσει δουλειά. Μέχρι τότε βεβαίως θα πρέπει να προχωρήσει στην υλοποίηση των δεσμεύσεών του στη βάση των όρων του διαγωνισμού, φέρνοντας νέα λεωφορεία και κάνοντας συμβόλαια με τους εργαζομένους που θα μεταφερθούν από τις υφιστάμενες εταιρείες στον νέο συμβασιούχο.
Λάθη στην αξιολόγησηΟι προσφυγές έγιναν από τον ΟΣΕΛ και την ΟΣΕΑ και αφορούν την παραχώρηση της σύμβασης στην MLKP για τις επαρχίες Λευκωσίας και Λάρνακας όπου είχε υποβάλει προσφορές ο ΟΣΕΛ και την Αμμόχωστο όπου είχε επιδείξει ενδιαφέρον να συνεχίσει ο ΟΣΕΑ. Σύμφωνα με τις πληφορορίες μας το δικαστήριο δεν συναίνεσε στην έκδοση απαγορευτικού διατάγματος, το οποίο ζήτησε ο ΟΣΕΑ για τη διεξαγωγή των υπεραστικών δρομολογίων. Δεν είναι γνωστό εάν και σε αυτή την περίπτωση το δικαστήριο θα κάνει αποδεκτό αίτημα για γρήγορη εκδίκαση της προσφυγής.
Σωρεία ζητημάτων εγείρουν με τις προσφυγές τους οι εταιρείες λεωφορείων μεταξύ των οποίων λάθη στις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν κατά την αξιολόγηση, εμπάθεια κατά την αξιολόγηση λόγω παρεμβάσεων του Γενικού Ελεγκτή κλπ. Η προσπάθεια των εταιρειών εστιάζεται στην ακύρωση του διαγωνισμού ή και στην καθυστέρηση της διαδικασίας ώστε η MLKP να κάνει δεύτερες σκέψεις και να αποσυρθεί.
Να υπενθυμίσουμε ότι σύμφωνα με τα όσα είχε ανακοινώσει το Υπουργείο Μεταφορών, η κοινοπραξία MLKP (Malta Lines και Kapnos Airport) είχε υποβάλει την πλέον συμφέρουσα από οικονομικής άποψης προσφορά, στη βάση της βέλτιστης σχέσης τιμής/ποιότητας. Όπως έγραψε ο «Π» την επομένη της ανακοίνωσης η MLKP κρίθηκε για τον συνδυασμό των τεσσάρων συμβολαίων που κέρδισε.
Προσφυγή κι από ΟΣΥΠΑΌλο αυτό το μεσοδιάστημα που θα απαιτηθεί για τη δίκη, η οποία ενδέχεται να διαρκέσει δύο εβδομάδες, αναμένεται να τύχει εκμετάλλευσης από τις υφιστάμενες εταιρείες λεωφορείων - και όχι μόνο από την ΕΜΕΛ και τον ΟΣΥΠΑ - για να προετοιμαστούν καλύτερα για τον διαγωνισμό που θα επαναπροκηρυχθεί στη Λεμεσό και Πάφο όπου δεν έγινε κατακύρωση. Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε το Υπουργείο Μεταφορών στις 29 Νοεμβρίου, «δεν έγινε κατακύρωση προσφορών για λόγους που αφορούν σε μη εγκυρότητα των προσφορών ή υπέρβαση του αριθμού των συμβάσεων που μια εταιρεία δύναται να αναλάβει, σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης». Εν τω μεταξύ, όπως έχουμε πληροφορηθεί, ο ΟΣΥΠΑ έχει επίσης καταχωρίσει προσφυγή επειδή η προσφορά της είχε παρουσιάσει πρόβλημα εγκυρότητας λόγω του μεγέθους της εταιρείας.
Πολλά τα εκατομμύριαΟ δικαστικός «πόλεμος» που έχει ξεκινήσει ήταν αναμενόμενος, αφού δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητο το κόστος συμβολαίων και οι υφιστάμενες εταιρείες δεν είναι διατεθειμένες να το χάσουν αμαχητί. Συνολικά, για όλες τις επαρχίες η ετήσια χορηγία είναι ύψους 56 εκατ. ευρώ, συν 24 εκατ. ευρώ οι εισπράξεις των εισιτηρίων (με βάση τα σημερινά εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά χρήσης των δημοσίων μεταφορών), συν άλλα 20 εκατ. για τις μαθητικές και άλλες ειδικές διαδρομές. Μόνο για τις συμβάσεις των δημοσίων μεταφορών μιλάμε για 800 εκατ. ευρώ. Το συμβόλαιο είναι δεκαετές με το δικαίωμα ανανέωσης για άλλα πέντε χρόνια.
Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, οι εργαζόμενοι στις υφιστάμενες εταιρείες μεταφέρονται στις νέες συμβάσεις, οπότε υπάρχει προστασία των εργαζομένων, όποιος και αν κερδίσει τον διαγωνισμό.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.