Τα οχήματα που εκπέμπουν χαμηλή μάζα CO2 και είναι νεότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας θα πληρώνουν χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας. Αντιστοίχως τα οχήματα που έχουν υψηλότερες εκπομπές CO2 και είναι παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας θα «τιμωρούνται»
Σε εφαρμογή τίθεται από 1η Δεκεμβρίου το νέο πλαίσιο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας. Συνεπώς όσα οχήματα εγγράφονται στο μητρώο μηχανοκινήτων οχημάτων από την προσεχή Δευτέρα θα πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας με βάση τη νέα φόρμουλα. Το Τμήμα Οδικών Μεταφορών είναι πανέτοιμο, όπως δήλωσε στον «Π» ο αναπληρωτής διευθυντής Γιάννης Νικολαΐδης, για να θέσει σε ισχύ τα νέα τέλη τα οποία εγκρίθηκαν πριν από εννέα περίπου μήνες από τη Βουλή. Όλο αυτό το διάστημα δαπανήθηκε στην επίπονη εργασία της τροποποίησης του λογισμικού που «τρέχει» τα τέλη. Οι αλλαγές που έπρεπε να γίνουν ήταν πολλές και μεγάλες, ενώ το σύστημα έπρεπε να δοκιμαστεί πριν παραληφθεί ώστε να φανεί ότι δεν υπήρχαν λάθη.
Ποιοι επωφελούνταιΤα νέα τέλη κυκλοφορίας είναι «πράσινα». Η φιλοσοφία τους δηλαδή στηρίζεται στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αλλά και στην αντιρρυπαντική τεχνολογία που διαθέτουν. Και παρότι η Βουλή άλλαξε τα φώτα στο αρχικό νομοσχέδιο του Υπ. Μεταφορών, το οποίο ήταν πολύ πιο πράσινο, τα νέα τέλη κυκλοφορίας εξακολουθούν να «τιμωρούν» τα παλαιότερης τεχνολογίας και ηλικίας νεοεγγραφέντα αυτοκίνητα των οποίων οι ιδιοκτήτες θα πληρώνουν υψηλότερα τέλη. Όπως μπορεί κανείς να δει και στον πίνακα, τα οχήματα που εκπέμπουν χαμηλή μάζα διοξειδίου του άνθρακα έχουν μικρότερη επιβάρυνση, ενώ για αυτά που εκπέμπουν από ένα επίπεδο που δεν θεωρείται αποδεκτό το ύψος της παραμέτρου υπολογισμού πολλαπλασιάζεται.
Η ηλικία του οχήματος –στη βάση της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας που εφαρμοζόταν όταν κατασκευάστηκε– παίζει επίσης ρόλο στον υπολογισμό των τελών. Τα προ του 2014 οχήματα θα έχουν μεγαλύτερη επιβάρυνση. Μία αβαρία που έκαναν οι βουλευτές ήταν που αφαίρεσαν τις αυστηρότερες πρόνοιες για τα πετρελαιοκίνητα νεότερων αντιρρυπαντικών τεχνολογιών, τα οποία παρότι θεωρούνται πιο ρυπογόνα απ’ ό,τι τα βενζινοκίνητα «τιμωρήθηκαν» με μικρότερη πρόσθετη επιβάρυνση. Οι βουλευτές αγνόησαν και τα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία το ποσοστό μεταχειρισμένων πετρελαιοκίνητων στο σύνολο των εγγραφών αυξάνεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια. Το 2018, από τις 32 χιλ. μεταχειρισμένα οχήματα που εισήχθησαν πάνω από τα μισά, και συγκεκριμένα 16,6 χιλ., ήταν πετρελαιοκίνητα. Σύμφωνα με τους ειδικούς τα πετρελαιοκίνητα οχήματα όταν κυκλοφορούν στις πόλεις ρυπαίνουν περισσότερο το περιβάλλον.
Με τα νέα τέλη τα μεταχειρισμένα μεγάλου κυβισμού οχήματα (τύπου jeep), τα οποία εισάγονταν στην Κύπρο σε μεγάλη ηλικία διότι ήταν μια φθηνή επιλογή, θα μειωθούν, ενώ αντίστοιχα λόγω και της κατάργησης του φόρου κατανάλωσης (αυτό ισχύει από τον Μάρτιο) θα δοθεί η ευχέρεια στους Κύπριους να στραφούν σε καινούργια οχήματα, λιγότερο ρυπογόνα, αυτού του τύπου. Γενικότερα τα νέα τέλη κυκλοφορίας ευνοούν την αγορά καινούργιων οχημάτων και μεταχειρισμένων εισαγόμενων ηλικίας πέντε ετών ή λιγότερο.
Πράσινη φορολογίαΗ νέα φόρμουλα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας αποτελεί έναν προάγγελο της πράσινης φορολογικής μεταρρύθμισης που προωθεί το Υπ. Οικονομικών και του εθνικού σχεδίου για το κλίμα και την ενέργεια. Το αυτοκίνητο και γενικότερα οι μεταφορές παράγουν το 50% των θερμοκηπιακών αερίων στην Κύπρο και η μεγάλη πρόκληση είναι να βρεθούν τρόποι για να μειωθούν. Η βασική εισήγηση της πρότασης για την πράσινη φορολογική μεταρρύθμιση που προωθείται είναι να μπει σταδιακά ένας αυξανόμενος φόρος άνθρακα τον οποίο θα πληρώνει κάποιος αναλόγως της χρήσης του αυτοκινήτου του (στο καύσιμο). Ένας τέτοιος φόρος καθιστά ακριβότερη τη χρήση των αυτοκινήτων.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.