Τις προηγούμενες δεκαετίες μετρούσαμε περισσότερα από 100 μελανά σημεία, σύμφωνα με τον εκτελεστικό μηχανικό του ΤΔΕ Χάρη Χριστοδούλου
Ουσιαστική μείωση των μελανών σημείων που εντοπίζονται στο κυπριακό οδικό δίκτυο δείχνουν οι μελέτες του Τμήματος Δημοσίων Έργων (ΤΔΕ). Συγκεκριμένα, κατά την τελευταία μελέτη δεν καταγράφηκε ούτε ένα μελανό σημείο στο οδικό δίκτυο της Κύπρου. Στην αντίστοιχη μελέτη που είχε γίνει την τριετία 2010-2012 εντοπίστηκαν μόλις επτά μελανά σημεία, για τα οποία έγιναν διορθωτικές κινήσεις. Την τριετία 2007-2009 εντοπίστηκαν 17 μελανά σημεία και την τριετία 2004-2006 59. Τις προηγούμενες δεκαετίες μετρούσαμε περισσότερα από εκατό μελανά σημεία.
Σύμφωνα με τον εκτελεστικό μηχανικό του ΤΔΕ Χάρη Χριστοδούλου, «η εξάλειψη των μελανών σημείων καταδεικνύει ότι η συνεισφορά του οδικού δικτύου ως παράγοντας πρόκλησης των οδικών συγκρούσεων μειώνεται ουσιαστικά». Ο κ. Χριστοδούλου εκτιμά ότι «τα αποτελέσματα δεν είναι τυχαία. Οι συγκροτημένες προσπάθειες του ΤΔΕ στα πλαίσια του στρατηγικού σχεδίου για την οδική ασφάλεια (σ.σ. το οποίο αυτή την περίοδο αναθεωρείται), σε συνεργασία με τις άλλες αρχές, υπεύθυνες για την ανάπτυξη του οδικού δικτύου της Κύπρου, φέρνουν ποιοτικά και ποσοτικά-μετρήσιμα αποτελέσματα». Όπως αναφέρει, το 95-97% των οδικών συγκρούσεων οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα και το υπόλοιπο 3-5% διαμοιράζεται στους παράγοντες αυτοκίνητο και οδικό δίκτυο. «Η υπερβολική επικέντρωση επικοινωνιακά», σχολιάζει, «στο οδικό δίκτυο και στο όχημα, τα οποία βεβαίως πρέπει να είναι συγχωρητικά, δεν βοηθά τους συμπολίτες μας στην πραγματική κατανόηση και αποτελεσματική αντιμετώπιση των μεγάλων προβλημάτων οδικής ασφάλειας στον τόπο μας. Πρέπει όλοι μας να επικεντρωθούμε στον ανθρώπινο παράγοντα μέσα από τον οποίο μπορεί να επιτευχθεί μια πραγματικά δραματική μείωση στον αριθμό των οδικών συγκρούσεων. Αυτό απαιτεί πρωτίστως αλλαγές στην κουλτούρα μας και ο καθένας από εμάς είναι διαμορφωτής αυτής της κουλτούρας. Κανένα οδικό μέτρο δεν μπορεί να υποκαταστήσει την ανάγκη αυτογνωσίας και τη σωστή αξιολόγηση των πιθανών κινδύνων από μέρους του καθενός από εμάς».
Νέα εργαλεία για βελτίωση του οδικού δικτύουΣημαντικό ρόλο στη μείωση των μελανών σημείων έπαιξαν και οι ευρωπαϊκές πολιτικές τις οποίες έχει υιοθετήσει η Κύπρος και εφαρμόζει το ΤΔΕ σε σχέση με τη διαχείριση της ασφάλειας των οδικών υποδομών. Προς τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας είχε μπει σε εφαρμογή μια νέα οδηγία, η οποία αποτέλεσε ένα σημαντικό εργαλείο για τη βελτίωση των επιπέδων οδικής ασφάλειας του οδικού δικτύου, στα πλαίσια του στόχου μείωσης του αριθμού των θυμάτων σε τροχαίες συγκρούσεις κατά το ήμισυ μέχρι το 2020 εντός της ΕΕ. Μάλιστα τότε το ΤΔΕ είχε αποφασίσει να επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής της, ώστε να καλύψει το σύνολο των αυτοκινητοδρόμων της Κύπρου, πέραν από την υποχρέωση που αφορούσε μόνο το διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο. Δέκα χρόνια μετά από την υιοθέτηση της αρχικής οδηγίας, η Κομισιόν, λόγω και του ότι δεν έχει επιτευχθεί ο στόχος του 50% των θανάτων από οδικές συγκρούσεις, προχωρεί στην αναθεώρησή της με επέκταση του πεδίου κάλυψης. Σύμφωνα με τον Χάρη Χριστοδούλου, οι βασικές αλλαγές στην αναθεωρημένη οδηγία περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τα εξής:
- Επέκταση του πεδίου εφαρμογής και στους αυτοκινητόδρομους, τους κύριους υπεραστικούς δρόμους, καθώς και υπεραστικούς δρόμους που βελτιώνονται με κοινοτική συγχρηματοδότηση.
- Βελτίωση τη διαδικασίας επιθεωρήσεων οδικής ασφάλειας.
- Διασφάλιση της αξιολόγησης των κινδύνων οδικής ασφάλειας για λήψη μέτρων προστασίας των ευάλωτων χρηστών των οδών (πεζούς, ποδηλάτες, μοτοσικλετυστές).
«Βασική επιδίωξή μας το επόμενο διάστημα είναι η προετοιμασία για εναρμόνιση και η πρακτική εφαρμογή της αναθεωρημένης οδηγίας. Παράλληλα, η Κομισιόν σε συνεργασία με τα κράτη μέλη θα προωθήσει διάφορες δράσεις για ανταλλαγή καλών πρακτικών. Η Κύπρος προωθεί πρακτικά μέτρα για να συμμετάσχει ενεργά σε αυτή την προσπάθεια», καταλήγει ο κ. Χριστοδούλου.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.