Ολοταχώς για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας για την πόλη της Λεμεσού
Μπορεί η πρωτεύουσα να είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος λόγω των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και των έργων, ωστόσο και στη Λεμεσό η κατάσταση δεν φαίνεται να είναι η καλύτερη, αφού και οι πολίτες της συμπρωτεύουσας έχουν ως βασικό μέσο μεταφοράς το αυτοκίνητό τους με αποτέλεσμα να προκαλείται κυκλοφοριακό κομφούζιο. Η πόλη πνίγεται καθημερινά στο καυσαέριο αφού το 92% των δημοτών μετακινείται (550 χιλ. την ημέρα) με Ι.Χ., σε αντίθεση με το 1,8% που χρησιμοποιεί τις δημόσιες συγκοινωνίες. Η ανεπάρκεια των μέσων μαζικής μεταφοράς να εξυπηρετήσουν ουσιαστικά τους δημότες επιβραδύνει την αλλαγή νοοτροπίας των πολιτών, οι οποίοι συνεχίζουν να προτιμούν για τις μετακινήσεις τους το αυτοκίνητο.
Ολοκλήρωση της μελέτηςΤον περασμένο Ιούνιο ολοκληρώθηκε το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για την πόλη της Λεμεσού, το οποίο προσπαθεί να ακολουθήσει πρακτικές που εφαρμόζονται επιτυχώς σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις τα τελευταία χρόνια λαμβάνοντας υπόψη την κυπριακή πραγματικότητα. Η μελέτη εκπονήθηκε από ανεξάρτητους συμβούλους από Κύπρο, Γερμανία και Ελλάδα. Ένας από τους κύριους στόχους του είναι η πλήρης αναβάθμιση των δημόσιων μεταφορών ώστε να προσελκύσει περισσότερο κόσμο, λειτουργώντας ανταγωνιστικά προς το ιδιωτικό αυτοκίνητο και περιορίζοντας τη χρήση του. Αναγκαία η εφαρμογή της μελέτης, αναφέρει ο δήμαρχος Λεμεσού Νίκος Νικολαΐδης. «Ο δήμος θα βγει μπροστά για να 'δουλέψει' το ΣΒΑΚ στην πόλη. Χρειάζονται πολιτικές αποφάσεις με τόλμη και αποφασιστικότητα για να υλοποιηθεί», αναφέρει, και υπενθυμίζει πως επί των ημερών του ως υπουργός Συγκοινωνιών προωθήθηκε η δημιουργία ενός ΣΒΑΚ στη Λεμεσό.
Πεζοδρόμηση ΑνεξαρτησίαςΈνα φιλόδοξο σχέδιο του ΣΒΑΚ είναι η εκτεταμένη πεζοδρόμηση του ιστορικού κέντρου μαζί με μονοδρομήσεις σε κάποιες οδούς (ανατολικά και δυτικά της Ανεξαρτησίας). Μεταξύ των οδών που προβλέπονται να πεζοδρομηθούν είναι και η οδός Ανεξαρτησίας, παραδοσιακά μια εμπορική οδός που ενώνεται με την παραλιακή λεωφόρο. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται (μαζί με την πεζοδρόμηση) η χρήση της οδού Ανεξαρτησίας μόνο για λεωφορεία (με κεντρική αποκλειστική λωρίδα) από την οδό Θεμιστοκλέους προς τα βόρεια (μέχρι την οδό Γλάδστωνος), έτσι ώστε η πορεία αυτή να αποτελεί την έξοδο το λεωφορείων από τον Κεντρικό Σταθμό Λεωφορείων (ΚΣΛ) στην οδό Θεμιστοκλέους. Η είσοδος των λεωφορείων προς το νέο ΚΣΛ θα γίνεται από την οδό Κανάρη (πάροδος της οδού Ελλάδος) η οποία θα επιτρέπεται μόνο για λεωφορεία.
Θετικά στοιχείαΗ πεζοδρόμηση της οδού Ανεξαρτησίας θα δημιουργήσει ένα φιλικό, ελκυστικό, ασφαλές και ήσυχο περιβάλλον μέσα στο οποίο οι πολίτες της Λεμεσού θα μπορούν να περπατήσουν με άνεση και να απολαύσουν την περιήγησή τους σε αυτήν την εμπορική οδό, η οποία συνδέεται με την παραλιακή λεωφόρο και το παραλιακό μέτωπο, τόνισε στον «Π» ο συντονιστής (εκ μέρους της αναθέτουσα αρχής που είναι το Τμήμα Δημοσίων Έργων) της μελέτης του ΣΒΑΚ Δημήτρης Δημητρίου. «Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα νέο περιβάλλον στην περιοχή, αφού εκτός από την πεζοδρόμηση θα φυτευτούν δέντρα, θα τοποθετηθούν παγκάκια και μέσα σκίασης. Όλα μαζί πιστεύουμε πως θα λειτουργήσουν θετικά στην εμπορικότητα της οδού, αφού με αυτές τις αλλαγές θα έχουμε ένα 'ανοικτό mall'», ανέφερε. Την ίδια ώρα διαμήνυσε ότι η άμεση σύνδεση της οδού Ανεξαρτησίας με την παραλιακή λεωφόρο και τον μόλο, μέσω κατάλληλης διάβασης πεζών, δημιουργεί τις προοπτικές οι επισκέπτες στην περιοχή του μόλου να επισκέπτονται περπατώντας και την οδό Ανεξαρτησίας, όπως γίνεται σήμερα με την περιοχή του κάστρου και της μαρίνας. Η οδός Ανεξαρτησίας θα λειτουργεί ως μια γραμμική πλατεία κοντά στην παραλία, η οποία θα χρησιμοποιείται για ψώνια, βόλτα και συνάθροιση. Ερωτηθείς σχετικά, είπε πως η διασύνδεση της οδού μέσω κοντινής πεζής διακίνησης με αρκετούς πόλους έλξης επισκεπτών όπως το ΤΕΠΑΚ, το κάστρο, το παραθαλάσσιο πάρκο του μόλου, η Δημοτική Αγορά, η Επαρχιακή Διοίκηση, το Κέντρο Εξυπηρέτησης του Πολίτη κ.ά. θα φέρουν θετικά στοιχεία για την ανάπτυξη της περιοχής.
Πρόβλημα τα αυτοκίνηταΙδιαίτερα περιγραφικός στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Λεμεσός τα τελευταία χρόνια αλλά και στο «μαρτύριο» που περνούν οι οδηγοί Ι.Χ. όταν θέλουν να μπουν στο κέντρο της Λεμεσού σε ώρες αιχμής ήταν ο Γιώργος Χρίστου, αναλυτής γαιοδεδομένων. Μιλώντας στον «Π», ανέφερε: «Μπαίνοντας λοιπόν στο κέντρο ξεκινάμε τη διαδικασία ανεύρεσης χώρου στάθμευσης, που θα παρομοιάζαμε με κυνήγι κρυμμένου θησαυρού. Όταν έχουμε ψάξει όλους τους δωρεάν χώρους στάθμευσης τότε αποφασίζουμε να πληρώσουμε (από 2 μέχρι 5 ευρώ). Αμέσως μετά κατεβαίνουμε από το αυτοκίνητο και ξεκινάμε για τον προορισμό μας ανεβοκατεβαίνοντας τα πεζοδρόμια αφού είναι γεμάτα από παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα και όλοι... προσευχόμαστε να μην μας πατήσει κανένας που έχει πάρει με 200 τη στροφή».
Ο κ. Χρίστου επισήμανε ότι πρέπει «να καταλάβουμε πως τα αυτοκίνητα σε μια πόλη μόνο προβλήματα δημιουργούν και ήρθε ο καιρός που η ανάγκη για αλλαγή είναι πιο μεγάλη από ποτέ. Ανέκαθεν οι πολιτικές οι οποίες έχουν αντίκτυπο στον τρόπο ζωής των ανθρώπων αποτελούν πρόκληση για τους λήπτες αποφάσεων. Η λέξη 'αλλαγή' είναι ασυμβίβαστη με τον τρόπο ζωής του κάθε ανθρώπου, την οποία όμως αντισταθμίζει η λέξη 'προσαρμογή' και ενισχύει η λέξη 'ανάγκη'».
«Η Λεμεσός δεν μπορεί να δεχθεί άλλα αυτοκίνητα και αυτό πρέπει να αλλάξει αμέσως. Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας έχει γίνει ώστε να κάνει την πόλη μας πιο ανθρώπινη, πιο όμορφη, πιο πράσινη και πιο λειτουργική. Ας το στηρίξουμε και σύντομα θα δούμε ένα κέντρο που θα σφύζει από ζωή προσφέροντας ένα όμορφο περιβάλλον για όλους βοηθώντας ταυτόχρονα τις τοπικές επιχειρήσεις», συμπλήρωσε.
Τερματικός λεωφορείωνΟ δήμαρχος Λεμεσού, στο πλαίσιο επίσκεψης στην υπό κατασκευή νέα «Παλιά Αγορά» της πόλης, τόνισε στον «Π» ότι το πάρκινγκ της ΕΣΕΛ θα μετεξελιχθεί σε τερματικό σταθμό λεωφορείων χωρίς αυτό να αφαιρέσει, προς το παρόν, χώρους στάθμευσης. «Η ενθάρρυνση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς και μείωση της προσβασιμότητας των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης είναι από τις προτεραιότητές μας», ανέφερε.
Ο δημοτικός σύμβουλος Ηλίας Ιωακείμ παρουσιάστηκε υποστηρικτής των προσπαθειών που θα γίνουν για την εφαρμογή του ΣΒΑΚ και δήλωσε ότι είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας οχημάτων σε περιορισμένο βαθμό αλλά κυρίως για την αύξηση της κυκλοφορίας πεζών. Όσον αφορά την Ανεξαρτησίας, ανέφερε ότι πρέπει «να γίνει πεζόδρομος ενός επιπέδου στον οποίο θα μπορούν να περνούν προς μία κατεύθυνση μόνο τα λεωφορεία του τερματικού σταθμού με τις ανάλογες σημάνσεις ασφαλείας και την τοποθέτηση ψηλών στεγάστρων ένθεν και ένθεν του δρόμου. Με αυτόν τον τρόπο ολόκληρη η Ανεξαρτησίας αλλά και το ευρύτερο κέντρο της πόλης θα λειτουργούν σαν ένα υπαίθριο μολ».
Η άλλη άποψη για τις αλλαγέςΠάντως, φαίνεται πως δεν είναι όλοι οι πολίτες ένθερμοι με τις αλλαγές που προορίζονται για το κέντρο της Λεμεσού. Ο δημοτικός σύμβουλος και καταστηματάρχης στην οδό Ανεξαρτησίας Κρίστης Δημητρίου σε δηλώσεις του στον «Π» ανέφερε ότι δεν διαφωνεί με τη φιλοσοφία του ΣΒΑΚ, όμως είναι επιφυλακτικός όσον αφορά την πεζοδρόμηση του κέντρου της πόλης. «Λόγω κουλτούρας το 92% των καταναλωτών κινείται με το δικό του αυτοκίνητο». Συνεχίζοντας, είπε ότι οι περιφερειακοί χώροι στάθμευσης βρίσκονται ένα με δύο χιλιόμετρα από το κέντρο και τις επιχειρήσεις, κάτι που θα είναι ανασταλτικός παράγοντας. Πυρά εκτόξευσε στην ομάδα της μελέτης του ΣΒΑΚ, δηλώνοντας ότι «οι δήθεν δημόσιες διαβουλεύσεις είχαν μηδενική συμμετοχή του κόσμου και δεν εισακούστηκαν οι θέσεις των εμπλεκομένων». Ο κ. Δημητρίου δήλωσε ότι πρέπει να γίνουν σε παρά πολύ κοντινή απόσταση περιφερειακοί χώροι στάθμευσης. «Στον άλλοτε ιστορικό δρόμο Αγίου Ανδρέου δεν έγιναν διευθετήσεις για εύκολη πρόσβαση και το 95% των συνδημοτών μας δεν πάτησε το πόδι του εκεί εδώ και 15 χρόνια», επισήμανε.
Δεν πρέπει να κάνουμε βεβιασμένες κινήσεις, τόνισε ο πρόεδρος της Επιτροπής Τροχαίας και Κυκλοφοριακών Θεμάτων του Δήμου Λεμεσού Πρόδρομος Ττοππουζής. Να γίνει πιλοτικά ένα-δύο μήνες και μετά να προχωρήσουμε σε πεζοδρόμηση του κέντρου. «Πριν να γίνει αυτό, πρέπει να διευθετηθούν η είσοδος και η έξοδος των αυτοκινήτων. Δεν πρέπει να εγκλωβίσουμε τον κόσμο μέσα στο κέντρο της πόλης και να λένε 'κοίτα τους ηλίθιους τι έκαναν'», τόνισε με έντονο ύφος.
Υπέρ οι πολίτεςΣε διαδικτυακό γκάλοπ που πραγματοποίησε η τοπική εφημερίδα «Λεμεσός» η συντριπτική πλειοψηφία των δημοτών ψήφισαν για την αλλαγή της Ανεξαρτησίας σε πεζόδρομο. Ο καιρός έχει ωριμάσει. Χωρίς αμφιβολία η αλλαγή νοοτροπίας είναι το μεγάλο στοίχημα. Και φαίνεται πως η πολιτική βούληση για αλλαγές είναι μονόδρομος τόσο σε τοπικό όσο και σε κρατικό επίπεδο για ασφαλέστερους δρόμους, καθαρότερο αέρα, περισσότερο χώρο για τους πεζούς και ποδηλάτες, περισσότερο χρόνο και λιγότερο άγχος. Χρειάζεται ευαισθητοποίηση, κατανόηση αλλά και συναίνεση μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων, επηρεαζόμενων μερών στο πλαίσιο αυτό.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.