Δεν θα δίνει δάνεια η ΕΤΕπ για έργα χρήσης πετρελαίου και φυσικού αερίου μετά το 2021
Η χθεσινή ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ότι από το τέλος του 2021 θα σταματήσει τη δανειοδότηση ενεργειακών έργων που αφορούν τη χρήση ορυκτών καυσίμων, περιλαμβανομένου του φυσικού αερίου, βάζει τα πόδια της κυβέρνησης σε ένα παπούτσι. Είναι πλέον αρκετά πιθανό, αν ο εν εξελίξει διαγωνισμός της ΔΕΦΑ για κατασκευή υποδομών επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Βασιλικό ακυρωθεί, λόγω των σοβαρών παρατηρήσεων του γενικού ελεγκτή, η κρατική εταιρεία να μην προλάβει να επαναπροκηρύξει έγκαιρα νέο διαγωνισμό και να φέρει τις διαδικασίες σε σημείο που να είναι δυνατή η εμπρόθεσμη εξασφάλιση δανείου από την ΕΤΕπ, δηλαδή πριν από την έναρξη ισχύος της απόφασής της να μην χρηματοδοτεί έργα για χρήση ορυκτών καυσίμων. Με βάση τους σχεδιασμούς της ΔΕΦΑ, για τις υποδομές στο Βασιλικό θα χρειαστούν 300 εκατ. ευρώ για τα κατασκευαστικά έργα και 200 εκατ. ευρώ για τη λειτουργία και συντήρηση για 20 χρόνια. Από αυτό το ποσό, περίπου 150 εκατ. ευρώ προβλέπεται να αντληθούν μέσω χαμηλότοκου δανείου από την ΕΤΕπ και άλλα 115 εκατ. ευρώ από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης. Συνεπώς, αν ο διαγωνισμός δεν κατακυρωθεί προσεχώς, στενεύουν επικίνδυνα τα χρονικά πλαίσια για να αξιοποιηθεί, ώς το τέλος του 2021, η δυνατότητα εξασφάλισης των 150 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ.
Και η χορηγίαΕπιπλέον, τα δύο συναρμόδια Υπουργεία, Οικονομικών και Ενέργειας, ανησυχούν έντονα από το ενδεχόμενο η καθυστέρηση που παρατηρείται στη διαδικασία της ΔΕΦΑ και ιδιαίτερα ο κίνδυνος ακύρωσης του διαγωνισμού να οδηγήσει σε απώλεια της χορηγίας των 101 εκατ. ευρώ που αποφάσισε να προσφέρει στην Κύπρο η ΕΕ. Ο συνδυασμός της ενδεχόμενης απώλειας του δανείου των 150 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕΠ και της χορηγίας των 101 εκατ. ευρώ από την ΕΕ στην ουσία εκμηδενίζει τις προοπτικές κατασκευής του έργου, καθώς η κυβέρνηση θεωρεί ότι χωρίς αυτού του είδους τη χρηματοδότηση το έργο καθίσταται ασύμφορο. Κυβερνητικό στέλεχος ανέφερε στον «Πολίτη» ότι πολλές παράμετροι οδηγούν στο συμπέρασμα πως αν αυτός ο διαγωνισμός κριθεί αναγκαίο να ακυρωθεί, πολύ δύσκολα θα κινηθεί νέα ανάλογη διαδικασία από το κράτος.
Ο ελεγκτήςΩστόσο, αυτό δεν σημαίνει πως ο διαγωνισμός πρέπει να κατακυρωθεί στην επιλεγείσα κοινοπραξία χωρίς να δοθούν από τη ΔΕΦΑ ικανοποιητικές απαντήσεις στις παρατηρήσεις του γενικού ελεγκτή για παρανομίες ή παρατυπίες που κατά τον ίδιο σημειώθηκαν κατά τη διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών και ιδιαίτερα της προσφοράς της συγκεκριμένης κοινοπραξίας, η οποία ήταν η μόνη (από τις τρεις που κατατέθηκαν) που κρίθηκε ότι πληρούσε τους όρους του διαγωνισμού. Αν και πέρασαν περίπου 15 μέρες από την επιστολή του Οδυσσέα Μιχαηλίδη στον πρόεδρο της ΔΕΦΑ Συμεών Κασιανίδη, η επιστολή δεν έχει απαντηθεί ακόμα. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπηρεσιακά στελέχη της ΔΕΦΑ, συνεπικουρούμενα από νομικούς και άλλους συμβούλους, ετοιμάζουν λεπτομερή απάντηση επί των σημείων που έθεσε ο γενικός ελεγκτής. Η απαντητική επιστολή της ΔΕΦΑ αποκτά κρίσιμη σημασία για το μέλλον του διαγωνισμού, καθώς αν δεν κριθούν -από το Υπουργείο Ενέργειας, την Ελεγκτική Υπηρεσία αλλά και τη Νομική Υπηρεσία- ικανοποιητικές οι απαντήσεις που θα δοθούν, η κυβέρνηση θα βρεθεί σε δεινή πολιτική θέση, καθώς πολύ δύσκολα θα μπορεί να δώσει τη συγκατάθεσή της για υπογραφή συμβολαίου με την επιλεγείσα κοινοπραξία, όσο επιτακτική κι αν είναι η ανάγκη να προχωρήσει το έργο για να καταστεί δυνατή επιτέλους η εισαγωγή φυσικού αερίου. Αυτή την εβδομάδα διεξήχθησαν στο Λονδίνο διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΔΕΦΑ και της επιλεγείσας κοινοπραξίας για διάφορες εκκρεμότητες που αφορούν το συμβόλαιο, ωστόσο η ΔΕΦΑ δεν πρόκειται να υπογράψει συμβόλαιο αν δεν ξεκαθαρίσουν οι εκκρεμότητες με τις παρατηρήσεις του γενικού ελεγκτή.
Και δεύτερη επιστολήΟι πληροφορίες του «Πολίτη» αναφέρουν ότι ο γενικός ελεγκτής έστειλε προς τη ΔΕΦΑ και δεύτερη επιστολή τις τελευταίες μέρες, με την οποία μεταφέρει πληροφορίες από πηγή που υποστηρίζει ότι γνωρίζει καλά τα του διαγωνισμού, σύμφωνα με τις οποίες η νορβηγική εταιρεία Wilhelmsen Ship Management Limited η οποία συμμετέχει στην επιλεγείσα κοινοπραξία (της οποίας ηγείται η κινεζική (China Petroleum Pipeline Engineering Co Ltd) δεν πληροί τους όρους του διαγωνισμού που αφορούν την απαιτούμενη εμπειρία της σε έργα που αφορούν τις υπηρεσίες που θα προσφέρει με τη συμμετοχή της στην κοινοπραξία. Πρόκειται για μια πρόσθετη κατηγορία -ιδιώτη ενδιαφερόμενου- για παρατυπία στην αξιολόγηση, για την οποία επίσης καλείται να διερευνήσει και να απαντήσει η ΔΕΦΑ.
Και η 6η μονάδαΑπό την απόφαση της ΕΤΕπ να σταματήσει από τα τέλη του 2021 τη δανειοδότηση έργων για χρήση ορυκτών καυσίμων δυνατό να επηρεαστεί και η χρηματοδότηση της 6ης μονάδας της ΑΗΚ στο Βασιλικό, η οποία προβλέπεται να λειτουργήσει το 2023. Είναι μονάδα συνδυασμένου κύκλου, ισχύος 160 μεγαβάτ, κόστους περίπου 150-160 εκατ. ευρώ.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.