Βασιλική Αναστασιάδου: Αλλάζει η φιλοσοφία για τις μεταφορές

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΗΛΙΑΔΗ Δημοσιεύθηκε 13.10.2019
Βασιλική Αναστασιάδου: Αλλάζει η φιλοσοφία  για τις μεταφορές
Η νέα φιλοσοφία στις δημόσιες μεταφορές, όπως εξηγεί η Βασιλική Αναστασιάδου, αφορά την πιο ποιοτική υπηρεσία και εστιάζει στα κίνητρα για προσέλκυση επιβατών

Το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, είναι από τα σημαντικότερα μιας κυβέρνησης, αφού αφορά στην καθημερινότητα των πολιτών της χώρας μας, μέχρι και τον… πολιτισμό μας. Με μια (σχεδόν) εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή της στον «Π», η επικεφαλής του εν λόγω υπουργείου, Βασιλική Αναστασιάδου, δίνει μια γενική εικόνα των όσων γίνονται στο υπουργείο της, αλλά και εξηγήσεις για τις καθυστερήσεις προγραμματισμένων έργων. «Ένα χρόνιο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το υπουργείο, αλλά και η χώρα γενικότερα, και που αποτελεί στοίχημα για μένα, είναι το σύστημα δημόσιων μεταφορών. Έχουμε ξεκινήσει μία προσπάθεια ώστε η χώρα μας να αποκτήσει σύγχρονες δημόσιες μεταφορές, και αυτό θα γίνει με τις νέες συμβάσεις που θα τεθούν σε ισχύ τον Ιούλιο του 2020, με νέους ανάδοχους, πάνω σε μία νέα οικονομική βάση. Θα προσφέρουμε σύγχρονες υπηρεσίες δημόσιων μεταφορών με καινούρια λεωφορεία, με συχνότερες διαδρομές και πιο στοχευμένες. Λεωφορεία προσβάσιμα σε ΑμεΑ αλλά και σε γονείς με καροτσάκια και παιδιά», σημείωσε η κ. Αναστασιάδου, ερωτηθείσα για τις κυριότερες προκλήσεις και προτεραιότητες του υπουργείου της. Παράλληλα, είπε, θα παρέχεται σύγχρονη πληροφόρηση σε πραγματικούς χρόνους με τη μέθοδο της τηλεματικής, με ηλεκτρονικά εισιτήρια και κάρτες. «Σημαντικό είναι να αποκτήσουμε στέγαστρα και καθίσματα σε όλες τις στάσεις, προσπάθεια που θα αρχίσει να υλοποιείται στις πόλεις μας από το 2020 και σταδιακά θα καλύψει όλη τη χώρα, σε ένα χρονικό διάστημα κάποιων ετών. Σημειώνω ότι μόνο κατά το 2018 και μέχρι σήμερα, έχουμε τοποθετήσει 163 στέγαστρα σε 68 κοινότητες. Με τον τρόπο αυτό συμβάλλουμε στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, αντιμετωπίζοντας ταυτόχρονα και το κυκλοφοριακό πρόβλημα σε έναν βαθμό», συμπλήρωσε η υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων.




Γιατί ο κόσμος δεν έχει πεισθεί ακόμα να χρησιμοποιεί τις δημόσιες συγκοινωνίες, τα λεωφορεία, για τη μετακίνησή του;

Ο κόσμος δεν έχει μέχρι σήμερα πεισθεί να χρησιμοποιεί τις δημόσιες συγκοινωνίες γιατί οι υπηρεσίες αυτές δεν είναι αυτή τη στιγμή και τόσο ελκυστικές. Πρέπει να είμαστε ειλικρινείς. Όπως διαπιστώνουμε, τα λεωφορεία πολύ συχνά είναι πεπαλαιωμένα, η πληροφόρηση μέχρι τώρα δεν ήταν η δέουσα, η συχνότητα των διαδρομών ίσως να μην είναι ικανοποιητική, ενώ και ο αριθμός των στεγάστρων, όπως και των στάσεων, δεν είναι ικανοποιητικός. Η εικόνα αυτή σε συνδυασμό με την προτίμηση των Κυπρίων για το ιδιωτικό αυτοκίνητο, δεν βοηθούν. Οι διαδικασίες για τις νέες συμβάσεις θα υλοποιηθούν μέσα στα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί και ελπίζω να μην υπάρξει οτιδήποτε απρόοπτο για να απαιτηθεί οποιαδήποτε αναβολή/παράταση. Η φιλοσοφία στις δημόσιες μεταφορές αλλάζει με πιο ποιοτική υπηρεσία, αλλά και με συμφωνίες σε νέα οικονομική βάση με τους ανάδοχους όπου δεν θα έχουν κίνητρο να πραγματοποιούν ζημιές για να διεκδικούν από το κράτος, αλλά αντίθετα θα έχουν κίνητρο να βελτιώνουν την υπηρεσία και το προϊόν τους για να ελκύουν επιβάτες.



Κυκλοφοριακό για πάντα;

Πάντως, φαίνεται να μην έχετε ασχοληθεί σοβαρά, στο υπουργείο σας, με το τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα που ταλαιπωρεί χιλιάδες πολίτες κάθε μέρα.

Θα πρέπει να ξεκινήσουμε με κάποιες παραδοχές που αφορούν τη διεθνή πραγματικότητα και όχι μόνο την Κύπρο. Με τον άλφα ή βήτα τρόπο δεν υπάρχει χώρα στον κόσμο που να μην αντιμετωπίζει προβλήματα κυκλοφοριακού. Παράλληλα, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι στις πόλεις μας πέραν του 90% των διακινήσεων διενεργούνται με ιδιωτικής χρήσης οχήματα. Ανάλογα ποσοστά χρήσης σπάνια παρατηρούνται σε άλλες χώρες του κόσμου. Με αυτά τα δεδομένα, η προσπάθεια να επιτύχουμε, κατά τις ώρες αιχμής, εξάλειψη της τροχαίας συμφόρησης, είναι εξαιρετικά δύσκολη. Για αντιμετώπιση του προβλήματος έχουμε στρατηγική, έχουμε πυλώνες πολιτικής και έναν ατέλειωτο κατάλογο από δράσεις και έργα. Τα δεδομένα που έχουμε ενώπιόν μας έχουν καθορίσει και τη στρατηγική μας, που δίνει έμφαση στα εναλλακτικά μέσα διακίνησης έναντι του αυτοκινήτου, όπως δημόσιες συγκοινωνίες, ποδήλατα, πεζοκίνηση. Γι’ αυτό και επενδύονται σημαντικά ποσά στη λειτουργία των δημόσιων συγκοινωνιών, προωθούνται σημαντικά έργα κατασκευής ποδηλατοδρόμων / ποδηλατολωρίδων, ενώ στις σκέψεις μας είναι και η προώθηση πιο ριζοσπαστικών λύσεων, όπως είναι το τραμ. Πολύ σημαντικές είναι και οι επενδύσεις που γίνονται στο οδικό δίκτυο, που θα πρέπει να τονίσουμε ότι στοχεύει στο να εξυπηρετεί όλους τους πιθανούς χρήστες. Σημαντικές είναι και οι δράσεις μας με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα, καθώς και με δράσεις για διαμόρφωση της κουλτούρας ενθάρρυνσης της χρήσης φιλικών προς το περιβάλλον μέσων κυκλοφορίας. Επιπλέον, η παράμετρος «στάθμευση» είναι πολύ σημαντική και καθορίζει σε μεγάλο βαθμό το κυκλοφοριακό ζήτημα. Μετά και την τραγική οδική σύγκρουση στη Λευκωσία, με τον θανάσιμο τραυματισμό ενός ανάπηρου συμπολίτη μας, καθίσταται επιτακτική ανάγκη όπως οι τοπικές αρχές καθορίσουν και εφαρμόσουν μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τα θέματα της στάθμευσης, σε συνδυασμό με την αναγκαία αστυνόμευση.

8-YPOYRGOS MESA STO LEOFOREIO_AYTH


Ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Υπάρχουν σφοδρά παράπονα για κωλυσιεργία στην προώθηση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου και την εγκατάσταση μονάδων φόρτισης αυτών των οχημάτων. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι είναι λόγω πολιτικών διασυνδέσεων που έχουν συγκεκριμένα συμφέροντα που δραστηριοποιούνται στον χώρο του εμπορίου καυσίμων και αυτοκινήτων (κυρίως μεταχειρισμένων).

Για την προώθηση της χρήσης του ηλεκτρικού οχήματος έχουν τεθεί σε εφαρμογή από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών μέτρα που έχουν σχέση με τα τέλη κυκλοφορίας και το τέλος εγγραφής των ηλεκτρικών οχημάτων (υπάρχει απαλλαγή των ηλεκτρικών οχημάτων από τα τέλη κυκλοφορίας και το τέλος εγγραφής είναι 150 ευρώ). Το Τμήμα Οδικών Μεταφορών έχει επίσης ετοιμάσει σχέδιο απόσυρσης παλαιών οχημάτων και αγοράς καινούριου με τεχνολογία φιλική προς το περιβάλλον, όπως και σχέδιο για επιχορήγηση αγοράς ηλεκτρικού οχήματος. Το σχέδιο βρίσκεται στο Υπουργείο Οικονομικών και, μόλις ληφθεί το πράσινο φως, θα υποβληθεί σχετική πρόταση στο Υπουργικό Συμβούλιο. Παράλληλα έχει προκηρυχθεί, μέσω του Τμήματος Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών, διαγωνισμός για την εγκατάσταση 10 διπλών συσκευών ταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε δημόσιους δρόμους, σε σημεία που κρίνεται απαραίτητο για την αποτελεσματικότερη κάλυψη του οδικού δικτύου. Δυστυχώς, παρόλο που ο διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί από τον Μάρτιο του 2018, εντούτοις μέχρι σήμερα δεν έχει κατακυρωθεί λόγω της προσφυγής οικονομικών φορέων αρχικά στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών, και μετά τη θετική για την Αναθέτουσα Αρχή απόφαση της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών, στο Διοικητικό Δικαστήριο. Πρέπει, επίσης, να επισημάνω ότι οι τοπικές αρχές ενθαρρύνονται από την κυβέρνηση για παροχή κινήτρων για χρήση ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Σήμερα, διάφοροι δήμοι, παγκύπρια, παρέχουν δωρεάν στάθμευση ηλεκτρικών οχημάτων.



Παράταση για κάμερες

Σε ποια φάση βρίσκεται η διαδικασία για τις κάμερες της τροχαίας;

Η διαδικασία για την εγκατάσταση και λειτουργία συστήματος φωτοεπισήμανσης για τροχαίες παραβάσεις βρίσκεται στο στάδιο προσφοροδότησης. Οι προσφορές προγραμματίζεται να υποβληθούν στις 15 Νοεμβρίου 2019, μετά από παράταση που δόθηκε στην ημερομηνία υποβολής των προσφορών. Η πιλοτική εγκατάσταση τού συστήματος αναμένεται να ξεκινήσει εντός του 2020, νοουμένου ότι δεν θα δοθεί άλλη παράταση στην ημερομηνία υποβολής των προσφορών και δεν θα υπάρξει προσφυγή στην Αναθεωρητική Αρχή.



Αεροπορικά εισιτήρια

Γιατί δεν κάνετε κάτι ώστε να μειωθούν τα πανάκριβα αεροπορικά εισιτήρια και να βελτιωθεί η αεροπορική συνδεσιμότητα του νησιού μας;

Όπως έχουμε επανειλημμένα επισημάνει, οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων ανά την Ευρώπη καθορίζονται από τους κανόνες της αγοράς. Υπάρχει ελεύθερος ανταγωνισμός και οποιαδήποτε παρέμβαση του κράτους προς την κατεύθυνση του επηρεασμού των τιμών είναι παράνομη. Ωστόσο, καταβάλλονται πολλές προσπάθειες για να αυξηθεί η συνδεσιμότητα της Κύπρου τόσο με την Ελλάδα όσο και με άλλες χώρες. Αυτή τη στιγμή, τόσο το υπουργείο μας όσο και το Υφυπουργείο Τουρισμού, αλλά και οι συνεργάτες μας στην Hermes, καταβάλλουν προσπάθειες για να αυξηθεί η συνδεσιμότητα, είτε με αύξηση των πτήσεων των υφιστάμενων αερογραμμών, είτε και με προσθήκη νέων αερογραμμών. Όπως έχω ενημερωθεί, παρατηρείται αύξηση των δηλωμένων δρομολογίων των υφιστάμενων εταιρειών για την Ελλάδα σε ό,τι αφορά την επόμενη καλοκαιρινή σεζόν. Θα αναμένουμε και άλλες θετικές εξελίξεις, σύντομα.



Μετακομίζει η Πολιτική Αεροπορία

Το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας πότε θα μετακομίσει στο νέο κτήριο στην Κοκκινοτριμιθιά, του οποίου ο θεμέλιος λίθος κατατέθηκε το 2007;

Είναι στόχος μου η Πολιτική Αεροπορία να μετακομίσει στην Κοκκινοτριμιθιά το συντομότερο δυνατόν. Ήδη έχει ψηφιστεί από τη Βουλή των Αντιπροσώπων το νομοσχέδιο για την ιδιωτική εταιρεία παροχής υπηρεσιών αεροναυτιλίας, και βρισκόμαστε σε πλήρη συνεργασία με τον Eurocontrol για τη μεταβίβαση όλων των αρμοδιοτήτων αεροναυτιλίας, που σήμερα ασκούνται από το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας. Αυτό θα γίνει σε συνδυασμό και με τη μετάβαση στην Κοκκινοτριμιθιά. Έχει ήδη ανατεθεί στους λειτουργούς η προετοιμασία, τόσο σε κτηριακό όσο και σε διοικητικό επίπεδο.



Πολύπλοκες διαδικασίες

Τώρα που είδατε και από άλλο πόστο πώς λειτουργεί το σύστημα, τι φταίει, κατά τη γνώμη σας, για τις μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση αποφάσεων/έργων; Πόσο εύκολο είναι να εντοπιστεί η διαφθορά σε αυτές τις διαδικασίες (κρατικές συμβάσεις);

Κατ' αρχάς, προβλήματα παρατηρούνται στη διαδικασία που προηγείται της υλοποίησης του έργου, όπως η ετοιμασία σημειώματος για αξιολόγηση του έργου, για βιωσιμότητα, οικονομική προσιτότητα κ.λπ. Ακολουθούν οι μελέτες από ιδιώτες, η συνεργασία με τις υπηρεσίες κοινής ωφελείας, όπου και εκεί παρουσιάζονται καθυστερήσεις. Χρονοβόρες είναι επιπλέον και οι διαδικασίες απαλλοτρίωσης. Έχω διαπιστώσει -και από την εμπειρία μου ως υπουργός- ότι οι διαδικασίες για τις δημόσιες προσφορές, οι οποίες έχουν τεθεί από τον νομοθέτη για να προστατεύσουν το κράτος αλλά και να διαφυλάξουν τα συμφέροντα των πολιτών, είναι πολύπλοκες και προκαλούν επιπλέον καθυστερήσεις στην υλοποίηση διαφόρων έργων. Προθεσμίες, ενστάσεις, ιεραρχικές προσφυγές, Αναθεωρητική Αρχή κ.λπ., αφενός προστατεύουν τα συμφέροντα του κράτους, αλλά και των υποψήφιων αντισυμβαλλομένων, προκαλούν όμως κωλυσιεργία που έχει ως αποτέλεσμα τη μη έγκαιρη υλοποίηση έργων. Δυστυχώς, στους πολίτες κυριαρχεί η εντύπωση ότι τα έργα καθυστερούν εξαιτίας των υπηρεσιών του ΥΜΕΕ, του υπουργείου μας. Σε σχέση με τη διαφθορά στην οποία αναφέρεστε, έχω την εντύπωση ότι ακριβώς οι νομοθεσίες και οι διαδικασίες είναι διαφανείς ώστε να μην υπάρχει περιθώριο για διαφθορά ή τουλάχιστον όταν κάτι συμβαίνει, να μπορεί να ελεγχθεί, να διαπιστωθεί, και να παταχθεί. Συχνά προκύπτουν καθυστερήσεις και μετά την ανάθεση του έργου, λόγω οικονομικών αδυναμιών των εργολάβων, απαιτήσεις για αλλαγή από επηρεαζόμενους και άλλα απρόβλεπτα προβλήματα. Το Τμήμα Δημοσίων Έργων του υπουργείου μας έχει κατά καιρούς υποβάλει εισηγήσεις στο Γενικό Λογιστήριο σε σχέση με τις διαδικασίες που ακολουθούνται σήμερα, με την υφιστάμενη νομοθεσία, κάποιες από τις οποίες εισακούστηκαν και έγινε προσπάθεια τροποποίησής της. Μεγάλες καθυστερήσεις αντιμετωπίζουμε και στις γνωματεύσεις που αναμένουμε από τη Νομική Υπηρεσία, σε σχέση με σοβαρές και μεγάλες συμβάσεις του δημοσίου, με αποτέλεσμα κυριολεκτικά να παραλύουν έργα. Αυτό, πέραν των άμεσων προβλημάτων που δημιουργούνται, αποθαρρύνει τους υφιστάμενους και τους εν δυνάμει επενδυτές για οτιδήποτε άλλο.



Δεν το μετάνιωσε

Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, το όνομά σας συμπεριλαμβάνεται στους υπουργούς που έχουν τις περισσότερες πιθανότητες να ανασχηματιστούν στο αναμενόμενο φρεσκάρισμα της κυβέρνησης. Τι σκέφτεστε πάνω σε αυτό το θέμα; Έχετε μετανιώσει που αποδεχθήκατε την πρόταση για υπουργοποίησή σας;

Ο διορισμός και η παύση των μελών του Υπουργικού Συμβουλίου αποτελεί συνταγματικό προνόμιο του Προέδρου της Δημοκρατίας. Δεν έχω μετανιώσει που αποδέχτηκα την τιμητική πρόταση του Προέδρου της Δημοκρατίας για υπουργοποίησή μου.



Η Αφροδίτη των… Ιερών Ξενοδοχείων

Κληθείσα να πει κατά πόσο θα επιτρεπόταν να κτιστεί ξενοδοχείο πάνω στα αρχαία και να θαφτούν οι Ιεροί Κήποι της Αφροδίτης, εάν το τεμάχιο της Γεροσκήπου με τις σημαντικές αρχαιότητες ανήκε σε πολίτη και όχι στην Εκκλησία, η υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Βασιλική Αναστασιάδου, ανέφερε ότι «το Τμήμα Αρχαιοτήτων αντιμετωπίζει την αίτηση για ανέγερση ξενοδοχειακής μονάδας, στη θέση Παχύαμμος της Γεροσκήπου, όπως ακριβώς θα έπραττε με οποιονδήποτε ιδιώτη». Η εισήγησή μας για το συγκεκριμένο τεμάχιο, συνέχισε, είναι να διαμορφωθεί ένας σχεδιασμός που θα συνδυάζει με αρμονικό και επιστημονικά ορθό τρόπο την τουριστική ανάπτυξη που αιτήθηκε ο ιδιοκτήτης, με την προστασία και διατήρηση των αρχαιοτήτων. «Το Τμήμα Αρχαιοτήτων, ακριβώς για να μπορέσει να διαμορφώσει πλήρη εικόνα για την έκταση που καταλαμβάνεται από αρχαιότητες, έχει μέχρι σήμερα διενεργήσει πολύμηνη ανασκαφική έρευνα. Φέτος, οι ανασκαφές διήρκεσαν από τον Φεβρουάριο έως τον Ιούλιο, και αυτή τη στιγμή έχουν προσωρινά διακοπεί. Ελπίζουμε ότι θα επαναρχίσουν σύντομα οι ανασκαφές, ώστε να αποκτήσουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα για την ακριβή έκταση ολόκληρου του αρχαιολογικού χώρου. Ο τελικός σχεδιασμός των κτηρίων της προτεινόμενης ανάπτυξης, θα πρέπει να γίνει με τρόπο που να εξασφαλίζονται πλήρως η προστασία και η ανάδειξη των αρχαιοτήτων», πρόσθεσε η κ. Αναστασιάδου.



Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο πότε θα αποκτήσει η Λευκωσία;

Έχει ολοκληρωθεί εντός του Αυγούστου 2019 το στάδιο της προμελέτης, η οποία έχει υποβληθεί στον εργοδότη για έγκριση, σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης. Η προμελέτη εξετάστηκε από τους λειτουργούς των αρμόδιων υπηρεσιών και δόθηκε έγκριση για μετάβαση στο στάδιο της τελικής μελέτης. Αυτή θα πρέπει να ολοκληρωθεί και να υποβληθεί για έγκριση τον Ιανουάριο του 2020. Η προκήρυξη των προσφορών για την κατασκευή του έργου αναμένεται να γίνει τον Νοέμβριο του 2020 και η έναρξή του τον Μάιο του 2021. Μέχρι το τέλος του 2022 θα έχουν αποπερατωθεί τα εξωτερικά κελύφη του κτηρίου και θα ακολουθήσει η εσωτερική αποπεράτωση των μουσειολογικών- μουσειογραφικών κατασκευών που θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2024. Η εκτιμώμενη αξία του καθαρού ποσού κατασκευής του έργου ανέρχεται στα 83 εκατομμύρια ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.



Τελικά, πότε θα ανοίξει για το κοινό το Μουσείο Πάφου;

Έχει τεθεί ο στόχος όπως οι τελικές εργασίες για το Αρχαιολογικό Μουσείο της Πάφου ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2019. Το Τμήμα Αρχαιοτήτων εργάζεται ώστε οι εργασίες που απομένουν να ολοκληρωθούν εντός των χρονοδιαγραμμάτων, τηρώντας παράλληλα τις πρόνοιες του νόμου περί δημοσίων συμβάσεων. Σε κάθε περίπτωση, βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο υλοποίησης.



«Ναι» σε νέα Βουλή

Θα αποκτήσουμε νέο κτήριο της Βουλής των Αντιπροσώπων; Είναι προτεραιότητα αυτή τη στιγμή μια νέα Βουλή 80-100 εκατομμυρίων ευρώ;

Φαίνεται ότι στο παρελθόν δεν ήταν προτεραιότητα για την πολιτεία ένα κτήριο της Βουλής των Αντιπροσώπων, γι’ αυτό και μετά από τόσα χρόνια η Βουλή των Αντιπροσώπων δεν διαθέτει ακόμα ένα σύγχρονο κτήριο όπως όλα τα άλλα Κοινοβούλια του εξωτερικού. Εδώ ίσως να είμαι και λίγο προκατειλημμένη, λόγω της μακράς μου υπηρεσίας στον χώρο του Κοινοβουλίου, του οποίου γνωρίζω τις ανάγκες και τις απαιτήσεις. Επί του πρακτέου, το έργο έχει πλέον εγκριθεί με βάση τις νενομισμένες διαδικασίες και θα υλοποιηθεί. Μετά την υποβολή υψηλών προσφορών και την ακύρωση του διαγωνισμού, γίνεται επαναξιολόγηση του έργου με σκοπό την επαναπροκήρυξη του στα πλαίσια του αρχικού κόστους.

9-MAKETA NEAS BOYLHS


Έσοδα από λιμάνι Λ/σού

Πόσο επιτυχημένη είναι τελικά η αποκρατικοποίηση/εμπορικοποίηση του λιμανιού της Λεμεσού;

Στο υπουργείο θεωρούμε ότι η αποκρατικοποίηση των εμπορικών δραστηριοτήτων στο λιμάνι Λεμεσού έχει πετύχει ένα μεγάλο μέρος των στόχων της. Οι ιδιώτες διαχειριστές διαχειρίζονται το λιμάνι με υψηλούς ρυθμούς απόδοσης, ενώ έχουν ήδη προβεί και σε διάφορες επενδύσεις που αφορούν εξοπλισμό, ηλεκτρονικά συστήματα, αλλά και έμψυχο δυναμικό. Ενδεικτικά αναφέρονται οι δύο νέες γερανογέφυρες που έχουν εγκατασταθεί στον Τερματικό Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (Eurogate Container Terminal Limassol LTD), οι οποίες είναι από τις πιο μεγάλες στην Ευρώπη, ενώ και οι άλλοι δύο διαχειριστές, Τερματικός Σταθμός Γενικού Εμπορίου (DP World Limassol Ltd) και Θαλάσσιες Υπηρεσίες (P&O Maritime Services Ltd), έχουν αναβαθμίσει τον υφιστάμενο εξοπλισμό και έχουν προβεί σε αγορά πρόσθετου εξοπλισμού με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των χρηστών του λιμανιού. Πρόσθετα των πιο πάνω, το υπουργείο είναι ικανοποιημένο με τα έσοδα που λαμβάνει το κράτος από τις συμφωνίες παραχώρησης, τα οποία είναι εντός του στόχου που είχε τεθεί. Κατά καιρούς μπορεί να παρουσιάζονται κάποια προβλήματα, που είναι όμως φυσικό να υπάρχουν όταν διατηρείς συμβάσεις σε πλήρη λειτουργία και ανάπτυξη, και όπου εκ των πραγμάτων υπάρχουν συγκρουόμενα συμφέροντα εργαζομένων, εργοδοτών, εμπορευομένων κ.λπ. Το υπουργείο αποδίδει μεγάλη σημασία στην επίλυση των εκάστοτε αναφυόμενων προβλημάτων, και αυτό πράττει σε πλήρη συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους.



Αναπτύξεις Λάρνακας

Γιατί αργεί η ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων για την ανάπτυξη του λιμανιού και για την κατασκευή μαρίνας στη Λάρνακα;

Όπως είχε ανακοινωθεί, η διαδικασία διαπραγμάτευσης για το έργο ανάπτυξης της περιοχής του λιμανιού και της μαρίνας ξεκίνησε τέλος Ιουλίου 2019 με την υποβολή της πρότασης της προεπιλεγμένης κοινοπραξίας. Υπήρχαν διάφορα διαδικαστικά θέματα, τα οποία έπρεπε να γίνουν πριν την έναρξη των διαπραγματεύσεων. Η διαχειριστική επιτροπή, που έχει συσταθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο, έχει ήδη συναντηθεί αρκετές φορές, τόσο κατ’ ιδίαν όσο και με εκπροσώπους της κοινοπραξίας. Υπάρχουν διάφορα διευκρινιστικά στοιχεία τα οποία αναμένεται να συζητηθούν στα πλαίσια της διαπραγμάτευσης. Όπως αντιλαμβάνεστε, αφορά μια επίπονη διαδικασία, όπου οι δύο πλευρές προσπαθούν να κερδίσουν το καλύτερο για την πλευρά τους. Το υπουργείο δεν θεωρεί ότι καθυστερεί η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων, ενώ δεν κρίνεται σκόπιμο στο μέσο μιας δυναμικής διαδικασίας να θέτουμε χρονοδιαγράμματα ή/και χρονικά τελεσίγραφα.



5G και ανησυχίες

Έχει γίνει δημόσια διαβούλευση για το 5G;

Ναι, έχει γίνει δημόσια διαβούλευση για το 5G και αξιολογούμε τις απόψεις των πολιτών, αλλά και των επιχειρήσεων. Σίγουρα οι πολίτες θα πρέπει να ενημερωθούν σωστά για να καθησυχαστούν οι ανησυχίες τους σε σχέση με τα θέματα υγείας. Και σε ό,τι αφορά στις αντιδράσεις και τις ανησυχίες των πολιτών για το θέμα του 5G σε σχέση με ζητήματα υγείας, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι ως Κύπρος δεν πρωτοπορούμε σε αυτό τον τομέα. Ακολουθούμε την ΕΕ, η οποία μας υποχρεώνει να εισαγάγουμε την τεχνολογία 5G σε ορισμένο χρονικό διάστημα και καθορίζει τα επίπεδα ασφάλειας των ηλεκτρομαγνητικών πεδίων όπως αυτά ορίζονται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO). Αυτές θα πρέπει να είναι οι κατευθυντήριες γραμμές μας, ώστε να ισορροπούμε την ανάγκη της ύπαρξης στη χώρα μας σύγχρονης τεχνολογίας, που θα μας καθιστά χώρα με ανταγωνιστική οικονομία, σεβασμού των υποχρεώσεών μας έναντι της ΕΕ, και διατήρησης απόλυτα υγιούς και ασφαλούς περιβάλλοντος για τους πολίτες μας.



Έργα σε εξέλιξη και καθυστερήσεις

Σύμφωνα με την υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, αυτή τη στιγμή βρίσκονται υπό εκτέλεση έργα συνολικού κόστους 142,6 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων τα κυριότερα είναι τα εξής: Παράλληλος δρόμος προς λιμάνι Λεμεσού (17,4 εκατ. ευρώ), Πυροσβεστικός Σταθμός Λεμεσού (5,3 εκατ.), Πυροσβεστικός Σταθμός Βασιλικού (3,5 εκατ.), Πνευμονολογική Κλινική Νοσοκομείου Κυπερούντας (4,8 εκατ.), Επαρχιακό Δικαστήριο Αμμοχώστου (6 εκατ.), Γενικό Νοσοκομείο Λάρνακας (24 εκατ.), βελτίωση δρόμου Ακρούντας - Διερώνας (6,4 εκατ.). Παράλληλα, βρίσκονται σε διαδικασία προσφορών εννέα έργα συνολικής αξίας 225 εκατομμυρίων ευρώ: δρόμος Λεμεσού - Σαϊττά (Φάση Α’ / 31,3 εκατ. ευρώ), αυτοκινητόδρομος Πάφου - Πόλης - τμήμα Αγία Μαρινούδα - Στρουμπί (83,3 εκατ.), περιμετρικός αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας - τμήμα μεταξύ αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας - Λεμεσού και λεωφόρου Τσερίου (73,8 εκατ.), οδικό δίκτυο στο Ενεργειακό Κέντρο Βασιλικού (20,2 εκατ.), σταθμοί λεωφορείων στην Πάφο (Καραβέλλα, Λιμανάκι και Τάφοι των Βασιλέων (7 εκατ.). Επιπρόσθετα, σε πορεία υλοποίησης βρίσκονται οι δρόμοι Αστρομερίτη - Ευρύχου και Λευκωσίας - Παλαιχωρίου. Στόχος και για τα δύο έργα είναι η προκήρυξη προσφορών εντός του 2021 και η έναρξη των έργων στο ίδιο έτος, με διάρκεια κατασκευής γύρω στα τρία χρόνια.



Ελεύθερη Αμμόχωστος

Τα έργα που βρίσκονται υπό εξέλιξη στην… παραπονούμενη επαρχία Αμμοχώστου, είναι η κατασκευή τμήματος της Λεωφόρου 1ης Απριλίου στο Παραλίμνι (ολοκλήρωση Γενάρη 2020) και το Επαρχιακό Δικαστήριο Αμμοχώστου (ολοκλήρωση Ιούνιος 2020). Επίσης, μελετούνται αρκετά άλλα έργα, όπως είναι η βελτίωση του δρόμου Σωτήρας - Δερύνειας, η λεωφόρος Κάππαρη στο Παραλίμνι, ο νότιος παρακαμπτήριος Δερύνειας, η κατασκευή έργων προστασίας παραλίας παρά την περιοχή Πανταχού στην Αγία Νάπα και η λεωφόρος Γιωρκή Παπαδοπούλου - Μεγάλου Αλεξάνδρου στο Παραλίμνι.



Μάρτιο η Καλλιπόλεως

Στο μεταξύ, σημειώνονται καθυστερήσεις στα ακόλουθα έργα: λεωφόρος Καλλιπόλεως στη Λευκωσία (αναμένεται ολοκλήρωση τον Μάρτιο του 2020), ενοποίηση των Αρχαιολογικών Χώρων Κάτω Πάφου (η καθυστέρηση προέκυψε λόγω αδυναμίας του εργολάβου να ανταποκριθεί στους όρους του συμβολαίου του και οι εργασίες θα ολοκληρωθούν από το Τμήμα Δημοσίων Έργων), παρακαμπτήριος Πελενδρίου προς Ποταμίτισσα (διακοπή συμβολαίου λόγω κατολισθήσεων, θα γίνει επαναπροκήρυξη τμήματός του εντός του 2019 και του υπόλοιπου εντός του 2020).

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
«The Land of Dreams»: Ελέγχονται για διαφθορά πρώην υπουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι από 16 υπηρεσίες
ΚΥΠΡΟΣ

«The Land of Dreams»: Ελέγχονται για διαφθορά πρώην υπουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι από 16 υπηρεσίες

«The Land of Dreams»: Ελέγχονται για διαφθορά πρώην υπουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι από 16 υπηρεσίες

Σοβαρά επεισόδια από νεαρούς σε 3 επαρχίες – 23 συλλήψεις, ανάμεσα τους και 12χρονοι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σοβαρά επεισόδια από νεαρούς σε 3 επαρχίες – 23 συλλήψεις, ανάμεσα τους και 12χρονοι

Σοβαρά επεισόδια από νεαρούς σε 3 επαρχίες – 23 συλλήψεις, ανάμεσα τους και 12χρονοι

Σάλπαρε από τη Σαγκάη ο «Προμηθέας» (βίντεο)
ΚΥΠΡΟΣ

Σάλπαρε από τη Σαγκάη ο «Προμηθέας» (βίντεο)

Σάλπαρε από τη Σαγκάη ο «Προμηθέας» (βίντεο)

Νέα αναβάθμιση από Standard & Poor’s: «Αναμένουμε από τις τράπεζες να ανταποκριθούν στις θυσίες του λαού», δηλώνει ο Πρόεδρος
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα αναβάθμιση από Standard & Poor’s: «Αναμένουμε από τις τράπεζες να ανταποκριθούν στις θυσίες του λαού», δηλώνει ο Πρόεδρος

Νέα αναβάθμιση από Standard & Poor’s: «Αναμένουμε από τις τράπεζες να ανταποκριθούν στις θυσίες του λαού», δηλώνει ο Πρόεδρος

Πολιτικές προεκτάσεις πίσω από τη μεγάλη σύγκρουση με αφορμή την οικονομία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Πολιτικές προεκτάσεις πίσω από τη μεγάλη σύγκρουση με αφορμή την οικονομία

Πολιτικές προεκτάσεις πίσω από τη μεγάλη σύγκρουση με αφορμή την οικονομία