Η ανατομία ενός γενικού συστήματος υγείας - Πέντε μήνες ΓεΣΥ, πέντε αγκάθια
Το γενικό σύστημα υγείας (ΓεΣΥ) σχεδιάστηκε για να αξιοποιήσει τον δημόσιο τομέα υγείας, αλλά σίγουρα και τον ιδιωτικό. Και γι’ αυτό τον λόγο δημιουργήθηκε ένα κρατικό ταμείο-ομπρέλα, το οποίο αγοράζει υπηρεσίες υγείας για τον πολίτη, και από τους δύο τομείς. Το ΓεΣΥ είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση, η οποία θα πάρει χρόνο να σταθεροποιηθεί και να λειτουργήσει όπως πρέπει. Από την 1η περασμένου Ιουνίου που τέθηκε σε εφαρμογή η πρώτη φάση του ΓεΣΥ, προκύπτουν συνεχώς προβλήματα - μικρά και μεγάλα, αναμενόμενα και μη. Σήμερα, Υπουργείο Υγείας και Οργανισμός Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ) αξιολογούν ως κυριότερη απειλή για το ΓεΣΥ, το ζήτημα των καταχρήσεων του συστήματος (εργαστηριακές/ διαγνωστικές εξετάσεις, MRI κ.λπ.), με απότοκο την πτώση της τιμής της μονάδας, βάσει της οποίας υπολογίζονται οι πληρωμές εντός γενικού συστήματος υγείας. Συν τη δημιουργία μεγάλων λιστών αναμονής, με αρνητικό αντίκτυπο στους ασθενείς που έχουν άμεση ανάγκη τις εξετάσεις. Για παράδειγμα, ενώ η Κύπρος έχει περισσότερους μαγνητικούς τομογράφους σε αναλογία πληθυσμού, απ’ ό,τι ο μέσος όρος της ΕΕ, εντούτοις υπάρχουν λίστες αναμονής ακόμα και για MRI! Εκτός από τις καταχρήσεις, που φαίνεται να είναι ένα πρώτο τεστ σε ό,τι αφορά τον σφαιρικό προϋπολογισμό του συστήματος, άλλα ζητήματα που πρέπει να τύχουν διαχείρισης είναι οι ελλείψεις φαρμάκων, η ομαλή ένταξη ιδιωτικών νοσηλευτηρίων στο ΓεΣΥ, οι λίστες αναμονής, η αυτονόμηση των δημόσιων νοσηλευτηρίων (αυτή είναι η πιο πονεμένη ιστορία).
Καταχρήσεις
Η μεγάλη ανησυχία του ΟΑΥ αλλά και του ίδιου του υπουργού Υγείας Κωνσταντίνου Ιωάννου είναι το θέμα των καταχρήσεων του συστήματος, από γιατρούς και δικαιούχους. Δηλαδή, ο πολύ μεγάλος αριθμός ιατρικών πράξεων που έχει πραγματοποιηθεί τους πρώτους πέντε μήνες του ΓεΣΥ. Οι εξηγήσεις είναι πολλές και διαφορετικές: (α) δικαιούχοι περίμεναν την εφαρμογή του συστήματος υγείας για τις δαπανηρές ιατρικές εξετάσεις τους λόγω οικονομικών δυσκολιών, (β) δικαιούχοι -με επιχείρημα ότι πληρώνουν μηνιαία εισφορά- απαιτούν να υποβληθούν σε όλες τις εξετάσεις για προληπτικούς λόγους, (γ) προσωπικοί γιατροί αισθάνονται ανασφάλεια και ασκούν «αμυντική ιατρική», δηλαδή στέλνουν τους δικαιούχους για πάρα πολλές εξετάσεις ώστε να είναι σίγουροι ότι δεν θα τους ξεφύγει οτιδήποτε που θα το χρεωθούν στη συνέχεια και θα επηρεάσει αρνητικά τη φήμη και την πελατεία τους, (δ) κακές πρακτικές του παρελθόντος (με το παραμικρό εξετάσεις που εν πολλοίς ήταν αχρείαστες αλλά δαπανηρές). Υπάρχουν και γιατροί που δεν πιστεύουν στο ΓεΣΥ και δεν το γνοιάζονται, που εντάχθηκαν με το ζόρι στο σύστημα (γιατί έχασαν την πελατεία τους), και προσπαθούν να επιβεβαιωθούν επιβαρύνοντας (κρασάροντας) με μη αναγκαίες ιατρικές πράξεις το γενικό σύστημα υγείας (ε) και όπως σε όλα τα επαγγέλματα/ λειτουργήματα, υπάρχουν και οι κομπιναδόροι (που καταχωρούν εικονικές/ πλασματικές εξετάσεις στο σύστημα), που μπορεί να είναι απειροελάχιστοι αλλά τη ζημιά τους την κάνουν.
Μέτρα για καταχρήσεις Επειδή ο προϋπολογισμός του ΓεΣΥ είναι σφαιρικός (1 δις. ευρώ), όσο πιο πολλές ιατρικές πράξεις γίνονται στο περιβάλλον του συστήματος, τόσο πέφτει η τιμή της μονάδας βάσει της οποίας πληρώνονται οι παρεχόμενες υπηρεσίες. Για τη συγκράτηση των ιατρικών πράξεων, ο ΟΑΥ ετοιμάζει μέτρα-κόφτες, τα οποία θεωρητικά είναι εύκολο κανείς να τα περιγράφει, αλλά στην πράξη δύσκολο να εφαρμοστούν διότι μιλάμε για υγεία και ανθρώπινες ζωές. Θα εισαχθούν στο σύστημα κανόνες και κανονισμοί για το πότε ένας γιατρός στέλνει ένα δικαιούχο για διαγνωστικές εξετάσεις κ.λπ., ώστε να αποφευχθούν οι για ψύλλου πήδημα εξετάσεις - εξάλλου η υπερέκθεση π.χ. σε ακτίνες δεν είναι ό,τι καλύτερο για την υγεία του ανθρώπου. Επιπλέον, εκτός από τους πιο συστηματικούς και αυστηρούς ελέγχους, επισπεύδεται η υιοθέτηση συστήματος ξεχωριστών προϋπολογισμών για κάθε ειδικότητα. Έχουν παρατηρηθεί καταχρήσεις από κάποιες ειδικότητες (καρδιολογία, γαστρεντερολογία, γυναικολογία, ορθοπεδική, οφθαλμιατρική), γι’ αυτό θα απομονωθεί το πρόβλημα (πτώση τιμής μονάδας) ώστε να μην επηρεάζει όλο το φάσμα των ειδικοτήτων. Τα μέτρα θα ληφθούν σε συνεννόηση με τους γιατρούς – λειτουργεί Συμβουλευτική Επιτροπή Ιατρών, αλλά και επιτροπές εμπειρογνωμόνων. Οι έλεγχοι διενεργούνται από το Τμήμα Απαιτήσεων (ο ΟΑΥ αγοράζει υπηρεσίες από τον ιδιωτικό τομέα), αλλά στην πράξη αποδεικνύεται ότι πολλή δουλειά πρέπει να περάσει από τους υπαλλήλους του οργανισμού, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι με τη διεκπεραίωση ενός τεράστιου όγκου εργασίας (70 υπάλληλοι).
Γιατροί υπό έλεγχο Αυτή τη στιγμή, διεξάγεται έλεγχος σε περίπου 50 γιατρούς του ΓεΣΥ, οι οποίοι έχουν πολύ υψηλές απαιτήσεις για πληρωμές - τα ονόματα βγήκαν βάσει φόρμουλας και δεν σημαίνει ότι είναι αδικαιολόγητες οι απαιτήσεις (ο έλεγχος θα το δείξει). Υπάρχουν, όμως, άλλες 10 περίπου περιπτώσεις γιατρών, για τους οποίους γίνεται διαφορετική έρευνα, κατόπιν καταγγελιών από δικαιούχους (π.χ. δικαιούχοι εντόπισαν στον ηλεκτρονικό τους φάκελο να αναγράφονται ιατρικές υπηρεσίες που δεν έλαβαν ποτέ).
Ελλείψεις φαρμάκων Από τα αναμενόμενα προβλήματα του ΓεΣΥ ήταν η έλλειψη των φαρμάκων στο αρχικό στάδιο εφαρμογής του συστήματος και υπάρχει εξήγηση γι’ αυτό. Όπως θα θυμούνται πολλοί, οι διαβουλεύσεις ΟΑΥ με τις εταιρείες φαρμάκων ολοκληρώθηκαν κυριολεκτικά στο παρά ένα της εφαρμογής της πρώτης φάσης του ΓεΣΥ. Λογικό επακόλουθο η καθυστέρηση των παραγγελιών φαρμάκων (από τη στιγμή της παραγγελίας, χρειάζονται 2-3 μήνες μέχρι να παραληφθεί ένα φάρμακο), με αποτέλεσμα τις ελλείψεις που παρατηρούνται σιγά-σιγά ομαλοποιείται η κατάσταση. Επιπρόσθετα, οι φαρμακέμποροι ήθελαν να δουν πώς κινείται (πού σταθεροποιείται) η αγορά, ώστε να μην προβούν σε αχρείαστες παραγγελίες φαρμάκων (το Δημόσιο είχε ένα φάρμακο για κάθε πάθηση, σήμερα υπάρχουν επιλογές περισσότερων φαρμάκων). Ακόμη, με το κλείσιμο των κρατικών φαρμακείων, τα φάρμακα που επιστράφηκαν στις κρατικές αποθήκες έπρεπε να καταγραφούν πριν αναδιανεμηθούν στα φαρμακεία του ΓεΣΥ, μια δουλειά με καθυστερήσεις που προκάλεσε ελλείψεις. Επίσης, υπάρχουν και φαρμακέμποροι που αποφάσισαν να μην εντάξουν κάποια φάρμακά τους στον κατάλογο του ΓεΣΥ. Σημειώνεται ότι οι ασθενείς έχουν εναλλακτικές λύσεις για όλες τις περιπτώσεις, αφού μπορεί μία ετικέτα φαρμάκου να μην είναι στη λίστα του ΓεΣΥ, αλλά σίγουρα υπάρχει στην εν λόγω λίστα άλλη ετικέτα με τις ίδιες φαρμακευτικές ουσίες (13.00 φάρμακα στη λίστα του ΓεΣΥ). Ωστόσο, υπάρχουν ασθενείς που δεν θέλουν τα γενόσημα και ζητούν επίμονα από το ΓεΣΥ το «δικό» τους φάρμακο (η έλλειψη που παρατηρείται σε ένα ψυχιατρικό φάρμακο δεν έχει να κάνει με το ΓεΣΥ, είναι έλλειψη που υπάρχει και σε άλλες χώρες). Σε σχέση με παράπονα που ακούγονται από φαρμακοποιούς ότι μειώθηκε το κέρδος τους, ο ΟΑΥ απαντά ότι μείωση μπορεί κάποιος να δει μόνον εάν μετρά ποσοστό κέρδους ανά φάρμακο. Όμως, επειδή η δουλειά των φαρμακείων πολλαπλασιάστηκε λόγω του ότι έκλεισαν τα κρατικά φαρμακεία, λογικά αυξήθηκαν και τα έσοδα των ιδιωτικών φαρμακείων του ΓεΣΥ. Χοντρικά, ενώ πριν το ΓεΣΥ η πίτα ήταν 18 εκατομμύρια ευρώ, σήμερα τα φαρμακεία του ΓεΣΥ μοιράζονται 28 εκατομμύρια (έχουν πια όλη την αγορά, ο κόσμος σταμάτησε να αγοράζει φάρμακα από τα κατεχόμενα).
Προσωπικοί γιατροί Αναφορικά με τους προσωπικούς γιατρούς, προέκυψαν θέματα που δεν είχε προβλέψει ο ΟΑΥ, όπως η εγγραφή 2.500 δικαιούχων (το ανώτατο όριο) τους οποίους δεν μπορούσαν να εξυπηρετήσουν. Μετά την πρόσφατη απόφαση για μείωση του χρόνου που μπορεί ένας δικαιούχος να αλλάξει προσωπικό γιατρό (από τους έξι μήνες στους τρεις, από την ημέρα της τελευταίας εγγραφής σε προσωπικό γιατρό), καθώς και με την ένταξη στο ΓεΣΥ αρκετών ακόμη γιατρών, πλέον γίνεται μια νέα ανακατανομή με μέσο όρο 1.300 δικαιούχους ανά προσωπικό γιατρό. Η αγορά αυτορυθμίζεται, ο δικαιούχος μπορεί να «τιμωρήσει» τον προσωπικό του γιατρό, με το να τον αλλάξει (από την 1/6/2019 έχουν αλλάξει προσωπικό γιατρό περίπου 65.000). Το καλοκαίρι ήταν αφύσικη η ζήτηση για επισκέψεις σε προσωπικούς γιατρούς για δύο λόγους: (α) Πάρα πολλοί δικαιούχοι ζητούσαν επίσκεψη γνωριμίας με τον προσωπικό γιατρό, οι οποίοι (ήταν και πολύ λιγότεροι αριθμητικά απ’ ό,τι είναι σήμερα) καθυστερούσαν αυτού του είδους τα ραντεβού για να εξυπηρετήσουν τα επείγοντα περιστατικά, και (β) Οι δεκάδες χιλιάδες χρόνιοι ασθενείς που προμηθεύονται φάρμακα σε μηνιαία βάση, ζητούσαν επίμονα μια πρώτη επίσκεψη στον προσωπικό γιατρό, για να πάρουν τη δωρεάν συνταγή φαρμάκων. Επειδή, όμως, οι συνταγές των χρόνιων ασθενών είναι επαναλαμβανόμενες και δεν απαιτείται ραντεβού με τον προσωπικό γιατρό κάθε μήνα, πλέον έχει ξεμπλοκάρει το σύστημα. Σημειώνεται ότι από τον ΟΑΥ μας λέχθηκε ότι σχεδόν ομαλοποιήθηκε η κατάσταση και πλέον έχουν μειωθεί αισθητά τα παράπονα. Στο μεταξύ, εντός των ημερών, ο ΟΑΥ ξαναβγαίνει σε προσφορές για εφημερίες προσωπικών γιατρών - ως γνωστόν υπήρξε αστοχία την πρώτη φορά. Δεν θα καθορίζεται η αμοιβή, αλλά θα κατακυρωθεί η δουλειά στη χαμηλότερη προσφορά που πληροί τα κριτήρια, αρκεί να είναι κοντά στην εκτίμηση δαπάνης του ΟΑΥ, δηλαδή να μην υπάρχει μεγάλη απόκλιση.
Κουλτούρα/ νοοτροπία Υπουργείο Υγείας και ΟΑΥ επικεντρώνονται και στη δημιουργία κουλτούρας σε γιατρούς και δικαιούχους, που να αφορά τον ρόλο του πολύ σημαντικού θεσμού του προσωπικού γιατρού (που είναι ο πορτιέρης/ οδηγός και φύλακας (gatekeeper) του συστήματος), αλλά και του ποια θα πρέπει να είναι η συμπεριφορά/ νοοτροπία εντός περιβάλλοντος ΓεΣΥ. Στις 23 Νοεμβρίου, προγραμματίζεται μεγάλο εκπαιδευτικό συνέδριο με μια σειρά σεμιναρίων και εκπαιδεύσεις γιατρών, για θέματα διαχείρισης ασθενών, επιμόρφωση κ.λπ. Προσωπικός στόχος του υπουργού Υγείας είναι η επαναφορά, μέσα στο 2020, της πρόνοιας που αφορά την αμοιβή με ποσοστά - που ενώ συμπεριελαμβανόταν στους αρχικούς σχεδιασμούς του ΓεΣΥ, δεν την είχαν αποδεχθεί οι γιατροί. Δηλαδή, 70% σταθερή αμοιβή συν 30% με κριτήρια/ δείκτες, ώστε θα ανταμείβονται οι γιατροί που θα συμπεριφέρονται σωστά μέσα στο σύστημα και θα τιμωρούνται, κατά κάποιο τρόπο, οι κακές πρακτικές.
Σε καλό δρόμο η συζήτηση με τα ιδιωτικά νοσηλευτήρια - Επιπλέον 60-100 εκατ. ευρώ θα χρειαστεί το ΓεΣΥΣτην εντατική τα δημόσια νοσοκομείαΗ πρώτη φάση του ΓεΣΥ αφορά στην εξωνοσοκομειακή φροντίδα υγείας, δηλαδή την παροχή υπηρεσιών φροντίδας υγείας από προσωπικούς και ειδικούς ιατρούς σε παιδιά και ενήλικες, φαρμακοποιούς και εργαστήρια. Η δεύτερη και τελική φάση εφαρμογής του ΓεΣΥ περιλαμβάνει όλες τις υπόλοιπες υπηρεσίες φροντίδας υγείας, δηλαδή την ενδονοσοκομειακή, τη φροντίδα υγείας από άλλους επαγγελματίες υγείας (κλινικούς διαιτολόγους, εργοθεραπευτές, λογοπαθολόγους, φυσιοθεραπευτές και κλινικούς ψυχολόγους), νοσηλευτές και μαίες, τα Τμήματα Ατυχημάτων και Επειγόντων Περιστατικών (Πρώτες Βοήθειες), τις υπηρεσίες ασθενοφόρων, τους οδοντίατρους, την ανακουφιστική φροντίδα υγείας και την ιατρική αποκατάσταση (από 1η Ιουνίου 2020). Η πρακτική εφαρμογή της δεύτερης και τελικής φάσης του ΓεΣΥ προκαλεί κρύο ιδρώτα στο υπουργείο Υγείας και τον ΟΑΥ, διότι πριν ακόμα αντιμετωπισθούν οι αναταράξεις της πρώτης φάσης, θα ξεκινήσει η πολύ δύσκολη και πολύπλοκη δεύτερη, η οποία χρειάζεται πολλή προεργασία - ήδη σημειώνονται καθυστερήσεις, π.χ. σε κανονισμούς που πρέπει να περάσουν από τη Βουλή, ενώ εκκρεμούν διαβουλεύσεις με φυσιοθεραπευτές, λογοθεραπευτές κ.ά.
Δημόσια νοσηλευτήρια
Υπουργείο Υγείας και ΟΑΥ επιμένουν να διαχωρίζουν το ΓεΣΥ από τα δημόσια νοσηλευτήρια, με το επιχείρημα ότι το γενικό σύστημα υγείας μπορεί να λειτουργήσει ακόμη και με τα κρατικά νοσοκομεία όπως είναι σήμερα, αλλά και με μόνον τον ιδιωτικό τομέα (εφόσον συμβληθεί με το σύστημα ικανοποιητικός αριθμός ιδιωτικών νοσηλευτηρίων). Η κατάσταση στα κρατικά νοσηλευτήρια δεν είναι τόσο τραγική όσο αυτή που περιγράφεται από τις συντεχνίες των κυβερνητικών γιατρών, νοσηλευτών κ.ά., οι οποίες μέρα νύχτα ασκούν κριτική σε βαθμό που αγγίζει τα όρια τής δυσφήμισης, σε κάποιες περιπτώσεις. Στα δημόσια νοσηλευτήρια εξυπηρετούνται καθημερινά χιλιάδες κόσμου - υπάρχουν οι δομές, εργοδοτείται ικανότατο προσωπικό υγείας (γιατροί, νοσηλευτές και άλλοι) και είναι καλός ο ιατρικός εξοπλισμός. Είναι αλήθεια ότι η αυτονόμησή τους δεν προχωρεί ικανοποιητικά, για διάφορους λόγους όπως είναι τα τεράστια συμφέροντα γύρω από την υγεία, η έλλειψη πολιτικής βούλησης από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας -αλλά και της πολιτικής ηγεσίας του τόπου- για σύγκρουση με όσους φρενάρουν τη μεταρρύθμιση στον τομέα της υγείας (κανακεύοντας τα διάφορα φέουδα), μία διαφαινόμενη ανικανότητα της διοίκησης του Οργανισμού Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας (ΟΚΥπΥ) να χειριστεί δύσκολες και πολύπλοκες καταστάσεις, οι ισχυρές συντεχνίες, ο ψηφιακός αναλφαβητισμός μερίδας ιατρών, η λευκή απεργία ως αντίσταση στην εφαρμογή του συστήματος με την οποία κάποιοι διαφωνούν (χωρίς τιμωρία μέχρι στιγμής). Το θέμα της μη καταχώρησης ιατρικών πράξεων στο σύστημα από κάποιους γιατρούς του Δημοσίου, λύνεται σιγά-σιγά, διότι -όταν έληξε η περίοδος χάριτος για τα ισχύοντα ραντεβού από τις αρχές του Σεπτεμβρίου, αλλά και με το κλείσιμο των κρατικών φαρμακείων- οι γιατροί, θέλοντας και μη, πρέπει πλέον να ενημερώνουν το λογισμικό για να μπορούν να γράφουν διαγνωστικές εξετάσεις και φάρμακα στους ασθενείς του. Αυτή η εξέλιξη έδωσε αύξηση στα έσοδα του ΟΚΥπΥ: για τον Σεμπτέμβρη τα έσοδα ήταν περίπου 5 εκατομμύρια ευρώ (διπλάσια από αυτά του Αυγούστου που ήταν 2.3 εκατομμύρια) και ο Οκτώβρης έκλεισε με πάνω από 6.5 εκατομμύρια ευρώ. Εκτιμάται ότι τα δημόσια νοσηλευτήρια θα υποχρεωθούν να μπουν στον ανταγωνισμό με την έναρξη της 2ης φάσης του ΓεΣΥ, όπως έγινε κατά την 1η φάση με τους γιατρούς και τα κρατικά κέντρα υγείας (έχουν βελτιωθεί αισθητά - ηλεκτρονικά ραντεβού, συνεχής στελέχωση από γιατρούς και νοσηλευτές, επέκταση ωραρίου κ.λπ.). Εάν δεν καταφέρουν να συγκρατήσουν τους ασθενείς τους ή δεν προσελκύουν ικανοποιητικό αριθμό ασθενών ώστε να επιβιώνουν οικονομικά, τότε τα πράγματα θα γίνουν ακόμα πιο δύσκολα για τα κρατικά νοσοκομεία, ειδικά για το προσωπικό που εργάζεται σε αυτά.
Καλμάρει ο ΠΑΣΙΝ
Τα ιδιωτικά νοσηλευτήρια αρχίζουν σιγά-σιγά να συνειδητοποιούν ότι δεν υπάρχει επιστροφή (πολλοί γιατροί των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων έχουν συμβληθεί με το ΓεΣΥ), γι’ αυτό και μπαίνουν πια με θετική διάθεση στον διάλογο για ένταξή τους στο σύστημα - αν και δεν υπάρχει η ομοφωνία που υπήρχε στο παρελθόν μέσα στον Παγκύπριο Σύνδεσμο Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων (ΠΑΣΙΝ). Το θέμα είναι να συμβληθούν σωστά, ώστε να είναι βιώσιμο και το ΓεΣΥ, αλλά και τα ιδιωτικά νοσηλευτήρια. Ο ΟΑΥ, ανεπίσημα μεν - έχει στα χέρια του δε, τα στοιχεία που χρειάζεται από τα ιδιωτικά νοσηλευτήρια για να συνομολογήσει το πλαίσιο της μεταξύ τους συμφωνίας. Σε δύο περίπου εβδομάδες θα πραγματοποιηθεί ακόμα μία συνάντηση ΟΑΥ με τα ιδιωτικά νοσηλευτήρια, για να συζητηθεί το σχετικό μνημόνιο συνεργασίας που ετοιμάζει μετά από διάλογο με ΠΙΣ και ΠΑΣΙΝ, και αμέσως μόλις υπάρξει κατάληξη θα ξεκινήσουν οι διαβουλεύσεις για τις λεπτομέρειες. Ο ΟΑΥ φαίνεται να είναι ανοικτός για συζήτηση της απαίτησης κάποιων ιδιωτικών νοσηλευτηρίων, όπως καθοριστεί μία κλίμακα αμοιβών αναλόγως των υπηρεσιών που προσφέρει το κάθε νοσηλευτήριο ή ομάδα νοσηλευτηρίων (τα λεγόμενα πεντάστερα νοσηλευτήρια θέλουν να αμείβονται περισσότερο σε σχέση με τα λιγότερο πολυτελή/ πολυπληθή κ.λπ.). Πάντως, η γενική εκτίμηση είναι ότι ικανοποιητικός αριθμός ιδιωτικών νοσηλευτηρίων θα ενταχθούν στο ΓεΣΥ είτε με την έναρξη της 2ης φάσης του συστήματος είτε λίγο μετά, όπως έγινε και με τους ιδιώτες γιατρούς. Σε αυτή τη φάση της διαβούλευσης, εκατέρωθεν οι πλευρές πιέζουν για να εξασφαλίσουν όσα περισσότερα μπορούν.
Τρύπα 60-100 εκατ.
Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις υπάρχει σοβαρή πιθανότητα για εκτροχιασμό του σφαιρικού προϋπολογισμού του ΓεΣΥ κατά 60-100 εκατομμύρια ευρώ. Είναι ενήμεροι σχετικά, και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο υπουργός Οικονομικών, οι οποίοι θεωρούν διαχειρίσιμο το θέμα, το οποίο αφορά την επένδυση για την υγεία, και ως εκ τούτου το κράτος θα καλύψει την τρύπα χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα.Τους πρώτους μήνες του ΓεΣΥ, λόγω της άρνησης των γιατρών του Δημοσίου να περνούν τις ιατρικές πράξεις στο λογισμικό (άρα δεν υπήρξαν οικονομικές διεκδικήσεις από τον ΟΚΥπΥ), όλος ο προϋπολογισμός του συστήματος πήγε στον ιδιωτικό τομέα, με αποτέλεσμα η τιμή της μονάδας να κρατηθεί σε ικανοποιητικό σημείο (15 ευρώ σήμερα), με συνεχή πτωτική τάση όμως. Η συμφωνία με τους ειδικούς γιατρούς είναι ότι εάν κατά τη διάρκεια του έτους δεχθούν μέχρι 2,4 εκατομμύρια επισκέψεις, τότε η τιμή της μονάδας είναι εγγυημένη, δεν θα πέσει κάτω από τα 13 ευρώ. Τα κλινικά εργαστήρια/ χημεία, λόγω κατάχρησης του συστήματος, βρίσκονται στο όριο της βιωσιμότητάς τους, γιατί η τιμή της μονάδας τους έχει πέσει στα 0,70 σεντ από 1,20, που θεωρείται ικανοποιητικό ποσό. Τέλος, σημειώνεται ότι το λογισμικό του συστήματος φαίνεται να λειτουργεί καλά, έχουν μειωθεί αισθητά τα παράπονα. Καταγράφηκαν κάποιες αλλαγές που πρέπει να γίνουν, ώστε να γίνει πιο εύχρηστο, αλλά έχει εξαντληθεί το σχετικό κονδύλι, και λόγω της γραφειοκρατίας καταγράφεται μια μικρή καθυστέρηση σε περαιτέρω βελτίωση του λογισμικού.
kateliadi@politis-news.cy
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας www.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.